Aankoop nieuw paard röntgenologisch keuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Re: Aankoop nieuw paard röntgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:10

Voor dat bedrag zette ik de foto’s alleen door naar mijn eigen dierenarts maar ik deed wel klinisch.

Dit klinkt trouwens als een koopje in de huidige tijd voor een paard die helemaal goed is röntgen en alles. Als die ook nog braaf is en er een beetje uit ziet.

Is deze al wel beleerd?

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:30

Ik zou inderdaad je eigen arts sowieso de gemaakte foto’s controleren. En als je vraagtekens hebt bij de stal waar je het paard wil kopen helemaal opnieuw laten maken. Zijn veel (handels)stallen waarvan alle paarden 100% goed zijn maar door een bevriende dierenarts gek genoeg gekeurd, terwijl er wat mis is :wave:

Ook eens met bovenstaande dat dit echt goedkoop lijkt voor een vierjarige die ook al helemaal op röntgen is goedgekeurd.. wat minimaal rond de 1000 euro kost, iig hier in de buurt. Is hij al beleerd?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:35

Fleurdelys schreef:
Ik zou inderdaad je eigen arts sowieso de gemaakte foto’s controleren. En als je vraagtekens hebt bij de stal waar je het paard wil kopen helemaal opnieuw laten maken. Zijn veel (handels)stallen waarvan alle paarden 100% goed zijn maar door een bevriende dierenarts gek genoeg gekeurd, terwijl er wat mis is :wave:

Ja ook eens met als je vraagtekens hebt alles opnieuw of gewoon sowieso een deurtje verder.

Ik kan een paard die leuk beweegt, er leuk uit ziet, braaf is (vooral dit ook) en dan ook nog helemaal gezond en goed op alle foto’s echt niet vinden voor dat bedrag. Die gaan minstens voor het dubbele helemaal met die leeftijd (mits dus al wel enigszins leuk onder het zadel)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:01

paardje87 schreef:
De prijsklasse waarin ik kijk is rond de 6000 op dit moment. Paard (4jr) wat het betreft is vorige week nog helemaal op de foto’s gezet. Benen, rug en hals zijn allemaal goedgekeurd voor de sport. Ook klinisch goed. Denken jullie dat ik er dan alsnog verstandig aan doe om opnieuw te keuren of gewoon de foto’s doorzetten naar mijn eigen dierenarts?

Ik zou de foto,s doorzetten naar je eigen arts en alleen bij twijfel opnieuw foto,s maken. Klinische keuring zou ik wel laten uitvoeren als de foto,s oke zijn.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 09:15

Ik had ook mijn twijfels over dat feit dat het relatief goedkoop leek voor mijn gevoel. Ook aan de hand van de bloedlijn etc. Mocht iemand (met dressuurpaarden kennis) er met mij naar willen kijken in privé bericht, graag. Vind het niet netjes om de advertentie zo online te gooien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:59

Stuur maar door hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:02

Klinkt inderdaad wel te mooi om waar te zijn.

Maar zou het om te beginnen ook enkel naar de eigen dierenarts doorzetten.
Omdat het pas een week geleden is

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:36

paardje87 schreef:
De prijsklasse waarin ik kijk is rond de 6000 op dit moment. Paard (4jr) wat het betreft is vorige week nog helemaal op de foto’s gezet. Benen, rug en hals zijn allemaal goedgekeurd voor de sport. Ook klinisch goed. Denken jullie dat ik er dan alsnog verstandig aan doe om opnieuw te keuren of gewoon de foto’s doorzetten naar mijn eigen dierenarts?

