Wanneer eigen spullen kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:21

Toen ik net weer begon met rijden (na ook jaren ertussen uit te zijn geweest) heb ik na mijn eerste rijles weer een rijbroek gekocht (een hele goedkope). Na een maand of 2/3 heb ik een duurdere rijbroek gekocht overigens. Edit: de duurdere rijbroek vond ik fijner zitten ;). Vandaar de keuze.

Wel heb ik direct na de eerste les een cap gekocht en jodhpurs met (goedkopere) chaps. De jodhpurs zou ik ook normaal dragen als ik naar het strand ga met de hond bijvoorbeeld.
Na een paar maanden heb ik ook rijlaarzen gekocht overigens :).

Ik heb wel gelijk handschoentjes gekocht. Ik vind dat fijner rijden.

Na een paar maanden heb ik ook een zweep gekocht, een fijne tas om mijn rijlaarzen in mee te nemen en echt "paarden jassen" en polo's/vesten etc.

Bij de manege waar ik weer gestart ben na jaren hebben ze veel borstels liggen, dus ik heb geen eigen borstels gekocht toen. Ook dekjes en eigen beugels mogen bij ons niet (beugels wel als je gaat springen). Ze hebben liever niet dat je deze spullen zelf koopt en gebruikt, met name in de kinderlessen bij ons niet.

Doe vooral wat voor jou goed voelt! Een rijbroek, cap en laarzen/chaps zou ik sowieso kopen. Uiteindelijk zal je verzameling paarden spullen groter worden ;)

ponyhobbelen

Re: Wanneer eigen spullen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:18

Je kunt op Vinted ook veel leuke en goedkope paardrijkleding vinden! Ik heb al een paar keer wat leuks gekocht, ook zo goed als nieuw. En al regelmatig iets verkocht.
Ook een cap via vinted gekocht, steeds meer helmen hebben voeringen die je gewoon kunt wassen. Ik kocht een glanzende/lak cap, zat geen enkel krasje op dus vertrouwde er wel op dat daar niemand mee was gevallen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:22

cap, laarzen (of rijschoenen en chaps), rijbroek en eventueel handschoenen zou ik wel als eerste van mezelf willen hebben.

Laarzen/rijbroek/handschoenen kun je best wel 2de hands kopen.
een cap zou ik zelf wel altijd nieuw kopen. Gewoon omdat dat toch een veiligheids-item is.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:28

ponyhobbelen schreef:
Je kunt op Vinted ook veel leuke en goedkope paardrijkleding vinden! Ik heb al een paar keer wat leuks gekocht, ook zo goed als nieuw. En al regelmatig iets verkocht.
Ook een cap via vinted gekocht, steeds meer helmen hebben voeringen die je gewoon kunt wassen. Ik kocht een glanzende/lak cap, zat geen enkel krasje op dus vertrouwde er wel op dat daar niemand mee was gevallen.

Jaa Vinted is een goede tip!
Heb daar zelf alleen kleding gekocht (tops met name). Ben wel eerst in de winkel gaan passen om te zien wat mijn maat is :).

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:38

31 augustus is het weer snuffelmarkt bij De Paardenkamp in Soest. Daar kan je veel mooie kleding kopen voor milde prijsjes en je steunt er de oude paarden ook nog eens mee.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:15

7September schreef:
Ben wel eerst in de winkel gaan passen om te zien wat mijn maat is :).

Yes *\o/* Steun de plaatselijke middenstand door ze aan het werk te zetten en dan online te bestellen -O-

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:35

Rex_Rolfo schreef:
7September schreef:
Ben wel eerst in de winkel gaan passen om te zien wat mijn maat is :).

Yes *\o/* Steun de plaatselijke middenstand door ze aan het werk te zetten en dan online te bestellen -O-

Nou zo bedoel ik deze helemaal niet. En plaatselijke middenstand winkel was het ook zeker niet (althans, de EJ schaal ik niet onder de plaatselijke middenstand. Mogelijk zie ik dat verkeerd).

