21 jarige pony verzekeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 18:39

Cioccolato schreef:
Logisch! Paarden zijn een risico op zich. Benen breken, koliek, maagzweren.. noem alle gekkigheid maar op
Je moet oprecht geluk hebben..

Dan zou ik eerder voor een jongere pony gaan van een jaar of 10-12 en die verzekeren. Kans is groter dat die iets langer mee gaat al is het zeeeeeeker geen garantie

Pony van 10 jaar die braaf genoeg zijn als beginnend leerpony en ook nog betaalbaar is helemaal een spelt in een hooiberg.

Kinder pony’s zijn echt moeilijk te vinden
Tenminste de echte brave betrouwbare leer pony’s

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:39

Sansevieria schreef:
Hebben ze stevig voor moeten discussieren om in te mogen laten slapen van de verzekering.

Ik pik dit er even uit. Je mag als eigenaar te allen tijde je paard laten inslapen als jij dat wilt. Verzekering heeft daar geen zeggenschap over!

Alleen als jij aanspraak wilt maken op de verzekering qua uitkering dan heb je je aan hun voorwaarden te houden.

Maar als jij wilt laten inslapen hebben zij daar niks over te vertellen, zij zijn geen eigenaar.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 18:42

belle_boef schreef:
Ik denk dat dit op die leeftijd een risico is. En ook niet aantrekkelijk te verzekeren.
Je kan beter hopen op het beste en zo snel mogelijk je spaarpot aanvullen. Mocht het tegenzitten leren je kinderen een levensles. Zuur maar hoort er bij.

Voor kinderen van 7 en 9 vind ik dat een iets te zure levensles.. ( dit is niet het enige wat ze tegen zit en ook een kind kan maar zoveel tegenslag hebben; ook al zijn kinderen veerkrachtig er is een limiet en als ouder probeer ik daarom de risico’s zoveel mogelijk in te dekken )

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:50

Maar als je pech hebt met de gezondheid van de pony (ziek en/of dood) krijgen ze die levensles toch wel. Daar doet een verzekering niks aan af.

Enige vraag is of de verzekering genoeg dekt dat je financieel ruimte hebt om een nieuwe te kopen indien nodig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:20

Sassy4barrel schreef:
Cioccolato schreef:
Logisch! Paarden zijn een risico op zich. Benen breken, koliek, maagzweren.. noem alle gekkigheid maar op

Dan zou ik eerder voor een jongere pony gaan van een jaar of 10-12 en die verzekeren. Kans is groter dat die iets langer mee gaat al is het zeeeeeeker geen garantie

Pony van 10 jaar die braaf genoeg zijn als beginnend leerpony en ook nog betaalbaar is helemaal een spelt in een hooiberg.

Tja. Steeds hele oude pony's met kwalen zijn ook erg duur. Verzekering betalen erbij en aan het eind van de streep had de jongere pony er wel kunnen komen.
Kijk dan eens naar 12 - 15.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:24

Ik vraag me sowieso af wat een oude pony dan nog wel moet kosten tegenwoordig.
Nee hoef ik geen specifiek antwoord op.
Maar ben je als verkoper bij een oudje al niet blij dat deze een fijn huis krijgt zonder hoofdprijs.
Is dat tegenwoordig zulk bedrag dat verzekeren nut heeft. En je de premie niet binnen 6 maanden het aanschaf bedrag al betaald hebt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:29

Sassy4barrel schreef:
belle_boef schreef:
Ik denk dat dit op die leeftijd een risico is. En ook niet aantrekkelijk te verzekeren.
Je kan beter hopen op het beste en zo snel mogelijk je spaarpot aanvullen. Mocht het tegenzitten leren je kinderen een levensles. Zuur maar hoort er bij.

Voor kinderen van 7 en 9 vind ik dat een iets te zure levensles.. ( dit is niet het enige wat ze tegen zit en ook een kind kan maar zoveel tegenslag hebben; ook al zijn kinderen veerkrachtig er is een limiet en als ouder probeer ik daarom de risico’s zoveel mogelijk in te dekken )

Dat ligt ook aan je kinderen, in de zin van: welk karakter hebben ze.

