Dierenarts prijzen (paarden)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Dierenarts prijzen (paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 20:37

Een dierenartsrekening kan best al snel oplopen en dan heb je niet eens iets ernstigs aan de hand waar operaties voor nodig zijn. Mijn dierenarts kost al 55 euro enkel voorrijdkosten. Dus een visite inclusief consult, behandeling en medicatie kost al snel 150 euro tot 300 euro. (Dat laatste was bijvoorbeeld voor een hoestend paard inclusief 2 verschillende soorten medicatie)

Ook preventief laat ik elk half jaar de dierenarts komen voor entingen, gebitsbehandelingen en wormonderzoek. Ik ent influenza in het najaar en West Nile in het voorjaar.

Meestal betaal ik het gewoon van mijn loon, maar ik heb een dikke spaarrekening achter de hand waardoor er heel veel op medisch gebied in elk geval financieel mogelijk is. Als je dat niet hebt raad ik een verzekering aan. Er zijn genoeg topics hier op bokt te vinden van paarden met bijvoorbeeld een wond die de nodige zorg nodig hebt. Die kosten lopen heel makkelijk op, meerdere visites, medicijnen, materiaal om te verbinden... En dan heb ik het nog niet over opereren gehad. ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 20:41

Ik heb ongeveer €5000 per paard in een potje voor als ze iets mankeren. 2 jaar geleden een gecompliceerde kiesbreuk. Kosten daarvan ongeveer €1900 inclusief 2 nachtjes in de kliniek. Paar maanden terug een gaskoliek in het weekend, in de avond. Kosten €400.

Elk kwartaal mest onderzoek: voor 3 paarden €55. Elke 8 weken de smid: kosten €120. Mijn paarden staan aan huis en kosten me gemiddeld zon 5 tot 600 per maand.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:03

missy_1987 schreef:
allebei, ook operatie.

De klinische keuring was iets van 350 euro. De eerste twee jaar hebben we niet veel extra kosten gehad (naast de vaccinaties, tandarts, hoefsmid en mestonderzoek/wormenkuur). Wel regelmatig fysio, per keer ongeveer 100 euro.

Het afgelopen jaar helaas wel.
In december twee dierenartsbezoeken + buut (pijnstiller) 600 euro
In maart 1850 euro + 1072 euro voor echo's, foto's, maagscopie, maagzweermedicijnen (omeprazol en sucralan) en IRAP voor de kniegewrichten
April 355 + 105 + 820 voor een tweede maagscopie, tweede behandeling van de kniegewrichten en nog meer medicijnen
Mei 335 euro voor mesotherapie van de rug.

En we zijn er nog niet ...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:16

Ik heb hier ooit ook over nagedacht: per maand geld wegzetten, potje sparen maar in de praktijk kwam daar niks van en dat is ook echt niet nodig. Ik heb gelukkig geen zorgenkindjes, bekap ze zelf (kost je wel een opleiding qua geld), ben zelf dierenosteopaat dus kan ze ondersteunen bij veel problematiek en als ik een DA nodig heb betaal ik die rekening. Ooit koliek gehad bij mn koudbloed, super adequaat gereageerd door de DA en alles goed gegaan. 160€ met heel veel liefde betaald voor het redden van zijn leven.
Maar als je gewoon een volwassen inkomen hebt is dat echt wel te overzien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:22

Kabayo schreef:
Een koliek operatie of andere hele dure operaties/behandelingen worden hier niet gedaan of wel overwogen.

Ook niet wanneer de kans op volledig herstel daarna goed is?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:27

Tsja paarden kosten geld.
En als je een brokkenpiloot hebt dan loopt het al gauw in de papieren.
Deze maand 1 met koliek, natuurlijk avondtarief.
Buscopan gespoten, opvoele
n etc. 256 euro.
Pony ontsnapt, vlug vlug wat gesnaaid, slokdarm verstopping, avondtarief, dierenarts ruim 2 uur met haar bezig geweest rekening van bijna 500 euro.
Dan ben je blij met het spaarpotje.
Andere maanden is er niets aan de hand en groeit het spaarpotje weer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:56

Cayenne schreef:
Kabayo schreef:
Een koliek operatie of andere hele dure operaties/behandelingen worden hier niet gedaan of wel overwogen.

