volbloed arabier of half arabier kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:30

Kabayo schreef:
Duhelo schreef:
De meeste dravers raken wel een parcoursje tot een meter rond. Voor hogere parcoursen zit je ook al in hogere prijsklasses van paarden.

Kunnen ze wel wat galopperen? Ik ken 2 dravers (dus niet zoveel) maar die vinden galop echt heel moeilijk en die draven vaak van achter en galopperen/hupsen wat van voor.

Ja, maar omscholen vraagt expertise en tijd. Zeker als ze op de baan gelopen hebben. Maar een oud stalgenoot van mij heeft er 2 omgeschoold en die galopperen uiteindelijk prima.
Niet met zo veel sprong en souplesse als een gemiddeld dressuurpaard, maar wel taktmatig goed, door het lijf en een echte galop.

Tatyana

Re: volbloed arabier of half arabier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:37

Ik heb een spanjaardxarabier en dat is een hele fijne allround pony. Zou wellicht van alles ook wat meer kunnen, als je er expliciet op traint. Maar juist die veelzijdigheid is wat leuk is. Deze kruising staat bekend om hele werkwillige, slimme paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:31

BabiiVeeraa schreef:
Elisa2 schreef:
Dan zou ik kijken naar een springgefokte NRPS's, Arabieren zijn niet echt spring wonderen.

Beetje kort door de bocht. Uit het bericht van ts blijkt niet dat ze ambities heeft om Z+ te springen tussen de paarden. Vrijwel iedere gereden Arabier kan prima een parcourtje van 1 meter rond springen. De problemen ontstaan vaak wanneer je met een AV van 1.50-1.55 tussen de paarden mee gaat, de afstanden kloppen dan vaak niet waardoor je met 2,5e galopsprong zit ipv 2 bijvoorbeeld.

Dat probleem ondervind ik idd met mijn tinkerkruising van 1m55. Hij doet de dubbelsprong in 3 galopsprongen waar een paard er 2 doet. En zet soms een half pasje bij voor de sprong.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:41

Precies! En zolang je op hele sprongen uitkomt is dat niet zo erg, of je een dubbel nou met 2 of met 3 sprongen neemt scheelt je hooguit iets in tijd. Maar met zo'n half pasje bij kom je gewoon niet lekker uit op de hindernis :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:56

Kabayo schreef:
Duhelo schreef:
De meeste dravers raken wel een parcoursje tot een meter rond. Voor hogere parcoursen zit je ook al in hogere prijsklasses van paarden.

Kunnen ze wel wat galopperen? Ik ken 2 dravers (dus niet zoveel) maar die vinden galop echt heel moeilijk en die draven vaak van achter en galopperen/hupsen wat van voor.

De mijne draaft niet graag maar gaat veel liever in galop.
Natuurlijk is de galop van de meeste dravers niet kwalitatief heel goed, ze hebben meestal geen voorkeur voor de galop en een iets stijver achterbeen, dus als ze galopperen is dat vaker ook een vlakkere galop. Maar omgeschoold naar rijpaard (en als de galop er niet "uitgeslagen" is voor de sulky) doen de meeste dat wel heel prima.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:28

Mijn eerste pony was een mix tussen Welsh en Arabier, door na een Engels volbloed (die super sprong), toen Russische Arabieren en nu een Egyptische Arabier. Het moet je liggen, ze zijn anders dan een bv een Hannoveraan die heb ik ook super dier (springen gefokt maar heeft er een hekel aan 8)7 ), maar persoonlijk ligt mij een Arabier beter. Maar smaken verschillen je moet het uitproberen en op je gevoel afgaan wat voor jou werkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:53

BabiiVeeraa schreef:
Elisa2 schreef:
Dan zou ik kijken naar een springgefokte NRPS's, Arabieren zijn niet echt spring wonderen.

Beetje kort door de bocht. Uit het bericht van ts blijkt niet dat ze ambities heeft om Z+ te springen tussen de paarden. Vrijwel iedere gereden Arabier kan prima een parcourtje van 1 meter rond springen. De problemen ontstaan vaak wanneer je met een AV van 1.50-1.55 tussen de paarden mee gaat, de afstanden kloppen dan vaak niet waardoor je met 2,5e galopsprong zit ipv 2 bijvoorbeeld.

Ik denk dat bijna ieder paard wel 1 meter kan, maar ik ging bij spring ambities uit van wat hogere hindernissen. En dan zal het ook liggen aan het type Arabier maar degene met een korte rug en hoog in het kruis zijn niet voor springen gemaakt.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 06:35

Elisa2 schreef:
BabiiVeeraa schreef:

Ik denk dat bijna ieder paard wel 1 meter kan, maar ik ging bij spring ambities uit van wat hogere hindernissen. En dan zal het ook liggen aan het type Arabier maar degene met een korte rug en hoog in het kruis zijn niet voor springen gemaakt.

Maar dat geldt voor ieder paard. Een kwpn'er met een korte rug en hoog kruis zal ook niet best springen.
Spring ambities klinkt inderdaad als hogere hindernissen, maar TS zegt ik wil vooral allround/recreatief en daarna benoemd ze het springen. Dus 1.50 zal niet haar doel zijn denk ik zo.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:02

scooby09 schreef:
Roodvos schreef:
Als je nu aan het kijken bent voor je eerste eigen paard is een volbloed arabier niet direct het eerste waar ik aan zou denken.
Voor een eerste paard adviseer ik om vooral te kijken naar een paard die bewezen heeft gezond, braaf en bewerkbaar te zijn. Daar ga je sowieso plezier van beleven. En dan ga ik mee met Kabayo, kijk eens naar NRPS.

