Pony kopen of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:25

Ik zou het doen. Ts rijdt er al een jaar mee dus kent zijn gezondheidstoestand. Ik denk dat ze spijt krijgt als een ander hem koopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:29

anjali schreef:
Ik zou het doen. Ts rijdt er al een jaar mee dus kent zijn gezondheidstoestand. Ik denk dat ze spijt krijgt als een ander hem koopt.

Dat zegt toch helemaal niks. Genoeg ruiters die helemaal niet voelen dat een paard niet zo beweegt als het hoort te bewegen. Als je echt wil weten of een paard gezond is dan moet je een dierenarts dat laten checken, in ieder geval klinisch.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:11

Ik heb ooit in dezelfde situatie gezeten. Toen ik hoorde dat mijn bijrijdpaard te koop kwam, werd ik instant misselijk bij de gedachte dat ze uit mijn leven zou verdwijnen dus ik heb geen seconde hoeven nadenken. Beste koop ooit. Ik ben 22 jaar haar eigenaresse mogen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:12

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Van 10? Heb nog nooit een Fjord gezien van 10 met artrose...

Alle (echt alle, sorry ik kan het niet anders maken) fjorden die ik heb gekend van de leeftijd en soms ook nog jonger hadden artrose. Wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen op de regel zijn he, maar laten keuren zeker bij die prijscategorie is altijd een goed advies.

Bijzonder, heb ooit stage gelopen bij het Fjordenpaarden stamboek (naast dat we er zelf twee gehad hebben) en artrose is echt niet iets wat veel voorkomt bij Fjorden. In ieder geval niet op die leeftijd, ze staan ook bekend om hun hardheid.

Denk dus dat de uitzonderingen dan meer in jouw hoek zaten. :)

Wat niet wil zeggen dat klinisch keuren onverstandig is, dat zou ik ook wel aanraden.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:04

Babootje schreef:
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn (de prijs) is het dat vaak ook.
Naast eczeem ken ik geen fjord van die leeftijd zonder artrose. Ik zou m dus zeker ook laten keuren door een dierenarts

Mijne is 10 en helemaal 100% op de röntgen zonder artrose hoor…. Vorig jaar gekeurd bij aanschaf. Zo ken ik trouwens nog wel tientallen van die leeftijd allemaal 100 op de röntgen.

TS: voor die prijs zou ik het niet laten, mits je wel een idee hebt hoe je het wilt gaan doen als je naar het buitenland gaat. Als je dan iemand hebt is het geen probleem lijkt mij. Hier ook een fjord met eczeem, maar niet te zien want dmv voeding en dekens al geruime tijd geen jeuk. Daar moet je wel echt mee aan de slag gaan, indd sneu zo zonder deken. Ik zou hem wel ff laten keuren, zoals bij aanschaf van elk paard ookal is het van een bekende (of in dit geval ben je de bijrijder).

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:14

Babootje schreef:
anjali schreef:

Dat zegt toch helemaal niks. Genoeg ruiters die helemaal niet voelen dat een paard niet zo beweegt als het hoort te bewegen. Als je echt wil weten of een paard gezond is dan moet je een dierenarts dat laten checken, in ieder geval klinisch.

Bangmakerij dit, jeetje. Er zijn meer wel fjorden die geen artrose hebben op die leeftijd dan wel hoor. Dat jij die ervaring hebt gehad is puur toeval. Ik heb er inmiddels 3 en alle 3 in orde, waarvan 1 12 jaar is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:25

Babootje schreef:
anjali schreef:

Furst schreef:
Bangmakerij dit, jeetje. Er zijn meer wel fjorden die geen artrose hebben op die leeftijd dan wel hoor. Dat jij die ervaring hebt gehad is puur toeval. Ik heb er inmiddels 3 en alle 3 in orde, waarvan 1 12 jaar is.

