overkopen paard (van werk)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:38

troi schreef:
Eigenlijk vraag je:
-Mag ik elke maand 400 euro
-Mag ik een ziekenboegpotje voor noodgevallen waar 5000 euro standaard inzit
-Mag ik een aanschafbedrag van ergens tussen de 4.000 en 10.000 (gokje maar dat zijn de laag tot normale prijzen momenteel voor een niet bijzonder paard)

Dat niet alleen. Het gaat ook om tijd (wat als de dierenarts moet komen en die kan alleen onder schooltijd?), wat als TS ziek wordt en niet naar haar paard toe kan, wat als het hele gezin drie weken op vakantie gaat (15 jaar is nog te jong om drie weken alleen thuis te blijven), en zo nog meer.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:39

troi schreef:
Eigenlijk vraag je:
-Mag ik een aanschafbedrag van ergens tussen de 4.000 en 10.000 (gokje maar dat zijn de laag tot normale prijzen momenteel voor een niet bijzonder paard)

Dat is nogal wat. De meeste gezinnen kunnen dit helemaal niet. Zeker niet als er siblings zijn die recht hebben op dezelfde bedragen.

Op bokt lijkt het alsof het doodnormaal is en alsof iedereen dit zomaar heeft en kan betalen maar dat is echt niet zo.

Ik neem aan dat ze dat zelf ook wel weet. En daar vraagt ze niet naar.

Ik zou het gewoon vertellen zoals het is. Dat je favoriete paard wordt verkocht en dat je die heel graag zou willen hebben.

Vooraf zou ik uitrekenen wat je daar zelf aan kan bijdragen door te werken. Een goedkopere stal kan daarbij helpen. Daar zou ik ook naar kijken voordat je het gesprek aangaat.

Nee heb je, ja kan je krijgen. Oftewel niet geschoten is altijd mis :)

Gini

Re: overkopen paard (van werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:40

In principe heeft ze al een keer geschoten he. Het antwoord was nee.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:46

Gini schreef:
In principe heeft ze al een keer geschoten he. Het antwoord was nee.

Dat is zo. Maar als ze wat van de bezwaren kan wegnemen is het misschien een ander verhaal.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:47

Je schrijft: “ Hun grootste bezwaren gaan over verantwoordelijkheid, tijd, vakanties en hoe dit in de praktijk geregeld moet worden”.
Aan jou de taak hun te laten zien hoe je dat gaat oplossen? Je mag, als je iets heel graag wilt, dat gesprek gerust nog een keer voeren waarbij je ingaat op hun bezwaren.
En bedenk dat je paard ook bij je hoort als je gaat studeren, of wat zijn je plannen op dat vlak op dit moment?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:26

Als je de zaken zo keurig uiteen kunt zetten als in je OP en echt goed geluisterd hebt naar de voorgaande bezwaren van je ouders én eventueel nog wat verder uitwerkt hoe je het voor je ziet en dat je goed snapt welke consequenties het voor jou (en je ouder heeft) zie ik niet in waarom je het het gesprek niet nog eens op een nette manier kunt openen.
Ik zou denken: hoe serieuze je het het opneemt, hoe groter de kans dat ze je ook serieus behandelen.

Daarmee ben je dan ook uitgespeeld. Jij hebt alleen invloed op je eigen inbreng. Er is geen trucje of shortcut om je ouders te laten doen wat jij wil.
Maar dan heb je je eigen bijdrage in ieder geval zorgvuldig aangepakt. En mag je daar, welke uitkomst dan ook, trots op zijn.
En dan heeft het je voor de toekomst alvast opgeleverd dat je al goed voorbereid bent als de tijd ooit wel komt om een eigen paard te kopen. En dat is altijd waardevol.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:29

pol013 schreef:
Als je de zaken zo keurig uiteen kunt zetten als in je OP en echt goed geluisterd hebt naar de voorgaande bezwaren van je ouders én eventueel nog wat verder uitwerkt hoe je het voor je ziet en dat je goed snapt welke consequenties het voor jou (en je ouder heeft) zie ik niet in waarom je het het gesprek niet nog eens op een nette manier kunt openen.
Ik zou denken: hoe serieuze je het het opneemt, hoe groter de kans dat ze je ook serieus behandelen.

Daarmee ben je dan ook uitgespeeld. Jij hebt alleen invloed op je eigen inbreng. Er is geen trucje of shortcut om je ouders te laten doen wat jij wil.
Maar dan heb je je eigen bijdrage in ieder geval zorgvuldig aangepakt. En mag je daar, welke uitkomst dan ook, trots op zijn.
En dan heeft het je voor de toekomst alvast opgeleverd dat je al goed voorbereid bent als de tijd ooit wel komt om een eigen paard te kopen. En dat is altijd waardevol.

