Wanneer kreupel, wannneer onregelmatig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:32

Je kunt onregelmatig denk ik opsplitsen in diverse gradaties van kreupel lopen
Of tactfouten. In beide gevalen loopt het paard niet zuiver, maar bij de 1 is het een dierenarts geval en bij de ander meer trainingstechnisch/rijtechnisch.

Mijn paard heeft sinds een ongeluk en lange tijd stil staan nog steeds regelmatig dat ze moeite heeft met opstarten. Stijf, soms o regelmatig met dat voir of achter de ene pas korter of langer is dan de andere. Zowel voor als achter. In het hele revalidatieprogramma heb ik daarover filmpjes gestuurd naar de dierenarts. Ze is van nek tot staart en voet tot rug op de foto geweest, heeft echo's gehad en mri maar daar kwam niet echt iets uit. Lijkt meer spierstijfheid. Door te draven en galopperen wordt ze beter. Als ze (met vorst, of andere reden niet trainen) te lang stil staat gaat ze echt achteruit. Met 3x per week trainen blijft het aardig goed gaan. De dierenartsen hebben gezegd dat ze vooral moet blijven bewegen omdat ze daar beter van gaat lopen. Fysio heeft niet echt heel veel resultaat al werd er wel geregeld wat gevonden en behandeld met manuele therapie of dryneedleing.

Hierdoor is het wel lastiger om in te schatten wanneer er weer een dierenarts bij moet komen. Laatste keer zei de dierenarts (sportpaardenkliniek Wolvega) "ga maar weer opbouwen en kijk hoe dst gaat, als ze echt slechter wordt bel je maar weer, dan kijken we dan verder." Dat is inmiddels al weer 1,5 jaar geleden.

palousa_boy

Re: waarneer kreupel, waarneer onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:43

Tact fout is idd wel een aardige voor onregelmatig. Dit kan uiteraard meerdere oorzaken hebben zoals een oude blessure of een kramppoot om maar wat te noemen.

Kreupel is in mijn ogen echt iets dat door pijn komt en dus in de gaten gehouden moet worden of als het ernstig is dan overleggen we met de dierenarts wat ze denkt.
Dan heb je idd nog accuut Kreupel door een wond oid of iets dat gaandeweg erger wordt zoals een zweer in de hoef of arthrose wat jaren kan duren voordat het problemen gaat opleveren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:55

Ik gebruik kreupel voor een paard die niet goed is, die pijn heeft of een defect heeft en daardoor onregelmatig loopt. Een kreupel paard is altijd onregelmatig, een onregelmatig paard is niet altijd kreupel. Een paard kan ook onregelmatig gaan lopen door bijvoorbeeld slechte training of een gebrek aan kracht of een ongemak door bijvoorbeeld gevoelige hoeven, een slechte ondergrond, een pijntje van het 1 of ander, maar dan is er niet per se echt medisch iets aan de hand. Kreupel is voor mij wel meer synoniem aan "kapot" en onregelmatig meer aan slechte training of desnoods spierpijn

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 00:16

Voor mij is onregelmatig een jong of nog slap/ongetraind paard dat onder de ruiter nog moeite heeft met scheefheid en balans. Wat door het gebrek aan balans zoekende is en daarmee soms wat moeilijk de bocht doorkomt of af en toe een wat langere of kortere, snellere pas maakt om zijn evenwicht te herstellen. Deze dieren lopen onbelast gewoon zuiver.

Kreupel is in mijn ogen als een paard onregelmatig gaat lopen, terwijl bovenstaande niet aan de orde is. Kreupel is meestal ook dat er klinisch echt een oorzaak is en die lopen ook niet rad als ze aan de longe lopen of bemonsterd worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 11:55

Aangezien het waarschijnlijk over mijn topic gaat :+.
Voor mij is het verschil tussen kreupel en onregelmatig het volgende:

Kreupel is een paard dat echt pijn heeft, en binnen een week bij de kliniek staat voor onderzoek. En als het niet beter kan worden als dat het is, gaat hemelen.

