Outdoorlaarzen, echt waterdicht en warm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Outdoorlaarzen, echt waterdicht en warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:13

Hoe diep moet je door de modder? Want het probleem met die outdoorlaarzen is dat ze niet gevoerd zijn met goretex of spotex of iets wat een waterdicht membraam is. Dan gaat het leer lekken, want de gestikte naden zijn niet waterdicht.

Als je het kunt doen met een paar wandelschoenen, dan blijven die wel waterdicht.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:50

Is Dubarry iets voor je? Met een beetje goede verzorging gaan die jaren mee. Over de wijdte ben ik dan niet helemaal zeker: ik weet dat ze met smalle of normale schacht geleverd worden, maar over wijder ben ik dan niet zeker of ze die ook hebben in het assortiment.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:53

Wandelschoenen (en alles wat nat wordt) is gewoon eigenlijk echt geen doen met paarden aan huis.

Bij mij in ieder geval niet.
Ik loop om half 7 door bedauwd gras om de paarden in de wei te zetten, dan nog even door het droge zand (alles nat en nu ook vies). Dan loop ik om 12.00 nog even naar de wei. Even dekens af doen, strook (hoog nat) gras geven. Oh, de waterbak is bijna leeg, nog even door de wei. Om 18.00 de paarden weer ophalen, weer door het gras. En om 21.00 nog laatste voerronde en mest ruimen (nat of droog zand, afhankelijk van het seizoen).

Zo kan mijn schoeisel echt makkelijk 5 keer op een dag nat worden. En hoewel die laarzen en wandel schoenen echt netjes waterdicht zijn bij een flinke wandeling door natte omstandigheden. Tegen 5 keer nat worden met intervallen, steeds weer aan en uit trekken, 7 dagen per week, kan echt helemaal niks tegenop. Behalve goed rubber.

En wat Susanh zegt: die laarzen van de decathlon lopen echt geweldig comfi. Al heb ik er ivm smalle voeten wel een zooltje in liggen. Maar die kan ik echt goed de hele dag aan hebben.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-09-25 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:59

Goede oldschool leger kisten. Je moet ze wel echt inlopen. Ik heb jaren als internationaal groom gewerkt en heb nooit natte voeten gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:59

Ik heb ook rubberlaarzen met een bontvoering die al jaren mee gaan, inderdaad vanwege het vocht en wat Pol schrijft.Deze blijven gewoon goed, waterdicht en warm..alleen als het heeeeel koud stap ik over op mijn mountain horse thermoschoenen. Die zijn trouwens ook wel goed waterdicht.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:24

Ik had vroeger op scouting mede scouts met legerkisten, die kregen echt wel natte voeten hoor. Mijn ervaring met leer is net wat pol013 aangeeft, een tijdje gaat het goed maar uiteindelijk gaat het toch ergens mis. Met name bedauwd gras is killing. Ik heb ook een zooltje in mijn decathlon laarzen ivm hielspoor, gaat prima.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:07

Nu is de andere (eerlijke) kant van het verhaal ook wel: ook goede rubber laarzen gaan niet eeuwig mee.
IIg niet met hoe (veel) ik ze gebruik. Die geven het óók na 2 jaar (ik draag ze jaar rond) wel op bij mij door mini haarscheurtjes op de buigende delen.

Maar die mooie leren laarzen zagen er na 2 maanden bijna nooit meer zo mooi uit. En waren vervelend aan te trekken/ dragen als ze door de dag heen steeds vochtiger werden. En meer onderhoud nodig. En al veel eerder beginnend lek.
Ik heb het ook heel koppig 5 jaar vol gehouden hoor. En toen ik nog in pension stond waren ze wel heel fijn en gingen lang genoeg mee. Maar met paarden aan huis (op gras) :n
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-09-25 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:10

Leer is nooit waterdicht de producten die je erop smeert maken ze waterafstotend. Goede wax zorgt ervoor dat je er mee kunt wandelen in nat gras maar op een gegeven moment gaan ze toch doorlekken.

Leer is een huid en net als dat wij zweten zweet een koe ook en dat maakt dat Leer niet waterdicht is.

B.v. Een gore tex voering is een waterdichte.voering mits deze goed dicht gesealt is.

Rubberlaarzen zijn wel waterdicht al had ik vorig jaar een rubberlaarzen met een foutje en had ik alsnog natte voeten, gelukkig mocht ik ze ruilen.