Ik heb een set nieuwe kleding gehaald. Maar toen ik mijn maat had en wist wat ik fijn vond, heb ik online het e.e.a. via Vinted gekocht.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 12:49

Ik ben net even in een ruiterwinkel wezen kijken, maar ik had het idee dat ze spullen die ze daar verkochten voornamelijk voor wedstrijden waren. Kan dit, wordt er onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld laarzen voor trainen en wedstrijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een beginnende ruiter laarzen van €350 koopt om mee te trainen, maar misschien vergis is me daarin. :')

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:53

Er zijn ook zeker goedkopere laarzen, maar die zijn vaak niet van leer.
Goedkopere oplossingen: rubberen rijlaarzen, jodphurs+ chaps, nep leren rijlaarzen.
En daarmee kun je vaak onder de 100e gewoon uit.
Leren rijlaarzen in die prijscategorie zou ik voor 1x per week in het begin zeker niet kopen.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 12:58

LoveBodin schreef:
Er zijn ook zeker goedkopere laarzen, maar die zijn vaak niet van leer.
Goedkopere oplossingen: rubberen rijlaarzen, jodphurs+ chaps, nep leren rijlaarzen.
En daarmee kun je vaak onder de 100e gewoon uit.
Leren rijlaarzen in die prijscategorie zou ik voor 1x per week in het begin zeker niet kopen.

Op zich vind ik het geld niet zo'n probleem, maar denk dat het voor 1x in de week trainen een beetje "posh" of snobberig is ofzo? :+ Overigens vond ik alle laarzen wél heel mooi, maar ik denk dat het een beetje too much is voor nu.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:07

Ik zou als het in de buurt ligt langs een decathlon rijden en daar een basis set caps, laarzen (jophurs en chaps) en een rijbroek aangeschaffen. Dat voldoet goed genoeg voor nu. Als het 1 maal per week is zou ik zelf geen dure dingen aan schaffen. Dat kan altijd later wel.

Ik reed altijd wel met handschoentjes maar dat is een keuze.
Ook die zweep is iets wat je later zou kunnen aanschaffen mocht dit nodig zijn de zweepjes op de manege prut zijn.

En dan denk ik zelf aan deze opties.
https://www.decathlon.nl/p/rijbroek-voo ... 59&c=Zwart
https://www.decathlon.nl/p/synthetische ... 65&c=Zwart
https://www.decathlon.nl/p/paardrijcap- ... 92&c=Zwart

Vooral die cap is belangrijk dat je hem in een winkel koopt zodat je zeker weet dat hij past.
Leuk dat je terug bent gaan paardrijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:09

Cap, laarzen, rijbroek en een zweep zijn de dingen die ik aan zou schaffen.

Wat maakt het uit wat voor laarzen je koopt? Ik was ooit ook iemand die als enige in een manegeles leren rijlaarzen had. Niemand vond dat raar hoor. Maar die rubberen waren gewoon te kort en ik had verzorgpaarden. Dus dan was het al logischer dat je leren rijlaarzen kocht. Nu heb je al leren rijlaarzen voor 100 euro, en dan heb je nog keuze ook. Mij passen ze niet, te lange benen, maar de meeste mensen wel.

Dus zeg laarzen van 100 euro, cap van 50, zweepje van 15, rijbroek van 50. Dat is waar je ongeveer aan moet denken.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 13:19

germie schreef:
Wat maakt het uit wat voor laarzen je koopt? Ik was ooit ook iemand die als enige in een manegeles leren rijlaarzen had. Niemand vond dat raar hoor.

Dit vind ik fijn om te lezen, want mijn gevoel zei dat het misschien wel een beetje raar zou zijn. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu eenmaal van mooie dingen houd (en bereid ben daarvoor meer te betalen). Ik wil ik niet meteen opvallen daarmee, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder heeft iedereen in de les rubberen laarzen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:21

Als jij dat geld kwijt kunt en wilt aan leren laarzen; lekker doen.