Ook niet wanneer de kans op volledig herstel daarna goed is?

Koliek sowieso niet. Ken meerdere paarden die geopereerd zijn aan koliek die nooit meer hetzelfde zijn geworden en blijven kwakkelen.
Andere dingen hangen er van af wat het is. Een spoed keizersnede zal ik bijvoorbeeld altijd doen. Een bot operatie? Hangt er vanaf wat. Een ocd kan nog maar een breuk doe ik ook niet. Dus ja dat hangt er echt van af wat het is en hoe ik er in sta. Ik ben bij dierenkliniek Wolvega en ze kunnen mij altijd uitstekend en eerlijk advies geven. Als hun de kans niet groot achtten doe ik het niet

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 21:58

Koliek ken ik ook genoeg paarden die er helemaal van hersteld zijn en nooit meer last van hebben gehad hoor. Als ze alleen de buik openmaken, maar niet hoeven te snijden in de darmen is de kans op volledig herstel best wel groot.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 22:03

mavantos schreef:
Koliek ken ik ook genoeg paarden die er helemaal van hersteld zijn en nooit meer last van hebben gehad hoor. Als ze alleen de buik openmaken, maar niet hoeven te snijden in de darmen is de kans op volledig herstel best wel groot.

Das fijn. Ik ken die niet die weer volledig de oude zijn geworden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 22:11

Kabayo schreef:
mavantos schreef:

Das fijn. Ik ken die niet die weer volledig de oude zijn geworden

Ik weet niet of je Uzzo van Patrick vd Meer kent?
Die heeft oa op de OS gelopen 3 jaar na een koliek operatie... en hij is er nu nog steeds, wel inmiddels met pensioen, maar is ook al weer 24.
En ken er meer die op het hoogste niveau springen en dressuren na een koliek operatie.

Mijn eigen paard heeft Z2 gelopen na een hele heftige koliek operatie, is altijd wel gevoelig gebleven voor koliek. Maar die operatie was ook echt heel heftig. Oa stuk darm er uit, delen gehecht etc.
Zo'n operatie zal ik niet nog een keer doen inderdaad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 07:03

mavantos schreef:

Maar ja dat weet je dus nooit vantevoren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 07:15

Onali schreef:
mavantos schreef:

Maar ja dat weet je dus nooit vantevoren.

Een dierenarts kan wel een inschatting geven.

Mandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 08:01

Mijn jonge fjord heb ik verzekerd. Mijn shetlander van 19 jaar is niet verzekerd en betaal ik vanuit de spaarrekening. Die kleine heeft afgelopen maanden al flink vaak een veearts gezien.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 08:19

Ik heb mijn paard verzekerd, ik woon in Zweden en het is hier heel normaal om je paard te verzekeren. In NL en Belgie lijkt dat minder de norm te zijn, de DA is hier dan ook schrikbarend duur :o

Bijna twee maanden geleden heeft mijn paard een ongeluk gehad in de wei met een gigantische beenwond als gevolg, waardoor we acuut naar de kliniek moesten met een operatie en tot nu toe twee controle afspraken. De teller staat nu op zo'n 6.500 eur, waarvan de verzekering 5.000 van heeft betaald. Ik had dat anders echt niet kunnen betalen, terwijl de kans op herstel gewoon prima is. We moeten nog een keer terug voor controle, en een controle bezoek kost ook minstens weer 350-400 eur alleen al aan 'basis' kosten. :$ Ik betaal ongeveer 200 of 250 eur per jaar en tot nu toe heeft de verzekering elk jaar meer uitbetaald dan wat ik aan premie betaal. Mijn premie betaald tot 10.000 eur per jaar uit en voor elk bezoek betaal ik 25% eigen risico.

