Gevoeligheid volbloeden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 18:36

Jennyj01 schreef:
Ik heb diverse volbloeden gehad en vind het heerlijke paarden. Maar het zijn natuurlijk wel de Ferrari’s onder de paarden. Die zijn niet altijd rustig. die willen regelmatig even gassen. De een meer dan de ander. Maar allen begon ik na het losstappen in een rustig galopje warm te laten lopen. Niet te veel in de plooi. Gewoon rustig wat energie afvloeien. Daarna komt de rest wel. Dus net even andere benadering dan bij de rest. Dus ok al ben je nog zo’n goeie ruiter. Wanneer je dit niet snapt en heel rustig wil losstappen terwijl je paard er helemaal zin in heeft, dan geeft dat wel eens wat frustratie aan beide kanten. En ze eten als bootwerkers. Altijd trek en niet dik te krijgen. Die van mij deden het goed op luzerne erbij. Maar goed ik vond dat blije, enthousiaste gedrag niet lastig.

Hi! Oja herken dit wel. Ik laat hem aan de longe gek doen. En als hij met zadelen vervelend is, of bulkt vd energie(valt mee hoor) dan laat ik hem aan de longe gek doen. Ben er ook weleens af gestapt omdat hij onder t zadel niet te houden was, doe dan maar aan de longe gek .
Jouw tactiek is ook een goede, nooit aan gedacht op die manier. Tnxx, we gaan eens experimenteren :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:51

Aan de longe gek laten doen is op een gegeven moment ook een gewoonte.
Ik begrijp als je op een stal staat met 1 uur paddockje dat je er niet aan ontkomt.
Maar heeft een paard buiten kunnen spelen de hele dag moet hij maar leren, zadel op is geen speeltijd.
Maar inderdaad lang instappen enz is ze "pesten"
Laat ze de energie maar kwijt raken, gedoseerd zonder fratsen, maar wel dat ze mogen lopen.

Ik heb vroeger van een hele fijn mag geleerd, beter een half uur aan het werk zetten dan een uur met teveel niks tussendoor. En te langstappen voor en na. Daar gaan dit soort paarden zelf spectakel verzinnen.

Madiba

Re: Gevoeligheid volbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:33

Toen ik mijn paard kocht adviseerde een jockey mij om hem nooit meer in rengalop te laten gaan, omdat dan heel zn verleden weer boven zou komen. Ik liet hem op buitenrit zelf zn galoptempo bepalen en het werd altijd een uitgestrekte galop waar menig GP paard jaloers op zou zijn. Heel veel variatie in de training brengen en regelmatig nieuwe dingen aanleren vinden ze leuk.

Dat dunne velletje vind ik geen probleem, wondjes even ontsmetten en ze genezen vanzelf weer, hun doorbloeding ligt ook hoger. Het enige lastige is dat er bij een dazenprik bloed uit kan komen.

Verder zijn ze toch zo enorm dapper, ik ben eens over een kermis gereden om oliebollen te gaan halen aan het kraam, hij gaf geen krimp terwijl ik langs alle attracties ben gestapt

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:14

DuoPenotti schreef:
Aan de longe gek laten doen is op een gegeven moment ook een gewoonte.
Ik begrijp als je op een stal staat met 1 uur paddockje dat je er niet aan ontkomt.
Maar heeft een paard buiten kunnen spelen de hele dag moet hij maar leren, zadel op is geen speeltijd.
Maar inderdaad lang instappen enz is ze "pesten"
Laat ze de energie maar kwijt raken, gedoseerd zonder fratsen, maar wel dat ze mogen lopen.

Ik heb vroeger van een hele fijn mag geleerd, beter een half uur aan het werk zetten dan een uur met teveel niks tussendoor. En te langstappen voor en na. Daar gaan dit soort paarden zelf spectakel verzinnen.
Het overgrote merendeel van wat een volbloed doet die in de fokkerij en rensport ingezet wordt, is stappen. Stappen van en naar de baan, met hier en daar wat stukjes draf, stappen als ze worden voorbereid op de verkoop, stappen voor en na een race, stappen als ze als dekhengst worden ingezet. Galopperen is minder dan 2% van wat een volbloed in training aan lichaamsbeweging doet als je voor het gemak van de berekening uitgaat van een heel jaar, 7 dagen in de week training (wat natuurlijk in het echt niet gebeurt) en voluit gaan is minder dan 0,1% van wat ze doen.