Als ze, zoals de zoons van de lokale hoefsmid, tegen elkaar gaan opbieden wie er het vaakst naast gelegen heeft in de springles, is dat een ander karakter dan wanneer je kinderen niet durven springen omdat het eng is.
Dat doet niks af aan het kind, maar aan de ouders vraagt dat een andere instelling en aanpak.

De beste indekking tegen risico's begint bij kennis van zaken: hetzij zelf, hetzij ingeleend en daarna ga ik met Cioccolato mee qua leeftijd. Ik zou ze ook wat jonger zoeken.

Sassy4barrel

Re: 21 jarige pony verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 20:34

Dat vind ik niet
We hebben een pony van 30 die nog super gezond is ; jammer genoeg gaat zij verhuizen omdat ze hier maar tijdelijk : aantal jaren stond en m’n kids haar mochten rijden ; is een heerlijke pony om mee het bos in te gaan ; dat is wat ze liefst doen. Dressuren of springen zijn ze niet zo van. Pony is heel sober en makkelijk qua hoefsmid , 1 x per jaar tandarts ect . De pony die we hebben moeten laten inslapen was een stuk jonger en was gewoon pech hebben. Met een jonge pony kun je ook pech hebben die kan ook koliek krijgen en overlijden ..

We hebben paardjes waar ze later op kunnen rijden die net wat sneller en wat heter zijn maar die zijn niet geschikt voor jonge onervaren ruiters. Ik zoek echt een pony waar ze op kunnen leren en waar ze vertrouwen op bouwen . Zo een pony waar je achterstevoren op kan zitten of waar je zonder zadel de wei mee door kan en natuurlijk val je er dan wel eens af
En daar leer je van maar in basis is een betrouwbare pony fijn en geen hittepetit voor een kind die zelf nog alles moet leren. En zulke pony’s zijn vaak niet jong meer..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 20:38

Cioccolato schreef:
Cioccolato schreef:

Tja. Steeds hele oude pony's met kwalen zijn ook erg duur. Verzekering betalen erbij en aan het eind van de streep had de jongere pony er wel kunnen komen.
Kijk dan eens naar 12 - 15.

Ik vind 21 jaar niet heel oud voor een pony maar dat is denk ik omdat we meerdere van 30 op stal hebben staan waar we nog lekker mee buiten rijden

Ik zou geen 10 of 12 jarige pony willen kopen al zou die maar 1000 of 2000 duurder zijn als een oudere. Ik vind de wijsheid / betrouwbaarheid van een pony het belangrijkste voor een kinder pony

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:41

Dan moet je accepteren dat ze met 1, 2 maand kunnen overlijden en dat je dat niet kan verzekeren. Of dat ze nog wel 10 jaar gezond mee gaan. Of mee gaan en de wereld kosten aan medicatie etc.
Het is of of en niet en en.

Het is heel logisch dat een verzekering zon dier niet opneemt omdat de kans groter is dat ze de 25 niet halen dan wel.
Dus. Gewoon zelf een pot sparen en het lot accepteren. En dst de kinderen ook meegeven.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 20:44

Dat moet je met een 10 jarige pony toch ook ; die kan toch ook na een maand overlijden ? Of nog 20 jaar medicatie nodig hebben
Alleen kan ik die wel verzekeren dat is het enige verschil. Al zullen ze wel moeilijk doen bij een hoger bedrag om uit te betalen denk ik dan ..

Maar goed ik wacht even het antwoord van de verzekering af .
Kan ik niet verzekeren dan pech maar ik ga niet een jonge pony kopen om hem wel te kunnen verzekeren ; dat zou betekenen dat ik een pony zoek die handig te verzekeren is en minder geschikt is voor mijn kinderen en das ook niet de bedoeling :D

Bedankt voor de tips en meedenken

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:01

Hier een 20 jarige gekocht die ik bij aanschaf net als de hond dacht te verzekeren. Kon inderdaad niet en ik heb me daar maar bij neergelegd. Ik heb achteraf de afgelopen jaren alleen maar ellende gehoord van verzekeraars bij paarden (en zelf met de hond helaas ook meegemaakt), dus ik begin er niet meer aan. Een hele riante spaarpot is het enige wat ik nu nog kan bieden aan ze. Ik zou daarom dus ook niet gauw een dier erbij nemen als die spaarpot niet hoog genoeg is. De kosten kunnen opeens zo oplopen.

