Trailer-newbie. Wie, wat, hoe en waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:27

Ik heb mijn humbaur single 1.5 paards trailer ook bij zuidzijde Trailers vandaan en in onderhoud. Zenhebben daar echt wel een ruim aanbod in meerdere merken trailers.
Humbauer is echt een degelijk Duits merk, goede kwaliteit en mijn paard van 173 staat er met genoeg ruimte over in.
Ik zou als ik jou was ook lekker 1.5 paards kopen. Tenzij je paard het fijn vind om wat krapper te staan en dus meer steun van de wanden te hebben in 2 paards.

Verder, superstoer dat je voor je eigen eerste trailer gaat kijken! Geeft zoveel vrijheid om lekker op pad te kunnen wanneer je wil! Alvast heel veel plezier en geluk in de toekomst, welke trailer het ook gaat worden!

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:39

Wat ik echt mis en zelfs overweeg om alsnog zelf aan te brengen, is een gasveer bij de deurtjes van de trailer en de zadelkamer. Die krengen waaien altijd dicht of vallen dicht doordat de trailer natuurlijk niet waterpas staat.
Ik ben ook erg blij met de draaibare zadelsteunen zodat ik niet half de zadelkamer in hoef te leunen met de zware ding. En een strategisch geplaatst lampje vind ik ook fijn.
Wat betreft de camera, die mis ik dan weer niet. Zowel bij het achteruit rijden als in de trailer kunnen kijken heb ik er geen behoefte aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 20:45

De deurtjes van mijn Sirius, zowel verzorgingsdeurtje als zadelkamer deurtje, kan ik "vast" zetten dmv een magneet op de neus van de trailer en op het deurtje zelf.
Ideaal, want daarmee valt die niet dicht als die niet helemaal waterpas staat, of bij een windvlaag.

Dees

Re: Trailer-newbie. Wie, wat, hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:30

We hebben nu een Bücker Careliner 2 prds en die is prachtig hoor...
Maar de vorige was een Böckmann Uno 1,5 prds en die was zo enorm veel handiger. Veel lichter om met de hand te manoeuvreren, veel smaller achter de auto, ving ook veel minder wind tijdens het rijden.
Het is dat ik nu af en toe 2 tegelijk wil kunnen meenemen maar anders ..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:40

Onze deur van het zadel kamertje waait nooit dicht? Wat ik fijn vind aan onze Humbaur is dat je de stangen van de trailer op verschillende hoogtes kan zetten, en je kan ze van buitenaf los maken. Dat is fijn als je een paard hebt die wel eens trapt, of als er ineens paniek in de tent is. Dat hoop je natuurlijk nooit dat het gebeurt. Dit voelt wel een stuk veiliger dan het oude systeem. Ook klik je ze simpel vast. Als je wel eens een paard met laadproblemen hebt gehad weet je hoe fijn het is als je daar niet mee hoeft te hannessen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 07:49

Wat veel reacties al, bedankt! _O_ Later eens goed voor gaan zitten.

Ik huur op dit moment een Humbaur als ik wat huur en daar ben ik inderdaad erg content mee. Maargoed, nooit met wat anders gereden dus ik kan niet vergelijken. :D

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:54

Welk merk heb jij en waarom heb je daarvoor gekozen?
- Zou je voor een anderhalf of tweepaards gaan?
Beide gehad. En rij nu rond met een 2 paards zonder tussenschot. Dus kan heel royaal binnen opzadelen én als ik het zou willen een 2e paard meenemen. Ik heb sowieso een fietsten drager op de dissel. Dus daar heb ik de extra ruimte niet voor nodig. Dat je zo veel meer moet oppassen omdat de trailer breder is vind ik heel erg meevallen.

- Maakt de kleur nog uit qua warmte?
Ik heb bewust altijd een lichte kap. Wil ivm warmte zeker geen donkere of zwarte kap.

- Zijn er trailers met ingebouwde camera's of kun je net zo goed zelf een losse camera kopen en welke zijn dan aanraders?
Ik heb een bleutooth camera die prima werkt en aansluiten op de trailer verlichting is redelijk simpel. Dus als het meer dan 200-300 euro extra zou kosten, zou ik het gewoon zelf regelen.