Het is hier met de dagelijkse levenskosten en de prijzen van de DA eigenlijk geen doen om een spaarpotje op te bouwen, in ieder geval niet voor mij :+ Dus ik ben heel blij met mijn verzekering :j

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 08:21

missy_1987 schreef:
Hoi allemaal,

ik ben benieuwd naar jouw reactie.
ik zou graag weten hoeveel betaalde je voor de dierenarts van jou paard/pony?

ik weet dat de oude tijd zo goedkoop waren van de rekening.
ik weet dat de rekening omhoog gaat. dus ik vraag me af.
hoe redden jullie de rekening betalen voor jouw paard/pony?
zou je liever met een verzekering nemen voor je paard/pony?

ik zou graag voorbereid te zijn voordat ik een paard/pony ga kopen.
ik wil geen spijt te krijgen op me kop voordat ik mijn droom ga jagen.

ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. :)

Ai, dierenarts, ligt er heel erg aan wat er aan de hand is. We hebben de eerste 3 jaar structureel 1500-2000 euro kosten per jaar gehad aan de dierenarts. Gewoon pure pech, door toedoen van andere paarden.

We hebben een spaarpot , mijn moeder betaalt in ons geval de helft. Ik stort elke maand 550 euro per maand naar een aparte rekening. Daar gaat de stalling vanaf en overige kosten. Ik zorg minstens 1500-2000 euro onvoorziene kosten spaarpot te hebben (per jaar). Loopt dat op, dan heb je het jaar er na 'geluk' en soms kan je pech hebben en is hij zo leeg.

Daarnaast kan je vaak wel in termijnen betalen, mocht het nodig zijn. Maar ik zal zorgen van een spaarpot van minstens 1500 euro structureel. Niet minder. Het kan flink oplopen bij de dierenarts. Enkel al voorrijden met apparatuur en je bent zo 150 euro verder, hebben ze nog niets gedaan. Dan komt daar nog evt medicatie, verband bij dan zit je zo aan de 1000 euro.
We hebben hier pech gehad met maagzweren, afgelopen 2 jaar ging de 1500 euro daar volledig aan op en was het zelfs bijleggen.

Vergis je niet , een paard is duur. Je kan het zo gek maken als je wil.
Wij begonnen met een 2e hands zadel a 600 euro, dat ging een halfjaar goed, toen gaf mijn paard daar pijn op aan. Door een erkende zadelmaker aangemeten. Na een halfjaar ander zadel, 600 bijbetalen, gaf hij daar ook vrij snel pijn op aan. Toen was ik er klaar mee, nu een heel goed nieuw zadel maar het veelvoudige bedrag. Puur omdat ik niet wil dat mijn paard pijn lijdt op een 2e hands zadel dat toch 'net niet lekker' ligt.

Wij hebben een engelse volbloed ruin die behoorlijk gevoelig is, rijden geen wedstrijden.
1x per jaar tandarts 150 euro
2x per jaar dierenarts osteopaat 200 euro per keer
2x per jaar enting (westnijl incl.) 100 euro
Hoefsmid elke 6-8 weken 50 euro
1-2x per jaar zadelmaker a 150 euro per keer

Misschien wil je nog les?

Bijvoeren in de zomer: 50 euro per maand
Bijvoeren in de winter: 100-150 euro per maand

En dan heb je nog stallen met prijzen die variëren tussen de 200-500 euro. Afhankelijk van regio en hoe luxe je het neemt. Vergis je niet, reken al snel op 1000-1500 euro per paard per maand, dan zit je aardig safe. Je kan geluk hebben, dat je het makkelijk met de helft redt, of je kan pech hebben.

Vergis je niet. Je kan het zo gek maken als je wil. Ik vind dat je een dier hebt om te verzorgen. Sommige mensen kopen alles 2e hands, laten de tandarts amper komen, doen niet aan osteopathie, die paarden doen het er goed op. Ik ben van mening dat je een dier dat je rijdt goed moet verzorgen.
Wij rijden niet buiten (lees: ijzers zijn nog duurder), wij rijden geen wedstrijden.

Stallen is ook nog een verhaal apart, bij ons door slecht voerbeleid meerdere malen maagzweren kunnen behandelen. De stal vond het allemaal maar onzin, ook al zei de dierenarts hij moet meer eten. Onzin. Dus weer de volgende kuur er in (en maken dat we weg kwamen).
Lastig om een goede stal in deze regio te vinden, met in ons geval voldoende ruimte, fijne soortgenootjes en onbeperkt hooi. Veel stalleed gezien. Voor mij hierna nooit meer een paard, tenzij hij aan huis kan.