Onregelmatig is zoals mijn Malou nu is. Ik durf het een paar weken aan te kijken, en mocht uit onderzoek komen dat het niet beter wordt dan dit dan laat ik haar lopen als weide versiering.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 14:33

@mariska_28 jij denk dat jouw paard geen pijn heeft, waardoor het nu kreupel loopt (zoals te zien op jouw filmpjes)?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:46

Klopt, ongemak misschien maar geen pijn. Ze draaft/galoppeerd naar de wei in de ochtend en terug naar de schuilstallen in de middag voor een wortel. Rechtuit op de zachte grond in vrijheid loopt ze gewoon normaal.

En ik ga nog wel naar de kliniek met haar, maar dat is meer om te kijken wat het is dan dat ik verwacht dat er iets tegen gedaan kan worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:52

Paard is een vluchtdier, door ongemak lopen ze prima heen.
Als ze kreupel lopen hebben ze gewoon ergens pijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:53

c_alsemgeest schreef:

Zou jij een paard dat zo loopt als die van mij in laten slapen dan?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:59

Dierenarts die ik tijdje terug had voor mijn paard zei het het beste; een paard is goed, of kreupel. Niet beetje goed of beetje kreupel.

Tactfouten vind ik anders, maar dan moeten ze niet systematisch terugkomen. Tactfout vind ik onbalans of net verstappen, niet iets wat elke bocht zou moeten zijn

Ben ook van mening kreupel = pijn. Ga maar bij jezelf na. Wanneer ga je manken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:04

Ik vind zelf kreupel altijd wat heftiger dan onregelmatig, wat hier al eerder ook aangegeven wordt.
Onregelmatig is net niet zuiver en kreupel is echt heel duidelijk niet of bijna niet willen belasten.
Onregelmatig zien mensen niet altijd, kreupel moet iedereen wel zien.

Beide is natuurlijk niet oké, en daar moet je wat mee.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:12

Bij mij is onregelmatig, af en toe een pas niet okee óf anders dan normaal maar niet persé te zien voor iemand die het paard niet iedere dag ziet lopen.

Maar kreupel heeft imo helemaal niets te maken met moeten laten inslapen, er is alleen wel een probleem dat opgelost moet worden en als dat niet kan (en het paard kan nooit meer pijnvrij zijn) dan zou inslapen wat mij betreft wel een nette oplossing zijn. Maar volgens mij zijn de meeste oorzaken van kreupelheid gewoon op te lossen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:15

Dorine92 schreef:
Ik gebruik kreupel voor een paard die niet goed is, die pijn heeft of een defect heeft en daardoor onregelmatig loopt. Een kreupel paard is altijd onregelmatig, een onregelmatig paard is niet altijd kreupel. Een paard kan ook onregelmatig gaan lopen door bijvoorbeeld slechte training of een gebrek aan kracht of een ongemak door bijvoorbeeld gevoelige hoeven, een slechte ondergrond, een pijntje van het 1 of ander, maar dan is er niet per se echt medisch iets aan de hand. Kreupel is voor mij wel meer synoniem aan "kapot" en onregelmatig meer aan slechte training of desnoods spierpijn

Kreupel is ook niet synoniem met dat er iets serieus aan de hand is. Het is alleen een aanwijzing dat het dier niet loopt zoals het moet lopen. Wat de oorzaak ook is. Een diagnose vergt verder onderzoek.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:22

Een paard kan van een hoefzweer mega kreupel zijn maar dat is vaak binnen een paar dagen opgelost.
Met een peesblessure lopen ze vaak maar licht onregelmatig maar de toekomst daarmee kan daarmee veel onzekerder zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:29

Mariska_28 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Zou jij een paard dat zo loopt als die van mij in laten slapen dan?

Nee, waarom zou je een paard die pijn heeft meteen in laten slapen? Heel raar antwoord/wedervraag van je, eigenlijk.

maar ik zou al wel naar de VA zijn geweest voor een uitgebreid kreupelheids onderzoek en foto's.