Sommige zijn heethoofden die altijd druk zijn in hun hoofd en wat dribbelig kunnen zijn, maar het overgrote merendeel kan hun emoties prima reguleren en weet exact wanneer ze 'aan' moeten staan en wanneer niet. Maar: alles staat of valt met het management eromheen en met de ruiter die erop zit. Net als bij ieder ras overigens. Alleen bij volbloeden wordt alles gigantisch uitvergroot, van hun energieniveaus tot aan het krijgen van mok. Je hebt ze in allerlei soorten en maten, met allerlei persoonlijkheden, van ponytjes tot kastelen van 1,75m, en van heethoofden en angsthazen tot 'dope on a rope' die zich nergens gek door laten maken, van individuen die blessuregevoelig zijn tot individuen die zonder ooit een pas kreupel te lopen 30+ worden. Het zijn net paarden. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:20

Nee als hij rustig is hoef je uiteraard niet zijn energie af te laten vloeien.

Maar ts heeft het over een heethoofd.
En dat ze daarom longeert.

Dat heb ik anders geleerd net als de bokker boven mij. :)

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:37

DuoPenotti schreef:
Nee als hij rustig is hoef je uiteraard niet zijn energie af te laten vloeien.

Maar ts heeft het over een heethoofd.
En dat ze daarom longeert.

Dat heb ik anders geleerd net als de bokker boven mij. :)
Excuus, ik dacht dat je het had over volbloeden in het algemeen. Maar voor paarden met een overdaad aan energie ben ik het inderdaad met je eens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:36

_San87_ schreef:
Annemarievzr schreef:
Nooit vastgezeten in zijn lijf. Is overigens helaas te vroeg overleden aan een aneurisme, wat helaas een bekend iets is bij EV.

Dat lijkt me stug. Heb je een bron voor het veel voorkomen van aneurysma bij Engelse volbloeden? Wanneer aneurysmas veel voorkomen zouden ze in de racesport een heel groot probleem hebben, namelijk.

Kans lijkt me groter dat het defect bij het niet volbloeddeel van je paard wegkwam.

Het feit dat iets bekend is onder een ras, wil niet zeggen dat elk paard van dat ras er een kans op heeft.
Toch, als je googled op horse aneurysm, komen er diverse gevallen boven die het meeste Volbloeds treffen. Er schijnt ook in een aantal gevallen een erfelijke factor te zijn. Aneurismes komen helemaal niet veel voor, ze zijn uiterst zeldzaam, maar ze lijken wel vaker voor te komen in Volbloeds als je er naar gaat zoeken. Maar het vormt op zich geen probleem in welke sport dan ook, omdat het, nogmaals, zeldzaam is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 05:55

Lusitana schreef:
_San87_ schreef:

Dat lijkt me stug. Heb je een bron voor het veel voorkomen van aneurysma bij Engelse volbloeden? Wanneer aneurysmas veel voorkomen zouden ze in de racesport een heel groot probleem hebben, namelijk.

Kans lijkt me groter dat het defect bij het niet volbloeddeel van je paard wegkwam.

Het feit dat iets bekend is onder een ras, wil niet zeggen dat elk paard van dat ras er een kans op heeft.
Toch, als je googled op horse aneurysm, komen er diverse gevallen boven die het meeste Volbloeds treffen. Er schijnt ook in een aantal gevallen een erfelijke factor te zijn. Aneurismes komen helemaal niet veel voor, ze zijn uiterst zeldzaam, maar ze lijken wel vaker voor te komen in Volbloeds als je er naar gaat zoeken. Maar het vormt op zich geen probleem in welke sport dan ook, omdat het, nogmaals, zeldzaam is.

