Probleem gedrag nieuwe pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Probleem gedrag nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:01

Die "pony" is aangekocht voor een 11-jarig kind. Ik vrees dat dit geen geschikte kinder"pony" is en als dit mijn kind zou zijn dan zou ik de koop ontbinden en de pony terugdoen naar de verkoper. Er zijn talloze superbrave ponies\paarden te koop die veel veiliger en leuker zijn voor een kind. Maar goed, mogelijk houden ts en haar dochter van een projectje met uitdaging!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:03

Hoe lang hebben jullie haar nu? Iets meer dan een maand?
Het dier zal zich nog helemaal niet thuis voelen en jullie nog niet vertrouwen, anders dan door gedrag kan ze niet laten weten dat ze zich helemaal niet veilig of prettig voelt, of dat het haar allemaal veel te snel gaat.

Fijn dat de oude eigenaar komt, die zal ongetwijfeld zien aan haar hoe ze in haar vel zit. Neem rustig de tijd (rustiger) om haar te leren kennen, en zo te anticiperen zodat je haar gerust kunt stellen, zonder dat ze zover hoef te gaan om te steigeren.
Het kan wel een half jaar duren, óók bij topbrave pony's op de oude locatie, voordat ze na verhuizing gewend zijn. Ongetwijfeld geeft ze signalen af van ongemak, en die leren lezen heeft inderdaad grondwerk, communicatie, tijd en elkaar leren kennen nodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:06

Kan je eens iemand laten filmen wat er gebeurt (dus zelfs vanaf dat je de weide binnengaat?)
Dan kan er vaak al snel gezien worden of het paniek is of eerder uitproberen en soms zijn kleine tips al voldoende om het beter te maken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:11

KWPN is geen pony, mischien qua maat wel maar qua karakter kan het even iets doortastender zijn.

wat was het niveau van dit paard en wat is het niveau van uw dochter, misschien gaat het paard zich vervelen en wil het gereden worden zoals het gewend was.

dan zal het acclimatiseren even iets langer kunnen duren, voordat uw dochter en paard samen hun draai gevonden hebben

fijn dat de oude eigenaar even komt helpen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:17

Ook bij kwpn heb je geboren sullen.

Maar deze is nooit echt weg geweest van huis, ja concours, maar dan weer terug bij zijn vertrouwde plekje.
Daar zijn ook genoeg andere rassen die dat niet zo licht opnemen, terwijl ze wel kinderpony zijn

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:22

Precies dit! Mijn tweede paard was na aankomst ook erg van slag, al helemaal als de paarden naar buiten of binnen gehaald werden, dan stond ze rechtop naast je. (Achteraf had ze maagzweren en daardoor al helemaal intolerant voor alles!) Nu mag steigeren natuurlijk echt niet, maar ze doen dit alleen als ze echt niet weten hoe ze om moeten gaan met al die spanning. Na 3 dagen met een plan haar goed buiten en binnen te zetten (door mijzelf, niet door iemand anders), had ze goed door wat er eigenlijk verwacht werd van haar en was het klaar.

Mijn plan: TRT, die ik al had aangeschaft toen ik mijn eerste paard, toen jaarling, had gekocht. Echt heel leerzaam en leuk om samen te leren! :j

Succes, wees lief voor jezelf in het proces en ook eerlijk naar het paard. Met kettingen en zwepen maak je misschien eenmalig een impact, maar consistent iets aanleren is voor het leven.

Lindsey_99 schreef:
Hoe lang hebben jullie haar nu? Iets meer dan een maand?
Het dier zal zich nog helemaal niet thuis voelen en jullie nog niet vertrouwen, anders dan door gedrag kan ze niet laten weten dat ze zich helemaal niet veilig of prettig voelt, of dat het haar allemaal veel te snel gaat.

Fijn dat de oude eigenaar komt, die zal ongetwijfeld zien aan haar hoe ze in haar vel zit. Neem rustig de tijd (rustiger) om haar te leren kennen, en zo te anticiperen zodat je haar gerust kunt stellen, zonder dat ze zover hoef te gaan om te steigeren.
Het kan wel een half jaar duren, óók bij topbrave pony's op de oude locatie, voordat ze na verhuizing gewend zijn. Ongetwijfeld geeft ze signalen af van ongemak, en die leren lezen heeft inderdaad grondwerk, communicatie, tijd en elkaar leren kennen nodig.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:23

En misschien ook niet telkens rijden als je dr uit de wei pakt.
Eerst maar even wennen en een beetje een band opbouwen en de verstandhouding goed krijgen. Poetsen, knuffelen, eens heen lopen en een brokje brengen, alleen even wandelen desnoods door de weide eerst maar eens.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:42

Zeker dat ze geen pijn ervaart tijdens het rijden en dus op voorhand al gaat steigeren omdat ze wéét dat ze richting de bak gaat en dus zal moeten werken?