Dus mijn ervaring is dat je gewoon die 21 jarige koopt en je verder niks meer kan verzekeren. Keuren bij aankoop kan verstandig zijn om ellende te voorkomen.

Op zich is 21 echt nog niet oud. Die pony's kunnen stokoud worden. Echter gaan ze vanaf 20 natuurlijk wel vaker wat mankeren en dat kan in de kosten lopen. Maar dat zul je vast zelf ook wel weten. Je moet wat dat betreft ook gewoon wat geluk hebben met de gezondheid van een dier. Sommigen hebben altijd wat en anderen hebben nooit iets.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 21:06

Ja klopt we hebben meerdere oudjes dus die kosten heb ik wel ingecalculeerd
En ik denk ook wel dat je gelijk hebt qua verzekeringen en moeilijk uitbetalen ( heb dit ook met een hond gehad met operatie die ik achteraf toch zelf moest betalen )

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:08

Ja die kun je dus verzekeren en de kansen liggen toch anders dan bij een oude :j

Geluk of pech kun je altijd hebben maar er zit een verschil in kans en risico. En dus verzekeren waar t bij jou om gaat :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:11

Sassy4barrel schreef:
Dat moet je met een 10 jarige pony toch ook ; die kan toch ook na een maand overlijden ? Of nog 20 jaar medicatie nodig hebben
Alleen kan ik die wel verzekeren dat is het enige verschil. Al zullen ze wel moeilijk doen bij een hoger bedrag om uit te betalen denk ik dan ..

Maar goed ik wacht even het antwoord van de verzekering af .
Kan ik niet verzekeren dan pech maar ik ga niet een jonge pony kopen om hem wel te kunnen verzekeren ; dat zou betekenen dat ik een pony zoek die handig te verzekeren is en minder geschikt is voor mijn kinderen en das ook niet de bedoeling :D

Bedankt voor de tips en meedenken

De kans dat je een 10-jarige afgeeft is een heel stuk kleiner en vooral veel vaker een vermijdbaar risico (dat heet stalmanagement) dan een 20-jarige.

Ik heb paarden 30+ zien worden, maar ze ook ruim voor hun 15e zien gaan hemelen......

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 21:22

Zoals ik al schreef ; gaat het mij eerst om de pony en z’n karakter / ervaring als leer pony en daarna kwam de vraag over verzekeren

Ik ga geen pony kopen op basis dat hij makkelijk te verzekeren is :D

Ik zou sowieso geen 10 jarige of jongere pony kopen voor een beginner/ klein kind en ben me bewust van de kosten en risico van een oudere pony

Ik wacht het antwoord van de verzekering wel af maar leg me er maar bij neer dat de pony ( deze of een andere die binnen mijn beeld als leerpony valt ) niet of moeilijk te verzekeren is :)

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:15

Een verzekeraar werkt als volgt, het principe is, je verzekerd een onzeker voorval, samen met de andere verzekerden dragen we de kosten. Voorbeeld, een brandverzekering als je huis af zou branden, dat is een flinke kostenpost maar omdat bijna iedereen zijn huis verzekerd kan het voor een redelijke premie. Bij een paard of pony van boven de 20 is het bijna geen onzeker voorval meer en het aantal verzekerden is te klein om het risico te dragen. Dat is de reden voor afwijzing of een torenhoge premie

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:27

Een verzekeraar wil geld verdienen, dus hun zullen ook risico's inschatten en dan aan de hand daarvan hun dekking en premie vaststellen.
Ze zijn geen liefdadigheidsinstelling om jou te beschermen tegen kosten maar om zelf geld te verdienen.

Dus heel goed de kleine lettertjes lezen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:08

Ben benieuwd wat die Verzekering zegt.

