Nieuwe verzorger/bijrijder introduceren, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 21:09

mnkortleve schreef:
elineAbby123 schreef:
Wauw ik vind hier wel wat aannames bij zitten... Ik bemoei helemaal niet en zit er niet bovenop. Ik wil ze juist wat ruimte geven maar ook door de sensibiliteit van mijn paard wel zorgen dat zij niet compleet overprikkeld door het lint gaat. Dus ik probeer een middenweg te vinden om ze aan elkaar te laten wennen.

Ik vertel wat bij het uit stal halen en naar de bak lopen om het ook gezellig te maken en wat uit te leggen voor de potentiële verzorgster, ik dump helemaal geen ellenlange verhalen, rare aanname.

Maar je zegt eigenlijk zelf dat je de 1e maand sowieso mee wilt lopen, dat is niet vanaf een afstandje meekijken.
Dus eigenlijk zit je er wel bovenop...snap het oo wel hoor, loslaten/overgeven is soms moeilijk.
Je wilt graag dat ze het een beetje hetzelfde zoals jou doen.

Ik denk zelf dat je heel snel door heb hoe je paard reageerd en hoe zij (verzorgster) in haar energie staat.
Of ze zich aan kan passen aan je paard of niet.
Soms moet het gewoon ''fout'' gaan voordat je het weet. Ik doe zelf ook wel eens wat waar ik achteraf van denk...oeps datmocht wel een stapje minder..Nu van geleerd voldende keer beter.
Zelf laat ik ze het graag eerst even uitzoeken, ga ik er later weer heen wat ze er zelf van vonden hoe het ging. Of ze moeten zelf aangeven dat ze graag willen dat ik er bij blijf.

Met meelopen bedoel ik, ik ben ook aanwezig op stal, ik ga dan de stal doen bijvoorbeeld en je bent met paard in de bak bezig en als je hulp nodig hebt, of vragen, ben ik er. Ik wil mensen niet clueless in het diepe gooien. Ik ga er niet naast lopen en alles overnemen zodra paard een pas anders zet. Maar ik wil diegene ook het vertrouwen geven dat ze niet in het diepe gegooid worden en wat aanmodderen. En dan een keer wel een lesje geven om beide op weg te helpen.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:10

elineAbby123 schreef:
Wauw ik vind hier wel wat aannames bij zitten... Ik bemoei helemaal niet en zit er niet bovenop. Ik wil ze juist wat ruimte geven maar ook door de sensibiliteit van mijn paard wel zorgen dat zij niet compleet overprikkeld door het lint gaat. Dus ik probeer een middenweg te vinden om ze aan elkaar te laten wennen.

Ik vertel wat bij het uit stal halen en naar de bak lopen om het ook gezellig te maken en wat uit te leggen voor de potentiële verzorgster, ik dump helemaal geen ellenlange verhalen, rare aanname.

Maar je zegt zelf dat je een maand mee gaat lopen, toch?
Ik zou daar, als verzorgster, erg kriegel van worden.

Gewoon kennis maken, kijken hoe paard en verzorgster op elkaar reageren, je ziet gauw genoeg of er een klik is of niet. Ook bij een 'lastig paard.
Durven los te laten, hoe moeilijk dat ook is :)

Edit: sorry, ik zie een soortgelijk bericht en je reactie erop.

Klinkt als een goed plan, toch?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 21:14

Sunshinedaan schreef:
elineAbby123 schreef:

Maar je zegt zelf dat je een maand mee gaat lopen, toch?
Ik zou daar, als verzorgster, erg kriegel van worden.

Gewoon kennis maken, kijken hoe paard en verzorgster op elkaar reageren, je ziet gauw genoeg of er een klik is of niet. Ook bij een 'lastig paard.
Durven los te laten, hoe moeilijk dat ook is :)

Edit: sorry, ik zie een soortgelijk bericht en je reactie erop.

Klinkt als een goed plan, toch?

Dankje! Ik zoek ook een verzorgster voor een dag, dus dat zou inhouden dat ik er welgeteld 4 keer ben om die gene te begeleiden
Laatst bijgewerkt door elineAbby123 op 11-10-25 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:14

Ik denk dat je op basis van je kennismaking en het horen van ervaring van de ander het beste samen wat op kan stellen waar je beide je prettig bij voelt. Maar je zal ook vast een idee hebben wat voor iemand je zoekt. Is iemand die manege ruiter is en nog nooit een paard gemonteerd hebt iemand die zich meld die zal meer aansturing nodig hebben of prettig vinden van een doorgewinterde iemand. Die tweede zal sneller een voorkeur hebben om zelfstandig aan de slag te gaan en zich er mee te redden.