Pijn of miscommunicatie tijdens het rijden waardoor ze dit wil ontwijken?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:43

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:00

anjali schreef:
Die "pony" is aangekocht voor een 11-jarig kind. Ik vrees dat dit geen geschikte kinder"pony" is en als dit mijn kind zou zijn dan zou ik de koop ontbinden en de pony terugdoen naar de verkoper. Er zijn talloze superbrave ponies\paarden te koop die veel veiliger en leuker zijn voor een kind. Maar goed, mogelijk houden ts en haar dochter van een projectje met uitdaging!

Hier sluit ik me bij aan. Ondanks dat ik vind dat er meer geduld en begrip moet zijn voor nieuw aangekochte dieren (voor ons is het hartstikke leuk een nieuw paard, maar voor hen lijkt het me best lastig. Zonder uitleg uit je omgeving worden getrokken met allerlei verwachtingen) vraag ik me wel af of dit een paard voor een kind is. In mijn kindertijd hadden we pony's die ik praktisch na aankoop zonder zadel naar de wei bracht. Dat zijn imo kinderpony's..

Heel veel succes TS!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 15:12

Waren dat ook een ponys met 1 eigenaar of vaker verhuisd?
Dat kan een groot verschil maken.

Dit kan een prima kinderpony zijn. Maar nu even wat tijd nodig hebben.

Zonde dat niet even te geven.
Het zijn geen robots

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:29

Ts, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Denk wel aan de veiligheid van je dochter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:36

mce schreef:
KWPN is geen pony, mischien qua maat wel maar qua karakter kan het even iets doortastender zijn.

wat was het niveau van dit paard en wat is het niveau van uw dochter, misschien gaat het paard zich vervelen en wil het gereden worden zoals het gewend was.

dan zal het acclimatiseren even iets langer kunnen duren, voordat uw dochter en paard samen hun draai gevonden hebben

Ze weet niet dat ze een WPN’er is hoor. :?

TS wat gebeurde er toen het de 1e keer mis ging? Wie had haar toen vast?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:53

Ayasha schreef:
mce schreef:

Ze weet niet dat ze een WPN’er is hoor. :?

TS wat gebeurde er toen het de 1e keer mis ging? Wie had haar toen vast?

klopt wat je zegt, dank voor de opheldering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:14

Tja, helaas hoor je dit wel vaker, soms, niet altijd, ligt het domweg aan de manier van omgang door nieuwe eigenaren. Waar een pony op 1 adres prima weet dat ze geen rotzooi moet trappen komt er bij 2 de adres veel te veel ruimte. Kinderpony of niet.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 19:08

Dank allemaal voor de inzichten en tips. Ik heb er nu genoeg. Zal nog een update sturen voor de geïnteresseerden over de komende periode.

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:08

Pony terug doen naar de verkoper.
Als ze nu al zulk gedrag vertoond, ben ik bang dat je er heel veel werk aan krijgt en de lol er gauw vanaf gaat. Of dat je ermee verongelukt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:17

luckyluuk schreef:
Pony terug doen naar de verkoper.
Als ze nu al zulk gedrag vertoond, ben ik bang dat je er heel veel werk aan krijgt en de lol er gauw vanaf gaat. Of dat je ermee verongelukt.

Dat is wel erg snel! Oude eigenaar wil komen kijken. Die kan alvast al nuttige tips geven. Het probleem is mss nadien al opgelost. Soms is het uitproberen en zijn ze ook snel op andere gedachten te brengen hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 20:52

In het begin met een nieuw paard kom je altijd dingen tegen waar je even werk mee hebt. Ik heb zelf nog nooit anders meegemaakt, en heb nu ruim 20 jaar eigen paarden. Rijd vanaf mijn 7e. Dus durf wel te zeggen dat ik al aardig wat gezien en meegemaakt heb. Ons eerste paard, die staakte met buiten rijden. Ons 2e paard, die kon niet stilstaan met opstappen. Ons 3e paard had daar ook moeite mee, plus hij bouwde enorm snel spanning op met rijden en ging dan aan de kletter nadat hij eerst 180 graden omgedraaid was. De pony van onze dochter trok zich los bij trailer laden en uit de wei halen. Al deze dingen hebben we met geduld en duidelijk zijn op kunnen lossen. Paarden hebben best wat tijd nodig om op een nieuwe plek te landen, nieuwe mensen en andere routines te leren kennen. En heel veel dingen die wij als eigenaars als probleemgedrag bestempelen zijn met goed leiderschap op te lossen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:16

Voor instructrice kan ik Wendy van Malsen of Hester Strasse aanbevelen.

Voor het steigeren zou ik een leadrope nemen, niet te kort vasthouden, steiger het paard dan laat je los en hou je de leadrope enkel bij het uiterste puntje vast.
Niks zeggen, enkel loslaten, meer niet.
Paard komt naar beneden, je pakt je leadrope weer op maat en loopt verder.