Goedgekeurd is geen officiële term. Geen enkel paard is perfect op de foto (oke, misschien een uitzondering daargelaten). Daarom geeft een dierenarts altijd een advies met betrekking tot het gebruiksdoel.
Dat levert dus 2 vragen op: voor welk gebruiksdoel heeft de dierenarts een positief advies afgegeven? En welke 'afwijkingen' zijn er en vormen die voor jou persoonlijke mogelijk een probleem? (Iemand die een paard geeft gehad met minimale KS en wat daarna toch verergerde, zal sneller worden afgeschrikt door een paard met minimale KS, ondanks dat dat doorgaans 'goedgekeurd' zal worden)

Ik wil ook gerust eens meekijken met de advertentie.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 19:31

Hi allemaal,

Kleine update. Ik ben vandaag wezen kijken samen met iemand anders die veel in de paarden zit maar mijn gevoel zit ook niet goed. Röntgen rapport was er maar kon niet gestuurd worden, alleen een bestand waarin staat dat hij goed is? Daarnaast wilde ze niet dat de merrie ging galopperen omdat dat teveel van haar zou vragen. Ook flinke wonden bij haar benen. Erg jammer want de merrie zelf was enorm lief maar teveel alarmbellen persoonlijk voor mij. De zoektocht gaat rustig door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:06

Heel verstandig denk ik..paard met die afstamming, looks en leeftijd voor die prijs daar klopt iets niet.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:26

Dat is inderdaad behoorlijk vaag. Als je een dier verkoopt als rijpaard en je mag het niet fatsoenlijk proefrijden dan zou ik ook afhaken. Als de foto’s niet doorgestuurd kunnen worden dan al daar vast wat op te zien zijn.
Tevens vind ik 6000 euro geen raar bedrag als dat paard geen wereldpapieren heeft hoor. Zeker voor een 4 jarig paard niet. Maargoed, ik weet de afstamming van dit paard niet en kan daar verder dus niets zinnigs over zeggen. Daarnaast zou ik altijd zelf keuren, of het nou een paard is van 4000 euro, of van 40.000 euro. Denken van ‘nou, in deze prijsklasse ga ik niet keuren’ dat kan je uiteindelijk heel duur komen te staan. (Niet per se naar jou, maar sommige mensen denken wél zo :) )
Goed dat je je eigen niet hebt blind gestaard hierop en met gezond verstand denkt, er komt vast een ander leuk paard voorbij +:)+
Laatst bijgewerkt door Eretria op 24-09-25 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:28

Klinkt als verstandig.
Weet de afstamming niet. Maar niet mogen galopperen is gewoon rode vlag.
En uiteraard de röntgen niet hebben.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:22

Aan de ene kant jammer voor je maar dit klinkt inderdaad niet oké.

Lekker verder zoeken. Komt vast iets fijns voorbij wat ook goed voelt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:28

Als 2 rondjes galop al te veel zijn, dan is er echt iets niet goed....

En anders moet je geen mensen komen laten kijken als je vind dat dat te veel van het paard vraagt.

Raar verhaal idd zeker in combinatie met de foto's niet door kunnen sturen.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:04

Afstamming is Duits en best populair, paard knap en zo te zien goed lopen. Dus er klopt iets niet.. prijs is te laag en dan in combinatie met dit verhaal..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:09

Ik zag inderdaad hetzelfde. Er gingen bij mij behoorlijk wat alarmbellen af.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:23

paardje87 schreef:
Hi allemaal,

Kleine update. Ik ben vandaag wezen kijken samen met iemand anders die veel in de paarden zit maar mijn gevoel zit ook niet goed. Röntgen rapport was er maar kon niet gestuurd worden, alleen een bestand waarin staat dat hij goed is? Daarnaast wilde ze niet dat de merrie ging galopperen omdat dat teveel van haar zou vragen. Ook flinke wonden bij haar benen. Erg jammer want de merrie zelf was enorm lief maar teveel alarmbellen persoonlijk voor mij. De zoektocht gaat rustig door.

Poeh, dat is een rode vlag of twee.. Jammer, maarrr ik heb nog een heel leuke voor je. Wel boven je budget :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:34

In elke prijsklasse zou ik altijd keuren.

Want wat maakt het nu uit of een paard 6k of 20k kost? Wanneer er iets aan mankeert is dat in beide gevallen even verdrietig, en zit je in beide gevallen met de gebakken peren.