Verzekeren doe ik zelf niet. Ik lees te vaak nare verhalen erover. Beter zelf elke maand geld opzij zetten voor geval van...

Maar betrouwbare ponies vind je ook echt wel onder de 20 jaar hoor en onder de 10K. (ik weet niet wat jouw budget is).
Ik ken toevallig iemand die momenteel enkele jongere (max 14 jaar) ponies te koop heeft waar een kind prima mee kan wegrijden (zijn zelfs gebruikt geweest tijdens ponykamp en kunnen op buitenrit).
Alleen over hun opleidingsniveau weet ik niks.
Maar...
Wie zoekt vind echt wel de juiste match.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:47

Niet verzekeren. Het brengt je niks. Sowieso zijn er maar weinig verzekeraars die zo’n oude pony verzekeren en als ze het doen is het met zoveel uitsluitingen dat je dit geld beter zelf elke maand apart kan zetten. Dan heb je al vrij snel je geld voor een vervangende pony bij elkaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:08

DuoPenotti schreef:
Ik vraag me sowieso af wat een oude pony dan nog wel moet kosten tegenwoordig.
Nee hoef ik geen specifiek antwoord op.
Maar ben je als verkoper bij een oudje al niet blij dat deze een fijn huis krijgt zonder hoofdprijs.
Is dat tegenwoordig zulk bedrag dat verzekeren nut heeft. En je de premie niet binnen 6 maanden het aanschaf bedrag al betaald hebt

Momenteel zijn oude, 20+ ponies, inderdaad belachelijk duur. Tenminste vergeleken bij zeg maar de voor-corona-tijd toen ze voor een goed tehuis voor lage prijzen of zelfs symbolische bedragen weggingen. Verzekeren heeft weinig zin wegens de hoge premies en vele uitsluitingen. Als je bij een " onderlinge" verzekert dan is het soms zo dat jij wel geld krijgt maar dat zij dan je paard nemen om er nog een zo hoog mogelijke opbrengst van te krijgen. Bij "normale" verzekeringen kun je soms een terugkoopclausule krijgen. Zodat er niets mee gedaan kan worden wat jij niet zou willen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:16

Hoe gaat dat dan bij zo een onderlinge verzekering; stel je moet je 22 jarige pony in laten slapen wegens heftige koliek; dan kunnen zij hem toch niet terug nemen? Ik zou denk ik sowieso mn pony niet af willen staan aan een verzekering.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:35

Het is gewoon een feit dat oudere pony’s percentueel een veel grotere kans hebben op medische zorg, op koliek, op ….

Simpel zat.

Daarom kun je ze niet meer verzekeren, want sowieso kan een verzekering niets winnne op die dieren.

Ik zou gewoon zorgen dat je een reserve staan hebt voor de pony en gaan.

Die oudere pony’s zullen geen duizenden euro’s meer kosten, en dat is dan het risico van een ouder dier nemen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:40

Art_Ificious schreef:
Ben benieuwd wat die Verzekering zegt.

Verzekeren doe ik zelf niet. Ik lees te vaak nare verhalen erover. Beter zelf elke maand geld opzij zetten voor geval van...

Maar betrouwbare ponies vind je ook echt wel onder de 20 jaar hoor en onder de 10K. (ik weet niet wat jouw budget is).
Ik ken toevallig iemand die momenteel enkele jongere (max 14 jaar) ponies te koop heeft waar een kind prima mee kan wegrijden (zijn zelfs gebruikt geweest tijdens ponykamp en kunnen op buitenrit).
Alleen over hun opleidingsniveau weet ik niks.
Maar...
Wie zoekt vind echt wel de juiste match.

de meeste zitten toch wel rond de 8000 of 9000 euro en dat vind ik teveel voor een kinder recreatie pony .. het is niet zo dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten maar ik zoek geen wedstrijd pony.. gewoon een braaf en betrouwbaar diertje

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:42

Geen idee waar je zoekt, maar ik zie echt wel voldoende leuke 10+ kinderpony’s langskomen voor 2500-3500 euro?