Komt er een strenge winter aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Komt er een strenge winter aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:16

Mijn paard heeft vorig weekend 2 nachten binnen gestaan. Dat is NOG NOOIT gebeurd in de 21 jaar dat ik haar heb. Het is meestal op de derde dinsdag in oktober (serieus, op de dag van de Zuidlaardermarkt), maar 1 keer was het pas eind november. Dit jaar heeft ze inderdaad al vroeg veel vacht en zweet zich een ongeluk met rijden.

Karbonkelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 20:27

hmmm, ja klopt. Maar mij staat er wel iets bij dat dit ongeveer 5 jaar geleden ook het geval was en toen ook een redelijke strenge winter hadden met veel sneeuw en ijs, was in coronatijd gingen we stiekem na de avondklok naar buiten in de sneeuw spelen wat ongeveer tot aan de enkels hoog stond.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:28

Ze lijken het weer tegenwoordig niet eens meer achteraf accuraat te kunnen voorspellen dus ik hou een slag om de arm. Maar ik hoop op een flink strenge winter met sneeuw en ijs. <3

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:28

Hier dus helemaal niet opvallend veel vacht. Ik heb zelf ook iets van eerst zien, dan geloven. Ze voorspellen elk jaar een stevige winter dus eens in de zoveel jaar hebben ze wel gelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:42

Gombal schreef:
Ik hoop echt dat het hard gaat vriezen.
Zou het gaaf vinden ooit een Elfstedentocht mee te maken . En dan niet als musical :+

Je bent 44 dan heb je die van 97 ook meegemaakt. :)

Hier in het zuiden hadden we bij wijze van nog een tocht kunnen houden in 2009 & 2012.
Maar het noorden deed toen niet mee met de kou

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:48

Tazzey schreef:
Ze lijken het weer tegenwoordig niet eens meer achteraf accuraat te kunnen voorspellen dus ik hou een slag om de arm. Maar ik hoop op een flink strenge winter met sneeuw en ijs. <3

Lekker genuanceerd :+
Ooit eens gehoord van het butterfly effect? De atmosfeer is een chaotisch systeem en een kleine verandering kan al een heel groot effect hebben op de daadwerkelijke uitkomst. Wij meteorologen hebben geen glazen bol om het zo maar even accuuraat te "voorspellen". Daarom heten het ook weers"verwachtingen" ;)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:10

Ik heb liever kou dan 6 maanden regenval. Dus laat maar komen dat koudtefront.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:11

Prima2Donna schreef:
Tazzey schreef:

Ooit eens gehoord van het butterfly effect? De atmosfeer is een chaotisch systeem en een kleine verandering kan al een heel groot effect hebben op de daadwerkelijke uitkomst. Wij meteorologen hebben geen glazen bol om het zo maar even accuuraat te "voorspellen". Daarom heten het ook weers"verwachtingen" ;)

Maar jij met name zou dan bekend moeten zijn met fenomenen die met regelmaat terug keren, op basis waarvan je wel degelijk iets kunt zeggen over lange-termijn-verwachtingen.

Los van die termijn-inschattingen zit ik helemaal niet te wachten op kou. Het belemmert ons werk tot stilstand aan toe.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:33

Prima2Donna schreef:
Tazzey schreef:

Ben ik vergeten de #sarcasm toe te voegen. Stom van mij :D
Niet alles zo serieus nemen ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:36

Ja! Sneeuw en ijs please:))

Ik liet me gister vertellen door de boswachters dat de Amerikaanse eiken een mast jaar hebben. De inlandse eiken niet.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:40

Volgens mij de tamme kastanjes ook. Man man wat liggen daar veel van in het bos.
Mijn hond vind het ook niet prettig ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:54

germie schreef:
Mijn paard heeft vorig weekend 2 nachten binnen gestaan. Dat is NOG NOOIT gebeurd in de 21 jaar dat ik haar heb. Het is meestal op de derde dinsdag in oktober (serieus, op de dag van de Zuidlaardermarkt), maar 1 keer was het pas eind november. Dit jaar heeft ze inderdaad al vroeg veel vacht en zweet zich een ongeluk met rijden.

Vorig weekend was het toch onafgebroken aan het regenen met frisse temperatuur, na maanden relatief droogte. Toch niet gek dat ze toen naar binnen ging. Ik heb dat weekend ook een deken opgelegd. Daarna weer af. Ook nog geen vroege wintervacht.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:10

DuoPenotti schreef:
Gombal schreef:
Ik hoop echt dat het hard gaat vriezen.
Zou het gaaf vinden ooit een Elfstedentocht mee te maken . En dan niet als musical :+

Je bent 44 dan heb je die van 97 ook meegemaakt. :)

Hier in het zuiden hadden we bij wijze van nog een tocht kunnen houden in 2009 & 2012.
Maar het noorden deed toen niet mee met de kou

Helaas had ik geen ouders die daar voor warm liepen. Dus nee ik heb dat nooit in t echt meegemaakt. Zou heel graag met mijn kinderen daar heen gaan.
En het zuiden is mooi hoor …. Maar t is net geen echte Friese Elfstedentocht :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:22

Ah je bedoeld daar ook echt zijn. :)
Ipv zoals vele op tv zien.