Is dat omdat volbloeden vaker getroffen worden, of omdat er wel autopsie wordt gedaan bij volbloeden wanneer ze opeens dood neervallen, maar bij het gemiddelde particuliere paard niet?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:04

Ik vind het trouwens wel grappig dat sommige mensen hier ervaren dat van tevoren longeren bij hun paarden helpt met het afvloeien van energie.

Bij Mel maakt dat echt niks uit, ze wordt hooguit lekker warm en los van van tevoren longeren.
Het is echt een paard dat een ritme van veel werken nodig heeft om in te settelen, voor 1 losse training kun je echt niks doen om haar minder energiek te krijgen- al zou je haar 3 uur gaan longeren :')

Miepmiep01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:49

Nee, ik heb meerdere volbloeden gehad maar op een paar enkele (kleine) dingen na nergens last van gehad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:52

_San87_ schreef:
Is dat omdat volbloeden vaker getroffen worden, of omdat er wel autopsie wordt gedaan bij volbloeden wanneer ze opeens dood neervallen, maar bij het gemiddelde particuliere paard niet?

Daar kan ik geen uitsluitsel over even, ik kan alleen staan voor wat ik gevonden heb, en ik zeg dus dat het zo lijkt, niet dat het zo is. Maar je kunt niet beweren dat het niet bij Volbloeds voor komt. Dat was meer het argument. Jij kwam met dat het van de niet-Volbloed kant moest komen omdat anders de rensport een probleem had.
Het komt voor bij Volbloeds. En omdat er soms een erfelijke factor is, is het niet ondenkbaar dat het wat vaker voor kan komen in een ras.
Bij de rensport gaan er sowieso onevenredig veel paarden dood, met name door euthanisatie bij ongevallen en blessures, en ook door aritme van de hartslag. Dit komt uiteraard vooral door wat er van ze gevraagd wordt, maar je kunt niet doen alsof de rensport als geheel een probleem heeft als er heel af en toe ook eens een paard dood neervalt door een andere oorzaak, zoals een aneurisme, dat nogmaals, op zich zeer zeldzaam is.

Het was gewoon niet okee om te zeggen dat het aneurisme van het paard van de Bokker van de niet-Volbloed kant moest komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:43

Lusitana schreef:
_San87_ schreef:

Daar kan ik geen uitsluitsel over even, ik kan alleen staan voor wat ik gevonden heb, en ik zeg dus dat het zo lijkt, niet dat het zo is. Maar je kunt niet beweren dat het niet bij Volbloeds voor komt. Dat was meer het argument. Jij kwam met dat het van de niet-Volbloed kant moest komen omdat anders de rensport een probleem had.
Het komt voor bij Volbloeds. En omdat er soms een erfelijke factor is, is het niet ondenkbaar dat het wat vaker voor kan komen in een ras.
Bij de rensport gaan er sowieso onevenredig veel paarden dood, met name door euthanisatie bij ongevallen en blessures, en ook door aritme van de hartslag. Dit komt uiteraard vooral door wat er van ze gevraagd wordt, maar je kunt niet doen alsof de rensport als geheel een probleem heeft als er heel af en toe ook eens een paard dood neervalt door een andere oorzaak, zoals een aneurisme, dat nogmaals, op zich zeer zeldzaam is.

Het was gewoon niet okee om te zeggen dat het aneurisme van het paard van de Bokker van de niet-Volbloed kant moest komen.

Maar waar zijn die bronnen dan? Want ik heb gezocht maar ik vind nergens dat aneurysmas bij volbloeden voorkomen door een erfelijke factor. En dat kan prima aan mijn zoekkwaliteiten liggen hoor, vandaar dat ik om een bron vraag. Ook van de persoon die het oorspronkelijk aanhaalde.

Ik sloeg aan op het 'een bekend iets' bij EV, wat impliceert dat het vaker voorkomt, wat dus inderdaad een probleem in racing zou betekenen. Ook als het zeldzaam is. Ik zou denken dat een stamboek als het volbloedstamboek, wat echt enorm veel onderzoek doet, daar wel cijfers van zou hebben wanneer het bij volbloeden een bekend iets is.