- Zijn er showrooms waar je eens veel trailers bij elkaar kunt bekijken? En eventueel kunt testen welke je het prettigst achter de auto vindt liggen?
Nieuwe testen denk ik niet dat dat zo snel mogelijk is. Maar ik heb mijn 2e hands trailer wel een keer mee gekregen om te testen zelfs met paard. Nou was ik ivm problemen ook wel specifiek ergens naar op zoek en heb altijd mijn trailer en onderhoud bij een vaste dealer laten doen. Dus of dit realistisch is als nieuwe klant?

Ik heb zelf een humbauer 2 paards. Al wat oudere aluminium trailer. Bevalt nog heel goed.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:35

Ik vind bij Sirius en Cheval Liberté de kap zo snel verweren. Als ie binnen gestald staat maakt dat niet uit. Maar daardoor zien ze er snel oud uit. M’n vorige Humbaur 5 jaar gehad en vol in de zon gestaan. Zag er nog als nieuw uit. De Cheval lag wel stevig achter de auto. De Sirius vond ik minder stabiel liggen. M’n Humbaur Xanthos ligt super stabiel. Heb heel even een Humbaur equitos gehad. Deze had een fout vanuit de fabriek en mocht ik inruilen op de Xanthos. Was ik blij mee want achteraf was die te smal voor mijn twee Groningers. Voor kleinere paarden is die wel de moeite waard om te gaan bekijken. HBL in Lunteren heeft hem staan. Die heeft ook iforwilliams en Sirius staan, dus kun je die 3 vergelijken. De Equitos valt nieuw binnen je budget dacht ik.

Even gekeken, die equitos valt zelfs onder je budget nieuw :-)

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:56

Praktische overwegingen die je mee zou kunnen nemen:
- Raampje in het midden, zou ik wel willen hebben maar heeft mijn huidige Humbaur niet
- 2 paards trailer kun je ook extra stangen voor kopen dat hij schuin kan staan of een groter vak krijgt. Dan heb je beide opties! Kan dan eventueel ook nog een fiets naast.
- Op welke manier laad je? Ik loop vaak naast mijn paard mee en loop dan weer terug om de stang dicht te doen. Ik heb gemerkt dat dit bij o.a. de schotten van Cheval Liberte niet fijn werkt omdat die schotten deels dicht zijn aan de voorkant. En je ze ook niet goed vast kan zetten tot de trailer dicht gaat. Daarom zou ik die nooit kopen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:07

Ellekebr schreef:
- Raampje in het midden, zou ik wel willen hebben maar heeft mijn huidige Humbaur niet
- 2 paards trailer kun je ook extra stangen voor kopen dat hij schuin kan staan of een groter vak krijgt. Dan heb je beide opties! Kan dan eventueel ook nog een fiets naast.
- Op welke manier laad je? Ik loop vaak naast mijn paard mee en loop dan weer terug om de stang dicht te doen. Ik heb gemerkt dat dit bij o.a. de schotten van Cheval Liberte niet fijn werkt omdat die schotten deels dicht zijn aan de voorkant. En je ze ook niet goed vast kan zetten tot de trailer dicht gaat. Daarom zou ik die nooit kopen.

Wat bedoel je precies met die schotten niet dicht kunnen? Wij hebben een cheval en geen idee wat je daarmee bedoelt. Hier kan alles gewoon dicht en vast zonder dat de trailer eerst dicht moet.
Of bedoel je dat het achterste stuk deelbaar is? Dat zou kunnen dat je dat niet prettig vindt als je in het vak ernaast mee wil lopen omdat het achterste deel van het schot dan beweegt doordat beide stangen eruit moeten.
Dit heeft de Ifor overigens ook.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:41

https://zekerdeboer.nl/categorie/paarde ... ntrailers/

Het is zo persoonlijk, wat je mooi, belangrijk en fijn vindt. Geen idee hoever Pesse bij je vandaan is, maar ik zou gewoon eens gaan kijken en je wensen voorleggen bij de trailerhandelaar.

Ben zelf erg tevreden over mijn Ifor Williams, maar een ander vindt het dan weer niet een fijn ding. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:51

ajesca123 schreef:
Ellekebr schreef:

Wat bedoel je precies met die schotten niet dicht kunnen? Wij hebben een cheval en geen idee wat je daarmee bedoelt. Hier kan alles gewoon dicht en vast zonder dat de trailer eerst dicht moet.
Of bedoel je dat het achterste stuk deelbaar is? Dat zou kunnen dat je dat niet prettig vindt als je in het vak ernaast mee wil lopen omdat het achterste deel van het schot dan beweegt doordat beide stangen eruit moeten.
Dit heeft de Ifor overigens ook.