Ik dacht dat eerst ook, maar ik vermoed dat het een post is die door chatGPT gemaakt is. Dus dan is het lastig te oordelen of TS ook echt op zo'n manier met haar ouders kan praten.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:08

GDG schreef:
pol013 schreef:

Ik dacht dat eerst ook, maar ik vermoed dat het een post is die door chatGPT gemaakt is. Dus dan is het lastig te oordelen of TS ook echt op zo'n manier met haar ouders kan praten.

Dat denk ik ook te zien aan de lange streepjes :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:47

Lieser schreef:
troi schreef:
Eigenlijk vraag je:

Dat niet alleen. Het gaat ook om tijd (wat als de dierenarts moet komen en die kan alleen onder schooltijd?), wat als TS ziek wordt en niet naar haar paard toe kan, wat als het hele gezin drie weken op vakantie gaat (15 jaar is nog te jong om drie weken alleen thuis te blijven), en zo nog meer.

Hoezo is 15 en bijna 16 te jong om thuis te blijven? Ik ging op die leeftijd niet meer met ouders op vakantie en mijn vriendinnen ook niet tenzij het bijzondere bestemmingen waren. Wij mochten zelf kiezen dus op 17e ben ik wel meegegaan maar het jaar daarvoor juist weer niet.

Ik heb een doodnormale jeugd gehad, ik herken het stuk over niet uitgaan enzovoorts ook echt niet. Ook niet van vriendinnen en stalgenoten. We leerden wel verantwoordelijkheid, want stappen mocht maar je zat de volgende ochtend gewoon op tijd op het paard voor les of wedstrijd en geen geklaag anders was het snel over. Niet met uitgaan maar met wedstrijden enzovoorts.
Ik heb gewoon relaties gehad ook. Mijn taak om mijn sociale leven om pony en paard heen te plannen. Dus zowel het standpunt dat je er geen tijd voor hebt met een paard en dat dat goed is als dat het niet kan en ongezond is beide niet de enige manier. Onze hele stal had gewoon een normale jeugd met als bonus dus eigen paarden met wedstrijden en alles wat erbij hoort. Vriendengroepen met paarden en zonder. Ook gewoon gaan studeren met de bijbehorende activiteiten eromheen en dat terwijl ik toen tijdelijk 2 paarden had en nog wat extra bijreed ook. Later ook nog studeren, parttime grote mensenbaan werken en eigen paard.

Ts, denk na over de bezwaren die jouw ouders hebben. Dus die vakanties, ziektes enzovoorts en schrijf op hoe je dat voor je ziet. Maak dus een heel plan waarbij je ouders kunnen zien dat je en hun bezwaren serieus neemt maar ook nagedacht hebt over oplossingen. Dan heb je jouw deel gedaan en kan je alleen maar een gesprek aangaan. Nee heb je en ja kan je krijgen, maar met een voorbereiding heb je in ieder geval laten zien dat je geluisterd hebt naar de vorige gesprekken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:10

NickOP99 schreef:
Antwoord is en blijft denk ik nee, zoals bovenstaand al beschreven wordt

Je weet dat het niet de bedoeling is dat je zo snel mogelijk aan je 25 verplichte posts komt door nutteloze antwoorden te geven?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:14

MyWishMax schreef:
Hoezo is 15 en bijna 16 te jong om thuis te blijven? Ik ging op die leeftijd niet meer met ouders op vakantie en mijn vriendinnen ook niet tenzij het bijzondere bestemmingen waren. Wij mochten zelf kiezen dus op 17e ben ik wel meegegaan maar het jaar daarvoor juist weer niet.

Ik heb een doodnormale jeugd gehad, ik herken het stuk over niet uitgaan enzovoorts ook echt niet. Ook niet van vriendinnen en stalgenoten. We leerden wel verantwoordelijkheid, want stappen mocht maar je zat de volgende ochtend gewoon op tijd op het paard voor les of wedstrijd en geen geklaag anders was het snel over. Niet met uitgaan maar met wedstrijden enzovoorts.
Ik heb gewoon relaties gehad ook. Mijn taak om mijn sociale leven om pony en paard heen te plannen. Dus zowel het standpunt dat je er geen tijd voor hebt met een paard en dat dat goed is als dat het niet kan en ongezond is beide niet de enige manier. Onze hele stal had gewoon een normale jeugd met als bonus dus eigen paarden met wedstrijden en alles wat erbij hoort. Vriendengroepen met paarden en zonder. Ook gewoon gaan studeren met de bijbehorende activiteiten eromheen en dat terwijl ik toen tijdelijk 2 paarden had en nog wat extra bijreed ook. Later ook nog studeren, parttime grote mensenbaan werken en eigen paard.