Waarom geen Volbloed?....Zijn super meewerkende paarden met een fijn karakter.
Ze zijn veelzijdig ook en reuze betrouwbaar.

Is meer hoe groot en zwaar TS is of ze erop past.
Maar er zijn Arabieren die ook gerust de 1.60 aantikken.

Ik heb hier een 3-jarige staan die we van de week op 1.64m gemeten hebben :+ Maar dat is wel uitzonderlijk groot hoor!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:06

Kijk eens naar Yanour Hayati nakomelingen. Super chille hengst die dit ook door vererft.
Heel veelzijdig, dressuur, springen, endurance, western. Mega goed karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:23

BabiiVeeraa schreef:
Elisa2 schreef:

Maar dat geldt voor ieder paard. Een kwpn'er met een korte rug en hoog kruis zal ook niet best springen.
Spring ambities klinkt inderdaad als hogere hindernissen, maar TS zegt ik wil vooral allround/recreatief en daarna benoemd ze het springen. Dus 1.50 zal niet haar doel zijn denk ik zo.

Nee, maar KWPN springpaarden worden zo dus niet gefokt en ik zie wel veel Arabieren die zo wel gefokt worden. Maar goed, het zal inderdaad liggen en welke wensen TS precies heeft.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:35

2 dravers gehad( super paardjes) maar eerlijk is eerlijk. Ze zijn gefokt met een ander doel dan te dragen.
En uiteraard met juiste training kom je een eind (ik reed graag trec en endurance) zult wel meer energie in moeten steken om ze qua lijfgebruik ok te houden. Ik merk dat mijn jonge camarque de dressuur ( vanaf de grond)training veel makkelijker oppakt dan de draver meiden die ik had. Dus ligt er aan wat je wensen zijn.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 02:49

Ik zou denk ik een lijstje maken wat de eigenschappen waren die jou aanspreken en daar dan een pony/paard op selecteren. Bij een kruising is het namelijk heel lastig te beoordelen welke eigenschappen doorgegeven gaan worden vanuit het ras, dus 2 dezelfde kruisingen kunnen toch heel anders uitpakken. Een Arabische volbloed ken ik als intelligent, mensgericht, maar ook snel nerveus, heet en niet heel relaxed te rijden. Ze zien bovengemiddeld veel bakkabouters en buiten zien ze ook alles. Heeft de buurman bij wijze van nieuwe gordijnen, nou reken maar dat je volbloed dat opmerkt en daar nerveuzig van kan worden. De mijne ging er zelden vandoor buiten, maar ik kon ook nooit echt relaxed rijden of zo. Sprong regelmatig opzij voor van alles. En als ik eerlijk ben vond ik het drama steeds ook gewoon irritant. Het voordeel is wel dat ze niet lomp zijn, je niet omver lopen bijv. En ondanks hun energie dus wel hanteerbaar blijven. Dat maakt ook direct een kruising lastig in te schatten. Daar waar een arabische volbloed prima hanteerbaar blijft, ook al is hij heet, weet je niet hoe dit uitpakt bij een kruising met bijv een Tinker. Voor hetzelfde geld krijg je dus het lompere en sterkere van de Tinker met het nerveuze van de arabier bij elkaar en dan kan zo'n kruising helemaal niet zo'n leuk paard opleveren. Ik vind een kruising met een tinker ook niet handig als je wilt springen bijv.
NRPS pony's zit wel volbloed in, maar fokken voor de sport. Die bloedlijnen zijn meer bevestigd en de echte arabieren zitten een stuk terug in de lijn. Je kunt dus vanuit ouderdieren vaker iets voorspellen over karakter, want er is meer bekend. En omdat ze meer sport gericht zijn, ook wat beter gebouwd om te springen of een dressuurwedstrijd te rijden.
Dan nog een advies qua prijzen. Je kunt zo goedkoop mogelijk kijken, maar dat levert ook nadelen op. Je krijgt ook de onderkant van het segment zeg maar. Waar ze wat mankeren in karakter gezondheid of bouw. Een goede, leuke betrouwbare pony die niet te oud is, vind je zelden onder de 5000 euro. Soms is goedkoop duurkoop. Je ouders zullen bepaalde voorwerpen (bijv een bankstel of auto oid) ook liever wat duurder kopen zodat de kans op een miskoop kleiner is. Beter zoek je iets wat echt bij je past. Dan iets wat niet helemaal gezond is. De meeste mensen met een goedkopere pony die ik ken lopen dan weer leeg op de dierenarts...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:00

Afbeelding

'Niet heel relaxed te rijden' ben ik het niet mee eens.
Ze zitten er tussen, zeker. Maar veruit de meeste die ik ken zijn juíst heel relaxed te rijden. Ja, ze zien alles en kunnen daar ook zeer zeker een mening over hebben. Maar ik rijd doorgaans juist heel lui met mn mecate om de knop door t bos en over het strand :+ nieuwe eigenaresse van mn vorige arab is nog een stap verder gegaan en gaat gewoon helemaal zonder hoofdstel :')

TS; als je een arab wilt, voor een arab gaan! Ieder ras moet je passen uiteindelijk, en als je hart bij dit ras ligt (en bij je sport-ambities past) moet je daar voor gaan en er vooral intens van genieten. Als je eenmaal een match hebt met een arab kom je er de wereld mee over <3

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:02

Ik heb zelf een welsh x arabier gehad en een van mijn verzorgpony's was dat ook. Beide vond ik fijne dieren, stabiel, willen werken.