Dat laatste is precies wat ik bedoel! Bij mijn trailer kan ik de stangen vastzetten zonder de bilstang dicht te doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:11

Als je een 2 paards mag trekken zou ik altijd voor 2 paards kiezen . Desnoods met extra lange achterstang als je paard graag ruim staat.
Zadelkamer erin is handig .
En mijn volgende gaat een vooruitladen hebben of wordt een zijlader .
Tevens zou ik de optie deuren of laad klep willen kiezen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:22

Als je budget hebt zou ik zeker voor een nieuwe ifor gaan, en sowieso tweepaards.
Dan kan je paard in een vak vervoeren, heb je ruimte ernaast voor hooi, materiaal, ...
Kan je kiezen om zonder tussenschot te vervoeren en dan hebben ze meer staanruimte (handig als ze bv langere tijd op de trailer moeten staan, dan heb je een mini box.) en kan je ook met twee paarden weg. Met 2100 kilo trekgewicht kan dat prima.

Budgettairder ben ik erg tevreden van mijn Humbaur, wel met alu bodem.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:42

Voor wie een trailer zakelijk aangeschaft heeft; ik kan niet zo goed vinden wat de economische levensduur is van een trailer qua afschrijving en hoe bepaal ik de restwaarde na deze tijd?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:56

Naast alle adviezen, stap één dagje in de auto en ga verschillende dealers af die diverse merken hebben zodat je kan zien wat er op de markt is. Wat de een prima vind is voor een ander een no go.

Ik wil bijvoorbeeld de zadelkamer van buiten bereiken en niet van binnenuit. Anderen vinden dit weer geen probleem.

Ik heb een Humbaur Alu Single, prima trailer maar niet de meest elegante.
Op stal ook veel Cheval Liberte, afgezien het snel vaal worden van de polyester kap krijg je een hele complete trailer voor je geld en na een aantal jaar doen ze het nog prima, je hoort veel dat het een minder merk is, maar als je het normaal gebruikt functioneert deze ook prima.

Als ik er dagelijks mee op pad zou gaan maak ik wellicht andere keuzes.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:11

Ik zou zeker voor 2 paards gaan. Makkelijk met dingen extra te vervoeren en je weet nooit wat de toekomst biedt.
Ooit had ik dezelfde overweging als jou, toen 1,5 paards genomen en spijt van gehad want een 2e paard volgde alsnog vlot erna.
Qua breedte maakt het niet zoveel verschil evenals gewicht vaak.

Verder raad ik je aan om zo onderhoudsvrij mogelijk te nemen. Dus vol polyester of aluminium. Dit is overigens ook wat er vrijwel alleen nog verkocht wordt.

10k weet ik alleen niet of je er helemaal komt voor nieuw. Ik heb anderhalf jaar geleden een bockman esprit gekocht 2 oaards. Weinig spannende extra opties erop en die was bijna 12k. Humbaur was vergelijkbaar qua prijs. Cheval liberte iets goedkoper maar vind daarvan het polyester zo snel vaal worden. Wat mij in ieder geval opviel is dat de prijzen elkaar niet veel ontliepen.

Zelf ben ik heel blij met mn grote deur qua instap aan de voorkant want ik stootte altijd m’n kop. Vooruitloop is handig als je moeilijke laders hebt.
Zadelkamer kan mij niet groot genoeg, de standaard vindt ik eigenlijk best klein, die had wat mij betreft zeker groter gemogen.

Camera systemen zijn bij te bestellen. Sowieso kan je de folders van verschillende merken zo nalopen wat er aan opties voor trailers zijn.

Wat ik nog had gewild eventueel is een andere ophanging voor de bomen met het oog op pony’s. Hier heb ik stomweg niet op gelet qua opties. Dus in verschillende hoogtes te bevestigen bomen.

Oh en de zijraampjes vind ik ook heel fijn voor wat extra zuurstof op warmere dagen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:15

Ik ben tevreden met mijn 2 Paards ifor Williams, ik zelf vind het persoonlijk fijn, stel dat ik ineens een extra paard wil vervoeren ik niet opzoek hoef naar een andere trailer.

Ik heb een ‘tack pack’ die ik met een spanband in het 2de vak zet. Geen gesleur met mijn spullen en alles zit fijn bij elkaar. En je neemt hem mee naar iedere nieuwe trailer die je evt koopt.

Bij de Ifor moet je opletten dat alle modellen, behalve de nieuwe hbx serie houten wanden hebben.

