Hoe stop je met paarden houden? Dilemma's :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:17

Als ik stop met de paarden zou ik gaan verhuizen ook.
Het aanhouden is nutteloos want dan ben je ook nog veel aan het werk met netjes houden.

Vind dat ook veel makkelijker te verkopen dan dat ik mijn paarden weg zou moeten doen.

Ik zou dan ergens veel kleiner maar wel vrij staand gaan wonen. Geen beesten meer om inderdaad weg te kunnen gaan op vakantie wanneer je maar wil.

Nickee_ooe

Re: Hoe stop je met paarden houden? Dilemma's :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:46

Herkenbaar topic TS.

Wij hebben 7 mini's, helaas ook deels met zomereczeem, waarmee we net weer een nieuw traject gestart zijn om te kijken of we het onder controle kunnen krijgen.
Ik heb ook veel te weinig tijd voor ze, helaas en denk er wel eens over na, hoe het zou zijn als ik het allemaal niet meer hoef te doen... verkopen zou ik ze hier nooit, maar ik denk niet dat we er weer eentje bijkopen als we er eentje hebben moeten laten gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:58

Koper schreef:
Ik heb het met liefde gedaan. Maar ik heb de afgelopen jaren niet één keer de neiging gehad om bij -6 of in een regenstortbui in het donker naar buiten te gaan en stront te ruimen om daarna nog verder te doorweken met hooinetten en flapperende dekens.

:=

Ik vind het een lastige afweging. Je leeft maar één keer, maar bent tegelijkertijd ook een verantwoordelijkheid aangegaan. Ik heb ze ook aan huis, en weet hoe zwaar het kan zijn, zeker als je meer lasten dan lusten ervaart. Ik heb er toen voor gekozen om een paard weg te geven en dat heeft me enorm geholpen, maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou geen optie is. Lastig hoor. Misschien is een leuke verzorger iets om jou wat te ontzorgen..? Wat zegt de dierenarts qua perspectief?

Overigens merk ik bij mezelf dat het in fases gaat. De ene periode gaat het je makkelijker af dan de andere. Dat hangt ook samen met de hoeveelheid zorg/werk en in hoeverre je ook dingen kan doen die je zelf écht leuk vindt.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:21

Ik heb sinds een half jaar geen paarden meer na altijd paarden te hebben gehad.
Mijn paard kreeg een blessure die ongeneeslijk bleek. Ik had ook nog paarden van een ander staan. Dit heb ik nog bijna 2 jaar volgehouden. Net als TS moet ik er niet aan denken om meerdere mensen op mijn erf te hebben, dus een pensionstal beginnen is niets voor mij. Ik heb haar na 2 jaar dus verzocht een andere stal te zoeken en alles rigoureus opgeruimd.
En eerlijk… ik heb ze tot op heden niet gemist. Het was een geweldige tijd maar nu is het tijd voor andere dingen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:27

Ik snap je helemaal.
Nu met dit fijne weer is het allemaal nog wel te doen,maar ik zie op tegen de winter.
Ik heb ook mijn paarden aan huis.
Het zijn er maar 2 maar ik doe ook alles echt zelf.
Ik had er eerst 3 dan trek ik echt niet meer.
En heb toen een verdrietige keuze gemaakt om er 1 te verkopen.
Soms denk ik wel eens ik verkoop er nog 1 en dan gaat de ander in pension ergens.
Dan heb ik meer tijd, vrijheid,rust.
Ben ook al 52 en mijn 2 paarden zijn nog jong.
Maar het breekt dan ook weer mijn hart als ik zie hoe dol ze op elkaar zijn.
De merrie heeft de ruin geboren zien worden en heeft hem altijd bemoederd.
Komt tijd komt raad.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:46

Mijn paard is 30 en ons laatste paard, wel heb ik nu 2 pensionpaarden erbij en doe al het werk alleen.Het voordeel is wel dat als mijn ruin er niet meer is, ik kan stoppen als het niet meer zou gaan door gezondheid of plannen als mijn man met pensioen gaat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:03

Ik ben gestopt met de paarden.. Ik merkte dat ik na ruim 15 jaar eigen paarden gehad te hebben, de kosten en de tijd die erin ging zitten, niet meer op vond wegen tegen het plezier dat ik uit het rijden & mennen haalde..

