Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lindsey_99 schreef:Hoe lang hebben jullie haar nu? Iets meer dan een maand?
Het dier zal zich nog helemaal niet thuis voelen en jullie nog niet vertrouwen, anders dan door gedrag kan ze niet laten weten dat ze zich helemaal niet veilig of prettig voelt, of dat het haar allemaal veel te snel gaat.
Fijn dat de oude eigenaar komt, die zal ongetwijfeld zien aan haar hoe ze in haar vel zit. Neem rustig de tijd (rustiger) om haar te leren kennen, en zo te anticiperen zodat je haar gerust kunt stellen, zonder dat ze zover hoef te gaan om te steigeren.
Het kan wel een half jaar duren, óók bij topbrave pony's op de oude locatie, voordat ze na verhuizing gewend zijn. Ongetwijfeld geeft ze signalen af van ongemak, en die leren lezen heeft inderdaad grondwerk, communicatie, tijd en elkaar leren kennen nodig.
anjali schreef:Die "pony" is aangekocht voor een 11-jarig kind. Ik vrees dat dit geen geschikte kinder"pony" is en als dit mijn kind zou zijn dan zou ik de koop ontbinden en de pony terugdoen naar de verkoper. Er zijn talloze superbrave ponies\paarden te koop die veel veiliger en leuker zijn voor een kind. Maar goed, mogelijk houden ts en haar dochter van een projectje met uitdaging!
mce schreef:KWPN is geen pony, mischien qua maat wel maar qua karakter kan het even iets doortastender zijn.
wat was het niveau van dit paard en wat is het niveau van uw dochter, misschien gaat het paard zich vervelen en wil het gereden worden zoals het gewend was.
dan zal het acclimatiseren even iets langer kunnen duren, voordat uw dochter en paard samen hun draai gevonden hebben
fijn dat de oude eigenaar even komt helpen
Ayasha schreef:mce schreef:KWPN is geen pony, mischien qua maat wel maar qua karakter kan het even iets doortastender zijn.
wat was het niveau van dit paard en wat is het niveau van uw dochter, misschien gaat het paard zich vervelen en wil het gereden worden zoals het gewend was.
dan zal het acclimatiseren even iets langer kunnen duren, voordat uw dochter en paard samen hun draai gevonden hebben
fijn dat de oude eigenaar even komt helpen
Ze weet niet dat ze een WPN’er is hoor.
TS wat gebeurde er toen het de 1e keer mis ging? Wie had haar toen vast?
luckyluuk schreef:Pony terug doen naar de verkoper.
Als ze nu al zulk gedrag vertoond, ben ik bang dat je er heel veel werk aan krijgt en de lol er gauw vanaf gaat. Of dat je ermee verongelukt.
SusanH schreef:In het begin met een nieuw paard kom je altijd dingen tegen waar je even werk mee hebt. Ik heb zelf nog nooit anders meegemaakt, en heb nu ruim 20 jaar eigen paarden. Rijd vanaf mijn 7e. Dus durf wel te zeggen dat ik al aardig wat gezien en meegemaakt heb. Ons eerste paard, die staakte met buiten rijden. Ons 2e paard, die kon niet stilstaan met opstappen. Ons 3e paard had daar ook moeite mee, plus hij bouwde enorm snel spanning op met rijden en ging dan aan de kletter nadat hij eerst 180 graden omgedraaid was. De pony van onze dochter trok zich los bij trailer laden en uit de wei halen. Al deze dingen hebben we met geduld en duidelijk zijn op kunnen lossen. Paarden hebben best wat tijd nodig om op een nieuwe plek te landen, nieuwe mensen en andere routines te leren kennen. En heel veel dingen die wij als eigenaars als probleemgedrag bestempelen zijn met goed leiderschap op te lossen.
mnkortleve schreef:Voor het steigeren zou ik een leadrope nemen, niet te kort vasthouden, steiger het paard dan laat je los en hou je de leadrope enkel bij het uiterste puntje vast.
Niks zeggen, enkel loslaten, meer niet.
Paard komt naar beneden, je pakt je leadrope weer op maat en loopt verder.
anjali schreef:SusanH schreef:In het begin met een nieuw paard kom je altijd dingen tegen waar je even werk mee hebt. Ik heb zelf nog nooit anders meegemaakt, en heb nu ruim 20 jaar eigen paarden. Rijd vanaf mijn 7e. Dus durf wel te zeggen dat ik al aardig wat gezien en meegemaakt heb. Ons eerste paard, die staakte met buiten rijden. Ons 2e paard, die kon niet stilstaan met opstappen. Ons 3e paard had daar ook moeite mee, plus hij bouwde enorm snel spanning op met rijden en ging dan aan de kletter nadat hij eerst 180 graden omgedraaid was. De pony van onze dochter trok zich los bij trailer laden en uit de wei halen. Al deze dingen hebben we met geduld en duidelijk zijn op kunnen lossen. Paarden hebben best wat tijd nodig om op een nieuwe plek te landen, nieuwe mensen en andere routines te leren kennen. En heel veel dingen die wij als eigenaars als probleemgedrag bestempelen zijn met goed leiderschap op te lossen.
Klopt allemaal. Maar, in dit geval is het paard voor een 11-jarig kind. Als volwassene kun je vanalles uitproberen en hebt meestal ook ervaring. Maar wat een paard ook doet qua moeilijk gedrag, ik vind dat het nooit echt gevaarlijk mag worden. Daarvoor neem je geen paard tenzij je een professionele africhter\trainer bent en die verdienen er hun geld mee. Je zou, als de problemen aanhouden, zo iemand kunnen inschakelen natuurlijk. Ik heb heel vaak gezien dat ouders een prachtig jong paardje kochten voor hun dochter, maar dat die er vervolgens bang voor werd en dat het dier door anderen gereden moest worden. Terwijl dat kind eerder met de oude manegeponies wel veel plezier had. Nou ken ik ts en haar paard helemaal niet dus mogelijk zit ik er helemaal naast met mijn inschattingen. Daarom hoop ik dat ze updates blijft geven. Ik leer ook graag bij door de ervaringen van anderen, met paarden ben je immers nooit uitgeleerd!