Welke rassen als familiepony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:42

Leuk, een familiepaardje! Wij hebben begin dit jaar onze gouden pony gevonden, waar zowel ik als mijn 13-jarige (tengere) dochter op kunnen rijden. Stel voor jezelf een wensenlijstje op, bijvoorbeeld:
- Merrie
- Geen schimmel
- 6-12 jaar
- Stokmaat 1.55-165
- Allrounder
- Braaf
Ga vanuit daar zoeken en kijk wat je aanspreekt. Vervolgens kan je kennis maken om te zien of de klik er ook is. Op die manier kan je je goed oriënteren wat bij jullie aansluit. Hoe groot zijn jouw kinderen? De ene 10-jarige is namelijk de andere niet. Ik denk dat een grote pony/klein paard een goede maat voor jullie zal zijn. Staar je niet blind op bepaalde rassen, ook daar zit nog een flink verschil onderling in.
Wat bij ons uiteindelijk de doorslag heeft gegeven was mijn dochter, die had er direct een goed gevoel bij (net zoals ik). Terwijl zij daarvoor een aantal paarden al had afgewezen, waar ik nog wel mogelijkheden in zag. Het paard wat wij nu hebben heeft een onbekende afstamming, waarschijnlijk is zij een kruising welsh cob x irish cob.

Sterrebell

Re: Welke rassen als familiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:46

Een ijslander?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:49

Goh ik zou juist Tinkers, Fjorden en Haflingers niet afraden. Zijn vaak hartstikke leuke veelzijdige paarden die lekker koel in de kop zijn. Goede training en africhting doet echt een heleboel en een beetje ondeugendheid mag er wel in zitten vind ik. :D

Maar het beste kunt je gewoon wat verschillende paarden en rassen uitproberen. Kijken wat bij je past, een koud of warmbloed karakter. Ieder ras heeft plus en minpunten.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:08

Misschien niet veel voorkomend, maar ik had vroeger een Quarter Horse als verzorgpaard en een lievere pony heb ik nog nooit meegemaakt. Nu verzorg ik een lusitano en ook al heeft deze wel wat meer pit, hier zit ook echt geen kwaad in en is ook een geweldig eerlijke paard (e-pony) waar ik gerust een 10 jarige op zou zetten.

Zelf heb ik als leren rijden op haflingers en fjorden, en er zaten super lieve tussen, maar de meeste waren toch echt te sterk voor mij. Deze zou ik dus ook niet zo snel nemen als kinderpony.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:14

Ook ik sluit me bij Ibbel aan.

Fjorden vind ik een ramp, Maflingers moet je het mee treffen, Stinkers hebben idd erg vaak mok, en ik vind dat ze vaak rare slechte platte hoeven hebben.

New Forest, kruising New Forest, NRPS, Welsh (maar niet de cob) ... allemaal leuk.
Quarters zie ik dan weer niks in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:31

Wij hebben destijds een hele brave E pony gekocht, ras en afstamming onbekend. Haflinger zou op zich prima kunnen mits heel goed opgevoed. En braaf. Die zijn er echt wel. Die E pony die wij hadden was soms ook een boefje. Maar daarom juist goed als je er als volwassene soms ook op kruipt. Sowieso altijd goed om er als ouder bij te blijven. Dan kun je tijdig bijsturen. Ik heb zeker toen dochter wat jonger was en het frisser was in de wintermaanden eerst erop gezeten. Als ik dan voelde dan ie de spatjes kwijt was kon dochter erop. Dan is het zeker fijn als je de pony zelf ook door en door kent. Wij konden vaak aan de blik in zijn ogen al zien hoe laat het was. Dan moest hij even gek doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:54

Een solide gefokte Connemara kan prima als moeder/kind pony.
Ze behoren nuchter te zijn, zijn dat meestal ook, maar met name de merries kunnen toch wel wat temperament én een eigen mening hebben ( veel looplust, veel power), dus dat moet passen. En natuurlijk heb je ook echt geboren kindermeisjes onder de Connemara's.
Kortom: lekker rond gaan kijken tot je de pony vind die letterlijk en figuurlijk past

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 21:06

Tsja, ik heb juist eigenlijk prima ervaringen met de Fjord... maar hij moet wel goed opgevoed zijn en dat zijn er veel niet.
Op onze Fjord kun je een klein kind naar het bos sturen. Komt gewoon weer veilig thuis. Onze Paint merrie heeft hetzelfde. De Haflinger die we er nog bij hebben staan, dat is een echte draak. Daar stap ik zelfs niet op := Tinkers ken ik heel leuke en heel vervelende.

