paard heeft veel moeite na verhuizing wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 16:07

Wanneer is hij voor het laatst ontwormd en naar de tandarts geweest?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:36

Tegen de verhuisstress kun je even weinig doen denk ik, dat kost tijd. Maar afvallen is ook gewoon een calorietekort. Kijk in je hele management kritisch wat nog meer oorzaken kunnen zijn, of het enkel door stress komt, of ook minder rijk hooi/voordroog of misschien verbrandt hij nu veel meer met spelen en warm blijven.
Ik zou in elk geval zorgen dat hij een stuk meer voeding binnen krijgt. Als hij het altijd goed deed op het huidige krachtvoer en er niet heet van wordt, zou ik dat minimaal verdubbelen. Je kunt daar nog iets van SP, of lucernebrok bijvoeren natuurlijk, dat zet ook aan. Zeker met de nattigheid van afgelopen dagen is een dunne regendeken niet gek voor een paard wat niet gewend is aan kou en regen. Eventueel heb je vitaminepasta's. Ik weet niet of ik daar nu zo'n fan van ben, maar een extra ondersteuning kan nu geen kwaad. Een x extra ontwormen is misschien ook slim, ook als het mestonderzoek verder goed is.

NickOP99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:58

Lijkt me nog wel te kort de tijd ja, geef het voldoende tijd (3+ maanden)

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:05

Misschien toch maar een consult van de dierenarts erbij nemen? Zeker als je paardje teruggevallen is in bespiering.

Het is nu de tijd van het jaar om betrouwbaar op PPID te kunnen testen, september-oktober. Dan weet je dat maar, kan je als het goed is, iets uitsluiten en verder zoeken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:25

CharleyT schreef:
Vraag me af hoe sportpaarden dit verwerken en dan ook nog top prestaties leveren. Dan weer in USA, dan weer een EK ergens in Europa, alle concoursen zomers overal en nergens. In de winter de indoor concoursen overal .
Misschien hebben die tips om een eenmalige verhuizing in goede banen te leiden.

ik heb er nooit een punt van gemaakt naar andere stal of op wedstrijd (al waren het hier geen wedstrijden maar ritten met anderen op steeds andere locaties. Had de mijne op vrijdag gekocht/opgehaald en zaterdag een eerste rit op een andere locatie als waar hij gestald stond, dus volgende ochtend weer ingeladen etc. Zo zijn we op de veluwe geweest, in de eiffel en ardennen. Steeds eigen brokjes mee, hooinetten mee. Ik had trailer daarop aangepast, handgreepjes binnenin en aan buitenkant bij de vastzetring gemaakt, daar kon de voeremmer met haken zo in. Voor het inladen wat brokjes erin ff poetsen beenbeschermers om reisdeken op en als ie klaar was met knabbelen hup de trailer in. Op locatie ook zo emmer in de greepjes voer erin ondertussen afzadelen spullen in de auto. Daarin kwam al een soort van routine.

Zelf doen alsof het "normaal" is scheelt je paard al wat zenuwen.

Angelo_J

Re: paard heeft veel moeite na verhuizing wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:05

Is er al onderzoek gedaan naar maagzweren? Dit is een heel bekend probleem bij (tijdelijke) stress. De klachten (darmproblemen, stijf, afvallen, slecht in het haar) passen hier ook bij.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:09

Wat sneu om je paardje zo te moeten zien. Is hij verder wel happy met zijn vriendjes in de wei? Maakt hij daar wel een blije indruk. Hij zal toch ongemerkt stress hebben en daarvan afvallen. En dan is het juiste voer natuurlijk extra belangrijk. Zou daar toch nog eens goed naar laten kijken met een dierenarts/voedingsdeskundige.

Mijn paard moet ook altijd heel lang wennen. Toen ik hem kocht wel 8 maanden en na zijn eerste verhuizing ook zeker een half jaar. Het gekke is dat hij 2,5 maand geleden weer is verhuisd en beter in zijn vel zit dan ooit. Van een normale weide 24/7 buiten naar een kudde met enorm veel ruimte. Ook onbeperkt heel goed hooi, dat was op de vorige stal vaak minder. Hij ziet er nu voor het eerst sinds twee jaar juist weer zo goed uit als ik hem gewend was. En is ook heel relaxed, helemaal op zijn plek.

Maar vaak is er dan zo moeilijk de vinger op te leggen waar het echt aan schort. Dus echt goed onderzoeken is wel belangrijk. En de tijd geven natuurlijk.