Wij hebben wel een verzekering lopen voor koliek e.d. Hoe meer je verzekert, hoe meer je betaalt aan premie. Verzekeringen moeten er immers aan verdienen. Ik denk dat je beter elke maand een x bedrag opzij kan leggen, verzekeringen sluiten zo vaak allerlei dingen uit en je betaalt je blauw aan premie.
Wij betalen volgens mij 30 euro, voor enkel koliek zeg maar, maar je kan ook voor 150 euro per maand verzekeren. lees de kleine lettertjes, lees hier even wat topics, want vaak zijn veel dingen uitgesloten. Ik denk dat je beter elke maand apart kan zetten, ipv een dure verzekering die ook nog eens veel dingen uitsluit.

We hadden destijds een "goedkopere" plaatselijke dierenarts, echter hoorde je links en rechts daar ook wat mindere verhalen over.. Kan ook nog eens verschillen per praktijk. Stalgenootjes kunnen vaak wel adviseren/ervaringen delen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 08:32

Piekosjj schreef:
Ik heb mijn paard verzekerd, ik woon in Zweden en het is hier heel normaal om je paard te verzekeren. In NL en Belgie lijkt dat minder de norm te zijn, de DA is hier dan ook schrikbarend duur :o

Bijna twee maanden geleden heeft mijn paard een ongeluk gehad in de wei met een gigantische beenwond als gevolg, waardoor we acuut naar de kliniek moesten met een operatie en tot nu toe twee controle afspraken. De teller staat nu op zo'n 6.500 eur, waarvan de verzekering 5.000 van heeft betaald. Ik had dat anders echt niet kunnen betalen, terwijl de kans op herstel gewoon prima is. We moeten nog een keer terug voor controle, en een controle bezoek kost ook minstens weer 350-400 eur alleen al aan 'basis' kosten. :$ Ik betaal ongeveer 200 of 250 eur per jaar en tot nu toe heeft de verzekering elk jaar meer uitbetaald dan wat ik aan premie betaal. Mijn premie betaald tot 10.000 eur per jaar uit en voor elk bezoek betaal ik 25% eigen risico.

Het is hier met de dagelijkse levenskosten en de prijzen van de DA eigenlijk geen doen om een spaarpotje op te bouwen, in ieder geval niet voor mij :+ Dus ik ben heel blij met mijn verzekering :j

Maar in dat geval zou ik ook een verzekering overwegen. Hier betaal je 700 per jaar voor 4000 vergoeding per jaar, ook met x% eigen risico per keer (tenminste, de bedragen begreep ik van m'n stalgenoot, heb ze zelf niet in de verzekering). En hier moet de soort behandeling ook met de verzekering worden afgestemd wil het vergoed worden, dat betekent dat je ook nooit gelijk kan behandelen...

evelien352

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 08:39

Ik heb gelukkig nooit nooit mega bedragen aan rekeningen gehad. Afgelopen jaar een aantal keer wat kleinere rekeningen. Ik betaalde altijd alles van een spaarpot. Sinds dit jaar zet ik elke maand geld apart in een aparte spaarpot.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 09:30

Mijn vriendin is paraveterinair in de kleine huisdieren. We hebben even mijn factuur omgerekend, op kleine huisdieren zou ik minimaal het dubbele kwijt zijn voor de onderzoeken die ik heb laten doen. Dus ja het is duur (uiteraard), maar in verhouding valt het eigenlijk best mee.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:14

Ik heb mijn paard verzekerd gehad en ben er uiteindelijk uitgegooid vanwege teveel medische kosten. Ze is zo'n 6 jaar verzekerd geweest. Per saldo heb ik in die 6 jaar nog steeds meer premie betaald dan er uitgekeerd is. Voor mij dus geen verzekering meer.

Mijn paard had wel een lastige blessure. Eerst schade aan de knie en een geïrriteerde aanhechting en als gevolg daarvan SI problemen. In het jaar 2024 heb ik bijna € 2.800 euro uitgegeven bij het SMDC in Heesch voor inspuiten SI's, mesotherapie, röntgenfoto's, bewegingsanalyses en meerdere echo's. Gelukkig is ze nu eindelijk weer goed na een paar jaar kwakkelen en staat de teller dit jaar op 0 qua dierenartskosten (ik klop het even af).

