Keuzen stress, iets met teveel pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Keuzen stress, iets met teveel pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:17

Ik zou er niet vanuit gaan dat het rille er met veel training uit te krijgen is, vaak blijven ze zo en als ze snel in paniek raken zijn het geen betrouwbare menpony's.

Nuchter is voor de wagen echt een enorm pluspunt, ik denk dat de bouw ook meer een rol speelt nog dan de stokmaat. Of ze een beetje sterk gebouwd is, breed, krachtpatser of juist smal en iel.

Ik snap de voorkeur wel voor de Appaloosa, want het is een knap dier. Als er papier bij zit zal er ook wel interesse voor hem zijn als hengst denk ik.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:01

@jeniej, Jorie vertoont inderdaad hetzelfde gedrag. Die is al vanaf 2 jaar ruin. Dus het niet berm-mak zijn is helaas niet iets wat weggaat als je hem gaat ruinen. Mijn 18 jarige is wel goed en dat geeft hem steun, of een andere kar voor zijn neus. Maar alleen op pad gaat niet. Hij is wel 100% verkeersmak. Gisteren nog in een smalle straat ingehaald door een bus en dat maakt hem allemaal niks, gillende jongeren, knallende motoren niet eng. Maar die ene balsteen of mens dat op zijn hurken zit in de voortuin, ja dat eet hem op.

Ik denk dat Luna en Blacky prima samen in tweespan zouden kunnen. Vooral als je alleen ritten over asfalt wilt gaan doen dan kunnen ze tot 3 keer hun eigen gewicht trekken. Voorbeeld mijn eigen pony's wegen 95kg (smalle 84cm) en 110kg (brede mini shet 85cm). Mijn kar weegt 100kg en ze trekken dat met twee volwassenen van 70kg zelfs makkelijk door mul zand met zijn tweeën. :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:09

Je weet neem ik aan dat als je een hengst (ook een jonge) bij drie merries zet je volgend jaar waarschijnlijk weer 2 veulens hebt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:37

Qua markt denk ik dat de hengst nog het best verkoopbaar is indien er een goed papier bij zit.
Voor de rest is het bij die kleintjes altijd moeilijk. Het aanbod goede huisjes voor zulke kleine Shetlanders is zeer beperkt. Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom je blijft fokken als je grond nu al te klein is?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:27

Die Appaloosa zal het beste verkoopbaar zijn dus als je er ééntje wegdoet, zou ik die doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 10:40

Rosae schreef:
xMathilde schreef:
Er is mij ooit verteld door mijn hoefsmid, die natuurlijk veel paarden ziet, dat Appaloosa's altijd gevoeliger zijn dan andere paarden. Aangezien die gevoeligheid genetisch vast ligt zou het best eens kunnen dat ruinen geen garantie geeft op minder gevoeligheid. Dit heb ik natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd maar zijn vast bronnen over te vinden.

Oeh, interessant! Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er geen wetenschappelijke bronnen die de claim onderbouwen dat appaloosa’s genetisch gezien ‘gevoeliger’ zouden zijn in hun gedrag of temperament. Ik heb alleen gevonden dat de aanwezigheid van de LP-genmutatie bepaalde gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Zo is aangetoond dat Congenital Stationary Night Blindness (CSNB) voorkomt bij paarden die homozygoot zijn voor deze mutatie. Daarnaast is vastgesteld dat appaloosa’s een significant hogere prevalentie van Equine Recidiverende Uveïtis (ERU/maanblindheid) hebben dan paarden zonder de mutatie.

Misschien dat sommigen het beeld hebben dat appaloosa’s ‘gevoeliger’ zijn, vanwege de oogproblemen die bij deze paarden vaker voorkomen? Paarden met een verminderd gezichtsvermogen reageren vaak sterker op geluiden of aanrakingen, wat er misschien toe kan bijdragen dat ze door sommigen als ‘gevoeliger’ worden ervaren.

Verder over castratie: op basis van de beschikbare literatuur is niet aantoonbaar bewezen dat hengsten na castratie minder gevoelig reageren op prikkels uit de omgeving of minder schrikachtig gedrag vertonen. Castratie vermindert voornamelijk testosteron-gerelateerde gedragingen, terwijl effecten op algemene gevoeligheid of temperament tot op heden niet wetenschappelijk zijn bevestigd. Daarom is het aannemelijk dat een paard met een ‘gevoelig temperament’ deze eigenschap ook na castratie behoudt.