De oplossing voor je vragen ligt in het goed bespreken.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 21:16

belle_boef schreef:
Ik denk dat je op basis van je kennismaking en het horen van ervaring van de ander het beste samen wat op kan stellen waar je beide je prettig bij voelt. Maar je zal ook vast een idee hebben wat voor iemand je zoekt. Is iemand die manege ruiter is en nog nooit een paard gemonteerd hebt iemand die zich meld die zal meer aansturing nodig hebben of prettig vinden van een doorgewinterde iemand. Die tweede zal sneller een voorkeur hebben om zelfstandig aan de slag te gaan en zich er mee te redden.

De oplossing voor je vragen ligt in het goed bespreken.

Dankje. Denk ook beetje aanvoelen wat voor persoon het is.

mnkortleve

Re: Nieuwe verzorger/bijrijder introduceren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:25

Er is een groot verschil tussen clueless in het diepe gooien of het zelf uit laten vinden.
Ik denk dat als je daar staat je best aanvoeld wat je kan doen.
Heb er gehad waar ik bij gebleven ben, ik dacht dat ik ze de kans wou geven, maar al gelijk dacht dat het niets zou gaan worden.
En ook dat ik vrij snel al weg gelopen ben.
Tussendoor een keer ben gaan kijken en gevraagd heb hoe het ging.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 21:32

mnkortleve schreef:
Er is een groot verschil tussen clueless in het diepe gooien of het zelf uit laten vinden.
Ik denk dat als je daar staat je best aanvoeld wat je kan doen.
Heb er gehad waar ik bij gebleven ben, ik dacht dat ik ze de kans wou geven, maar al gelijk dacht dat het niets zou gaan worden.
En ook dat ik vrij snel al weg gelopen ben.
Tussendoor een keer ben gaan kijken en gevraagd heb hoe het ging.

Fair! Dit is mijn eerste keer dat ik op zoek ga dus allemaal nieuw! Ik had er laatst eentje uitgenodigd die op papier heel kundig was ( en dat ook wel bleek in het echt) maar totaal niet de grens van mijn paard leek te lezen en haar behoorlijk ov er de zeik had geholpen, en dacht er doorheen te kunnen breken. ik ben daar ook gewoon beetje van geschrokken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:43

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het opgegeven heb.
Heb liever dat mijn paarden stil staan dan dat ik mensen op het pad heb die denken dat ze van alles kunnen, maar met goed fatsoen nog geen paard kunnen longeren.
De zoektocht naar de juiste is niet makkelijk.
Moet je teveel slikken en pikken.
En dat wil ik niet ten koste van mijn paarden doen.
Ik heb al meer dan een jaar 6 grasmaaiers staan, zou een aantal van ze graag gereden zien...maar ja....
Toen ik nog wel reed zetten ik wel eens een advertentie voor een buitenrit, dat ging meestal wel.
Maar rijden in de bak is altijd een drama geweest.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:32

Toen ik nog paarden had kwam de verzorgster of bijrijdster kennis maken, vaak vertelde ik dan waar alle spulletjes lagen en wat er uiteindelijk verwacht werd als ze kwamen verzorgen/rijden.
De gemiddelde verzorger is echt een ultra noob en hebben echt wel leren poetsen en zadelen, laat ze lekker aan rommelen dat is ook voor de verzorger veel prettiger, dan kunnen ze pas echt kennis maken

Als er geen vragen waren mochten ze van mij hun gang gaan en ging ik wat anders doen op stal, iig zorgde ik dat ik niet steeds in het zicht stond.

Ik lees veel over eenkennige paarden, moeilijk met vreemden etc.
Ik heb het altijd als doel gesteld dat mijn pony's bomproof waren en door anderen makkelijk na te rijden.
Als er dan vragen waren dan was ik natuurlijk in de buurt maar hoe moeten ze elkaar leren kennen als de eigenaar er steeds naast staat?