Het is niet alsof je een paard van 6k dat dan toevallig stuk blijkt zomaar even bij de slager dumpt

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 13:57

Aanstaande woensdag ga ik weer een paar paarden bekijken die allemaal gezamenlijk op een zelfde stal staan, waaronder een 2,5-jarige. Hij is volledig röntgenologisch gekeurd: alle benen, rug en hals hebben alleen 1’tjes.

Er zijn echter twee bevindingen:
1. Een zeer klein chipfragment proximaal P1.
2. Rechtsvoor, lateraal distaal P1, een onregelmatige aflijning ter hoogte van de groeiplaat/aanhechting van de collateraalband.

Mijn bedoeling is om dit, als hij een serieuze optie wordt, uiteraard ook aan mijn eigen dierenarts voor te leggen met het volledige rapport en de beelden. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Het gaat om een paard dat ik echt voor de sport wil gebruiken, dus ik wil weten in hoeverre dit soort bevindingen risico’s opleveren voor zijn toekomst in de (hogere) sport.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:38

Chipje zou ik me persoonlijk niet zo heel druk over maken afhankelijk van waar die zit, het tweede echter zou ik goed overleggen hoe vergroot de kans op blessures is. Een collateraal band blessure is echt een hele nare blessure die slecht hersteld en als het wel goed hersteld duurt het lang.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:01

paardje87 schreef:
Aanstaande woensdag ga ik weer een paar paarden bekijken die allemaal gezamenlijk op een zelfde stal staan, waaronder een 2,5-jarige. Hij is volledig röntgenologisch gekeurd: alle benen, rug en hals hebben alleen 1’tjes.

2. Rechtsvoor, lateraal distaal P1, een onregelmatige aflijning ter hoogte van de groeiplaat/aanhechting van de collateraalband.

Mijn bedoeling is om dit, als hij een serieuze optie wordt, uiteraard ook aan mijn eigen dierenarts voor te leggen met het volledige rapport en de beelden. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Het gaat om een paard dat ik echt voor de sport wil gebruiken, dus ik wil weten in hoeverre dit soort bevindingen risico’s opleveren voor zijn toekomst in de (hogere) sport.

Er zijn echt zoveel paarden helemaal goed, laat diegene die niet goed is gewoon staan. Ik snap dat de prijs aantrekkelijker is maar dat krijg je weer terug in de vorm van blessures. Ze verkopen een 2,5 jarige niet voor niets.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:22

Klinisch sowieso opnieuw, al was dat gisteren. Zijn de röntgenfotos heel recent dan minimaal laten controleren door je eigen dierenarts die ook de klinische keuring doet. Zijn ze wat ouder (maand of 6), of met een mobiel apparaat gemaakt dan ook opnieuw.

Als je wilt verzekeren is het weer anders, maar bovenstaande heeft mijn voorkeur. Eigenlijk laat ik altijd alles opnieuw doen _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:09

paardje87 schreef:

Heeft dit paard met die bevindingen alleen 1'tjes op het rapport?
Of is dat een ander?

Als die bevindingen alleen 1 gradaties opleverderden zou ik sowieso opnieuw keuren want het had minimaal een 2 moeten zijn op die bevindingen. Dus dan kloppen de cijfers van de keuring sowieso niet.
Of waren het 2 verschillende paarden?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:59

Ik vind het ook raar net als c_alsemgeest. Eerst lees ik: het paard heeft allemaal 1’tjes op het rapport en dan ineens lees ik over 2 bevindingen aan 2 verschillende benen. Hoe kunnen dat dan 1’tjes zijn?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:30

Melzazu schreef:
Ik vind het ook raar net als c_alsemgeest. Eerst lees ik: het paard heeft allemaal 1’tjes op het rapport en dan ineens lees ik over 2 bevindingen aan 2 verschillende benen. Hoe kunnen dat dan 1’tjes zijn?

Omdat dat andere bevindingen zijn dan waar een score aan gegeven wordt. Een nevenbevinding, en dat schrijven ze dan op.