Dat het aneurysma dan wel bij de andere kant vandaan moet komen is inderdaad voorbarig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:27

De erfelijke factor is een gevolg van door elkaar halen van dingen en mijn excuus, het scheuren van de aorta door gebrek aan elasticiteit op microscopisch gebied kan dat wel zijn, maar scheuren komt niet altijd door een aneurisma.
De zeldzaamheid zorgt er voor dat er niet veel aandacht aan besteed wordt. Bij een studie over sudden death bij paarden die ik vond ging het over tientallen jaren autopsies en dan hebben ze er nog maar net over de 150 gevallen.... Het beïnvoed de sport echt niet. Ze (van de studie in de VS) schatten op 5 dode sportpaarden (trefword was Volbloed maar dat zag ik niet specifiek in het artikel terug) per jaar over de hele wereld door aorta scheuring en daarvan is maar een klein deel door aneurismas. Om maar even aan te geven hoe zeldzaam het is. Het kan letterlijk 1 per paar jaar zijn.
Ik kan me wel zo voorstellen dat paarden die een predispositie hebben, dat bij de rensport, dus onder Volbloeds, het eerder tot een dood leidt dan bij stapritjes...
Maar eerlijk is eerlijk, ik kan ook niets vinden over een predispositie bij EV´s in het algemeen.
Het is jammer dat de Bokker die er over begin idd zelf niet een bron heeft gegeven. Ze heeft wel wat aangewakkerd, ben de hele dag artikelenaan het lezen :+
Ik heb twee boeken over het Volbloed Fokwezen, of liever een eerste en latere druk van hetzelfde boek en zal daar ook eens in duiken, want nu wil ik het weten ook! :D

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:07

We gaan door mijn opmerking lekker off-topic, maar goed, altijd prima om om bronnen te vragen :j . Ik denk dat er inderdaad nuancering nodig is. Mijn bevindingen kwamen van een jaar of 12 geleden en de bronnen had ik niet meer paraaat. Wat ik me van destijds herinnerde is dat volbloeden op snelheid zijn gefokt, en de efficentie van de uitwisseling van zuurstof/bloed heel belangrijk is waardoor bloedvatwanden wat dunner kunnen zijn. Daar nu niets over gevonden. Maar inderdaad zijn aneurismes erg, erg, zeldzaam. Longbloedingen kunnen overigens ook voorkomen.

Deze studie (https://doi.org/10.1111/j.2042-3306.2011.00496.x) geeft aan "In other racing populations around the world, the following 2 conditions have been identified as the major definitive causes of sudden death: pulmonary haemorrhage (19–82% of cases) [2,25–27] and idiopathic blood vessel rupture (9–24% of cases) [27–29]." Dit is een studie bij racende VBs. De foklijn is niet meegenomen in de statistische modellen.
Overigens, volgens deze studie (https://doi.org/10.1016/0021-9975(89)90071-6) lijken aneurismes meer te maken te hebben met of de paarden op de baan hebben gelopen, dan met het ras. Volbloeden die dat hebben gedaan hebben meer kans dan andere vb om een aneurisme te krijgen.

Deze studie geeft aan dat bij 57 gevallen van plostelinge dood, het merendeel van de getroffen paarden VB was, in een brede range van sporten en intensiteiten. Uit de (beperkte) groep paarden waar een autopsie is gedaan kwamen vooral aneurismes als doodsoorzaak, maar er staat niet bij hoeveel van die paarden VB waren wat dan weer een gebrek is (zie DOI: 10.1111/evj.12803 ). Ook in deze studie, specifiek naar gesprongen aorta's in diverse disciplines is het grootste percentage slachtoffers te vinden bij de VB: (https://pdfs.semanticscholar.org/ce2d/b ... b7610c.pdf).

Allemaal niet genoeg om de conclusie te trekken dat VBs vaker een aneurysme hebben. Ik vond overigens een proefschrift van Utrecht waarin aangegevn werd dat juist Friese paarden het allergevoeligst zijn hiervoor, zie https://research-portal.uu.nl/en/public ... s%20likely.

Zo, nu weer door met mijn echte werk *\o/*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

Dank je wel!
Dat van die Friese paarden had ik ook gevonden.