Verzorgpaard draait om tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 15:23

Bowo schreef:
Hoe stap je het grindpad af? Heb je wel eens geprobeerd om haar aan het werk te zetten, koppie en aandacht bij jou? Denk aan zigzag wijken op het pad, schouderbinnenwaarts, etc.

Ik houd haar voorwaarts en ik gebruik er ook soms oefeningen bij. Maar soms werkt dat helaas ook niet altijd, want dan gaat ze alsnog op een punt ineens omdraaien.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 15:29

pateeke schreef:
Een van de eerste keren dat ik met mijn pony reed (nog bij de vorige eigenaar en buiten in het bos), wilde hij ook omkeren en teruglopen. Ik heb hem "de keuze" gelaten: voorwaarts lopen in de richting die we uitgingen of achterwaarts lopen naar waar we vandaan kwamen. Maar omdraaien mocht ie niet van mij en heb ik hem dus ook niet laten doen. Hij heeft dat daarna eigenlijk nooit meer gedaan. Maar goed, wat je best doet hangt ook af van wat de reden is dat het paard dat gedrag stelt. In ons geval was het van mijn pony uit een manier om te kijken wat ik zou doen, of ik de leiding zou nemen of hem zou begrenzen en of hij op mij kon vertrouwen of niet.
Persoonlijk zou ik wel opletten met het paard laten omkeren of haar dan zelf maar te keren. Op die manier beloon je wellicht het gedrag dat je eigenlijk niet wil zien.

Ik vind het zelf best lastig om haar niet te laten omdraaien, want als ik dat echt probeer tegen te houden, dan gaat ze omdraaien en loopt ze schuin of achterwaarts richting de sloot. Dan ben ik bang dat ze erin valt, want ze zet haar achterbenen al op de rand. Daarom ga ik er af en wandel even met haar verder, en later stap ik weer op. Maarja het liefste wil ik natuurlijk wel graag rijdend verder kunnen.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:19

xIsaRose schreef:
pateeke schreef:
Een van de eerste keren dat ik met mijn pony reed (nog bij de vorige eigenaar en buiten in het bos), wilde hij ook omkeren en teruglopen. Ik heb hem "de keuze" gelaten: voorwaarts lopen in de richting die we uitgingen of achterwaarts lopen naar waar we vandaan kwamen. Maar omdraaien mocht ie niet van mij en heb ik hem dus ook niet laten doen. Hij heeft dat daarna eigenlijk nooit meer gedaan. Maar goed, wat je best doet hangt ook af van wat de reden is dat het paard dat gedrag stelt. In ons geval was het van mijn pony uit een manier om te kijken wat ik zou doen, of ik de leiding zou nemen of hem zou begrenzen en of hij op mij kon vertrouwen of niet.
Persoonlijk zou ik wel opletten met het paard laten omkeren of haar dan zelf maar te keren. Op die manier beloon je wellicht het gedrag dat je eigenlijk niet wil zien.

Ik vind het zelf best lastig om haar niet te laten omdraaien, want als ik dat echt probeer tegen te houden, dan gaat ze omdraaien en loopt ze schuin of achterwaarts richting de sloot. Dan ben ik bang dat ze erin valt, want ze zet haar achterbenen al op de rand. Daarom ga ik er af en wandel even met haar verder, en later stap ik weer op. Maarja het liefste wil ik natuurlijk wel graag rijdend verder kunnen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 21:34

xIsaRose schreef:

Heel goed, +:)+ je steunt haar door af te stappen en even samen verder te wandelen, en gaandeweg zul je merken dat je steeds minder vaak hoeft af te stappen. Na verloop van tijd is de steun vanaf de rug voldoende. Ik lag vaak in een deuk als er weer eens een stuk plastic of emmer in de sloot lag, Huuh....en hij begreep prima dat ik hem uitlachte..en dóóór.... braaf.
En ook al draait ze om; stoppen, afstappen, omdraaien en de route wandelend vervolgen totdat jij besluit terug te willen gaan. Komt goed met jullie :)

cissy

Re: Verzorgpaard draait om tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 22:03

Heb je al eens geprobeerd oom door te draaien als ze omdraait? Dus gelijk buitenbeen eraan en doordraaien naar waar je eigenlijk heen wil?
Of lukt dat niet door de sloot?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 02:20

Oké deze klinkt stom maar bij mijn paard helpt dit echt als hij gespannen lijkt te worden.

Als je verwacht dat iets spannend voor haar wordt of als jij negatieve gedachtes hebt, dan voelt zij die spanning en dan gaat ze dus niet door of twijfelt want ze vertrouwt jou en JIJ vindt iets (onbewust mss) spannend.

Dat hoeft dus niet eens iets te zijn dat de omgeving of met haar te maken heeft.
Kan ook jouw eigen gedachte zijn van - oliebol heb ik de voordeur dicht gedaan - zeg maar.

Wat dan helpt is haar even rustig laten kijken naar wat spannend lijkt en zelf een paar keer goed en diep te zuchten en zorg dat je jouw eigen knietjes van het zadel haalt, zodat je deze niet onbewust aandrukt.

Als ze al stilstaat en de je merkt dat ze zich weer op jou focust - bijv haar oor en mss een oog wat meer / ietsje naar jou/achteren richt of interesse in andere dingen krijgt - gewoon nogmaals vragen om door te lopen. Werkt dat niet kun je alsnog even afstappen.

Vaak is tijdig knieën los en zuchten al genoeg om gewoon de spannende situatie heen te komen.