Misschien komt er nog wel een keer een.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:37

Nee doe maar lekker het huidige weer. Zonnetje, weinig wind. Ideaal <3

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 22:37

Mijn paard heeft minder vacht dan andere jaren.
Vaak moet ik echt al scheren eerste helft oktober, als ik serieus aan het trainen ben en dat is nu nog niet nodig.
Hij had het vrijdag wel warm tijdens de les, maar toen was het ook 18 graden, in zijn zomervacht zou hij dan ook flink gezweet hebben. De warmte belemmert hem nog niet met trainen, dus ik schuif scheren nog even voor me uit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:15

Vachten van dieren passen zich aan op basis van lichtcycli, niet van een koud seizoen dat wellicht komen gaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:24

Hier staan ze ook echt allemaal voller in de wintervacht dan de jaren ervoor.

Ben benieuwd. Zou voor de natuur wel goed zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:44

Freya6 schreef:
Ik liet me gister vertellen door de boswachters dat de Amerikaanse eiken een mast jaar hebben. De inlandse eiken niet.

Ah vandaar, ik dacht al dat wij een eigenwijze eik hadden :') daar zitten nauwelijks eikels aan dit jaar en dat is inderdaad een inlandse (zomer)eik. Die had een jaar of 3 geleden een mastjaar.

Wbt winterhaar, hier een pony die normaal zeker geen spectaculaire wintervacht ontwikkelt, maar dat is nu ineens een bolletje fluff. Ook veel eerder in het haar dan eerdere jaren. Met dat haar, zijn dikke pens en zijn leeftijd toch nog maar eens ppid laten testen, maar hij blijkt gewoon fluffy Hollands welvaren :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:02

Bloodymary schreef:
germie schreef:

Vorig weekend was het toch onafgebroken aan het regenen met frisse temperatuur, na maanden relatief droogte. Toch niet gek dat ze toen naar binnen ging. Ik heb dat weekend ook een deken opgelegd. Daarna weer af. Ook nog geen vroege wintervacht.

Wintervacht dus wel vrij vroeg, maar dat vind ik elk jaar. Ik merk wel dat toen mijn paard nog op een stal stond waar 's avonds het licht nog aan was dat ze veel sneller uit haar wintervacht komt sinds ze op een stal staat met buitenluik en 's avonds gewoon donker als de dag overgaat in nacht.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:30

Nou graag. Hebben al jaren geen winter meer en aangezien dat mijn favoriete seizoen is kan ik niet wachten op -10 en vooral een laag sneeuw.. <3

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Voor de schaats/elfsteden liefhebbers: sneeuw en ijs is dan geen goede combi. Ik kan me nog herinneren dat ze (na de laatste van 97) ooit nog een twijfelgeval hadden, maar dat het werd afgeblazen vanwege de hoeveelheid sneeuw op het ijs, waardoor het ijs niet kon groeien.

Liefst heb je dus 'droge' kou als je wilt schaatsen.

Bovendien gaat sneeuw vaak gepaard met kwakkelweer en dooiaanvallen...

Om het maar niet te hebben over het feit dat het hele land ontregeld is bij sneeuwval. De laatste x (tijdens de Covid-tijd) heeft m'n werkgever werknemers geïntimideerd om toch naar werk te komen ondanks code rood en de waarschuwing om niet de deur
uit te gaan. Het OV lag plat. Werknemers die met de auto gingen zijn van de weg geraakt en sommigen zelfs verongelukt... -O-
Doe mij dus maar geen sneeuw. Droge kou mag wel, voor de schaatsliefhebbers.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Tazzey schreef:
Ben ik vergeten de #sarcasm toe te voegen. Stom van mij :D
Niet alles zo serieus nemen ;)

Jij bedoelt het misschien sarcastisch, maar het is serieus een opmerking die ik vaak genoeg voorbij zie komen, en die menen dat wél echt :+

Er zijn wel indicatoren van winterse kou, zoals een SSW, maar hoe het weer in januari er uit gaat zien kunnen we alleen ongeveer benaderen en dmv gemiddelden. Hoge of lage uitschieters vallen weg in lange termijnverwachtingen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

Ik zou ook graag een frisse, maar zonnige winter bestellen :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

Maaike_Ma schreef:
ach ze roepen ondertussen al elk jaar dat het een horror winter wordt %)

2023/2025 was een horrorwinter met gigantische hoeveelheden regen! Zelfs op de zandgrond ontstond modder..