Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rosae schreef:xMathilde schreef:Er is mij ooit verteld door mijn hoefsmid, die natuurlijk veel paarden ziet, dat Appaloosa's altijd gevoeliger zijn dan andere paarden. Aangezien die gevoeligheid genetisch vast ligt zou het best eens kunnen dat ruinen geen garantie geeft op minder gevoeligheid. Dit heb ik natuurlijk niet wetenschappelijk onderbouwd maar zijn vast bronnen over te vinden.
Oeh, interessant! Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er geen wetenschappelijke bronnen die de claim onderbouwen dat appaloosa’s genetisch gezien ‘gevoeliger’ zouden zijn in hun gedrag of temperament. Ik heb alleen gevonden dat de aanwezigheid van de LP-genmutatie bepaalde gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Zo is aangetoond dat Congenital Stationary Night Blindness (CSNB) voorkomt bij paarden die homozygoot zijn voor deze mutatie. Daarnaast is vastgesteld dat appaloosa’s een significant hogere prevalentie van Equine Recidiverende Uveïtis (ERU/maanblindheid) hebben dan paarden zonder de mutatie.
Misschien dat sommigen het beeld hebben dat appaloosa’s ‘gevoeliger’ zijn, vanwege de oogproblemen die bij deze paarden vaker voorkomen? Paarden met een verminderd gezichtsvermogen reageren vaak sterker op geluiden of aanrakingen, wat er misschien toe kan bijdragen dat ze door sommigen als ‘gevoeliger’ worden ervaren.
Verder over castratie: op basis van de beschikbare literatuur is niet aantoonbaar bewezen dat hengsten na castratie minder gevoelig reageren op prikkels uit de omgeving of minder schrikachtig gedrag vertonen. Castratie vermindert voornamelijk testosteron-gerelateerde gedragingen, terwijl effecten op algemene gevoeligheid of temperament tot op heden niet wetenschappelijk zijn bevestigd. Daarom is het aannemelijk dat een paard met een ‘gevoelig temperament’ deze eigenschap ook na castratie behoudt.

jeniej schreef:Temeraire schreef:Hoe weet je welke pony een goed uithoudingsvermogen heeft als je er nooit wat mee doet? Oprechte vraag, ik zou dat zelf niet weten.
Omdat ik ze wel eens mee neem langs de wagen.daardoor weet ik ook dat ze super braaf zijn.
Dus er wordt ook niet helemaal niks mee gedaan.
jeniej schreef:Temeraire schreef:Hoe weet je welke pony een goed uithoudingsvermogen heeft als je er nooit wat mee doet? Oprechte vraag, ik zou dat zelf niet weten.
Inderdaad, niet letterlijk helemaal niks. Maar hoe veel dan precies? Wat is "wel eens mee langs de wagen"? Hoe vaak is dat, en wat voor afstanden en in welk tempo? Je begrijpt dat uithoudingsvermogen iets is wat je opbouwt?
Ik zie ook dat je sinds vorige week je hengstje te koop hebt staan. Het topic is al ouder. Houdt dat in dat je de keuze inmiddels gemaakt hebt? En vorig jaar had je toch nog een bonte pony, die er nu blijkbaar niet meer is. Hoe heb je toen de keuze gemaakt? Zowel bij je hengstje als met die bonte heb je een keuze gemaakt. Daarom vraag ik me af waar nu je twijfel dan zit?