Ts, denk na over de bezwaren die jouw ouders hebben. Dus die vakanties, ziektes enzovoorts en schrijf op hoe je dat voor je ziet. Maak dus een heel plan waarbij je ouders kunnen zien dat je en hun bezwaren serieus neemt maar ook nagedacht hebt over oplossingen. Dan heb je jouw deel gedaan en kan je alleen maar een gesprek aangaan. Nee heb je en ja kan je krijgen, maar met een voorbereiding heb je in ieder geval laten zien dat je geluisterd hebt naar de vorige gesprekken.

Misschien kan je kort delen hoe je dat allemaal gebolwerkt kreeg? Moet niet hoor, maar kan TS misschien wel helpen in haar argumenten, hoe zij het kan aanpakken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:26

Ik zou zoals eerder ook is gezegt het nee accepteren, het is echt een hele dure hobby. Je vraagt je ouders ergens veel geld in te steken terwijl hun er niks mee hebben.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 22:38

Nu ja we kunnen niet in de portemonnee van de ouders van TS kijken, wie weet zijn de financiën het probleem niet. Ik ben meer van nee heb je, ja kun je krijgen. Heb je het in elk geval geprobeerd :P.

Probeer op een rustig moment met beide ouders of juist 1 als dat beter gaat te praten. En vertel gewoon dat je heel enthousiast bent over 1 paard en daar een goede band hebt en dat deze te koop staat en wat je gevoel daarbij is. Wat je van haar kunt leren, hebben je ouders waarschijnlijk minder oren naar.
Het voordeel is dat je hun argumenten tegen ook kent. Dus je kunt je voorbereiden.
Wat is de vraagprijs voor dit paard? Waar wil je het stallen? Wat kost dat per maand? Wat is je plan met vakanties? Welke kosten kun je zelf bijdragen? Sta je vol pension, zul je niet elke dag naar je paard hoeven, dus dat kan een voordeel zijn. Kijk ook naar de toekomst, welke vervolgopleiding ga je doen? Daar heb je op je bijna 16e al wel zicht op denk ik. Hoe ga je dat combineren? Hoe beter jij je voorbereid, hoe meer kans. Misschien een leuke power point maken bijv? Mogelijk staan ze dan in elk geval open om erover na te denken.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 02:14

Je kunt ook in het gesprek vragen wanneer het wel zou mogen van je ouders. Als ze daar bepaalde ideeën over hebben en een aantal punten noemen, dan kun je daar naar toe werken.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:39

Ik zou zeggen: niet doen. Niet dit gesprek met je ouders aangaan.

Het gesprek wat je met je ouders wél kunt aangaan, is dat je droomt van een eigen paard, en in de omstandigheden bent dat je die verantwoordelijkheid ook helemaal zelf aan kan.

Kan het gesprek altijd nog gaan over een paard dat echt heel leuk vindt, maar wordt verkocht.

Je ouders kennen dat verhaal waarschijnlijk al.

Dat gaat over afscheid nemen. En dat je dat paard misschien heel erg gaat missen, want het lijkt een van het leukste, meest leerzame paard dat je tot nu toe bent tegengekomen. Zoiets.

Je komt vast wel weer een ander interessant paard op je werk tegen.

Rasia34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 20:21

Wat mooi dat je zo’n klik hebt met dit paard! Snap dat je dit serieus overweegt.

Misschien helpt het om met een duidelijk plan naar je ouders te gaan: kosten, tijd, vakanties… Als je laat zien dat je er echt over hebt nagedacht, staan ze er misschien anders in.

Succes!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 21:54

Ik was een jaar of 13/14 toen ik van mijn ouders voor het eerst een 'eigen' paard mocht. Ze waren bang dat het paardenvirus over zou waaien, dus hebben toen eerst een paard geleased van de manege. Dat virus is natuurlijk nooit overgewaaid en uiteindelijk hebben we dat paard later gekocht van de manege. :)

Het is geweldig als je die kans krijgt van je ouders, zou toch nog een keer proberen een goed gesprek aan te gaan. In mijn ogen kan je dochter beter opgroeien met paarden dan met feestjes (schreef iemand hier)