Auto die 1,5 paard trailer kan trekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Auto die 1,5 paard trailer kan trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:42

Ik heb in de tijd dat ik niet veel reisde met de trailer een busje gehuurd als ik wel op pad wilde (en had een klein autootje voor de dagelijkse kilometers). Dat was in die situatie goedkoper dan zelf een trailertrekker bezitten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:43

Piekosjj, dat ligt helemaal aan de toegestane massa van je auto en trailer samen. De werkelijke gewichten tellen dan niet, maar dat wat er op papier staat.

Onze skoda heeft een mtm net onder de 2000 kilo, daar kan dan een trailer achter van max 1500 kilo (en dat is ook wat hij trekken mag). Dan zit je totaal onder de max van 3500 kilo.

Veel zwaardere auto's hebben een hoge maximale toegestane massa, dan kom je wel in de knel met de totale gewichten als je geen BE rijbewijs hebt. Dus nee je kunt niet zomaar een 2 paards trailer trekken, want dan is het totaalgewicht wat op papier staat te hoog.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:44

Piekosjj schreef:
Voor een 1,5 paards trailer hoef je geen speciale auto toch? Ik heb een volvo s60 (een sedan dus) uit 2008 en die kan een lichte 2 paards trailer trekken, ook met gewoon een B rijbewijs. Alleen niet met twee paarden er in :D Mijn auto mag met B rijbewijs 1400 kg trekken, geloof 1600 met BE.

Ik zie dat je in Zweden woont. Misschien ben je daardoor niet goed op de hoogte van de regels in NL?
Het maakt in Nederland namelijk niet uit wat voor gewicht je daadwerkelijk in de trailer hebt staan.
Lege gewicht+laadvermogen auto + Leeggewicht + laadvermogen trailer totaal onder 3500= B rijbewijs
Lege gewicht+laadvermogen auto + Leeggewicht + laadvermogen trailer totaal boven 3500= BE rijbewijs

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:32

Voor deze keus is het ook de vraag waar je compromissen wilt sluiten.

- Wil je per se een 2e auto, of wil je bij een geschikte auto voor zowel trekken als dagelijks gebruik ook je budget verhogen en de huidige auto vervangen? Wij hebben bijvoorbeeld gekeken naar een Volkswagen Tiguan hybride. Dit was voor ons buiten budget, maar je rijdt waarschijnlijk je woon-werkverkeer elektrisch en toch 2000kg trekgewicht.
- Als je kiest voor een 2e auto, hoe oud en hoeveel kilometers mag hij hebben? Met een budget tot 5000 is er genoeg te vinden, alleen ga je dan wel naar de oudjes toe.
- Inderdaad zoals genoemd, moet het met een B rijbewijs, of is er ook een BE?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:47

Sure_lee schreef:
Piekosjj schreef:
Voor een 1,5 paards trailer hoef je geen speciale auto toch? Ik heb een volvo s60 (een sedan dus) uit 2008 en die kan een lichte 2 paards trailer trekken, ook met gewoon een B rijbewijs. Alleen niet met twee paarden er in :D Mijn auto mag met B rijbewijs 1400 kg trekken, geloof 1600 met BE.

Ik zie dat je in Zweden woont. Misschien ben je daardoor niet goed op de hoogte van de regels in NL?
Het maakt in Nederland namelijk niet uit wat voor gewicht je daadwerkelijk in de trailer hebt staan.
Lege gewicht+laadvermogen auto + Leeggewicht + laadvermogen trailer totaal onder 3500= B rijbewijs
Lege gewicht+laadvermogen auto + Leeggewicht + laadvermogen trailer totaal boven 3500= BE rijbewijs

Ja zo zijn de regels bij ons ook. Even opgezocht en mijn auto + laadvermogen is totaal iets minder dan 2000 kg dus ik mag 1500 kg trekken met een B rijbewijs. Met een lichte trailer met een laag laadvermogen (600-700 kg) kan ik dus met mijn auto een tweepaards trailer trekken - waar dus dan geen twee paarden in kunnen maar wel een paard + spullen er naast. Ik heb dus een normale auto voor woon-werkverkeer maar kan er ook redelijk makkelijk een trailer achter hangen en mijn paard vervoeren. 1,5 paards trailers zie je hier eigenlijk nooit maar kan me voorstellen dat die nog lichter zijn, dus nog makkelijker een combinatie te vinden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:51

Klopt, maar de meeste tweepaards trailer zullen een hoger laadvermogen hebben, dan moet je hem dus terug laten keuren.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:39

Wij hebben een 1,5p trailer achter onze Renault Clio (diesel) hangen. Is een 1.5, 4-ciliner met een turbo, mag 1200kg trekken en onze trailer is op een laag eigen gewicht uitgezocht waardoor onze fries ermee vervoerd kan worden. Dit doet hij al jaren met gemak.
Het voordeel van deze combinatie is overigens ook dat die zonder BE rijbewijs gereden mocht worden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:03

Ik zou met zoveel woon werk verkeer gewoon voor een diesel gaan die minimaal 1500kg mag trekken, dan zit je eigenlijk altijd safe en kosten technisch ook denk ik de beste keuze (mits je niet in een mileuzone woont natuurlijk).

