Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tnfd schreef:Jeetje, bedankt voor deze wijsheid en het begrip. Dit voelt heel fijn. Ik heb voornamelijk in het verleden toen ik jong en (redelijk) ontwetend was ook echt wel fouten gemaakt. Neem het verhuizen door of samen met vriendinnen.. Maar het overgrote deel heb ik gedaan om het voor mijn paard zo comfortabel mogelijk te maken en zijn gezondheid in acht te houden. Ik hoop met heel mijn hart dat het hier in positieve zin gaat veranderen, maar voer en met name hooi is gewoon zo belangrijk voor een paard.. Hij zou het eigenlijk onbeperkt mogen en moeten krijgen vanwege zijn leeftijd, zijn bouw en behoeftes. Vaak word dit ook aangeboden en houden ze zich er niet aan, helaas.. Nogmaals echt heel erg bedankt! Het is echt niet makkelijk
Sterrebell schreef:Om die reden heb ik er een 2e pony bijgekocht en ze in eigen beheer genomen zodat je zelf alles kan bepalen. Is day niet iets voor jou in eigen beheer? Dan neem je er 1 of 2 pensio(e)n klanten bij en kan je het zelf bepalen en evt zorgen delen of wat verzorgers erbij nemen.
In eigen beheer kan ook stressvol zijn, maar niet zo stressvol als elke keer in zulke situaties belanden.
Ik snap ook dat dit niet voor iedereen haalbaar is.
Wel wil ik je mijn respect geven, je was en bent echt mega jong nog en dan is een paard een grote verantwoordelijkheid.
In welke omgeving zit je eigenlijk?
SjonnieZ schreef:Is dat zo TS?
Ik heb de redenen voor vertrek even kort samengevat.
1. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze
2. Zelf Niet op je gemak
3. Achteraf bezien niet doordachte stalkeuze
4. Vriendin boven welzijn paard gesteld
5. Teveel klusjes op stal
6. Vriendin boven welzijn paard
7. Het gevolg van de keuze bij 6.
8. Teveel klusjes
9. Teveel reizen
10. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze
11. Stal 9, perfect voor je paard maar reistijd
12. Gewijzigde omstandigheden op stal.
13. Achteraf bezien niet doordachte stal keuze.
5 van de 13x ben je verhuisd in het belang van jouw paard. Alle overige keren ben je verhuisd omdat het jou beter uitkomt.
Het is inmiddels duidelijk dat jouw paard niet in een 24/7 concept past of in een grote kudde. Dat is na al dat geleur met hem is dat natuurlijk ook niet zo vreemd.
Oudere paarden worden daarnaast op enig moment zo wie zo niet meer goed opgenomen in de groep.
Dat hij hier niet kan blijven is duidelijk. Dus ga nog 1x op zoek naar een concept dat bij je paard past en neem alle ongemakken voor jezelf voor de laatste paar jaar voor lief.
En mss een overweging. Als je niet dagelijks rijdt en hij perfect gelukkig is en verzorgd wordt op stal 9, waarom daar dan niet naar terug?
Ik ken de reistijd niet maar mijn paard staat bijv. op 35-40 minuten rijden van stal.. niet altijd handig maar het is voor hem de beste plek dus ik neem de dagelijkse reistijd voor lief.
anjali schreef:Zoals ik eerder al schreef, is het vrijwel niet te doen om je paard(en) elke dag zelf te gaan verzorgen als je nog andere verplichtingen zoals studie of werk hebt. Tenzij dat je ze aan huis hebt staan. Maar ts geeft aan dat ze op een appartement woont zelfs zonder opslagruimte. Ja er zijn mensen die tenslotte een woning buitenaf met ruimte voor paarden aan huis kopen, maar dat kan niet iedereen en ts is ook nog jong.
Kendra schreef:Ik denk dat het in ieder geval belangrijk is goed na te denken en - wat vaker is gezegd hier - een weloverwogen keus te maken. Het klinkt allemaal erg impulsief en ik denk vooral: arm paard!
De paarden waarvan ik weet dat ze zo vaak zijn verhuisd, zijn vaak wat nerveus of juist erg in zichzelf gekeerd. En heel eerlijk: een paar van die paarden heb ik op stal gehad, en in beide gevallen vond ik de eigenaar zeer gecompliceerde persoonlijkheden (die ook bij andere stallen als zodanig bekend stonden, dus zorg er voor dat je welkom blijft op de leukere stallen!). Maar dat kan ook toeval zijn.
