Meningen & Raad: Meningsverschil met Eigenaresse Bijrijdpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:27

Ze voelt zich gekwetst en gepasseerd.Onterecht of niet dat zal haar gevoel zijn. Misschien dacht ze dat jullie vriendinnen waren dat je haar vaste bijrijder voor altijd was.

capopjekop

Re: Meningen & Raad: Meningsverschil met Eigenaresse Bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:30

Of ze wel of niet dacht dat het voor altijd zou zijn laat ik in het midden. Maar ik snap wel dat ze zich gepasseerd voelt. Ik zou het iig graag horen als mijn bijrijdster bij een paard gaat kijken om mogelijk te kopen. Zeker als ik op het punt zou staan een ander zadel aan te schaffen voor de bijrijdster in kwestie. Als je dat dan van een ander hoort dan voelt dat niet lekker. Al zou ik wel anders reageren schat ik zo in. Maar haar gevoel snap ik dan wel.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:32

Desondanks heeft de TS niet aangegeven dat zij zou stoppen met bijrijden, of lees ik hier overheen? Dus dan zou die reactie van de eigenaar helemaal niet op zijn plek zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:38

Evercreek schreef:
Desondanks heeft de TS niet aangegeven dat zij zou stoppen met bijrijden, of lees ik hier overheen? Dus dan zou die reactie van de eigenaar helemaal niet op zijn plek zijn.

Maar als TS een paard gaat kopen is het niet onlogisch dat de eigenaar dat denkt. En dan ben je dus (in de eigenaar haar ogen) haast aan het investeren in een zadel waar je niks aan hebt voor een bijrijder die een eigen paard gaat kopen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:39

Maar TS was toch niet van plan te stoppen? Ze gaf aan dat ze tijd had om met allebei aan de slag te gaan, dan is er toch niets aan de hand?

Waarom zou TS verplicht zijn te laten weten dat ze op zoek is terwijl er nog helemaal niets vast staat? Ik zou ook gewacht hebben tot het een duidelijke "ja, verkocht" zou zijn.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:42

Als iemand heftig emotioneel reageert past het wel om daar tenminste aandacht aan te besteden al voel je het zelf anders.Het helpt niet als je dan zelf ook over emotioneel terug gaat reageren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:44

Evercreek schreef:

precies. En dan nog…communiceer dan normaal ipv met appjes etc. Het lijkt wel alsof gewoon een gesprek aangaan tegenwoordig niet meer kan

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 16:55

Ayasha schreef:
Het paard heeft ‘passend equipment’ jij kan er niet op zitten maar voor het paard past het.

Ik denk dat als jij vindt dat eigenaar geen recht heeft op geïnformeerd worden over jouw privé beslissingen jij dat ook niet hebt. Als geen zadel willen kopen voor iemand die weg lijkt te gaan (vanuit eigenaar standpunt) kinderachtig is. Is jouw houding dat IMO ook.

Korrekt, hij heeft een op maat gemaakt springzadel. Mijn lange benen liggen in dit zadel niet lekker, wat ook invloed heeft op het rijden natuurlijk, vandaar, dat ik op aanraden van mijn instructie een balletje had opgegooid, of ik naar een dressuurzadel mag kijken, passend op dit paard. De eigenaresse heeft het vanuit daar zelf overgenomen naar een dressuurzadel te kijken. Dat is inmiddels ook al meer dan een half jaar geleden. Ik had eigenlijk al afgesloten met thema dressuurzadel, en heb het ook niet meer ter sprake gebracht. Nu kwam het bij mij dus over als "je doet iets wat ik niet leuk vind, en dit is de straf".

Kan natuurlijk ook zijn, dat ze wel heel intensief heeft gezocht naar een zadel en het bij haar dus heel present was, daarmee dann een logische consequentie. Dat had ik zo nog niet gezien.

Ayasha schreef:
Ik zou denk ik stoppen. Met een relatie die verzuurd is tot dit punt kom je nergens meer. Je kan hoogstens proberen netjes af te sluiten.

Daar heb je waarschijnlijk gelijk, net als een aantal andere Bokkers ook aangeven.

Ayasha schreef:
Als leidinggevende zou je toch juist moeten kunnen deëscaleren?
Het behandelen als onderling heb je iig onder de knie want dat gevoel krijg ik bij je verhaal eigenlijk. :o
Eigenaresse doet vanalles mis en wil jou zeggen wat je moet doen en waarom zou jij iets met haar moeten communiceren zijn haar zaken niet tot jij iets beslist hebt. :+

Ja, dat zou ik eigenlijk heel goed moeten kunnen. En het is ook heel confronterend dan dus zo in de situatie te zitten. Want ja, ik voel mij verantwoordelijk dit "juist" te managen, en dat is misschien ook, wat jij als "onderling behandelen" leest? De laatste zin heb ik niet begrepen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:00

Goudhaan1 schreef:
Maar TS was toch niet van plan te stoppen? Ze gaf aan dat ze tijd had om met allebei aan de slag te gaan, dan is er toch niets aan de hand?

Waarom zou TS verplicht zijn te laten weten dat ze op zoek is terwijl er nog helemaal niets vast staat? Ik zou ook gewacht hebben tot het een duidelijke "ja, verkocht" zou zijn.