Maar aan de andere kant.. Ik heb mijn laatste paard verkocht aan mijn "stalbaas" en haar man.. Ik stond particulier in Elspeet op de Veluwe..

We zijn bevriend geraakt met hen en ik mag hem nog wel eens meenemen van ze.. Dus helemaal uit 't oog is hij niet.. :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:12

Hier ook na 20 jaar gestopt met de paarden. Voelt als een nieuw hoofdstuk in het leven. De leuke dingen wogen niet meer op tegen de lasten. Het ging heel erg tegen staan op den duur. De kopzorgen alleen al die wegvielen was een verademing. Er zijn vele andere dingen die je kan doen met een groot stuk grond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 21:16

Tja, heftig.... ik ben speciaal naar de Veluwe verhuisd met de paarden aan huis zodat ik hier lekker kon rijden...
Mijn beide paarden bleken bij aankoop al maandagochtend-modellen.
Ze hebben iedere denkbare kwaal gehad, en dat lag niet aan foutief management of gebrek aan kennis. Ik heb gewoon vooral met mijn hart gekocht en niet met mijn verstand.

Lang verhaal kort: ik heb ze beiden vanaf 5 jaar oud. En de oudste is 23 met ppid, geen tanden en artrose en heel gevoelige darmen en astma, en de ander is 19 en heeft eczeem en spat aan beide achterbenen.
Het rijden is voor mij dus eigenlijk een onvervulde droom.
Ik heb als kind altijd eigen pony's gehad, en mijn hele leven veel gereden. Maar eigen paarden dus weer sinds deze 2, en toen hield het rijden op zeg maar.....

Ik heb wel een enorm sterk verlangen naar een rijpaard. Op dit moment wandel ik met mijn paarden, of fiets, en ik overweeg wat te gaan doen met een sulky. Maar goed, het is de vraag of dat nog geschikt voor ze is.
Verder huur ik in de regio wel eens een paard, om toch wat te kunnen rijden.

Naast de rijpaarden (die ik dus niet kan rijden, grinnik) heb ik nog 2 mini's. Die gaan op zich prima. Weinig werk ook.

Maar goed.... ik durf er niet nog een paard bij te kopen zodat ik kan rijden. Qua werk, qua zorg, qua tijd. Ik zal dat pas doen wanneer er 1 weg valt.
Maar ik verzorg ze goed, dus er bestaat dus ook gewoon een kans dat ze 30 worden (dat betekent suiker-arm hooi vinden, elke dag hooi stomen, regelmatig vernevelen voor de luchtwegen, het nodige aan supplementen, etc, etc...).

Zelf ben ik inmiddels bijna 50.... tja.... hartstikke jong natuurlijk ;-) Maar goed, wat ga je nog wel doen en wat niet? Voor nu rol ik maar wat door, en wacht rustig af..... Het is wel iets dat me bezig blijft houden.

Paulobi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 22:27

Goed om al jullie reacties te lezen! Dat ik het heb 'opengegooid' helpt me in mijn proces, merk ik. Want dat is het echt, een proces. Dat nu ineens versnelt.

Goed advies, om de paardenarts hier te vragen naar zijn mening. Die geeft hij niet als je er niet om vraagt (wat ik wel snap).
Mijn dagelijkse referentiekader is mijn vriendin, die alles doet om haar oudjes op de been te houden (soms te veel, in mijn ogen). Dan voelt het voor mij als 'gemeen' om te denken aan het laten inslapen van mijn paarden, die qua leeftijd in de bloei van hun leven zijn. En het lijkt me ook heel raar als ik mijn pony's zou laten gaan en zij haar paarden nog steeds heeft - maar ik moet dat natuurlijk helemaal niet vergelijken, ik moet naar mijn eigen situatie kijken.
En helder kijken naar hoe ze er ieder voor staan.