Maak dus desnoods een keus waarvoor je iets langer moet rijden, waar ook jijzelf iets moet inleveren, maar: kies voor je paard. Laat je goed informeren, je hebt voldoende ervaring maar blijkbaar kun je nog steeds niet goed inschatten (of de juiste vragen stellen) over wat je paard nodig heeft, hoe consequent de stalhouder is, hoe het in de winter is op een stal of als het nat is, enz.
En zorg dat je onafhankelijk bent van anderen. Je moet jezelf kunnen redden, afhankelijk zijn van vriendinnen of mede-stalgenoten is prima in geval van nood, maar mag nooit de basis zijn.
MissyNr1 schreef:Goh wat een stress hebben julie meegemaakt. Het is balen dat je als paardeneigenaar zo afhankelijk bent van stalhouders die om de 1 of andere reden niet kiezen voor het beste welzijn voor de paarden die ze in pension hebben staan.
Ik snap echt wel dat de kosten beperkt moeten worden en dat het runnen van een pensionstal heel veel werk is (en waarschijnlijk weinig oplevert, zeker in deze tijden). Maar als het bieden van voldoende ruwvoer van degelijke kwaliteit al niet te doen is, is het houden van paarden al niet een reële optie. Ik zou nooit een pensionhouder kunnen zijn, ik denk dat je het in de ogen van veel eigenaren nooit goed doet. Maar paarden met weinig te eten in de blubber laten staan moet je toch niet willen als stalhouder. Simpelweg uit het oogpunt van het dierwelzijn.
Het is gewoon een lastig iets. Ik ben ook een paar keer verhuisd. 2x voor het welzijn van mijn paard en 2x voor het welzijn voor mijzelf. En bij eentje 6 jaar gebleven voor mijn paard (zij had het goed, ik vond het vreselijk), totdat we een een keer zowat van het erf gejaagd werden. Toen was het wel klaar.
Ik heb wel op elke stal veel geleerd wat ik wel en niet wil. Dus wat echte dealbreakers zijn. En wat mij hielp was om meerdere keren op meerdere tijdstippen te kijken bij een stal. Ik ben wel eens s avonds geweest bij een mogelijk nieuwe stal en toen stalgenoten gesproken. Toen bleek het mooie verhaal opeens heel anders.
Ik denk dat je wat betreft je gemaakte keuzes de beste keuzes hebt gemaakt die je op dat moment kon maken. Je wil het beste voor je paard en iets dat vol te houden is voor jezelf. En je weet vaak pas of je een goede keuze hebt gemaakt als je al op die stal staat. En als je ergens staat en de regels of omstandigheden veranderen opeens en er wordt niet geluisterd naar klachten, dan kun je ook niet veel doen.
Voors en tegens op een rijtje zetten is een idee. En meerdere keren gaan kijken helpt. En kijken wat je zoveel mogelijk nog zelf kunt oplossen, bijvoorbeeld bijvoeren
tnfd schreef:MissyNr1 schreef:Goh wat een stress hebben julie meegemaakt. Het is balen dat je als paardeneigenaar zo afhankelijk bent van stalhouders die om de 1 of andere reden niet kiezen voor het beste welzijn voor de paarden die ze in pension hebben staan.
Ik snap echt wel dat de kosten beperkt moeten worden en dat het runnen van een pensionstal heel veel werk is (en waarschijnlijk weinig oplevert, zeker in deze tijden). Maar als het bieden van voldoende ruwvoer van degelijke kwaliteit al niet te doen is, is het houden van paarden al niet een reële optie. Ik zou nooit een pensionhouder kunnen zijn, ik denk dat je het in de ogen van veel eigenaren nooit goed doet. Maar paarden met weinig te eten in de blubber laten staan moet je toch niet willen als stalhouder. Simpelweg uit het oogpunt van het dierwelzijn.
Het is gewoon een lastig iets. Ik ben ook een paar keer verhuisd. 2x voor het welzijn van mijn paard en 2x voor het welzijn voor mijzelf. En bij eentje 6 jaar gebleven voor mijn paard (zij had het goed, ik vond het vreselijk), totdat we een een keer zowat van het erf gejaagd werden. Toen was het wel klaar.
Ik heb wel op elke stal veel geleerd wat ik wel en niet wil. Dus wat echte dealbreakers zijn. En wat mij hielp was om meerdere keren op meerdere tijdstippen te kijken bij een stal. Ik ben wel eens s avonds geweest bij een mogelijk nieuwe stal en toen stalgenoten gesproken. Toen bleek het mooie verhaal opeens heel anders.