Een spaarpotje is absoluut aan te raden, ze kunnen zoveel krijgen en vaak gedragen ze zich of ze zelf de rekening wel even betalen...

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:16

Ibbel schreef:
"Vreemde" zinsconstructies (en ik snap het nu beter, ik weet dat gebarentaal een simpelere grammatica heeft/moet hebben) betekenen meestal dat er een machine of een spammer achter zit, en daar hebben we op bokt veel last van. Vandaar mijn opmerking.
En als je niet in Nederland zou wonen dan is een vraag om DA-prijzen niet zo informatief, want dat verschilt nogal van land tot land.

Dat gezegd hebbende, als je paard gezond is, zijn je standaardkosten per jaar je vaccinaties en je wormonderzoeken en -kuren. Die kosten zijn ergens tussen de 50-70 euro voor vaccinaties, en 30-40 voor wormonderzoek plus wormkuur. Dus grofweg 100-150 euro vaste kosten per jaar. Dat is het probleem dus meestal niet.

Keuren kost afhankelijk van wat hoe uitgebreid tussen de 200 euro (alleen klinisch), 500 euro (klinisch plus Röntgen van de benen) tot 800 (ook rug en nek op de foto)

Alle andere kosten is afhankelijk van wat er aan de hand is. Een visitie is meestal ergens tussen de 40-50 euro als het vooraf ingepland wordt, en 80 of meer bij spoed/weekend, en dan komt de rest er bovenop (medicijnen etc)

Dit zijn ongeveer de kosten bij ons ook..
mijn overleden paard heeft 14 dagen in de kliniek gestaan na een operatie daar was ik in totaal 3000 kwijt. Operatie pees plus opname.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 10:21

Princesj schreef:
Mijn vriendin is paraveterinair in de kleine huisdieren. We hebben even mijn factuur omgerekend, op kleine huisdieren zou ik minimaal het dubbele kwijt zijn voor de onderzoeken die ik heb laten doen. Dus ja het is duur (uiteraard), maar in verhouding valt het eigenlijk best mee.

Ja, klopt idd. Ik heb vogels en de zorg voor hen is echt megaduur. Onze papegaai is dan ook verzekerd, want voor een beetje behandeling ben je zo 400 tot 500 euro kwijt.
Paarden heb ik nooit verzekerd maar wel altijd voor gespaard. Nu heb ik inmiddels geen paard meer.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:20

Ik heb laatst de rekening gehad van SMDC; kreupelheidsonderzoek, uitverdovingen van 1 been, paar RX foto's, 2x echo. Ik was 1987,- euro kwijt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 12:26

Padoertje schreef:
https://equipepaarden.nl/premieberekening/

Ik heb beide paarden hier verzekerd gehad. Mijn sportpaard en het veulen wat ik in 2019 voor mijn dochter kocht. Ik wilde geen gedoe als er iets in de opfok zou gebeuren, dus de stal kon direct de DA inschakelen en daarna mij pas bellen. Als je voor kreupelheden wilt verzekeren, dan zit je in pakket 3 of 4 uit mn hoofd.

Beide heb ik ruim onder de aanschafwaarde verzekerd, zo blijft de premie laag en krijg je nog steeds tot 4000 per jaar vergoed. Ook had ik ze voor de ziektekosten erbij verzekerd. Die laatste kun je niet verzekeren zonder een basisverzekering ernaast. Dus als je de aanschafwaarde laag houdt, dan valt de premie best mee. Ik betaalde iets van 33,- voor de ene en iets meer dan 40 voor de andere. Sportpaard had ik ruimer verzekerd dan het veulen. Die heb ik met 3 jaar verhoogd.

Bij beide had ik de premie er ruimschoots uit. Sportpaard werd aangevallen door een pony hengst die was uitgebroken in het land; stond op 3 benen, sesambeentjes gebroken (operatie) en bijna jaar revalidatie met alle DA bezoeken en therapieën en revalidatie erbij. Veulen was met bijna 2 jaar de sloot in gejaagd en was flink onderkoeld en lag kantje boord. Die heeft alleen al 2500 in 3 dagen gekost om er bovenop te komen.