Ik zeg alleen maar dat keuren verstandig is omdat je (in ieder geval de meesten niet) zelf niet goed kunt beoordelen of een paard gezond is. En dat dat idd ook voor Fjorden geldt. Mijn ervaring is veel artrosegevallen bij Fjorden. Maar dat is mijn ervaring. Ik vind ze overigens super leuk! Ook gevallen hier op bokt te vinden trouwens. Dus nee, het zijn geen standaard gezonde paarden. En de prijs geeft aanleiding tot keuren.

Zorro_BJ

Re: Pony kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:06

Ik zou het doen. Je hebt er al een klik mee, en kent de pony al goed. Als je hem niet koopt kun je er later spijt van krijgen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:13

Zomereczeem drukt enorm op de prijs, dus zo'n goedkoop buitenkansje vind ik het nou ook weer niet.
Hij is zeker niet duur hoor, maar voor veel mensen is zomerexceem echt wel een drempel.
Het zou mij ook tegenhouden. Altijd in de weer met dekens en smeersels en de zorg die erbij komt kijken.
Aan de andere kant staat hij nu kennelijk zonder deken. Ervan uitgaande dat hij er acceptabel bij staat, heeft hij misschien een lichte vorm. Dat scheelt wel.

Uiteindelijk kan je alleen zelf de beslissing nemen. Ik weet niet hoe erg je hem zal missen en hoe groot de kans is dat je lange tijd weg gaat.

Fjorden zijn trouwens paarden, geen pony's :D

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 23:31

Ik zou het ook doen. Mocht het toch allemaal niet lukken, dan weet je dat ook en het paard lijdt er niet van, want voor hem verandert er in eerste instantie niets toch als je hem koopt? :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:33

Ik zou het doen, je kent de pony en weet de status van zijn gezondheid. Even een klinische keuring erdoor en dan veel plezier hebben samen
Laatst bijgewerkt door Amado op 05-08-25 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:07

Ik zou het ook doen als de financiële middelen en de tijd ervoor hebt. Gok dat je er spijt van gaat krijgen als je het niet zou doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:18

Het klinkt goed en er staan zeker een hoop seinen op groen.

Die zomerexceem zou mij ernstig tegen houden. Maar je kent het paard al, en weet hoeveel impact het op hem en jou heeft.

Maar die 2 jaar in het buitenland zou ik even een keer extra overdenken. Er zijn op zich genoeg opties.
Of je verkoopt tegen die tijd. Of je zoekt een betrouwbare bijrijder.

Of je laat je er door tegen houden. Dat laatste had ik een beetje last van. Ik ben wel naar het buitenland geweest voor mijn studie maar wel beduidend minder lang dan andere studiegenoten. Nooit spijt van gehad overigens. Maar als je zo'n type als ik ben, heb je nu nog de kans om die afweging even goed helder te maken. Een langere tijd in het buitenland was namelijk óók gaaf geweest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:30

Je gaat nu maar 2x per week, heb je er straks 7 dgn per week tijd voor? Of staat ie volpension?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 08:37

Laten keuren zou ik zeker doen voordat ik ga kopen.

De pony staat nu in een kudde bij een boer waarvan ieder paard 2 mensen heeft die ervoor zorgen. Zo verdelen we onderling ook de ochtend- en avondvoerbeurt en mestbeurt. Er is dus 1 dag in de week dat ik er echt heen moet om te voeren en mesten, verder is het wat ik zelf wil. 7 dagen per week hoeft in principe ook niet, want de paarden lopen 24/7 op de wei

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:38

Je hebt heel lang de kans gehad deze pony te leren kennen waardoor je precies weet wat je koopt. Geen verborgen gebreken dus.

Dat is al een heel groot pluspunt die je niet snel meer zult krijgen. De rest moet je zelf invullen, of die pony echt iets voor je is.

M.b.t stalling: je kunt altijd uitkijken naar wat anders, hoewel ook hiervoor geld dat je weet hoe het er is.