Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dorine92 schreef:Ik gebruik kreupel voor een paard die niet goed is, die pijn heeft of een defect heeft en daardoor onregelmatig loopt. Een kreupel paard is altijd onregelmatig, een onregelmatig paard is niet altijd kreupel. Een paard kan ook onregelmatig gaan lopen door bijvoorbeeld slechte training of een gebrek aan kracht of een ongemak door bijvoorbeeld gevoelige hoeven, een slechte ondergrond, een pijntje van het 1 of ander, maar dan is er niet per se echt medisch iets aan de hand. Kreupel is voor mij wel meer synoniem aan "kapot" en onregelmatig meer aan slechte training of desnoods spierpijn
Mariska_28 schreef:c_alsemgeest schreef:Paard is een vluchtdier, door ongemak lopen ze prima heen.
Als ze kreupel lopen hebben ze gewoon ergens pijn.
Zou jij een paard dat zo loopt als die van mij in laten slapen dan?
Nouvel schreef:Een paard dat langer dan een week niet goed loopt moet je even na laten kijken door een dierenarts, of eerder als het echt heel erg kreupel loopt.
Dan hebben ze pijn en ongemak en moet je er iets mee.
Mariska_28 schreef:Aangezien het waarschijnlijk over mijn topic gaat.
Voor mij is het verschil tussen kreupel en onregelmatig het volgende:
Kreupel is een paard dat echt pijn heeft, en binnen een week bij de kliniek staat voor onderzoek. En als het niet beter kan worden als dat het is, gaat hemelen.
Onregelmatig is zoals mijn Malou nu is. Ik durf het een paar weken aan te kijken, en mocht uit onderzoek komen dat het niet beter wordt dan dit dan laat ik haar lopen als weide versiering.
palousa_boy schreef:Nouvel schreef:Een paard dat langer dan een week niet goed loopt moet je even na laten kijken door een dierenarts, of eerder als het echt heel erg kreupel loopt.
Ik vind dat best lastig om te zeggen eigenlijk, zo zwart wit is het ook weer niet.
In principe ken je je paard en anticipeer je op het gedrag wat het vertoont.
Wij hebben er bijvoorbeeld een staan die regelmatig een hoefzweer heeft, die staat daardoor regelmatig kreupel. Maar na de zoveelste zweer laten we het maar gewoon een beetje gaan. Uiteraard houden we het goed in de gaten maar over het algemeen hoeven we niet in te grijpen. De zweer breekt een keertje open en dan loopt hij binnen 2 dagen weer gewoon goed.
Het plaatje voor mensen van buitenaf is dan veel erger dan wat wij het zelf zien omdat we al weten wat er gaat gebeuren.
Flubberboot schreef:Dierenarts die ik tijdje terug had voor mijn paard zei het het beste; een paard is goed, of kreupel. Niet beetje goed of beetje kreupel.
Tactfouten vind ik anders, maar dan moeten ze niet systematisch terugkomen. Tactfout vind ik onbalans of net verstappen, niet iets wat elke bocht zou moeten zijn
Ben ook van mening kreupel = pijn. Ga maar bij jezelf na. Wanneer ga je manken?
haha1995 schreef:Mariska_28 schreef:Aangezien het waarschijnlijk over mijn topic gaat.
Voor mij is het verschil tussen kreupel en onregelmatig het volgende:
Kreupel is een paard dat echt pijn heeft, en binnen een week bij de kliniek staat voor onderzoek. En als het niet beter kan worden als dat het is, gaat hemelen.
Onregelmatig is zoals mijn Malou nu is. Ik durf het een paar weken aan te kijken, en mocht uit onderzoek komen dat het niet beter wordt dan dit dan laat ik haar lopen als weide versiering.
Het was idd na aanleiding van jou topic ,dat ik me afvroeg waarneer noem je een paard kreupel en waarneer noem je het onregelmatig. Persoonlijk zou ik jou paard kreupel noemen, omdat ik hem of haar te hard vind manken...Onregelmatig is in mij ogen een twijfel geval van zie ik nu iets of niet of idd een paard wat niet goed in balans gereden word dan heb je ook wel eens van mankeert het paard iets of is het door de ruiter die er op zit... Het ging me dus niet om de inhoud van je topic maar puur om de termen die er gebruikt word...
Als jou paard het mijne was, was ze voor mij kreupel, dat zou ik een paar dagen aankijken en dan de DA bellen die dan zelf komt en als hij rare dingen vermoed me doorverwijst naar een kliniek.
palousa_boy schreef:Nouvel schreef:Een paard dat langer dan een week niet goed loopt moet je even na laten kijken door een dierenarts, of eerder als het echt heel erg kreupel loopt.
Ik vind dat best lastig om te zeggen eigenlijk, zo zwart wit is het ook weer niet.
In principe ken je je paard en anticipeer je op het gedrag wat het vertoont.
Wij hebben er bijvoorbeeld een staan die regelmatig een hoefzweer heeft, die staat daardoor regelmatig kreupel. Maar na de zoveelste zweer laten we het maar gewoon een beetje gaan. Uiteraard houden we het goed in de gaten maar over het algemeen hoeven we niet in te grijpen. De zweer breekt een keertje open en dan loopt hij binnen 2 dagen weer gewoon goed.
Het plaatje voor mensen van buitenaf is dan veel erger dan wat wij het zelf zien omdat we al weten wat er gaat gebeuren.