Ik denk dat je wat betreft je gemaakte keuzes de beste keuzes hebt gemaakt die je op dat moment kon maken. Je wil het beste voor je paard en iets dat vol te houden is voor jezelf. En je weet vaak pas of je een goede keuze hebt gemaakt als je al op die stal staat. En als je ergens staat en de regels of omstandigheden veranderen opeens en er wordt niet geluisterd naar klachten, dan kun je ook niet veel doen.
Voors en tegens op een rijtje zetten is een idee. En meerdere keren gaan kijken helpt. En kijken wat je zoveel mogelijk nog zelf kunt oplossen, bijvoorbeeld bijvoeren
Dankjewel voor deze reactie.. Ik sta er ook echt versteld van hoe dit in zijn werking gaat.. Mijn vriend zit niet in de paarden, maar we zijn al een hele tijd samen en hij is ook echt niet te spreken over pensioneigenaren.. Jammer dat alles gaat om geld en besparen. Ze mogen van mij echt de prijs nog wel dik omhoog gooien als ze mijn paard genoeg en goed hooi geven, ik betaal wel... Maar wat ze doen is, prijs omhoog gooien en minder en slechter geven.. Schandalig. Als het kon had ik een huis met land gekocht, echt waar.. Maar een appartement kopen in deze tijden lukt mij al niet eens in mijn eentje. Echt waardeloos.. Heel erg bedankt voor je begrip en tips. Ik waardeer het echt!
Lieser schreef:TS ik lees in je reacties vooral veel extra uitleg en toelichting, alsof je er niets aan kon doen. Wat ik mis, is wat je nu concreet gaat doen de komende periode. Je hebt veel tips en adviezen gekregen, maar daar hoor ik je niet over.
Kun je iets met de tips en wat ga je nu doen met je paard?
DuoPenotti schreef:Ik lees veel ondoordachte keuzes.
Die met vriendinnen maar ook afstand en tijd van dagelijkse verzorging onderschat.
Je tiener jaren was niet zo lang. Je bent veel vaker verhuisd dan dat.
Je bent nu 27.
Tijd om eens goed te gaan oriënteren.
Desnoods Verder weg maar waar je niet dagelijks heen hoeft omdat vol pension ook echt vol pension is.
Dus de totale verzorging uit handen is. Buiten zetten, binnen halen, voeren mesten. All inn.
Want in veel stallen is terug te lezen dat de dagelijkse verzorging je opbreekt.
En daarin ben je niet de enige, daarom bestaat er vol pension.
Je paard is ouder en heeft de rust van in de nacht op stal nodig. Ook omdat hij heeft ervaren dat een groep niet blijvend is.
Dus opzoek naar plekken die 8 uur buiten aanbieden met andere paarden samen en daarna op stal.
Uiteraard met gras of hooi.
Ga eens diverse keren kijken.
Dus niet maar 1 keer.
Spreek een klant aan.
Bekijk de paarden. Zien ze er goed uit. Is de groep tevreden?
Hoe zien de stallen eruit?
Mooi zuiver. Wat is de kwaliteit van het hooi.
Hoeveel staan ze buiten, vraag door over het weer, bij elke druppel binnen of niet.
En dan kijk je wat jij nodig hebt aan faciliteiten.
Maar je paard nu eerst.
Dus al met al, oriënteer je.
anjali schreef:Nou.....als je elke dag je paard zelf binnen en buiten moet zetten dan vind ik dat echt geen volpension!! Onder volpension versta ik dat de basisverzorging helemaal gedaan wordt. Zodat je als je dat zou willen gerust langere tijd helemaal niet hoeft te komen. Dat je paard door de pensionhouder correct en voldoende gevoerd, binnen-en buitengezet, van een schone en opgestrooide stal voorzien wordt. En dat mag best wat kosten. Als je dan op stal komt hoor je een tevreden paard aan te treffen en hoef je eigenlijk alleen te poetsen en te rijden. Dat is wat ik onder volpension versta. Al het andere is halfpension of self-service. Er zijn mensen die daar de voorkeur aan geven maar dan moet je wel zelf veel tijd hebben want de verzorging moet echt elke dag gebeuren natuurlijk.
immanuela29 schreef:Sommige reacties hier zijn wel een beetje naar/vreemd. Zijn er verkeerde beslissingen genomen? Kans bestaat er ja. Maar wat gaan jullie haar daarop afstraffen? Ze kan helaas niet terug in de tijd gaan om dat op te lossen.![]()
Het enige wat je hiervan kan doen is leren.