De Appaloosa is voordat ze bij mij kwam, een paar jaar geleden, helemaal doorgelicht en toen was er nog geen artrose te zien. Ze loopt stijfjes (kan ook randje hoefbevangenheid zijn) en ik hoor soms 'knakjes' in een gewricht als ik met haar wandel.
Voor de kleine Tinker wil ik wel kijken of de behandeling waar ik nu mee bezig ben aanslaat.
De grote Tinker en de Appie krijgen allebei glucosamine complex en cox compositum, natuurlijke middelen bij artrose. Bij de Tinkers zie ik dat hun klachten echt niet fijn zijn. De Appie zit beter in haar vel en vind ik sowieso nog te goed om te laten gaan. Een tijdelijk weidemaatje erbij, mocht ze alleen komen te staan, vind ik nog wel een optie.
Zelf weer een rijpaard kopen... Al mis ik het gevoel van een bosritje samen soms wel, ik weet niet of ik dat hele traject weer in zou willen. Ik ben nooit een heel goede ruiter geweest, ik zou weer les moeten nemen, gedoe met goede zadels, de druk van móeten rijden... Ik denk dat ik er wel uit gegroeid ben.

En ik had lang het idee van: als hier geen paarden meer lopen, waarom zouden we hier dan nog willen wonen, wat is het nut dan? Maar het is een fijne plek en ik kan het nu wel anders zien. Als ik kijk naar wat er allemaal leeft in de weitjes, bijen die zoemen, krekels, vogels, sporen van reeën over de track, kikkers in de poel. We hebben een natuurgebiedje gecreëerd en dat heeft op zich al waarde, ook zonder paarden.
We hebben daarnaast een grote tuin, twee honden (waarvan een met best wel een rugzakje, niet altijd makkelijk - nee, ik mag echt geen zielige beestjes meer binnenhalen), en oja ook nog een zoon van 12 (hier een bloossmiley). Die heeft zijn moeder nodig om hem achter zijn schermpjes vandaan te sleuren, vaker dan nu gebeurt. Ook zonder paarden genoeg te doen.

Het voelt inderdaad alsof er een nieuw hoofdstuk aan zit te komen, en dat het daar ook tijd voor wordt. Een raar gevoel, want de paarden zijn altijd zo belangrijk voor me geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:47

Natuurgebiedje met track klinkt wel heel idyllisch. Ik snap ook dat je niet wil verhuizen, je woont nu in een droom die werkelijkheid werd. Zou het daarom een optie zijn om op termijn wat andere, makkelijker te houden dieren een verblijf in dat natuurgebiedje aan huis te gunnen? Schaapjes ofzo?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:58

Ik wil niet door drammen hoor maar een keer van die appaloosa gegooid worden zou geen reden hoeven te zijn om er nooit meer op te stappen.
En die Tinker die zich afsluit moet misschien gewoon wennen aan wat uitdaging.Eventueel kun je twee paarden tegelijk mee nemen naar buiten.
Best saai voor een paard altijd op het erf blijven…vind ik.
De artrose moet wel heel erg zijn als je niet eens een stap ritje meer kan maken.
Meestal is dat juist wel de aanbeveling van dierenartsen om toch wat te rijden.Alleen maar mest scheppen elke dag zou mij ook gaan vervelen .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:14

office schreef:
Ik wil niet door drammen hoor maar een keer van die appaloosa gegooid worden zou geen reden hoeven te zijn om er nooit meer op te stappen.
En die Tinker die zich afsluit moet misschien gewoon wennen aan wat uitdaging.Eventueel kun je twee paarden tegelijk mee nemen naar buiten.
Best saai voor een paard altijd op het erf blijven…vind ik.
De artrose moet wel heel erg zijn als je niet eens een stap ritje meer kan maken.
Meestal is dat juist wel de aanbeveling van dierenartsen om toch wat te rijden.Alleen maar mest scheppen elke dag zou mij ook gaan vervelen .

Ik denk wel dat het het proberen waard is….

Soms denken we teveel in onmogelijkheden. Maar kijk eens wat mensen met de nodige handicaps nog allemaal kunnen.
Bewegen helpt ook enorm bij de door jou genoemde kwalen.
Zelf moet ik dat ook blijven zeggen tegen mezelf; dat je ze juist ook iets geeft door ze het vertrouwen te geven dat ze iets kunnen.
Naarmate je vaker iets doet, merk je ook dat ze vooruit gaan

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:28

Een paard wat zich door pijn of ongemak niet aan de benen laat zitten leidt geen paardwaardig bestaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 01:22

Hier sinds 2022 'Koos paardloos', toen heb ik mijn senior pony in moeten laten slapen. Na 26 jaar gereden te hebben, waarvan 15 jaar met mijn eigen pony.

