Verkoop jij je sportpaard naar China?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:33

anjali schreef:
Nadat je een paard verkocht hebt, heb je er toch helemaal niets meer over te zeggen. Ook niet als je hem\haar aan een Nederlander verkoopt. Tenzij dat je verkoopt onder contractueel vastgelegde voorwaarden. Maar meestal gaat bij verkoop het eigendoms- en beslissingsrecht over op de koper. Als je dat niet ziet zitten is zelf houden een betere optie.

Maar daar hebben we het nu niet over. De vraag van TS is "zou je je sportpaard naar China verkopen"
En als je zelf je paard verkoopt, heb je daar nog wat over te zeggen.
Wat er daarna met zo'n dier dan gebeurt natuurlijk niet.

Ik vind China ook heel twijfelachtig. Ik vind de Chinezen ook met andere dieren nogal apart omgaan, maar een tijdje geleden een keer een item gezien over hoe de paarden daar gehouden worden en toen dacht ik ook: Nooit van mn leven Kan best dat er intussen wel eea veranderd is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:30

Babootje schreef:
anjali schreef:
Nadat je een paard verkocht hebt, heb je er toch helemaal niets meer over te zeggen. Ook niet als je hem\haar aan een Nederlander verkoopt. Tenzij dat je verkoopt onder contractueel vastgelegde voorwaarden. Maar meestal gaat bij verkoop het eigendoms- en beslissingsrecht over op de koper. Als je dat niet ziet zitten is zelf houden een betere optie.

Maar daar hebben we het nu niet over. De vraag van TS is "zou je je sportpaard naar China verkopen"
En als je zelf je paard verkoopt, heb je daar nog wat over te zeggen.
Wat er daarna met zo'n dier dan gebeurt natuurlijk niet.

Ik vind China ook heel twijfelachtig. Ik vind de Chinezen ook met andere dieren nogal apart omgaan, maar een tijdje geleden een keer een item gezien over hoe de paarden daar gehouden worden en toen dacht ik ook: Nooit van mn leven Kan best dat er intussen wel eea veranderd is.

Hoe worden paarden daar dan gehouden?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:36

Ik denk dat het echt per plek in China kan verschillen, maar via een kennis die daar gewerkt heeft heb ik wel filmpjes van een soort 'paardenflats' gezien. De paarden moesten dan met een lift naar de stallen op de eerste verdieping. Echt veel buiten komen ze dus niet. Ik wordt er niet zo vrolijk van. En dit was dus een stal die mensen uit het westen invloog, dus het geld en de kennis zou er toch moeten zijn

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:34

Kidde schreef:
Ik denk dat het echt per plek in China kan verschillen, maar via een kennis die daar gewerkt heeft heb ik wel filmpjes van een soort 'paardenflats' gezien. De paarden moesten dan met een lift naar de stallen op de eerste verdieping. Echt veel buiten komen ze dus niet. Ik wordt er niet zo vrolijk van. En dit was dus een stal die mensen uit het westen invloog, dus het geld en de kennis zou er toch moeten zijn

Dat was zeker in een grote stad dan? Want verder is er ruimte genoeg in China lijkt me? Enige tijd geleden was er ook zoiets over een paardenflat of zo in New York bij Central Park. Daar was een manege die dat had .Die paarden gingen wel af en toe " op vakantie"naar weiden die ze elders hadden.Maar er was zo veel heisa over dat (volgens wat ik me herinner) die manege dicht moest tot verdriet van velen die daar reden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 21:12

Het gaat niet om de exacte situatie in China; is ook bijna onmogelijk, dat land is ook zo groot.

China is voor mij een voorbeeld van een land met een hele andere (sport)cultuur, nog geen traditie in de paardensport, nog weinig kennis en ervaring als het gaat over houderij, training en gezondheid. Andere opvattingen over de relatie mens-paard en over dierenwelzijn. En weinig/geen infrastructuur, dus weinig dierenartsen, hoefsmeden, fouragehandelaren, enz.

Dat er goede voorbeelden zijn en dat het beter is dan 10 jaar geleden klopt vast. De vraag is dus: durf je het aan?

Popstra

Re: Verkoop jij je sportpaard naar China?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:53

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 08:00

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:39

Kendra schreef:
Popstra schreef:
Het zal allemal wel mee vallen als ik dit zo zie...

https://corporate.hkjc.com/corporate/en ... index.aspx

Wat ik zeg: goede voorbeelden zijn er altijd.
En Hong Kong is natuurlijk absoluut niet representatief voor China…

Daarnaast geven ze onder het welfare stukje zelf al toe dat ze de paarden zeer beperkt vrije beweging kunnen geven (dus weinig tot geen weidegang of op de paddock) en dat gepensioneerde paarden naar het buitenland worden geexporteerd om dat wel te kunnen bieden.
Dus zelfs in de 'top' van een prettige faciliteit kan zo'n basisbehoefte niet worden vervuld.
Citaat:
Hong Kong based horses do have access to turnout (spelling) and free exercise as much as possible, but due to the space limitations, horses and ponies cannot live out in the field for long periods of time. The Club has the option to consider export to an overseas location for horses and ponies requiring a long period of turnout for rehabilitation purposes, more frequent turnout for their health or temperament, or for a change of pace following retirement.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:20

Paarden sport is pas vanaf 2000 in opkomst in China.
Dat is natuurlijk heel erg kort nog maar de ontwikkelingen gaan sneller in vergelijking van hoe het hier bijv 45 jaar geleden tot nu is gegaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:23

De rijkere Chinezen wonen voor het grootste deel in de steden; in de plattelandsgebieden vooral armere Chinezen en een achter gebleven ontwikkeling. Daar worden geen sportpaarden gehouden.
Dus dan snap je wel waarom de paarden in flats worden gehouden. Grote steden daar zijn echt groot; formaatje heel Nederland.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 14:57

Die paarden in Hong Kong gaan waarschijnlijk naar de UK voor revalidatie of pensioen, deze club is van oorsprong natuurlijk Brits.

Maar we dwalen af. Dank voor alle inzichten en fijn om te lezen dat meer mensen twijfelen.
En wat tengeltje zegt; als je ze via de veiling verkoopt heb je er sowieso niets over te zeggen - en soms is het verstandig wat meer afstand tot een paard te houden als je wilt verkopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:01

Kendra schreef:
Maar we dwalen af. Dank voor alle inzichten en fijn om te lezen dat meer mensen twijfelen.
En wat tengeltje zegt; als je ze via de veiling verkoopt heb je er sowieso niets over te zeggen - en soms is het verstandig wat meer afstand tot een paard te houden als je wilt verkopen.

Ons veulen dat dit weekend in de 1e kwpn veiling staat heb ik een minimum bedrag voor in mn hoofd. Stiekem hoop ik dat dat niet geboden wordt en dat ik m zelf moet houden _O- _O- _O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:45

Nee, ik zou dat zelf niet willen!

Wat gaan ze ermee doen als het oud of ziek zijn en of niet naar behoren presteert?
Het dierenwelzijn is het er verschrikkelijk slecht gesteld.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 11:38

Babootje schreef:
Kendra schreef:

Ons veulen dat dit weekend in de 1e kwpn veiling staat heb ik een minimum bedrag voor in mn hoofd. Stiekem hoop ik dat dat niet geboden wordt en dat ik m zelf moet houden _O- _O- _O-

Herkenbaar. En dan blijft ie - en de dag erna denk je, tja, wat nu ....??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:07

Kendra schreef:
Herkenbaar. En dan blijft ie - en de dag erna denk je, tja, wat nu ....??

Nou ja dat dus....