Het kan ook gewoon iets heel simpels zijn. Hoeft helemaal niet erg te zijn, maar kreupel is gewoon wel pijn hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:46

Een paard dat langer dan een week niet goed loopt moet je even na laten kijken door een dierenarts, of eerder als het echt heel erg kreupel loopt.
Dan hebben ze pijn en ongemak en moet je er iets mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:57

Nouvel schreef:
Een paard dat langer dan een week niet goed loopt moet je even na laten kijken door een dierenarts, of eerder als het echt heel erg kreupel loopt.

Ik vind dat best lastig om te zeggen eigenlijk, zo zwart wit is het ook weer niet.
In principe ken je je paard en anticipeer je op het gedrag wat het vertoont.
Wij hebben er bijvoorbeeld een staan die regelmatig een hoefzweer heeft, die staat daardoor regelmatig kreupel. Maar na de zoveelste zweer laten we het maar gewoon een beetje gaan. Uiteraard houden we het goed in de gaten maar over het algemeen hoeven we niet in te grijpen. De zweer breekt een keertje open en dan loopt hij binnen 2 dagen weer gewoon goed.

Het plaatje voor mensen van buitenaf is dan veel erger dan wat wij het zelf zien omdat we al weten wat er gaat gebeuren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 16:58

Mariska_28 schreef:

Kreupel is een paard dat echt pijn heeft, en binnen een week bij de kliniek staat voor onderzoek. En als het niet beter kan worden als dat het is, gaat hemelen.

Onregelmatig is zoals mijn Malou nu is. Ik durf het een paar weken aan te kijken, en mocht uit onderzoek komen dat het niet beter wordt dan dit dan laat ik haar lopen als weide versiering.

Het was idd na aanleiding van jou topic ,dat ik me afvroeg waarneer noem je een paard kreupel en waarneer noem je het onregelmatig. Persoonlijk zou ik jou paard kreupel noemen, omdat ik hem of haar te hard vind manken...Onregelmatig is in mij ogen een twijfel geval van zie ik nu iets of niet of idd een paard wat niet goed in balans gereden word dan heb je ook wel eens van mankeert het paard iets of is het door de ruiter die er op zit... Het ging me dus niet om de inhoud van je topic maar puur om de termen die er gebruikt word...
Als jou paard het mijne was, was ze voor mij kreupel, dat zou ik een paar dagen aankijken en dan de DA bellen die dan zelf komt en als hij rare dingen vermoed me doorverwijst naar een kliniek.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:03

palousa_boy schreef:
Nouvel schreef:

Ik vind dat best lastig om te zeggen eigenlijk, zo zwart wit is het ook weer niet.
Wij hebben er bijvoorbeeld een staan die regelmatig een hoefzweer heeft, die staat daardoor regelmatig kreupel. Maar na de zoveelste zweer laten we het maar gewoon een beetje gaan. Uiteraard houden we het goed in de gaten maar over het algemeen hoeven we niet in te grijpen. De zweer breekt een keertje open en dan loopt hij binnen 2 dagen weer gewoon goed.

Het plaatje voor mensen van buitenaf is dan veel erger dan wat wij het zelf zien omdat we al weten wat er gaat gebeuren.

Ja dat snap ik helemaal, ik bedoel meer in het algemeen genomen,
Als je als weet wat er aan de hand is en hoe het zich op kan lossen is het natuurlijk een ander verhaal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:05

Het neemt trouwens niet weg dat hij dan gewoon echt kreupel is om maar bij het onderwerp te blijven :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:52

Flubberboot schreef:
Dierenarts die ik tijdje terug had voor mijn paard zei het het beste; een paard is goed, of kreupel. Niet beetje goed of beetje kreupel.

Tactfouten vind ik anders, maar dan moeten ze niet systematisch terugkomen. Tactfout vind ik onbalans of net verstappen, niet iets wat elke bocht zou moeten zijn

Ben ook van mening kreupel = pijn. Ga maar bij jezelf na. Wanneer ga je manken?

Ja precies.

En bij kreupel meteen in laten slapen? De ernstigste blessures hoeven helemaal geen zware kreupelheid/onregelmatigheid te geven, kan ook maar licht zijn en dat veel mensen het niet eens zien. Want nee, zoveel mensen zien dat niet als een paard licht kreupel/onregelmatig is. Terwijl dat wel blessures kunnen zijn waarbij inslapen enige optie is. En hele simpele dingen kunnen juist enorme kreupelheid geven.