Toen hij nog leefde kampte ik al een tijdje met een gebrek aan zin om te rijden, mennen deed ik met ietwat meer plezier, maar eigenlijk tutte ik liever alleen maar nog. Hij stond op volpension met veel weidegang dus hij kwam niks te kort. Vaak kwam ik op stal om hem te borstelen en wat snoepjes, een wandeling te voet, en weer weg.

Op dit moment mis ik het helemaal niet om een paard te hebben. Het geld, maar ook de tijd investering is gewoon gigantisch, en de omvang daarvan realiseerde ik pas toen het wegviel.

Eens in de zoveel maandjes ga ik naar mijn oude stal om één van de oudjes te borstelen, en zo nu en dan maak ik een buitenrit. Het bevalt, maar niet genoeg om het hele paardentraject weer te starten. Bot gezegd: het geld en de tijd die ik nu over houdt bevallen op het moment nog te goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:48

Jasmijn159 schreef:
Een paard wat zich door pijn of ongemak niet aan de benen laat zitten leidt geen paardwaardig bestaan.

Het paard laat liever niet aan haar benen zitten staat er, het is niet duidelijk of dit door pijn of ongemak komt.
Er zijn immers ook bijzonder veel paarden die dat niet prettig vinden (hetgeen je ze toch zal moeten aanleren) die geen pijn of ongemak ervaren.

Je moet met dit soort dingen ook oppassen dat je niet teveel en te snel een wenselijke kant op denkt en praat, om voor jezelf te rechtvaardigden dat je het paard inslaapt.

Ik ben daar niet op tegen. Ook hier zal een grotere complicatie niet weer leiden tot een eindeloze route van zorgen dat het weer goed komt... dan wordt het ook afscheid.
Maar het paard doden om mezelf het werk te besparen of ruimte te maken voor een nieuw paard voelt toch niet zuiver.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:52

Het lijkt me ook wijs om zaken uit elkaar te houden, als paard slechte associaties heeft met het behandelen van de benen door de CPL dan is het logisch dat het dier niet wilt dat iemand aan de benen zit. Het kan ook dat de CPL dusdanig ernstig is in combinatie met de artrose dat dit het probleem is..of paard heeft nooit goed geleerd om behandeld te worden. Teveel onduidelijkheid om kort door de bocht te zeggen dat het dier dood beter af is..en in het hele verhaal mis ik ook de dierenarts. Ook bij de andere twee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:57

Hier ook geen eigen paarden meer. Toen de oudste overleed, bleef de jongste (die ook al op leeftijd was) over. Die vindt alleen rijden niet zo leuk en is ook gewend om samen in de paddock te staan enz. Toen heb ik nagevraagd bij een paar mensen die ik echt vertrouw, en nu zijn een moeder en dochter dolgelukkig met de jongste. Verkopen op internet zou ik niet gedaan hebben, dan was ze gebleven. Maar soms is de mogelijkheden onderzoeken al genoeg om de oplossing te vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:05

Zoals ze velen hier al aangeven:

Ik zou alle paarden eens echt objectief bekijken en door laten lichten door een dierenarts. Echt fatsoenlijk.
Dan heb je een beeld bij hun reële kansen en kun je daar naar handelen.
Misschien is inslapen reëel, misschien een behandeling en juist wat arbeid.

Misschien doordat je nu geen aandrang om te rijden had, heb je naar mijn idee ook een beetje een onoverzichtelijke situatie. Ik zie wat vermoedens en verdenkingen. Maar echt wéten wat er aan de hand is doe je niet denk ik. Dat is zo te horen nu geen ramp. Ze scharrelen wel wat rond.
Maar het beperkt jezelf ook erg. Je hebt geen handelingsperspectief.

Dan kun je daarna voor jezelf gaan bedenken wat JIJ wil. Wil je met (één van deze) paarden eens echt aan de slag gaan? Kun je er één met een fysio en een gedragstrainer wel heel fijn op de rit krijgen. Of misschien kun je er iemand anders voor vinden die dat ziet zitten (verkoop).

Dan kun je nog bedenken of jij zelf nog met een eventueel ander paard aan de slag wil. Bij de laatste 2 zullen en financiën dan een aanvullende randvoorwaarde kunnen zijn. Maar je kunt niks fatsoenlijks bedenken als je niet weet wat je nu precies aan de hand hebt.

En eerlijk TS? je hebt jezelf (met de beste bedoelingen) ook in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Paarden die iets chronisch mankeren zijn ook enorme energie vreters.