Persoonlijk vind ik die plastic dingen voor geen meter zitten door vaak ook een slappe zool.
Dan zou ik eerder jodphurs en chaps kopen.

Maar je hebt ook wel goedkopere leren laarzen.
Maar vaak merk je dat ook aan de kwaliteit.
Die je bij weinig gebruik ook weer niet snel slijt.

https://share.google/UC864zI44soDzSGyf

Ik heb ooit een koopje gehad bij ej.
Leren laarzen voor 25,-
Ja lees je goed.

Restpartij die daar op een pallet lagen.

Zonder korting waren ze 150 euro.
Dus ook geen kwalitatief dure.
Maar ze zitten heerlijk!
En vorig jaar nieuwe ritsen in gezet... Dat was duurder dan de aanschafprijs _O-

Maar koop waar jij gelukkig van word als je het aantrekt :j
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 24-07-25 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:21

Ik vond rubberen nooit lekker zitten, ik had al snel jodphers en nepleren chaps. Later kocht ik echte leren rijlaarzen. Maar iedereen is anders.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:46

Zonnehoed schreef:
Ik ben net even in een ruiterwinkel wezen kijken, maar ik had het idee dat ze spullen die ze daar verkochten voornamelijk voor wedstrijden waren. Kan dit, wordt er onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld laarzen voor trainen en wedstrijden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een beginnende ruiter laarzen van €350 koopt om mee te trainen, maar misschien vergis is me daarin. :')

Je hebt mensen die wel voor wedstrijden andere laarzen hebben dan voor het trainen. Maar, hierin is het net wat jij fijn vindt ook. En vooral wat je zelf te besteden hebt.

Ik heb wat dikkere kuiten waardoor ik niet alle modellen goed aan pas (samen met een korte onderbeen en niet al te grote voet, maakt het lastig haha). Mijn rijlaarzen zijn wat duurder daardoor.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:41

Wat betreft "goedkope" rijlaarzen, dan vind ik Mondoni laarzen prima. Ik heb zelf erg stevige kuiten, waardoor ik de standaard laarzen in een ruitersportzaak nooit pas. Bij Mondoni heb ik toch een geschikt paar kunnen vinden voor ca. €100. Zij hebben meerdere kuitmaten per schoenmaat.

Mondoni kun je kopen bij de Divoza. Ben over het algemeen geen fan meer van Divoza eerlijk gezegd, maar voor laarzen wel goed kunnen slagen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:49

Ik had als eerste paar laarzen Mountain Horse, waren ook heel prima.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:56

Ik zou nooit meer terug willen naar die rubber laarzen dus ik zou me er mooi niks van aantrekken wat anderen daar van vinden. Een goed passende leren laars zit gewoon een factor 10 lekkerder.

Als je heel logische maten hebt (voet/kuit combi) zijn er diverse merken die heel leuke confectielaarzen hebben. Ik heb van dit merk verschillende laarzen en krijg er altijd complimenten over van mensen die zelf veel duurdere laarzen kopen. https://www.premierequine.co.uk/collect ... ding-boots
Ook die van 199 euro zijn geweldig mooi. Ik gebruik hun laarzen zowel voor training thuis (ook bos en soms modder) en op wedstrijd.
Als je maten minder standaard zijn, kom je inderdaad al snel in de prijsklasse die je nu zelf gevonden had.

Verder inderdaad een cap en rijbroek. Informeer je van te voren wel even over rijbroeken, leggings en wel of geen siliconen er op (of hoeveel)

Handschoenen is niet perse standaarduitrusting. De één kan niet zonder, de ander rijdt er nooit mee.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-07-25 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:01

Zelf heb ik de Chaps en jodhpurs van Divoza. Rij vaker per week en voldoet prima.

Sjors050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:07

Ik vind de leren jodhpurs van de Decathlon (Fouganza) echt een aanrader.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:25

Gewoon even langs de decathlon. De rijbroeken van 20 euro zijn gewoon prima (die gebruik ik zelf dagelijks.)

