Oprichten rijvereniging.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 14:38

mce: dank voor je tip. Daar zal ik zeker informeren.

pol013: dank voor je input, daar kan ik wat mee en geeft zeker stof tot nadenken. Dankjewel!

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:27

Duran123 schreef:
De situatie is zo ongeveer als hierboven omschreven staat.

Wij zijn met een leuke club mensen die allemaal regelmatig wedstrijd rijden. De een dressuur, de ander springen en een enkeling eventing of aangespannen.
Omdat wij nagenoeg allemaal vrijwilligerswerk doen, tijdens wedstrijden maar ook daarbuiten, bij andere verenigingen speelt bij onze staleigenaar het idee om zelf een vereniging op te starten zodat wij allen onder dezelfde naam kunnen rijden. Ter zijner tijd wil hij kijken of het bij ons ook mogelijk is wedstrijden te organiseren echter is nu, en ws in een groot deel van 2026, de accommodatie daar nog niet geschikt voor. De vergunning om uit te breiden is inmiddels verleend.

Ik vind het vrij kort door de bocht om te roepen dat het allemaal wel makkelijk is zo; lekker starten bij een ander en wel de lusten niet de lasten. Zo is de situatie absoluut niet.
Er ligt een idee bij de eigenaar, die heeft een aantal mensen gevraagd hoe zit het nou precies en ik vraag daarom ervaringen van anderen op Bokt.
Tot die tijd blijven wij (bijna) allemaal actief als vrijwilliger op de rijverenigingen waar wij nu aangesloten zijn.

Ik kan mij volledig aansluiten bij pol013. Goed verwoord en zeer herkenbaar!

Ik wil nog één puntje aan toevoegen n.a.v. bovenstaande quote: denk er s.v.p. ook over na wat de consequenties zullen zijn voor de huidige vereniging als jullie collectief overstappen.

Marcella

Re: Oprichten rijvereniging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 18:59

Nou dat was bij ons dus het punt bij de verenigingen in de omgeving. En het motto bij de vereniging die we opgericht hebben het moet leuk zijn voor iedereen en dan niet alleen knhs wedstrijden.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:55

Ik doel er in mijn bericht niet op dat mensen soms voor een andere vereniging kiezen (of oprichten) omdat de huidige vereniging niet kan bieden wat men zoekt.

Zoals ik de berichten van TS lees, hebben ze het eigenlijk prima naar de zin bij de huidige vereniging en zetten ze zich ook (met plezier) in als vrijwilliger voor die club. Vanuit dat perspectief gaf ik aan om ook na te denken over de consequenties voor de huidge vereniging.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:29

Ja en bij ons was eigenlijk ook wel een beetje dat geen enkele vereniging echt kon bieden wat hoop mensen zochten en een kleine groep ontevreden mensen die eigenlijk allemaal van een andere vereniging lid waren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:27

Marcella schreef:
Ja en bij ons was eigenlijk ook wel een beetje dat geen enkele vereniging echt kon bieden wat hoop mensen zochten en een kleine groep ontevreden mensen die eigenlijk allemaal van een andere vereniging lid waren.

Ik snap dit echt hoor. En misschien was het de beste oplossing in deze specifieke situatie.

Maar wat ik ook zie gebeuren: mensen blijven met gedachtes, klachten en ideeën rondlopen. Kaarten dit nooit serieus aan. Óf roepen alleen van een afstand wat en zijn zelf (eerst) niet bereid (of bewust) om het zelf uit te voeren/ bij te dragen. En stappen dan op.
Terwijl vroegtijdig aangeven wat je wil en er zelf mede de schouders onder zetten misschien ook een top oplossing was geweest.
(Ik lijk wel een predikant ;) )....maar samen bereiken we vaak toch net iets meer.

Als voorbeeld bij ons: als zich 1 of 2 mensen melden die een bepaalde activiteit willen én zelf ook iets van het werk willen oppakken. Vinden wij eigenlijk altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren.
Dan versterkt dat het aanbod van de bestaande club en hebben we een veel leuker totaal aanbod voor een bredere groep paardensporters.

Maar activiteiten bedenken is soms best lastig (zeker als je het al een tijd doet, wat kun je dan nog voor nieuws bedenken?). Succesvolle activiteiten herhalen wil niet altijd lukken (bijv de 2e keer te weinig inschrijvingen). Heel vaak heb je gewoon even een nieuw vonkje nodig. in de vorm van een leuke tip, iemand met inzet voor een leuk initiatief etc. Je bent je er als índividueel lid' misschien niet altijd van bewust dat jij dat vonkje kunt zijn (als het meer inhoud dan 1 regel roepen...)

En ik bedoel dit absoluut niet negatief, verwijtend of teleurgesetdl. Ik ben onderdeel van een grote club met een groeiend ledenaantal (er komen er meer bij dan dat er vertrekken, verloop heb je altijd) die zich ook positief blijft ontwikkelen. Het is vooral dat ik nog zoveel meer mogelijkheden zie als het iets meer zoals bovenstaand zou werken.
Je kunt echt bizar leuke dingen organiseren met vrijwilligers waar je immens trots op kunt zijn. Daar is niet altijd iedereen zich bewust van. Ik zie zo vaak mensen voor de eerste keer deelnemen en helpen en dan echt denken: wat leuk!
(en natuurlijk vallen er altijd ook weer mensen af, die andere keuzes gaan maken of inderdaad teleurgesteld zijn)

Maar ik ben er wel van overtuigd dat te veel versnipperen en verdelen naar kleinere subgroepjes de paardensport niet sterker en beter maakt. Het is soms niet anders. Maar er een keer extra over nadenken is voor de verdere toekomst op zijn plek.

Ik zie het verenigingsleven vooral van de positieve kant. Wij mobiliseren ieder jaar 200-300 vrijwilligers en dat is soms hard werken en ergens aan trekken. Maar het is vooral oer gezellig en super leuk.

Overigens ga ik hier inmiddels ver off topic. Sorry TS, dit gaat jou wat minder aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:37

Klopt was bij ons wel door verschillende aangekaart, maar werd niet mee genomen door de verenigingen.

Nu was het ook dat er geen enkele vereniging moeite wilde doen om de locatie bij ons als wedstrijd locatie te gebruiken. Want dat was ook een van de redenen.

Maar het is dan ook leuk dat de vereniging nog steeds bestaat. Al 19 jaar nu. *\o/*