Met mijn handen in het haar: mijn paard past geen enkele deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:45

DubbelFun schreef:
Kijk een bij Fedimax, dat is een Duits merk die ook gewoon naar NL verstuurd.
Ze hebben speciaal dekens voor brede paarden en de dekens zijn super goed qua stevigheid materiaal en een hoge waterdichtheid (1800 Denier).
https://www.fedimax.de/

Ik gebruik ze al jaren en ben er echt fan van.
Ik heb ooit een regendeken met halve hals gekocht feb'2011 en die gebruik ik nog steeds!!

Ik heb met hen wel echt slechte ervaringen als het aankomt op klantenservice.
Terugsturen als het niet past was ook heel duur destijds.

DubbelFun

Re: Met mijn handen in het haar: mijn paard past geen enkele deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:57

Dat is wel een nadeel als het naar een ander land moet, maar de deken zelf was wel goed??

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:03

Dit is vast al genoemd, maar voor de zekerheid: Bucas heeft een big neck én een losse verbreder. Werkte vroeger bij mijn zeer brede en korte PRE erg goed.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:05

De Perfect fit van Felix Bühler wilde ik ook aanraden

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:06

Dit had ik met mn paard ook altijd. Bij mij was de oplossing om er gewoon een dekenverbreder tussen te klikken. Enigste dekens die goed pasten waren dekens van luba.
Zijn dekens voor friese en barokke paarden met brede voorkant/nel.

https://www.luba-paardendekens.nl/nl/pa ... ok-dekens/

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:31

Hier nog een fan van de perfect fit van felix buhler, met losse borstverbreder perfect voor mijn Freiberger van oude slag.

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:38

Misschien dat er nog winst te halen is bij dekens waarvan de voorsluiting lager zit ipv dat hij perse breder is? Ik zie dat je van Premier Equine de Buster hebt geprobeerd, het Titan model valt lager wbt voorsluiting. (Ik weet niet hoe je foto's moet plaatsen).
Voor mijn smalle arabier waren beide modellen overigens veel te wijd maar het verschil in de hoogte van de voorsluiting was opvallend. Vario van Drunens Ruiterhuis heeft ook een zéér lage voorsluiting, met nog een soort systeem dat als ze bukken het een beetje opent en als ze hun hals weer omhoog doen het weer sluit.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb hier thuis nog al die dekens liggen (merrie is inmiddels ingeslapen en de dekens liggen klaar voor de wasserette maar daar ben ik pas over een tijdje aan de beurt). Als je wil kun je ze ophalen om ze allemaal rustig uit te proberen, ik weet wat voor ellende het kan zijn om iets goed passends te vinden en dat eindeloze bestellen en retourneren naar winkels.
Ik woon in Noordwijkerhout maar ik heb zelf alleen een brommer rijbewijs dus ik kan niet even naar je toe komen met alles ;).
Ze zijn allemaal 5'9 of 6'0 of 135.
Ik heb dus de PE Titan, Vario met lage sluiting in 5'9 en 6'0, nog een Fedimax in 135, nog een nieuwe Equitheme met echt extreem lage slauiting en al een soort borstverbreder die eraan vastzit, nog een Rambo Supreme. Nou ja, genoeg.
De dekens die al vies zijn kun je eventueel ook dan nog een dag of 2 uitproberen, ik heb (helaas) de ervaring dat ze soms op het oog goed lijken, totdat ze gedragen zijn en je de volgende dag op stal komt en het toch net niks is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:50

Rhino valt ruimer aan de voorkant. Amigo en Rambo vallen (zeker aan de voorkant) kleiner uit. Ik heb hier bij de paarden met boeg en flinke hals Rhino en voor de andere Rambo of Amigo.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:55

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:09

GDG schreef:
Ik zie veel dekens die volgens mij te lang zijn (zo kocht ik zo tot een tijdje geleden ook want ik dacht en vond dat de deken de hele bil moest bedekken). Wat je dan krijgt is dat de deken naar achter gaat 'hangen' en dus bij de boeg en schoft gaat trekken.

Er is een flimpje, volgens mij van amigo, waar het goed uitgelegd wordt.

Nu heb ik dan eindelijk de goede maat en ik merk dat mijn merrie op deze deken veel beter reageert (voorheen altijd veel last bij de schoft). Het is trouwens zo'n felix buhler perfect fit (met high neck) die iemand anders ook al noemde.

Ik wilde hetzelfde zeggen. Ik denk dat veel van de gepaste dekens te lang zijn, dan gaan ze inderdaad trekken.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:40

Ik zeg ook de perfect fit van kramer.
Verder zou ik me richten op de juiste lengte, en dan eventueel met borstverbreders werken.

Zoals je al merkte gaan te lange dekens trekken en schuren. Dan liever een borstverbreder ertussen, al is dat ook niet ideaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:49

manzano schreef:
DubbelFun schreef:
Kijk een bij Fedimax, dat is een Duits merk die ook gewoon naar NL verstuurd.
Ze hebben speciaal dekens voor brede paarden en de dekens zijn super goed qua stevigheid materiaal en een hoge waterdichtheid (1800 Denier).
https://www.fedimax.de/

Ik gebruik ze al jaren en ben er echt fan van.
Ik heb ooit een regendeken met halve hals gekocht feb'2011 en die gebruik ik nog steeds!!

Ik heb met hen wel echt slechte ervaringen als het aankomt op klantenservice.
Terugsturen als het niet past was ook heel duur destijds.

Bij fedimax vliegendeken met scheur geleverd. Ja die was daar al gerepareerd maar slecht en geen gezicht.

Die kon ik op eigen kosten terugsturen en kreeg ik een ander.
Of zo 10 euro.