En mijn advies; ga alsjeblieeeeft op volpension. (iets wat anderen hier juist niet aanbevelen)
Waarom? Hoever ik lees/begrijp heb je bij de meeste stallen gestaan bij mensen die aan huis een stalletje vrij hadden/weiland voor 24/7 vrij hadden en het dus gaven aan een 'pensionklant'. Maar als je echt bij een goeie stal staat, wat echt een bedrijf bedrijf is. Dan weet je meestal zeker dat het goed komt! Is het veel duurder? Ja, maar ik denk dat jij en jouw paard dat wel verdiend hebben na al die verhuizingen. Bij iemand aan stal staan die het gewoon even erbij doet / echt een bedrijf is echt een verschil. En er zijn genoeg pensionstallen die echt goeie opties bieden tot echt super lang buiten staan. extra hooi/kuil krijgen. Perfecte faciliteiten.
Geen zorgen, op grote pensionstallen staan de paarden echt niet 24/7 binnen hoor. En als de management echt goed is, kan je eventueel zelfs soms weken niet komen en weet je dat alles nog gewoon goed gaat!Ik denk dat jullie beiden dat wel even nodig hebben.
tnfd schreef:immanuela29 schreef:Sommige reacties hier zijn wel een beetje naar/vreemd. Zijn er verkeerde beslissingen genomen? Kans bestaat er ja. Maar wat gaan jullie haar daarop afstraffen? Ze kan helaas niet terug in de tijd gaan om dat op te lossen.![]()
Het enige wat je hiervan kan doen is leren.
En mijn advies; ga alsjeblieeeeft op volpension. (iets wat anderen hier juist niet aanbevelen)
Waarom? Hoever ik lees/begrijp heb je bij de meeste stallen gestaan bij mensen die aan huis een stalletje vrij hadden/weiland voor 24/7 vrij hadden en het dus gaven aan een 'pensionklant'. Maar als je echt bij een goeie stal staat, wat echt een bedrijf bedrijf is. Dan weet je meestal zeker dat het goed komt! Is het veel duurder? Ja, maar ik denk dat jij en jouw paard dat wel verdiend hebben na al die verhuizingen. Bij iemand aan stal staan die het gewoon even erbij doet / echt een bedrijf is echt een verschil. En er zijn genoeg pensionstallen die echt goeie opties bieden tot echt super lang buiten staan. extra hooi/kuil krijgen. Perfecte faciliteiten.
Geen zorgen, op grote pensionstallen staan de paarden echt niet 24/7 binnen hoor. En als de management echt goed is, kan je eventueel zelfs soms weken niet komen en weet je dat alles nog gewoon goed gaat!Ik denk dat jullie beiden dat wel even nodig hebben.
Dankjewel voor je begrip! En ook voor je tips! Ik waardeer het echt zo erg dat er ook heel veel mensen met mij meeleven, meedenken en mij begrijpen. Ik voel me al zo schuldig naar mijn paard toe..
Helaas is het wel zo dat het overgrote deel van alle stallen waar ik gestaan heb grote pensionstallen waren (zo ook waar ik nu sta) en ook hier gaat het dus met enorme regelmaat heel erg mis.. De beste stallen waar ik heb gestaan waren grote "doe het zelf stallen" of die ene perfecte stal, die was bij iemand aan huis.. en beide is voor mij nu geen optie meer verdrietig genoeg.. Misschien ligt het aan mijn regio, ik heb geen idee. Wel ga ik alle tips mee nemen als ik weer ga kijken naar een volgende stalling, alle vragen op papier zetten en dus stellen.. Vaker langs komen en mensen (wellicht ook op bokt) vragen om meningen en ervaringen.
Citaat:Er is vast wel ergens een goeie stal! :J Misschien ietsjes verder. Maar Nederland is gelukkig niet zo groot en met de auto kom je overal!![]()
Ik zou als het mogelijk is echt de 24/7 en doe het zelf stallen weg houden uit je potentiele volgende stal - lijst. En gewoon een fijne luxe stal zoeken met nog wel veel weidegang. Maar ook lekker rust!Ik hoop dat je wat leuks gaat kunnen vinden waar zowel jij als je paard het naar je zin gaan krijgen.
En neem alles niet te persoonlijk op hoor van de andere reacties. Je hebt voor jou en je paard uiteindelijk de beste keuze gemaakt. Uiteindelijk komt het allemaal weer goed en dan ga je eindelijk relaxed naar stal kunnen komen