Nu op de dressuurstal van onze kinderen is er niks verzekerd, ook de GP paarden niet. Dat is met 20 paarden natuurlijk niet te doen kwa premie, dus daar komen af en toe rekeningen binnen van een ruim maandloon helaas.

Zouden eigenaren van die uitgebroken hengst de schade dan niet moeten betalen?

missy_1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 13:30

Ragdollcat schreef:
Eerlijk?

Ik zou gewoon een spaarpot gaan beginnen voor je paard.

Paardenverzekeringen zijn niet altijd eerlijk of duidelijk en kosten belachelijk veel en soms als je het nodig hebt krijg je ook weleens een nee.

Dat ligt ook heel erg van hoe je het verzekert en van wat je paard mankeert.

ik lees een andere bericht dus het is verstandig om dit te doen inderdaad.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:36

Ik ben vorig jaar 3400eu kwijt geweest aan de DA. Dat was wel incl röntgenkeuring benen, hals en rug (600eu, goedkoopste in de omgeving, wel erkend paarden- en keuringsarts). Verder 2 dagen zandkoliek gehad en een aantal kapotte benen en een hoofdwond (ook vrijwel allemaal 's avonds, in het weekend of op feestdagen |o ). Was achteraf grotendeels vermijdbaar geweest als ze voldoende voer hadden gehad, want na de verhuizing naar een nieuwe stal zelden nog kapotte benen oid gehad. Was ivm het vele afvallen en het zand echter ook zo'n 1500eu kwijt aan bijvoeren, héél véél psyllium en een deel van die kosten was ook aan voorraad voer voor dit jaar ivm stijging BTW.

Dit jaar zit ik echter al op een kleine 6500eu aan DA kosten en 500eu hoefsmid ivm speciaal beslag. Ik denk dat ong. 6000eu kosten in de kliniek zitten, waarvan ong. de helft aan stallingskosten op de kliniek (4-5 maanden stalrust op de kliniek tikken dan wel aan, gelukkig wel meerdere maanden geen stalgeld of alleen een klein bedrag aan kale stalhuur hoeven betalen). En dus de overige 3000 aan onderzoeken (kreupelheidsonderzoek etc), behandeling (veel röntgenfotos voor genezing breuk), keertje tanden, enten, bloedonderzoek, behandeling vasculitis, wormenonderzoek/kuurtje etc. Ze gaat binnenkort nog weer even terug naar de kliniek om haar voldoende te revalideren zodat ze daarna hopelijk mee kan in het normale pensionstal-ritme. Dat lukt namelijk niet op de stal waar ze nu nog op "stalrust" staat (opfokstal, dus wel grote stallen gelukkig). Dus verwacht dan ook nog wel zo'n 800-1000eu af te mogen tikken als ik pech heb, een beetje afhankelijk van hoe lang ze blijft en hoeveel tranquigel etc nodig is ;(

Die van mij is niet verzekerd, maar gezien er denk ik ook zo'n 3000eu aan stallingskosten in die 6500eu zit, betwijfel ik of ik dat terug gekregen zou hebben van de verzekering. Mijn ouders zijn wel zo lief geweest om de eerste paar maanden stalling op de kliniek te betalen. Dus dat scheelde toch een aanzienlijk bedrag wat ik daardoor niet heb hoeven betalen. Had dr natuurlijk ook op de pensionstal op stalrust kunnen laten zetten, maar dan had ze de hele dag alleen binnen gestaan als de rest naar buiten ging. Dat vond ik ook niet eerlijk plus ik was veel te bang dat ze dan zou gaan lopen trappen en de boel alleen maar erger zou maken. En verder is mijn spaarrekening dus inmiddels behoorlijk leeg :=

Het is een jong paard met een prognose van volledige genezing (dat laten de foto's inmiddels ook zien) met geen verwachte beperkingen voor de sport. Maar het was/is wel een laaaang, emotioneel en duur proces := . Hoop ook dat de ellende hierna voorlopig even klaar is want ik vind het qua kosten inmiddels niet zo leuk meer :')