Hoewel ik heel fanatiek rij, zijn de de paarden echt veel meer dan een alleen midddelen tot een doel. Ik vind het echt geen probleem om de massa's werk er omheen in te steken. Ik vind het ook 'prima' om maanden er voor te moeten zorgen als er een complicatie is. Of in het geval van mijn oudje: jaaaaaren zonder dat ik er nog op rij (wel een bijrijder). Maar zodra het dan 'niet meer werkt' (mijn oudje ging 3 weken in hongerstaking) wordt het ineens een zwart gat voor energie. Dat is echt killing. Jij stort er maar werk in, maar er is geen resultaat of verwachte verbetering.

Dus dat je nu dit gevoel hebt, kan ook heel goed komen door de paarden die je nu hebt. Of je bent gewoon klaar om het los te laten. Kan ook natuurlijk.

Paulobi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 16:39

Ik ga echt geen paard laten inslapen alleen omdat ik het werk te veel vind - ik wil mezelf graag in de spiegel kunnen aankijken en ik voel wel wat zuiver is en wat niet.

De grote Tinker is voordat ze bij mij kwam bereden geweest, ik heb zelfs foto's gezien waarop ze aan het springen was. Er moet iets met haar gebeurd zijn - ik heb nooit duidelijk gekregen wat - wat bij haar trauma heeft veroorzaakt. En waarschijnlijk is ze in of op de reis vanuit Ierland ook niet echt zachtzinnig behandeld. Ze is ontzettend gevoelig voor intentie en druk, wil heel snel wegvluchten daarvan. Een halster omdoen was in het begin al heel lastig. Nu gaat dat een stuk beter, maar ik moet nog steeds heel kalm doen, het kan nooit 'zomaar even' en het kan alleen vanaf de rechterkant. Bij de vorige eigenaars zijn ze 'gestopt met haar laten bekappen' omdat het niet meer ging. Ik heb met clickertraining gewerkt aan optillen van de hoeven, en met mijn bekapster (speciaal voor haar een vrouw gezocht, van mannen moest ze niets hebben, de dierenarts hoefde maar naar haar te wijzen of ze was al weg) heel rustig geprobeerd het bekappen op te bouwen. Maar het ging dan toch over haar grens, en de keer erop liet ze het niet meer toe. Ik heb verschillende keren opnieuw geprobeerd het op te bouwen, maar ze kan haar hoef niet lang genoeg optillen om er echt iets zinnigs mee te doen qua vijlen of knippen. Dat is geen onwil, ze kan het denk ik fysiek niet. Een osteopaat stelde bij haar de artrose (in de voorknieën) vast. Zij gaf aan ook eigenlijk weinig voor haar te kunnen doen. Over haar maak ik me ook de meeste zorgen.

De laatste keer dat de dierenarts er was, was om de Tinkers te sederen - heel fijn dat dat dus bij de grote Tinker wel is gelukt, ze heeft wel bijgeleerd in de afgelopen jaren - zodat ik hun sokken kon scheren en tegen mijt behandelen. Overigens had ik nog nooit van CPL gehoord toen ik de Tinkers kreeg, ik wist ook niet dat ze het hadden, dat werd pas later duidelijk. Ook van de artrose wist ik niets.

De kleine Tinker is door de vrouw van wie ik haar heb gekocht bij een manege weggehaald, waar ze met steeds meer druk (zweep, sporen) werd gereden omdat ze anders niet meer wilde lopen. Logisch dat zij denkt: doe het lekker zelf. Ik ben vorig jaar met de opleiding tot NH instructeur van Dressuurnatuurlijk begonnen, niet om instructeur te worden, maar om meer met mijn eigen paarden te doen. Ik kwam er met haar niet 'doorheen'. Ze gaat continu op de rem staan en daar is de lol dan voor mij snel af. Clickertraining/R+ vindt ze wel leuk, als ik niet te veel van haar vraag.

Ik vind het wel een plan om tóch te proberen fysiek meer met haar en de Appie te doen. Te kijken of we er toch samen lol uit kunnen halen, uiteindelijk.
En inderdaad: ze echt goed laten checken zodat ik weet wat er speelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:00

Ik bedoelde ook zeker niet dat jij niet zuiver zou zijn hoor.
Ik heb vanaf je eerste post al het idee dat je juist erg zorgzaam en zorgvuldig bent. Misschien dus zelfs wel TE ten koste van jezelf.