Paarden kunnen enorm veel moeite hebben met verhuizen.
Ik heb er 1 gehad die meer op zijn achterbenen stond dan niet, bijten daar was hij ook heel goed in.
Ik heb er 1 gehad die levensgevaarlijk was na aankomst bij mij, zou ook een kinderpony geweest zijn.
Nu geloof ik dat bij de 2e zeker wel, ik was gewoon de druppel die de emmer heeft doen overlopen.
Bij de eerste was het puur uit onzekerheid, ik geloof niet in uitproberen, zo denken paarden niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 13:31

SusanH schreef:
In het begin met een nieuw paard kom je altijd dingen tegen waar je even werk mee hebt. Ik heb zelf nog nooit anders meegemaakt, en heb nu ruim 20 jaar eigen paarden. Rijd vanaf mijn 7e. Dus durf wel te zeggen dat ik al aardig wat gezien en meegemaakt heb. Ons eerste paard, die staakte met buiten rijden. Ons 2e paard, die kon niet stilstaan met opstappen. Ons 3e paard had daar ook moeite mee, plus hij bouwde enorm snel spanning op met rijden en ging dan aan de kletter nadat hij eerst 180 graden omgedraaid was. De pony van onze dochter trok zich los bij trailer laden en uit de wei halen. Al deze dingen hebben we met geduld en duidelijk zijn op kunnen lossen. Paarden hebben best wat tijd nodig om op een nieuwe plek te landen, nieuwe mensen en andere routines te leren kennen. En heel veel dingen die wij als eigenaars als probleemgedrag bestempelen zijn met goed leiderschap op te lossen.

Klopt allemaal. Maar, in dit geval is het paard voor een 11-jarig kind. Als volwassene kun je vanalles uitproberen en hebt meestal ook ervaring. Maar wat een paard ook doet qua moeilijk gedrag, ik vind dat het nooit echt gevaarlijk mag worden. Daarvoor neem je geen paard tenzij je een professionele africhter\trainer bent en die verdienen er hun geld mee. Je zou, als de problemen aanhouden, zo iemand kunnen inschakelen natuurlijk. Ik heb heel vaak gezien dat ouders een prachtig jong paardje kochten voor hun dochter, maar dat die er vervolgens bang voor werd en dat het dier door anderen gereden moest worden. Terwijl dat kind eerder met de oude manegeponies wel veel plezier had. Nou ken ik ts en haar paard helemaal niet dus mogelijk zit ik er helemaal naast met mijn inschattingen. Daarom hoop ik dat ze updates blijft geven. Ik leer ook graag bij door de ervaringen van anderen, met paarden ben je immers nooit uitgeleerd!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 01:11

mnkortleve schreef:
Voor het steigeren zou ik een leadrope nemen, niet te kort vasthouden, steiger het paard dan laat je los en hou je de leadrope enkel bij het uiterste puntje vast.
Niks zeggen, enkel loslaten, meer niet.
Paard komt naar beneden, je pakt je leadrope weer op maat en loopt verder.

Dit vind ik niet logisch. Dan wordt het paard beloond voor het steigeren met ontspanning, en gestraft voor het stoppen met steigeren door door te gaan met hetgene hij niet wil. Ik zou juist andersom doen, weerstand bieden als hij steigert en meteen loslaten zodra hij dat niet doet. Daarna proberen te lopen en zodra hij een intentie laat zien om daarin mee te gaan, juist de lijn los.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:45

anjali schreef:
SusanH schreef:

Klopt allemaal. Maar, in dit geval is het paard voor een 11-jarig kind. Als volwassene kun je vanalles uitproberen en hebt meestal ook ervaring. Maar wat een paard ook doet qua moeilijk gedrag, ik vind dat het nooit echt gevaarlijk mag worden. Daarvoor neem je geen paard tenzij je een professionele africhter\trainer bent en die verdienen er hun geld mee. Je zou, als de problemen aanhouden, zo iemand kunnen inschakelen natuurlijk. Ik heb heel vaak gezien dat ouders een prachtig jong paardje kochten voor hun dochter, maar dat die er vervolgens bang voor werd en dat het dier door anderen gereden moest worden. Terwijl dat kind eerder met de oude manegeponies wel veel plezier had. Nou ken ik ts en haar paard helemaal niet dus mogelijk zit ik er helemaal naast met mijn inschattingen. Daarom hoop ik dat ze updates blijft geven. Ik leer ook graag bij door de ervaringen van anderen, met paarden ben je immers nooit uitgeleerd!

Nee gevaarlijk mag het niet worden, en idd stijgeren is gewoon heel erg gevaarlijk gedrag. Maar er zijn mensen hier die zeggen dat de pony dan maar terug moet naar de verkoper. Ik wil alleen maar aangeven dat er bij een nieuw paard altijd gedrag naar boven komt waar werk in zit. Het is aan TS om een afweging daarin te maken, hoe daarmee om te gaan. En dan is het wellicht ook fijn om te lezen dat gedrag waar je tegenaan loopt waar werk in zit, dat dit ook goed kan komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:09

Ts ik heb je een pb gestuurd ik kan jullie helpen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:47

Een pony mag zich dan wat ontheemd voelen na een verhuizing en met nieuwe eigenaar en zal wat uitproberen. Maar ik vind steigeren toch echt een grove uiting van ongemak. Heb het ook weinig meegemaakt en gezien. Helemaal voor een kinderpony vind ik het eigenlijk niet kunnen, je weet zeker dat de pony gezond is qua rug en benen?