Helaas zorgt mest ook voor een minder lange levensduur van je schoenen leer of rubberlaarzen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:15

Ik heb rubberen van dunlop.
De Blizzard nog wat. Gevoerd, hoog en perfect waterdicht.
Gaat super hier in het natte, diepe veen en je stapt er zo in zonder te moeten trekken.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:33

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:33

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:09

Ik kan de laarzen van Zooadventure echt aanraden, is wel een flinke prijs maar die van mij gaan nu al 6 jaar mee!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:22

Hier ook Muckboots en Dubarry. Echte blubber doe ik de Muckboots maar gelukkig heb ik daar nu op zandgrond eigenlijk geen last meer van. Ik vind zelf de Dubarry lekkerder lopen en ook mooier dus die pak ik het snelste. Rij er ook in :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:44

Ik heb winters gewoond in mijn Ariat Grasmere laarzen met membraan en dus 100% waterdicht.
Bij mij gingen die laarzen 5 a 6 jaar mee.
En ik mishandelde ze echt, door enkel diepe modder, daarna onder de tuinslang afspoelen en thuis opdrogen in de bijkeuken met vloerverwarming aan.
En kwa onderhoud maakte ik ze aan het begin van de herfst goed schoon en vette ze in, rest van het jaar keek ik er eigenlijk niet naar om.
Eerst paar werd pas na 5 herfst-winter-voorjaar niet meer waterdicht, maar heb ik ze nog afgedragen op dagen dat het niet nat was, alleen fris.

Heb zo 2 paar gehad en jarenlang droge voeten.

Ik pas er nu alleen niet meer in, helaas, ben overgestapt op Barefoot schoeisel en ik mis daarin dus nog een fijne outdoorlaars, die breed genoeg is voor mijn inmiddels best wel veranderde voeten.

Ik had nog 1 paar splinternieuwe Ariat Grasmere staan, die ik in een uitverkoop tegen kwam in mijn maat, maar die heb ik nooit meer aan gekund, tegen de tijd dat het vorige paar aan vervanging toe was, waren mijn voeten dusdanig veranderd dat ze niet meer pasten.
Die heb ik dus weer verkocht, ze zaten nog nieuw in de doos, is iemand anders heel blij van geworden.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:45

Ik heb de Muckboot Arctic Ice en die gaan nu al 3 jaar mee. De pasvorm is imo net anders dan de andere Arctic versie en deze zitten en lopen voor mij echt heerlijk!

Nog nooit uitgegleden en hoewel een stukje zool een beetje loslaat (van mijn lompe manier van uittrekken), zijn ze nog steeds waterdicht *\o/*

Qua onderhoud doe ik 0,0 :')

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:30

Kan je met die hoge Muck boots eigenlijk ook rijden of dat niet

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:36

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:47

Ik heb al heel wat warme waterdichte laarzen versleten. Sinds 2 jaar loop ik op Dunlop Blizzard. Het zijn absoluut niet de mooiste, maar ze lopen goddelijk. Je stapt er zo in, zelfs bij -10 nog warme voeten en uiteraard helemaal waterdicht.

https://www.regenpakhuis.nl/dunlop-bliz ... n-4455.htm

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 21:53

Essie73 schreef:
Ik heb al heel wat warme waterdichte laarzen versleten. Sinds 2 jaar loop ik op Dunlop Blizzard. Het zijn absoluut niet de mooiste, maar ze lopen goddelijk. Je stapt er zo in, zelfs bij -10 nog warme voeten en uiteraard helemaal waterdicht.

Deze heb ik ook al jaren.
Wel loop ik nu al voor het derde jaar op old school werklaarzen.
Gezien de enorme zwaargewichten op stal wil ik graag stalen neuzen hebben. Maar ook daar kan ik uren achter elkaar op lopen. En aangezien we de afgelopen drie jaar ook veel verbouwd hebben thuis heb ik er hele dagen op gelopen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 22:39

Essie73 schreef:

Deze had ik, top! Maar raakte snel lek bij de hak. Ga toch nog overwegen eens weer aanschaffen want echt warm zijn ze wel!

Hebben mensen ook ervaring met deze?

Afbeelding

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 23:05

Afbeelding

Nog een aanrader zijn de laarzen van Le Chameau. Ik heb de versie met neopreen voering. Nooit koude voeten en ze lopen heerlijk. Ik heb ook de leren laarzen van Zooadventure met wolvoering, ook hele fijn maar ik draag ze niet door de blubber.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 23:15

Ik heb op stal een paar thermo dunlop laarzen staan om mijn paard uit de klei te vissen. Lekker warm en niet heel duur. Gaan al jaren mee.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:10

Anne_GTI schreef:
Ik heb op stal een paar thermo dunlop laarzen staan om mijn paard uit de klei te vissen. Lekker warm en niet heel duur. Gaan al jaren mee.

Krijg je dan geen ontzettend koude voeten? Ik heb nog een paar Hunters staan, maar eigenlijk gebruik ik die alleen als het heel nat is en niet zo koud.

O wacht ik lees nu thermo, hoe zijn ze gevoerd?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 06:23

Ik vind die Dunlops niet fijn. Ik vind ze zweterig, en ik kan er niet op lopen. Op de een of andere manier heb ik er teveel ruimte in.