Hier een appaloosa hengst lopen sinds hij jaarling was en nu ondertussen 9 jaar oud.
Beest is onverstoorbaar, ontzettend stoer, totaal het tegenovergestelde van gevoelig en heeft nog nooit iets gemankeerd (even afkloppen).
Is kerngezond en sterk, totaal het tegenovergestelde van mijn medisch gepensioneerd Rijpaard van toen amper 16 jaar ;(

Ik heb een zwak voor LUNA, zou ze zo hier welkom heten <3

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 23:17

Als de hengst er nog tussen loopt, is die 4 jarige toch ook gedekt? En de jongste misschien ook al. Dat zijn weer minimaal 2 veulens erbij komend jaar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 00:16

Ehh....
waarom heb je een hengst tussen je merries lopen? En waarom is Blacky drachtig als je al te veel ponies hebt die je te klein vindt?

jeniej schreef:
Temeraire schreef:
Hoe weet je welke pony een goed uithoudingsvermogen heeft als je er nooit wat mee doet? Oprechte vraag, ik zou dat zelf niet weten.

Omdat ik ze wel eens mee neem langs de wagen. :) daardoor weet ik ook dat ze super braaf zijn.

Dus er wordt ook niet helemaal niks mee gedaan.

Inderdaad, niet letterlijk helemaal niks. Maar hoe veel dan precies? Wat is "wel eens mee langs de wagen"? Hoe vaak is dat, en wat voor afstanden en in welk tempo? Je begrijpt dat uithoudingsvermogen iets is wat je opbouwt?

Ik zie ook dat je sinds vorige week je hengstje te koop hebt staan. Het topic is al ouder. Houdt dat in dat je de keuze inmiddels gemaakt hebt? En vorig jaar had je toch nog een bonte pony, die er nu blijkbaar niet meer is. Hoe heb je toen de keuze gemaakt? Zowel bij je hengstje als met die bonte heb je een keuze gemaakt. Daarom vraag ik me af waar nu je twijfel dan zit?

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 06:35

jeniej schreef:
Temeraire schreef:
Hoe weet je welke pony een goed uithoudingsvermogen heeft als je er nooit wat mee doet? Oprechte vraag, ik zou dat zelf niet weten.

Inderdaad, niet letterlijk helemaal niks. Maar hoe veel dan precies? Wat is "wel eens mee langs de wagen"? Hoe vaak is dat, en wat voor afstanden en in welk tempo? Je begrijpt dat uithoudingsvermogen iets is wat je opbouwt?

Ik zie ook dat je sinds vorige week je hengstje te koop hebt staan. Het topic is al ouder. Houdt dat in dat je de keuze inmiddels gemaakt hebt? En vorig jaar had je toch nog een bonte pony, die er nu blijkbaar niet meer is. Hoe heb je toen de keuze gemaakt? Zowel bij je hengstje als met die bonte heb je een keuze gemaakt. Daarom vraag ik me af waar nu je twijfel dan zit?

De bonte ging niet in de kudde helaas, anders had die nooit hoeven gaan, maar ze sloeg mijn andere merries, en niet maar 1 keer helaas. En die was veel sterker dus daar hadden beide de andere merries flink van te lijden.

De keuze voor de hengst is inderdaad het handigst, mits hij een goed huis krijgt mag hij dus eventueel vertrekken. Al is de optie voor de andere 2 niet gesloten. Mocht ik daar het perfecte huis voor vinden.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 06:46

Ik zou eerst nummer 2 en 3 verkopen. Dan zou ik je hengst laten ruinen en kijken wat hij doet qua gedrag. Het is een prachtig beestje en maat voor de kar, zeker als je de sport in gaat. Mocht hij wel heel erg riebelig blijven kan je hem na het ruinen nog verkopen. Mocht je dit niet willen zou ik hem nu als hengst verkopen om te fokken, zeker als hij een goeie afstamming heeft.

Ik zou dus nummer 1 houden en kijken wat daar uit komt en of dit iets wordt voor een menpony. 2 en 3 zou ik sowieso verkopen. En zo snel mogelijk zorgen dat er geen nieuw veulen meer bijkomt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:18

Och, wat naar dat de bonte niet goed ging met je andere dieren. Je leek er zo'n schik mee te hebben. Gelukkig maar dat je huidige dieren allemaal goed samen kunnen.