Ik zag op de stal waar ik stond dat mensen altijd heel panisch niemand zomaar op hun paard liet rijden, ik heb dat nooit zo begrepen. Mijn pony's waren altijd fijn na te rijden en wisten echt wel wie de touwtjes in handen had. Heb het altijd als een enorm voordeel ervaren dat anderen er ook zo mee de weg op konden als ik bv ziek was.

Probeer het een beetje los te laten .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 01:12

Ik zoek altijd iemand voor mijn senior die eigenlijk niet wil rijden vanwege de lichamelijke problemen en hoogte van mijn pony. Dus bij de eerste kennismaking geef ik ze altijd gewoon een halster, loop ik mee maar vraag of ze zelf mijn pony willen halen en laat ze dan zelfstandig poetsen terwijl ik een beetje met ze klets over ervaring, wensen, dagelijks leven. Daarna gaan we, afhankelijk van het weer en de wensen van iemand, even een stukje buiten wandelen zodat ik gelijk kan zien of mijn pony netjes meeloopt of iemand het gras in wil trekken en hoe daarmee omgegaan wordt of we gaan even kort grondwerken in de bak. Ben er wel zelf nog bij en geef ook altijd aan dat als het niet zo vlekkenloos gaat het niet uitmaakt en dat ik weet dat het altijd onhandig is als je een paard nog niet kent en de eigenaar er ook bij staat. Maar op deze manier kan ik even inschatten wat de ervaring is (als mensen zich melden zijn het vaak jongere meiden met weinig ervaring, wat niet heel erg is met mijn pony, mits het veilig kan, dus dat moet ik wel inschatten). De meer ervaren personen ben ik nooit zo moeilijk geweest.

Maar eerlijk is eerlijk: zoveel animo is er niet voor een senior met mankementen natuurlijk. Ben vaak allang blij als iemand me wil helpen. Heb maar een aantal keer een tijdje een verzorger gehad en meestal moesten ze dan stoppen vanwege school of omdat ik besloot mijn paard te verhuizen wat te ver weg was.

Ik kijk trouwens naar een paar dingen bij mijn paard ook: of hij happerig doet naar iemand en zo ja hoe daarop gereageerd wordt en of hij relaxt en tevreden de poetsbeurt ondergaat en meewandeld. Wanneer hij heel happerig is betekent dat vaak geen match vanwege te hoog in energie en/of te jong. Soms kan iemand er goed op acteren en dan dooft het vrijwel meteen uit en dan ben ik ook tevreden.

Misschien kun je kijken of je dat soort kleine signalen bij je paard kunt herkennen waarop iemand wel of niet zou matchen. Hier is de leidraad echt rust, ontspanning en wel kunnen lachen om een paard die soms opeens gras wil eten of je een duwtje heeft, maar ook consequent kan zijn in wat daarin wel en zeker niet mag en daarop netjes handelen. De meer onervaren meiden mochten bijvoorbeeld niet het erf af en startten altijd met een grondwerk les van mij of mijn instructeur toen ik die nog had. Die betaalde ik trouwens dan.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 02:22

Ik ben vrij makkelijk en mijn paard ook. Dus bij de 1e introductie hebben we samen het paard uit stal gehaald en geborsteld. Heb ik wat ins en outs vertelt en ging ze daarna rijden. Dat ging aardig genoeg en dat was het dan :'). Je geeft zelf aan dat verzorgers afhaken, dus er zit dan wellicht wat scheef. Als ik heel eerlijk ben, dan vraag ik me af of je paard wel geschikt is voor een verzorgster. Een verzorgster komt daar ook om er voor zichzelf wat uit te halen. 1x in de week is ook erg weinig om een band op te bouwen, zeker met een eenkennig paard. Je lat ligt ook hoog. Wat ik snap, maar eigenlijk niet reeel is voor wat je kunt bieden. De meeste meiden met een fijn ruitergevoel zullen willen rijden. Daar haalt nu eenmaal 90% van de mensen die iets met een paard willen doen hun voldoening uit. Je vist dus al in een dunbezaaide poel als iemand enkel kan komen om te wandelen en te grondwerken. Dan heb je zelden de toppers te pakken. En dan heb je een paard wat aardig wat ruitergevoel (of paardengevoel) nodig heeft, want hij sluit zich af, of is juist niet zo respectvol naar nieuwe mensen want dan luistert hij niet? Bij grondwerk ook vrij snel overprikkeld en poetsen kan ook niet direct..
Ik denk echt dat je je moet afvragen of je hier je paard (en jezelf) een plezier mee gaat doen.
Ik denk niet dat je heel veel anders kunt doen, dan je nu gedaan hebt. Ik weet niet of samen poetsen wel een optie is? Er blijft ook niet veel over, ze zullen elkaar toch moeten leren kennen in het werken met elkaar. Had je bij de 1e verzorgster zelf een slecht gevoel of is deze na die 1e x afgehaakt? Geen idee of je de indruk had dat er nog iets bij te leren was ook. Soms ga je in het begin over grenzen, maar leer je ervan bijv. Maar ja je zit ook niet op een overprikkeld paard te wachten. Wat ik al eerder zei, het zal enorm lastig zijn iemand met voldoende paardengevoel te vinden die tevreden is met wat je nu kunt bieden. Ik ken ook eigenlijk geen mensen met wat moeilijkere paarden die succesvol een verzorgster hebben moet ik eerlijk zeggen. Zijn toch meestal de goedzakken. De moeilijkere paarden worden door een lesgeefster oid gereden tegen betaling :'). Of iemand op stal die ze al kennen en heel netjes zit bijv.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:07