Net als het een week of 2 weken geven. Er zijn ernstige blessures die dan geen kreupelheid meer geven, maar waar je zowat een doodvonnis tekent als je gewoon weer gaat rijden of opleiden andere manier trainen.

Niet goed = niet goed en daar hebben we twee synoniemen voor. Taktfouten zijn wat anders, zolang het als in de quote niet continu bij hetzelfde is. Een paard hoort volledig regelmatig te zijn, anders is er pijn. De extreme uitzonderingen zijn pas uitzonderingen als er dus ook echt uitgebreid onderzoek is gedaan met revalidatie en dergelijke. Zoals ik ook 1 bericht langs zag komen met meerdere da bezoeken, fysios en alles.
Maar door trainen zonder uitgebreid onderzoek op een (goede) kliniek met paard dat niet regelmatig loopt is niet goed te praten. Ook niet als er gezegd wordt dat ze maar licht onregelmatig lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 20:34

Flubberboot schreef:

Precies dit!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 05:20

Dus samenvattend een kreupel paard is altijd onregelmatig, maar een onregelmatig paard is niet altijd kreupel. Bij kreupel weet je zeker dat er iets medisch mis is, bij onregelmatig niet, maar het zou wel kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 10:12

haha1995 schreef:
Mariska_28 schreef:

Het was idd na aanleiding van jou topic ,dat ik me afvroeg waarneer noem je een paard kreupel en waarneer noem je het onregelmatig. Persoonlijk zou ik jou paard kreupel noemen, omdat ik hem of haar te hard vind manken...Onregelmatig is in mij ogen een twijfel geval van zie ik nu iets of niet of idd een paard wat niet goed in balans gereden word dan heb je ook wel eens van mankeert het paard iets of is het door de ruiter die er op zit... Het ging me dus niet om de inhoud van je topic maar puur om de termen die er gebruikt word...
Als jou paard het mijne was, was ze voor mij kreupel, dat zou ik een paar dagen aankijken en dan de DA bellen die dan zelf komt en als hij rare dingen vermoed me doorverwijst naar een kliniek.

En dan heb je ook nog het verschil tussen "geoefend oog en ongeoefend oog". Alle niet-dierenartsen hebben een ongeoefend oog. De een ziet het nog wat beter dan de ander afhankelijk van ervaring, maar v.w.b. het diagnosticeren van een kreupelheid zijn wij leken.
Als wij als niet-dierenartsen al kunnen zien dat een paard niet lekker loopt, kun je ervan uitgaan dat een dierenarts er nog veel meer aan ziet.
Even uitgaande van het paard van HaHa (dat topic heb ik ook gezien) schat ik in dat haar paard in een schaal 3/4 valt. De kreupelheid is goed te zien en iedere pas aanwezig. Persoonlijk noem ik dit flink kreupel en zou ik niet afwachten om ermee naar de dierenarts te gaan.
Overigens zegt dit nog helemaal niets van de ernst van de kreupelheid. Een paard kan bv door een hoefzweer fors kreupel lopen, zelfs in een schaal 5, maar het is geen ernstige aandoening en zo weer opgelost.

Doet me eraan denken dat ik t HaHa nog niet had gevraagd, of ze de smid al heeft laten kijken of het paard een hoefzweertje heeft. Dat is niet heel ernstig maar moet wel worden uitgesneden, want als je dat niet behandelt kan het wel leiden tot ernstige schade in de hoef.
Dus aankijken kan zeker tot grotere schade leiden dan er in eerste instantie aan de hand is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 10:31

palousa_boy schreef:
Nouvel schreef:

Maar ben je dan niet benieuwd waarom dat paard zo vaak hoefzweren heeft? Ik heb ook zo een paard maar ik ben blijven dokteren totdat het aantal hoefzweren niet meer die van een "normaal" paard oversteeg. Zelfs al is het voor ons maar een hoefzweer, het doet pijn en zeker als het een structureel probleem is vaak een uiting van een ander issue (inwendig dan wel management).