Een vriendin van mij begint altijd te neuriën als ze spanning bij zich zelf of haar paard voelt
Dan verleg je ook jouw eigen focus.

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 09:22

Lindsey_99 schreef:
xIsaRose schreef:

Heel goed, +:)+ je steunt haar door af te stappen en even samen verder te wandelen, en gaandeweg zul je merken dat je steeds minder vaak hoeft af te stappen. Na verloop van tijd is de steun vanaf de rug voldoende. Ik lag vaak in een deuk als er weer eens een stuk plastic of emmer in de sloot lag, Huuh....en hij begreep prima dat ik hem uitlachte..en dóóór.... braaf.
En ook al draait ze om; stoppen, afstappen, omdraaien en de route wandelend vervolgen totdat jij besluit terug te willen gaan. Komt goed met jullie :)

En ga jij daarna weer erop als je langs het ‘enge’ bent geweest? Of maak je het wandelen af?

xIsaRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 09:23

cissy schreef:
Heb je al eens geprobeerd oom door te draaien als ze omdraait? Dus gelijk buitenbeen eraan en doordraaien naar waar je eigenlijk heen wil?
Of lukt dat niet door de sloot?

Dat lukt helaas niet, dan loopt ze of door me heen naar de sloot of we lopen al te dichtbij de sloot

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 10:43

Ik geloof er niet in dat een paard dit gedrag vertoond om je te slim af te zijn of vervelend te zijn. Ik vind het bijzonder dat mensen als tip geven om het paard streng aan te pakken.

Dit paard heeft duidelijk geen vertrouwen om alleen van het terrein af te gaan. Ook niet zo gek als dit nooit of weinig wordt gedaan. Ik denk dat meer dan de helft van de paarden dit lastig vindt.

Ik heb zelf ook zo n paard. Die ging zelfs aan de hand achterwaarts terug naar huis of draaide zich om of kwam omhoog. Door veel grondwerk te oefenen en aan het vertrouwen te werken in mij als “kuddegenoot” kan ik inmiddels ontspannen alleen op pad en hij vindt het nog leuk ook om weg te gaan. Dit heeft heel veel tijd gekost. Ik ben begonnen met wandelen. Ging hij in z’n spanning omhoog (tegen zijn grens aan) ging ik terug naar huis. Ik breidde het steeds verder uit tot ik een heel rondje ontspannen kon wandelen. Ik liet hem overal rustig naar kijken met het hoofd naar het gevaar toe. Hij mocht niet wegrennen/achterwaarts. Ik heb hem tijd gegeven. Tussendoor liet ik hem ook wel eens wat grazen. Maar wel als ik het zei. Ik probeer alles voorwaarts op te lossen. Zijn vorige eigenaresse liet hem achterwaarts overal langs gaan. Ik heb dit nooit toe gelaten, want dit wordt een soort afweermechanisme en gaat hij dan overal voor inzetten als het spannend wordt. Dat vind ik mega gevaarlijk en is niet nodig. Als hij iets spannend vindt moedig ik hem aan. Hij mag iets spannend vinden, maar ik ga wel overal langs. En als het hem echt te spannend wordt, stap ik af en neem ik hem aan de hand mee. Dan loop ik tussen het gevaar en hem in. Dit heb ik al een tijdje niet meer hoeven doen.

Dit is niet een probleem wat je even oplost. Maar met veel geduld, tijd en liefde gaat dit echt lukken. Het is eigenlijk gewoon “normaal” paarden gedrag.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 11:12

Volgens mij heb je gisteren goed aangepakt. Op het moment dat je merkte dat je paard iets spannend vindt, ben je naast gaan lopen om haar extra vertrouwen te geven. Je zult merken dat als je dit vaker doet, en dus meer situaties tegen komt, het ook vaker gaat lukken om erop te blijven en haar ergens langs te krijgen. Het belangrijkste is dat jij op tijd de signalen opvangt wanneer zij aangeeft dat iets spannend is, en haar dan vertrouwen kunt geven. Nu is dat er nog naast, na een tijdje zal dit steeds vaker erop zijn.
En misschien kun je toch vaker met iemand anders afspreken om samen buiten te rijden? Mensen uit de buurt? Daar kun je dan misschien naartoe lopen om vervolgens samen verder te rijden. Dat helpt ook enorm voor je paard om vertrouwen te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 12:13

Ik vindt ook dat je het goed aangepakt hebt, het belangrijkste is dat ze geen 'succes' heeft met haar gedrag en zo werk je ook steeds meer aan het vertrouwen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:18

MissNienke1 schreef:
Volgens mij heb je gisteren goed aangepakt. Op het moment dat je merkte dat je paard iets spannend vindt, ben je naast gaan lopen om haar extra vertrouwen te geven. Je zult merken dat als je dit vaker doet, en dus meer situaties tegen komt, het ook vaker gaat lukken om erop te blijven en haar ergens langs te krijgen. Het belangrijkste is dat jij op tijd de signalen opvangt wanneer zij aangeeft dat iets spannend is, en haar dan vertrouwen kunt geven. Nu is dat er nog naast, na een tijdje zal dit steeds vaker erop zijn.
En misschien kun je toch vaker met iemand anders afspreken om samen buiten te rijden? Mensen uit de buurt? Daar kun je dan misschien naartoe lopen om vervolgens samen verder te rijden. Dat helpt ook enorm voor je paard om vertrouwen te krijgen.

Mee eens!