Eerste keer kopje thee drinken en beetje kletsen/vragen stellen en even ponys poetsen oid.
2e keer laten zien waar alles ligt, samen de klusjes doen en samen rondje wandelen met de pony oid.
Je voelt snel genoeg of het klopt en klikt.
Dan laat ik het los. Af en toe spreken we samen af maar dat is meer voor de gezelligheid.
De een vindt het leuk om clickertraining te doen, de ander gaat met een vriendin wandelen.
Ik heb ook een gevoelige pony met een beetje een gebruiksaanwijzing en ja zeker in het begin zie ik dat hij soms moeite heeft met signalen van nieuwe mensen. Maar je ziet ook wel hoe dat nieuwe mens erop reageert. Ennkun je inschatten of je er vertrouwen in hebt. Want dat is het ook; een stukje vertrouwen en loslaten. Ik merk ook dat het goed is voor mijn pony zijn persoonlijke ontwikkeling om met andere mensen om te gaan.
Ohja en mijn pony is niet rijdbaar.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:41

Mijn paarden staan aan huis en 1 is er ook bij mij geboren dus kent ook eigenlijk mezelf alleen als mens en durft te testen hoever ze bij vreemde kan gaan...dus na de eerste kennismaking doe ik een rondje stal ,en welke kast bij welk paard hoort...Dan mag ze van mij het paard pakken en poetsen en blijf ik op een afstandje staan,...Meestal begint dan het geklier al...ik loop niet met jou vd wei...dan laat ik zien wat ze moet doen...en dan laat ik ze poetsen terwijl ik verder klus en het op afstand in het oog houd...Bij het rijden mag ze er gelijk op ,maar blijf ik in de piste...Ten eerste kan ik wat aanwijzingen geven en zeggen pik geen flauwekul,...want ook daar kan ze met een vreemde op haar rug doen of ze nog nooit in de piste is geweest...En kijk ik of de gene een beetje vriendelijk rijd,want het blijft een merrie ... je vraagt en ze is altijd met een lichte hand gereden ...dat wil ik zo houden...
Onder tussen is de merrie met pensioen en komt haar vorige bij rijdster zo om de maand of soms om de 2 maanden nog even een knuffel en poets sessie doen...
Als ik zie dat het goed gaat kunnen ze hun gang gaan...we hebben een aparte opgang naar de stallen....dus geen last er van als er iemand komt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:52

elineAbby123 schreef:

Nee is geen rare aanname. Ik word al kriegel van je openingspost, dus zo komt het over. Misschien bedoel je het niet zo, maar dat is wat anders. En het zou best kunnen dat je verzorgers er ook mee afschrikt. Ik zou in ieder geval overslaan op basis van je openingspost. Misschien kan je er wat mee, misschien niet.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:57

Toen je zelf dit paard kocht heb je ook alles uit moeten vogelen rondom haar karakter. Zo is het voor een nieuwe verzorger ook.
Ik zou een rondleiding geven waar alles ligt en duidelijk de wederzijdse verwachtingen doorspreken, incl stalregels. Verder dan zoveel mogelijk zelf het paard laten hanteren, uiteraard blijf je daar de 1e keer bij om vragen te kunnen beantwoorden, en ingrijpen als het onveilig wordt.