Wanneer ik dan je tekst zo doorlees en de zaken lees die jij benoemt die maken dat je twijfelt over hun welzijn herken ik wel het eea.
Maar ook dus zelf een beetje ‘inploft’ wanneer de pony gewoon ‘nee’ zegt of eigenlijk niet vooruit te branden is komt bij mij wel binnen.

Het is wel een harde noot om te kraken.
Wanneer je ook nog aan die opleiding bent begonnen denk ik al: “oh jee, dit is er ook 1 die het allemaal steeds weer met frisse moed over een andere boeg heeft gegooid”.
En zelfs nu doe ik dat zelf ook weer, om toch te kijken of je het kunt ombuigen.

Weten waar je staat is sowieso goed….. dat je letterlijk weet hoe het met ze gaat.
Aan de andere kant. Bij zo’n reeks vage klachten kunnen het 10.000 verschillende dingen zijn.
En soms is wat je klinisch ziet helemaal niet gekoppeld aan wat de dierenarts ontdekt, maar heeft het een heel andere oorzaak.
Ook daar moet je jezelf dus afvragen hoeveel je nog gaat uitzoeken. Ik heb echt fortuinen gespendeerd aan onderzoeken.
En ja, er is dus van alles…… maar ze zijn vooral maandagochtendmodellen vrees ik.

Enfin, het zet in mijn hoofd ook wel weer van alles in gang.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:02

Als je kan clickeren: misschien vind je horse agility leuk? Dat is heel laagdrempelig, geeft een doel in je maand (bij de maandelijkse competitie krijg je iedere maand een nieuw parcours) en je hebt ook walk only classes. Ik doe het ook met mijn pony. :)

https://www.thehorseagilityclub.com/

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:33

Ninx schreef:
Jasmijn159 schreef:

Het paard laat liever niet aan haar benen zitten staat er, het is niet duidelijk of dit door pijn of ongemak komt.
Er zijn immers ook bijzonder veel paarden die dat niet prettig vinden (hetgeen je ze toch zal moeten aanleren) die geen pijn of ongemak ervaren.

Je moet met dit soort dingen ook oppassen dat je niet teveel en te snel een wenselijke kant op denkt en praat, om voor jezelf te rechtvaardigden dat je het paard inslaapt.

Ik ben daar niet op tegen. Ook hier zal een grotere complicatie niet weer leiden tot een eindeloze route van zorgen dat het weer goed komt... dan wordt het ook afscheid.
Maar het paard doden om mezelf het werk te besparen of ruimte te maken voor een nieuw paard voelt toch niet zuiver.

Een paard wat bekend is met CPL en zich niet aan de benen laat zitten... Wees je er van bewust hoe vreselijk pijnlijke ontstoken ellende er verborgen kan gaan onder de sokken. Ik geloof pas dat het niet voort komt uit pijn als alle sokken onder sedatie geschoren worden en er geen dikke plooien, pus en stinkende ellende onder vandaan komt. CPL kan echt gruwelijk pijnlijk zijn en dit zijn paarden die doorlopen tot de laatste snik.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:36

En die sedatie is dus ook gewoon gebeurd. Misschien eerst eens beter lezen ipv gelijk te (ver)oordelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:36

Heel goed TS! Als de grote Tinker inderdaad artrose heeft in de knieen (een osteopaat kan dit niet vaststellen, alleen vermoeden) en benen optillen zo pijnlijk is dan heb je daar denk ik al meer duidelijkheid en kun je aan de DA vragen of het zo nog paardwaardig is.

De kleine Tinker zal in de Freeze stand gaan staan omdat er verkeerd mee omgegaan is, dit kan wel doorbroken worden..grondwerk doen en de opleiding die jij gedaan hebt, dat is al super. Je zou ook begeleiding kunnen vragen van een instructeur die haar eventueel ook ohz weer kan gaan oppakken tzt.

Bij de Appie lijkt het me handig om te weten of het hoefbeen gekanteld is of dat er artrose speelt en bij HB of gevoeligheid daarvoor op rantsoen zetten en juist meer laten bewegen. (mits hoefbeen oke is)
Ook hier kan de DA wel aangeven wat er mogelijk is en wat niet en kun je daar je plannen op aanpassen.

Succes ermee!