Ik zou inderdaad niet te veel naar het ras kijken maar vooral eens bij veel verschillende E-pony's gaan kijken en kennismaken. Je ziet vanzelf wat klikt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:04

Ik vind de Welsh cob dan weer helemaal geen geschikte familie pony, die hebben echt een sterke leider nodig en kunnen nogal eens rillig en lomp uit de hoek komen.

Sowieso vind ik Welsh niet per definitie kinder pony's maar dat is mijn mening.

Ik zou ook kijken in de hoek van de foresters, connemara's eventueel gewoon een vuilnisbakje? en dan bovenaan de D maat, dat zou voor beide in mijn ogen prima moeten kunnen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:09

Zoveel mensen, zoveel wensen blijkt maar weer. Fjorden kunnen uitstekende familiepaarden zijn, maar je moet ze inderdaad wel opvoeden. Maar geldt dat niet voor elk ras/paard? Ook een Welsh A die overal mee wegkomt kan een lastige pony worden, maar dat vinden we dan grappig omdat ze zo klein zijn.

Ik vergelijk het altijd maar met de Chihuahua's. Kleine hondjes, over het algemeen slecht opgevoed; grotere rassen móet je wel goed opvoeden.

Ik zou dus niet zozeer naar het ras kijken, maar echt naar wat je ermee wil bereiken. En misschien ook wat oudere pony's bekijken. Ik denk dat karakter en hoe ze te rijden zijn het belangrijkste zijn. En als je zelf ook goed kan rijden, en een beetje uitdaging wil zou ik de Fjorden, Haflingers etc zeker niet gelijk afstrepen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:12

Ik heb hier een fjord en Welsh B op stal gehad en die sleurden je beide het erf over :+ Je moet ze inderdaad wel opvoeden haha. Ik heb ook eens een Welsh pony gereden als kind zijnde maar dat was de enige pony waar ik oprecht bang voor was. Heel ril en altijd wegschieten. Terwijl een nrps pony met veel Arabisch bloed voor mij veel vertrouwder was. Het ligt inderdaad ook echt aan de pony. De een is de andere niet

Ries411

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:22

Is het niet iets om een heel braaf klein paard te doen? Wij hadden op die leeftijd ook een op 1 centimeter na een paard voor onze ouders en wij waren zelf 10. We hebben hem nooit weg moeten doen vanwege zijn grootte. En vaak zijn paarden ook braver (die van ons dan niet)

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:42

Ik vind de highland pony er erg leuk uitzien.
Verder ken ik zeker twee Welsh cobs die helemaal niet zo kalm en betrouwbaar zijn.Zou ik echt niet aanraden als gezins paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:56

Voor de rijderij heeft een kind van 10 helemaal niks aan een klein paard of grote pony. Als het doel is dat ze leren rijden in plaats van er een beetje op zitten als het paard heel braaf is. Om te leren rijden moeten kind en pony matchen.
Mijn dochter heeft op 9 jaar leren rijden op een Welsh C (die ze bij mocht rijden); daarna mocht ze nog een pony in de D maat rijden en pas toen ze 14/15 was is ze verder gaan rijden op onze welshcob. Het is dat we die al hadden want eigenlijk zou een NF een betere keuze zijn geweest.
Maar vanaf de leeftijd 14/15 jaar gaat het samen rijden met een volwassene op een grotere pony of paard een beetje matchen, is mijn ervaring.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:14

Ga op zoek naar een braaf dier en laat het ras minder van belang zijn. Het advies van noviceh is niet zo gek: maak een wensenlijstje en een eisenlijst en ga van daaruit op zoek.
Overigens kan een wat grotere pony braver zijn dan een kleinere. En opvoeding doet alles! Ik heb een stal vol welsh partbred D-pony’s (en 1 klei ere partbred) en die kunnen stuk voor stuk door mijn kinderen buiten gezet worden. Ook de jaarlingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:21

Dahlia85 schreef:
Voorzichtig ben ik me aan het oriënteren op een pony voor mijn kinderen waar ik zelf ook op zou kunnen. We zullen vooral naar het bos gaan maar af en toe een sprongetje en een dressuurles zal er ook tussen zitten
Welke rassen verwachten jullie dat
geschikt zijn voor kinderen vanaf 10 jaar met ervaring maar die geen hele heftige karakters aankunnen. Daarnaast wil ik zelf ook af en toe kunnen rijden, (ik ben 175, 65kg)
Ik dacht zelf Fjord, Tinker, Haflinger, misschien E maat Welsh?

Geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar is nogal vaag. Hoe oud zijn de kinderen nu? 10 en 13? 16 en 19?
Een kind van 10 zou ik niet op bovengenoemde rassen zetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:28

Waarom niet?
Dat waren vroeger toch ook gewoon de pony rassen waar je als kind op zat.
nee niet als 6 jarige, maar juist wel vanaf de 10

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:35

Ik zie toch wel pony's die hun hoof naar de grond kwakken en het kind er voorover af kiept.
Het kan goed gaan, dat ben ik met je eens, maar ik vind ze als kinderpony toch wel te stevig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:39

Koop een fijne, oudere (ex) wedstrijdpony met ervaring. Een pony is met 14 nog hartstikke jong maar heeft wel al veel gezien. Ik zou wegblijven bij koudbloeden als Tinkers, Haflingers en Fjorden. Veel te sterk voor kleine kinderen en vaak gezondheidsproblemen. Je kunt maar 1 keer een fijne eerste pony kopen. Koop een leermeester die alles al gezien en meegemaakt heeft. Een wat forse D-pony pas jij met je gewicht en lengte ook nog wel op. Het is misschien niet het mooiste plaatje, maar kan prima. Ik ben nog iets langer. Op de foto op een pony van 1,45. Deze is smal. Als je een iets breder type hebt is het al mooier.

Bewegend beeld:
https://youtu.be/p7bnsAWXtKM?si=Z8nkKc6dfjiQm4ok

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:39

Tja, ik heb een haflinger staan, daar durf ik elk kind op weg te sturen. Maar en dat is echt een grote maar, die moet je wel strak houden, want het is een draak. Dus zelf bijrijden en corrigeren en altijd strak houden qua opvoeding, want anders gaat ze met alles en iedereen aan de haal.

Mooi voorbeeld is mijn bijrijdster, die moest even een zweepje halen uit de stal, laat haar vriend (geen paardenman) de pony even vast houden. Stond lekker te suffen, dus ze dacht, dat gaat wel. Komt terug, pony staat achterin de bak vrolijk te kijken en komt weer naar haar toe gegaloppeerd, helemaal happy, maar had zich dus wel los getrokken in een klein ogenblik. En was daar zelf erg content over haha.

Dus of ze er mee kunnen rijden, zegt nog niet alles over hoe ze in de omgang zijn. Die van mij is dus mega braaf, kan een kind van 4 nog poetsen ed, maar die moet je geen ruimte geven voor eigen inbreng, want als ze iets 2x mag, dan is het haar nieuwe regel.

Ga dus meerdere keren proefrijden maar kijk ook goed, hoe een dier is met alleen de kinderen, zonder dat er een volwassene het dier 'in toom' houdt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:41

rien10 schreef:
Ik zie toch wel pony's die hun hoof naar de grond kwakken en het kind er voorover af kiept.
Het kan goed gaan, dat ben ik met je eens, maar ik vind ze als kinderpony toch wel te stevig.

Dus? :D

Ja serieus, hebben we dat niet allemaal gehad.
Beter die kop naar de grond dan in stress in de ronde met een sportpony die toch minder braaf leek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:09

Sinds wanneer zijn Haflingers en Fjorden minder gezond? Vind ze juist gezonder..ik reedt als kind van 8 ook op een Fjord hoor, tot mijn 16e ongeveer. Nu was deze niet zo opgevoed, maar in de belangrijke zaken door en door betrouwbaar. Iedereen in het gezin reedt er op of mende ermee.

Mijn nichtje van dezelfde leeftijd kreeg ieder jaar een nieuwe sportpony, goed getraind etc. dat is uiteindelijk degene die bang is geworden en de lol kwijt raakte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:24

Elisa2 schreef:
Mijn nichtje van dezelfde leeftijd kreeg ieder jaar een nieuwe sportpony, goed getraind etc. dat is uiteindelijk degene die bang is geworden en de lol kwijt raakte.

Dat weet je nooit natuurlijk... Sommige kinderen worden bang als ze een keer vallen en sommige worden nooit bang. Hoeft niet aan de pony te liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:27

Misschien niet, maar feit is wel dat zij geen lol met je knol pony's had..dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:40

Het ene kind heeft Lol met haar Knol door op de Hippiade te shinen, de ander met boscrossen. Het verschilt inderdaad van geval tot geval.
Dus mijn stelling dat koudbloedponys geen goede familieponys zouden zijn, is ook niet waar. :D