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:04

Ik rij een Renault Megane hatchback benzine. Die mag 1650 kilo trekken. Fijne auto!
Slurpt wel benzine als je echt lange stukken met de trailer rijdt. Maar heb ook geen vergelijkingsmateriaal met een andere auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:28

Miss_Mii21 schreef:
LoveBodin schreef:
Wat kan je huidige auto trekken?
De gemiddelde 'grote gezinsauto' komt namelijk behoorlijk ver :).
Zeker met een redelijk lichte trailer en niet al te zwaar paard.

Mijn vorige mocht 300 kilo trekken, daar kom ik dus niet veel verder mee dan een aanhanger er achter. Nu heb ik er niet eens een trekhaak op. M'n paard is 600 kilo. Ik ga eens rondneuzen op Gaspedaal.

Die trekhaak is drie keer met je ogen knipperen en hij zit eronder.

De vraag wat je nu hebt is dus best relevant want wellicht is die auto gewoon geschikt voor jouw doel.
De autowereld verandert continu en wat vroeger niet kon, is vandaag de dag de standaard.

Ooit begonnen met een Kadett die 900kg mocht trekken en voor een paardentrailer had je in die tijd een dikke auto nodig.
Tegenwoordig kan een beetje tactisch gekozen middenklasser (zoals de Kadett in zijn tijd ook was) gewoon een 1,5-paards trailer trekken zonder dat je met samengeknepen billen hoeft rond te rijden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:43

Citroën C4 2.0L mag 1550kg trekken en is relatief goedkoop in verzekering en wegenbelasting.
Aanschaf ook zeker onder de 5k. Alleen is hij niet zuinig in benzine (1:11 rij ik gemiddeld)

NickOP99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:57

Audi A3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:06

Piekosjj schreef:
Ja zo zijn de regels bij ons ook. Even opgezocht en mijn auto + laadvermogen is totaal iets minder dan 2000 kg dus ik mag 1500 kg trekken met een B rijbewijs. Met een lichte trailer met een laag laadvermogen (600-700 kg) kan ik dus met mijn auto een tweepaards trailer trekken

Nee, want die 2-paardstrailer heeft geheid een MTM (leeggewicht plus max laadvermogen) van 2000 kg of meer. Geen enkele tweepaards heeft af-fabriek een laadvermogen van maar 600-700 kg.

Al zet je er niets in, je mag er met B niet mee rijden. Tenzij je terugkeurt naar 1500 kg.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:36

Ik rij een dacia duster uit 2015 met 1,5 paard trailer, mag 1500 kg trekken Gaat prima. Trailer is teruggekeurd,zodat ik met deze combinatie met b rijbewijs kan Rijden. Gebruik de duster ook voor woon-werkverkeer.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 07:48

Hier een Volvo V40 D4 die 1500kg mag trekken. Bevalt erg goed. Vind het heerlijk rijden. Rijdt voor woonwerk verkeer relatief zuinig (1 op 22/23), met de trailer er achter verbruikt hij duidelijk meer.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:56

Piekosjj schreef:
Even opgezocht en mijn auto + laadvermogen is totaal iets minder dan 2000 kg dus ik mag 1500 kg trekken met een B rijbewijs. Met een lichte trailer met een laag laadvermogen (600-700 kg) kan ik dus met mijn auto een tweepaards trailer trekken

Dan moet die trailer dus teruggekeurd zijn zoals Ibbel zegt. Sommige merken wegen hun trailers erg kaal, zonder mat, zonder tussenrek enz. Zet 'm maar eens op de weegbrug, dan weet je wat ie echt weegt. Dan weet je ook wat je nog over hebt voor paard en spullen. Kon wel eens tegenvallen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:24

Daar weet ik het fijne niet van, ik heb geen eigen trailer dus ik huur ofwel particulier of van de lokale rijclub, en nog nooit problemen gehad om een trailer te vinden die 600 kg kan laden en onder de 1500 totaal blijft. Ook veel tweedehands trailers te koop in mijn omgeving met dit soort gewichten, TS vraagt of het kan en je kan dus zeker met een 'normale' auto een paardentrailer trekken.