Nooit meer fedimax dus...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:56

Hier hetzelfde probleem, alleen is (als ik het zo zie) de merrie nog een flinke slag breder in de borst en heeft ze een paar billen waar je u tegen zegt. Vervelende is dat dekens vaak in eerste instantie echt goed lijken te passen (voldoende ruimte overal) maar ze dan toch weer een puntje vinden om in de kruipen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:59

Ruitersport de Kroo heeft ook een xl variant.

1e foto om te vergelijken waar de sluiting zit.
Afbeelding
Afbeelding

Hier ligt hij op de amigo bravo xl

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:39

Ik zou ook zeggen de kramer felix buhler perfect fit.
Als je vlakbij Utrecht woont, kan je m komen passen.
Ik heb een high neck variant.

Ze hebben idd borstverbreders. Maar vooral foam uitsparing op de schoft. Fan!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:48

Kramer heeft fijne dekens en ik vind de shire ook niet verkeerd liggen, zo ligt hij bij mijn Mando ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:10

Mirjam79 schreef:
In de tijd dat ik voor mijn merrie een regendeken zocht heb ik haar na veel retourneren van online bestelde dekens, "gewoon" meegenomen naar een groot ruiterhuis. Daar heb ik diverse dekens gepast en werd er niet heel vrolijk van... Vrijwel alles trok strak van schouder naar heupbot.
Uiteindelijk mijn budget omgegooid en toch gegaan voor een deken die echt goed paste: een Bucas Big Neck. Echt haar hele leven genot van gehad. een onverwoestbare deken die echt goed paste!

Dat is ook de enige deken die past op dergelijke paarden.
Hier ook ervaringsdeskundige. Skip de rest, deze bestellen en klaar ben je.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:14

Als de deken aan de voorkant goed zit, kan je hem ook aan de achterkant in laten korten. Als je een kleermaker hebt die ook veel ski of watersport spullen doet hebben ze ook het materiaal er voor

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:28

Ik had voor mijn kruising Shire een paar dekens van Shires die goed zaten, o.a. een Tempest Original. Daarnaast een fijne deken van een kleinere webshop met een eigen range dekens waarvan ik niet op de naam kom, wellicht dat iemand in dit topic aangaat op deze omschrijving, begon volgens mij met N :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:33

ikke schreef:
Mirjam79 schreef:
In de tijd dat ik voor mijn merrie een regendeken zocht heb ik haar na veel retourneren van online bestelde dekens, "gewoon" meegenomen naar een groot ruiterhuis. Daar heb ik diverse dekens gepast en werd er niet heel vrolijk van... Vrijwel alles trok strak van schouder naar heupbot.
Uiteindelijk mijn budget omgegooid en toch gegaan voor een deken die echt goed paste: een Bucas Big Neck. Echt haar hele leven genot van gehad. een onverwoestbare deken die echt goed paste!

Dat is ook de enige deken die past op dergelijke paarden.
Hier ook ervaringsdeskundige. Skip de rest, deze bestellen en klaar ben je.

Nope
Past op heeeel veel paarden niet.
Hier op beide niet.
Sluiting voor zit te hoog.
En dat probleem hebben veel (koudbloed) rassen waar het niet enkel op breedte gaat.
Maar ook om diepte

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:36

Heb je qhp big neck geprobeerd? Ik ken je struggle, mijn merrie redde het een half seizoen met bucas Turnhout big neck maar kreeg toch schuurplekken. Qhp big neck lijkt hier nu goed te gaan...

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:48

Kramer Felix Buhler perfect fit HIGH NECK
Dit model kan niet drukken op de schoft, heeft elastieken inzetten en is door de voorsluiting op alles passend te krijgen. Ik gebruik ze voor breed en smal, van kwpn tot dikke quarter

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 15:53

Mando schreef:
Kramer heeft fijne dekens en ik vind de shire ook niet verkeerd liggen, zo ligt hij bij mijn Mando ook.

Bij de Shires twijfelde ik heel erg omdat er best wel een stuk bil bloot kwam te liggen. Dat zal misschien met het losmaken van de split ook wel minder worden. Wellicht toch nog proberen.

Zal er bij de High Neck niet net als de Wug modellen zo weinig ruimte zijn voor de hals/borst? Wug modellen vallen namelijk veelal wat smaller.

Maatje kleiner inderdaad ook veel geprobeerd, maar zelfs de XL kwam dan strak te liggen. Met de 183 is het ook zeker niet zoals het filmpje bij Bucas dat het helemaal overhangt. Maar voor het mooie net wel 2/3 cm.

Afbeelding

Bucas i.c.m. met de borstverbreder ook geprobeerd, maar dan werd het echt veels te ruim. Voor de Big Neck veranderd de hoge sluiting niet echt wat ik begrepen heb dus dan zou ze alsnog weer met de lage halsaanzet in de knoop komen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:55

Ik lees even mee, met mijn Haflinger blijft het ook een uitstekend.
Overigens tip: Kramer heeft tm maandag 20% korting op dekens

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 15:56

Princesj schreef:
Hier hetzelfde probleem, alleen is (als ik het zo zie) de merrie nog een flinke slag breder in de borst en heeft ze een paar billen waar je u tegen zegt. Vervelende is dat dekens vaak in eerste instantie echt goed lijken te passen (voldoende ruimte overal) maar ze dan toch weer een puntje vinden om in de kruipen..

Dat maakt het ook lastig, bij veel denk ik dan op het oog tijdens het passen 'nou dit zou hem wel kunnen zijn'. Maar dan heeft ze hem even gedragen en dan blijkt er toch weer iets te zijn, en dat telkens met best prijzige dekens :+

Zou zo fijn zijn als je een deken voor een weekje kan huren