Niet meer kunnen/mogen rijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 10:22

Wij hebben een scan laten maken van het voorbeen want op de echo was niets te zien en de foto's waren ook niet duidelijk maar dat is wel duur.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 10:37

Ik heb het ervaren als een soort van rouw proces dus ik snap je gevoelens echt. Het heeft bij mij ook echt een tijdje geduurd. Mijn merrie was 19. Niet super jong maar ondanks dat ik wist dat er wat speelde had ik niet verwacht dat het zo definitief zou zijn. Artrose in de rug en de DA had nog wel een idee om te kijken hoe het oppakken weer ging maar voor mij was het duidelijk dat ik niet meer ging rijden vanwege de ernst van de artrose. Dus wel inspuiten en daarna kijken hoe en wat. Ik heb er veel moeite mee gehad en merkte later ook dat ik down werd en het rijden erg miste. Ja mijn merrie was er nog, we wandelen en doen wat grond werk, maar echt hoofd leeg met rijden niet meer. Ik heb uiteindelijk een andere manier gevonden en dat is 1x per maand een buitenrit bij een andere stal. Dat is echt een oplaad moment en wat ik echt nodig heb. Maar ook dat is een proces geweest. Want de stap om op een ander paard te gaan rijden na 16 jaar op je eigen merrie vond ik ook echt pijnlijk in het begin. De gedachte 'ik had dit nog zo graag met haar willen doen....'. Ook dat is gelukkig nu wel gesleten en kan ik volop van de ritten genieten zonder mij schuldig te voelen. En ja, die momenten zijn er echt nog wel eens dat ik super verdrietig ben als ik anderen zie rijden. Of als ik op een ander paard zit. Maar dat mag er ook zijn.

Voor wat betreft mijn merrie ging dat eigenlijk wel prima. De laatste maanden voor de diagnose had ze echt wel veel last en ze wilde ook niet meer draven etc. De reden voor onderzoek toen dat gebeurde. Ik heb haar de eerste weken nog geprobeerd op te pakken maar ze bleef niet willen, dus ben daar snel mee gestopt. Ze heeft die zomer op de weide gestaan en dat ging goed. Ik ging en ga nog dagelijks naar stal, ze komt dagelijks in handen, neem haar dagelijks even mee uit de weide en paddock. En dat vind ze prima. Paar x per week wandelen, wat grondwerk. En ik doe om de zoveel tijd ook nog een les van een of ander (grondwerk) om ook bij mijzelf de motivatie er in te houden en een doel te hebben, hoe klein die ook nog mag zijn. Dat helpt ons enorm :j

Sterkte met het gehele proces en met je paard... het is niet niets, neem de tijd voor jezelf en voor je paard dit een plekje te geven :(:)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 10:41

Wil vooral zeker zijn denk ik dat ik alles gedaan heb, en mss biedt die echo dan wel het ultieme antwoord. Dan weet ik of er nog verbetering mogelijk is ik ga haar geen grote operaties of dergelijke nog laten meemaken dat niet maar mss wel een deftige diagnose zodat ik haar oude dag zo comfortabel mogelijk kan maken...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:13

Idifix schreef:
De kliniek heeft laten weten dat ze vooral eerst uitgebreider onderzoek willen doen door bv een uitgebreide echo die prijs viel wel heel goed mee, kwestie dat we dan zeker zijn of het wel al verkalking is.

Maar ik weet even niet goed wat, zowiezo was die kliniek 2 uur rijden en 40 min hier vandaan is er nog eentje dus ga daar mss eens horen wat zij zeggen.

Om welke klinieken gaat het? Als die van 2 uur rijden echt een stuk beter staat aangeschreven zou ik die zeker doen, mits je een paard hebt dat makkelijk op de trailer is. Anders blijf je maar bezig...

heidiLOVER

Re: Niet meer kunnen/mogen rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 11:20

Mijn fjord was 21 toen ik van de 1 op andere dag wegens blessures ook niet meer mocht rijden. Je gaat dan toch wel door een soort rouwproces heen want dit is niet hoe je het voor je zag. Die van mij stond toen ook nog volop in de sport en we stonden nog helemaal niet op het punt om te minderen. Ik zou die echo doen zodat je zeker weet of het verkalking is en je echt alles hebt kunnen doen.

Mocht er dan uitkomen dat het echt zeker weten geen rijden meer gaat worden, geef jezelf dan ook gewoon die tijd om dat rouwproces door te lopen en jullie samen zijn opnieuw in te vullen zoals bij jullie past. Daar kom je vanzelf wel uit. Ik doe nu af en toe nog een staprondje en ze staat met haar vriendin op de wei, ook wandel ik met haar en de mini samen en ze wordt uitgebreid geknuffeld en gepoetst door mijn dochter. Ik ben blij dat ze er nog is. Ondertussen is ze ook al 30 jaar en ondanks dat rijden al een lange tijd niet meer gaat is ze blij en gaat het weideleven haar hartstikke goed af!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 12:09

Dank je, geeft wel een beetje moed.