Rubber laarzen zou ik afraden, je kan wel prima de rubber (of lederen, die zijn comfortabeler maar wel duurder) jodhpurs laarsjes nemen met chaps erboven.

Een goede cap vind je daar ook wel, maar als je je maat kent zijn die van harry's horse of HKM wel fijn en mooi.

Een zweepje heb ik ook liever van mezelf, manegezweepjes zijn vaak kapotte dingen en ik heb graag hetzelfde gevoel van het zweepje in mijn hand.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:14

Wat fijn dat het goed bevallen is je eerste les weer! Ik heb direct na de eerste les een rijbroek gekocht. Eerste paar keer met lage oude lederen laarsjes gereden (gewone schoenen), daarna wel laarzen gekocht. Kwam op Petrie uit vanwege mijn beenlengte en kuitmaat, gelukkig wel in hun standaard assortiment en met 20 procent korting oid bij EJ nog best te betalen, 250 euro ofzoiets.
Een cap heb ik toen ook gekocht maar wel tweedehands. Heb hem toevallig gisteren van de tuintafel laten waaien dus denk er nu aan om hem te vervangen. Zou nu wel een nieuwe kopen, denk ik. Wil toch ook nog wel een ander model proberen. Had deze wel gepast in de winkel toen ik voor laarzen ging en leek toen het beste maar zit toch niet helemaal fijn. Ergens blij dat ik ‘m niet nieuw gekocht heb dus.
Borstels, halster en touw had mijn mama nog van toen ik klein was Een zweep heb ik ook aangeschaft, omdat ik liever een wat langere heb.
Handschoentjes ook gekocht nadat ik op een paard reed wat nogal trok met het hoofd, blaren stonden tussen m’n vingers..

Heeft iemand misschien een tip waar je goed caps kan passen en kopen (ik bedoel goed advies krijgt)? EJ en De Boer Muiden heb ik niet zo’n hoge pet van op, kreeg het idee dat ze graag iets verkopen zegmaar (sorry voor het kapen van het topic)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:22

Haha, dat weet ik nog wel, vroeger op de manege. Allemaal met rubberen rijlaarzen aan, en nog zo'n oude cap met zo'n bolletje bovenop _O- En het zat inderdaad voor geen meter, ik zou dat nu niet meer willen :+ Ik denk dat je gewoon moet kopen wat jij mooi vindt, wat fijn zit en waar jij je fijn bij voelt. Dat je maar één keer per week rijdt betekent toch niet dat je dan maar met mindere spullen moet doen? Ook die ene keer wil je toch dat het fijn zit en dat je het mooi vindt?

Ilonafh: Ik weet niet waar je woont, maar ik zou gaan voor Hypostore of Ruitergoed als je goed advies wilt!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:12

Texas02 schreef:
Haha, dat weet ik nog wel, vroeger op de manege. Allemaal met rubberen rijlaarzen aan, en nog zo'n oude cap met zo'n bolletje bovenop _O- En het zat inderdaad voor geen meter, ik zou dat nu niet meer willen :+ Ik denk dat je gewoon moet kopen wat jij mooi vindt, wat fijn zit en waar jij je fijn bij voelt. Dat je maar één keer per week rijdt betekent toch niet dat je dan maar met mindere spullen moet doen? Ook die ene keer wil je toch dat het fijn zit en dat je het mooi vindt?

Ilonafh: Ik weet niet waar je woont, maar ik zou gaan voor Hypostore of Ruitergoed als je goed advies wilt!

Wij mochten als je ouder dan 12 was zonder cap. Dat was echt het einde. Want die dingen zaten verschrikkelijk en dan reed dus iedereen zonder.

Ik zou persoonlijk gewoon kopen wat fijn zit en wat binnen je budget past. 350 euro voor een paar laarzen is niet nodig als je gewoon een redelijk normaal postuur hebt. En wil je het wel, het is jouw geld. Wat een ander denkt doet er eigenlijk niet toe.