Camera systeem heb je (goedkoper) zelf gekocht en geïnstalleerd mits je er handig mee bent

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:46

Siarah kijkt heel graag door de raampjes. Bijna non-stop tijdens een rit. Ik zou dus bij een volgende trailer eigenlijk liever dus voor haar een trailer met lagere en grotere of meer ramen willen. Weet je of Latino graag meekijkt of maakt het hem niet uit?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 17:02

In de vrachtwagen wel, op de trailer weet ik het dus niet omdat ik daar nooit een camera in heb gehad.. :\

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:23

BenaLaars schreef:
Voor wie een trailer zakelijk aangeschaft heeft; ik kan niet zo goed vinden wat de economische levensduur is van een trailer qua afschrijving en hoe bepaal ik de restwaarde na deze tijd?

Niet zelf zakelijk aangeschaft maar ik ken de praktijk.

Boekhoudkundig kun je de levensduur zetten op 5 jaar. Maar als je die afschrijving per jaar te hoog vindt, dan is 8-10 jaar ook mogelijk. Hangt ook een beetje van de aard van je bedrijf af. Ben je nou bijv een trailer-taxi, of slachterijbedrijf oid en zal de trailer dagelijks zwaar gebruikt worden dan is 2-3 jaar meer geloofwaardig dan 8 jaar.

Restwaarde mag je ook zelf invullen. Ik zou het op plm 10% van de AW zetten. Maar plat 500 euro mag ook. Zolang je het maar onderbouwt en niet zomaar verandert tussentijds.

De echte afrekening komt pas bij vervreemding (verkoop of verlies) dus het maakt de Fiscus niet heel veel uit zolang je bedrijf hem heeft. Kies dus een plausibele levensduur die goed bij je onderneming en de praktijk past.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:27

Dees schreef:
BenaLaars schreef:

Niet zelf zakelijk aangeschaft maar ik ken de praktijk.

Boekhoudkundig kun je de levensduur zetten op 5 jaar. Maar als je die afschrijving per jaar te hoog vindt, dan is 8-10 jaar ook mogelijk. Hangt ook een beetje van de aard van je bedrijf af. Ben je nou bijv een trailer-taxi, of slachterijbedrijf oid en zal de trailer dagelijks zwaar gebruikt worden dan is 2-3 jaar meer geloofwaardig dan 8 jaar.

Restwaarde mag je ook zelf invullen. Ik zou het op plm 10% van de AW zetten. Maar plat 500 euro mag ook. Zolang je het maar onderbouwt en niet zomaar verandert tussentijds.

De echte afrekening komt pas bij vervreemding (verkoop of verlies) dus het maakt de Fiscus niet heel veel uit zolang je bedrijf hem heeft. Kies dus een plausibele levensduur die goed bij je onderneming en de praktijk past.

Dank je wel! Hier heb ik veel aan :)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:14

Ik heb net een nieuwe gekocht. Wij zijn gegaan voor de Cheval Liberté Touring Jumping, de tweepaards, maar dan zonder voorlosser. Er zit wel een zadelkamer in maar die ga ik eruit halen. Ik verhuur hem ook aan pensionklanten en voor de grote (1.75+) paarden is het anders te krap voorin. Zonder zadelkamer was voor dit type geen optie maar hij kan er makkelijk uit, we gaan hem in de bus monteren.

De trailer is standaard echt compleet en ligt door het Pullman-onderstel zalig op de weg, je voelt hem niet. Hij heef ook fijne grote loopdeuren en is hoog en licht.

Wat voor ons belangrijk was, is dat hij een deur-klep combi heeft. Zo kunnen we er ook makkelijk een pallet hooi in zetten bijvoorbeeld. En hij was heel betaalbaar.

De kap is wel een minpuntje, die wordt snel lelijk heb ik gezien bij een pensionklant die ook een CL heeft. Maar daarvoor heb ik hem niet laten staan.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 06:43

Captain schreef:
In de vrachtwagen wel, op de trailer weet ik het dus niet omdat ik daar nooit een camera in heb gehad.. :

Je hebt een GoPro/action cam toch? Ik heb de mijne in de trailer vastgemaakt en zo kwam ik erachter. Ik heb haar bijv ook niet meer met 2 elastieken vaststaan maar met 1 touw met genoeg ruimte zodat ze door de raampjes kan kijken, daardoor staat ze sindsdien rustiger op de trailer.