Equitom is op 40 min, en merelbeke-Gent is op 2u...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:07

Een andere kliniek nog prijs gevraagd die aan huis komen. Iets duurder .. wss omdat het ter plaatse is maar dan moet ik ze wel niet vervoeren voor een onderzoek.

Nu weet ik het helemaal niet meer.. wat ik zou doen of niet doen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Aan huis zou ik persoonlijk sowieso niet doen :n Op de kliniek is de apparatuur etc toch meestal beter. Met het verschil in klinieken kan ik je helaas niet helpen... Ik 'ken' ze wel maar heb geen persoonlijke ervaringen. Volgens mij staan ze allebei wel prima aangeschreven. Ik zou dan doen waar je het beste gevoel bij hebt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

Herkenbaar, Mando is nu 4 maanden met pensioen en het is echt een rouw proces ben ik achter gekomen en dat kwam best binnen.

In mijn hoofd wil ik ook nog wel dingen doen met hem maar op een of andere manier kan ik het nog niet terwijl hij er zo blij van wordt dus ik sus mijn geweten met hem uurtje gras te geven.

Hij is 23 maar ik heb ook van een operatie af gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Ik zou naar Equitom gaan voor een goede en duidelijke diagnose en aan de hand daar van verder kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Ik zou naar Equitom gaan. En vandaaruit verder kijken.

En ik snap dat je er op dit moment niet mee geholpen bent, maar misschien later om te relativeren. Maar 22 noem ik niet echt vroegtijdig. Veel paarden doen het op die leeftijd al wat rustiger aan of staan op pensioen. Hiermee wil ik nu geen reacties uitlokken van "mijn paard is 30 jaar en loopt nog wekelijks een GP", want dan verliezen we de realiteit uit het oog en dat is dat niet ieder paardenlichaam op en top fit blijft tot hoogbejaarde leeftijd en dat 22 jaar echt niet zo een gekke (pre-)pensioenleeftijd is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Als vervoeren niet lukt kunnen röntgenfoto's van de hoeven en benen echt prima op locatie hoor. Dieper in het lichaam gaat niet want daar hebben ze een groter en sterker apparaat voor nodig. Ik heb nu meerdere keren foto's op locatie laten maken en die waren allemaal goed correct geschoten.

Uiteindelijk is het dan misschien wel van belang om een smid te raadplegen die medisch goed onderlegd is. Dat is het voordeel bij een kliniek vaak dat ze direct een smid aan huis erop kunnen zetten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

Celebi schreef:
Als vervoeren niet lukt kunnen röntgenfoto's van de hoeven en benen echt prima op locatie hoor. Dieper in het lichaam gaat niet want daar hebben ze een groter en sterker apparaat voor nodig. Ik heb nu meerdere keren foto's op locatie laten maken en die waren allemaal goed correct geschoten.

Uiteindelijk is het dan misschien wel van belang om een smid te raadplegen die medisch goed onderlegd is. Dat is het voordeel bij een kliniek vaak dat ze direct een smid aan huis erop kunnen zetten.

Het probleem zit bij TS in de weke delen begrijp ik. Aan röntgenfoto's zal ze dus niet veel hebben

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Ik vind 22 dan juist weer totaal niet oud. Dan zou een normaal paard nog prima het basiswerk moeten kunnen doen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:57

Matheno schreef:
Ik vind 22 dan juist weer totaal niet oud. Dan zou een normaal paard nog prima het basiswerk moeten kunnen doen.

Ja van dat idee is mijn dierenarts dus ook. En ze heeft nooit in haar leven hard moeten werken

Het is een kliniek die aan huis komt Equi Nova,ze gingen me alles nog eens op mail zetten zodat ik het rustig kon bekijken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Als het met vervoeren geen drama is zou ik er toch echt wel voor kiezen om naar de kliniek te gaan hoor

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Matheno schreef:

Waarom is 22 niet oud? Een paard wordt ongeveer tussen 25 en 30 jaar. Vanaf wanneer mag je een paard dan oud noemen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Idifix schreef:
Dank je, geeft wel een beetje moed.

Equitom is op 40 min, en merelbeke-Gent is op 2u...

Ah, je bent ook van België? Als ik jou was, zou ik eens contact leggen met Bart Halsberghe, al weet ik niet of hij het hele land doet. Hij is orthopeed en komt met apparatuur aan huis. Hij werkt ook samen met Equisound, die zitten toch ook een heel eind uit mijn buurt (en bij mij zijn de afstanden omgekeerd: Merelbeke veel dichterbij).

Bij mijn buren kon hij ook niet langskomen, maar heeft een collega aangeraden en daar waren ze heel tevreden over. Hier zelf al 2x goede ervaringen met hem: voor mijn merrie indertijd was hij al de 3de of 4de opinie of zo, en had gelijk het probleem gevonden. Nu met mijn ruin ook al 3x dierenartsbezoek en geen diagnose. Ik stuurde de röntgenfoto's door, en hoewel hij niet kon langskomen, stelde hij direct de juiste diagnose zonder het paard te zien en zijn we nu eindelijk juist en gericht aan het behandelen. Ook wel een fijn persoon dat hij iemand die maar 1x klant geweest is, nog kostenloos online verder helpt, zelfs op zondag.