TS weet dat maar weet de eigenaar dat ook?
Als ik een bijrijder heb en ik hoor van een ander dat die een paard aan het kopen is ga ik er ook van uit dat ze haar aandacht in haar eigen paard gaat willen steken. En dan zou ik ook denken ‘nouja even wat laten weten zou toch netjes zijn na al die maanden.’ En zeker als er dan sprake over investeringen geweest zijn zou ik ronduit pissed zijn dat ik energie steek om een bijrijder fijner te laten rijden maar dan van een ander moet horen dat die bijrijder een eigen paard zoekt. Hoe vaak gaat het in praktijk zo dat beide paarden gedaan worden ?
Veelal gaat het na X weken toch van ‘ik heb geen zin in dit gezeur en heb een eigen paard.’
Sta je daar met je goede gedrag en een nutteloos zadel dat je met verlies kan verkopen.

TS;
Ik lees veel over wat jou rechten zijn, en begrijp me niet verkeerd, het ZIJN jouw rechten. Maar ik lees weinig inlevingsvermogen in de eigenaar. Je kan je niet voorstellen dat jouw ‘ik vertel haar wat ik vind wat ze moet weten wanneer ik vind dat ze dat moet weten’ mentaliteit de eigenares tot deze manier van doen gebracht heeft?

Beetje als een werknemer die alleen de info krijgt die de leidinggevende vindt dat nodig is om z’n job te doen. En als er wat veranderd komt ie dat wel te weten als het zo ver is.

Dat werkt niet wanneer je met iemand op ‘gelijk niveau’ wil communiceren.

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 17:03

De tussentijdse berichtjes gingen sneller :)

-> Ik was inderdaad niet van plan te stoppen met het bijrijdpaard. De beide paarden zouden sowieso op dezelfde stal staan, dus is het een kleine moeite ook in de toekomst het bijrijdpaard te houden.
-> Was het gelukt met de koop, dan had ik dat natuurlijk ook met haar gedeeld. Zover kwam het helaas niet.
-> De droom van eigen paard was er al, zo ben ik ook naar de eerste stal en dus het bijrijdpaard gekomen. Dat is ook bekend.
-> Voor mij was het op dit moment "dit ene paard" of "geen paard", dus alle paardenkoop plannen zijn nu weer helemaal on hold.

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 17:18

Kinke schreef:
Evercreek schreef:

precies. En dan nog…communiceer dan normaal ipv met appjes etc. Het lijkt wel alsof gewoon een gesprek aangaan tegenwoordig niet meer kan

Inderdaad was mijn plan niet, om te stoppen met bijrijden.

Communicatie-Middel, zie ik ook zo, maar vind ik lastig. Ik krijg dus dit soort feedback van haar middels appjes en/of spraakberichten. Ik heb al een aantal keer voorgesteld, dat we het in persoon bespreken, daar wordt niet op gereageerd. We zien elkaar niet (heel zelden) op stal.

Ik slaap er in ieder geval nog even een paar nachtjes over - tendens gaat richting een "we liggen niet op een lijn" gesprek met als consequentie, dat ik met dit paard stop.

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 17:22

office schreef:
Als iemand heftig emotioneel reageert past het wel om daar tenminste aandacht aan te besteden al voel je het zelf anders.Het helpt niet als je dan zelf ook over emotioneel terug gaat reageren.

Daar heb je gelijk in. ik vind het lastig in dit geval, ik snap op zich dat ze het zo emotioneel voelt. Ik kan het niet veranderen, want is al gebeurd. Wat zou jij in dit geval terugkoppelen naar de eigenaresse?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:31

ik heb dit een tijd terug alweer, andersom meegemaakt. Bijrijdster reed mijn paard 3 x per week, met enorm veel vrijheid. Ik kreeg ineens signalen dat ze zoekende was naar een eigen paard. Maar ze heeft het er met mij niet over gehad. Pas toen haar paard (naast die van mij) op stal stond, vertelde ze me dat ze dat paard gekocht had. Super fijn voor haar, maar ik had het toch echt fijn gevonden wanneer ze dit eerder had aangegeven. Dan had ik er meer rekening mee kunnen houden, niet direct om een andere bijrijdster te zoeken, maar wel om te weten dat ze vroeg of laat zou stoppen.
We hebben dit naar elkaar toe wel uitgesproken. Ze vond het vervelend en spannend om aan me te vertellen.
En ja, dit gebeurt maar al te vaak, degene die het betreft, hoort het als laatste :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:35

Paardeneigenaren kunnen soms raar uit de hoek komen. Als je al hoort hoe het hier al de emotionele toer op gaat en eigenlijk is er niks nada noppes gebeurd. Daarom als het even kan, gewoon zelf eigenaar van een paard worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:43

Ik heb als paardeneigenaar 1 keer een zadel op maat laten maken voor mijn paard. Ik had een passend vzh zadel, een passend dressuurzadel en passend springzadel, maar bijrijder wilde springen en kon niet zo goed met mijn springzadel uit de voeten. Resultaat: ik 2000 euro uitgegeven voor een zadel en na 3 maanden vond bijrijder dit niet meer goed aan mijn paard en dat niet meer en moest ik de startkaart maar betalen, want ze trainde mijn paard (en zat elke keer in de prijzen en foutloos in de bb 80 cm en bb 90cm). Ik zo als je nu eerst eens zorgt dat je verder komt dan ik (dus Z dressuur en M springen), dan train je m'n paard. Eerder niet. Want nu lift je mee op wat ik m'n paard geleerd heb. Uiteindelijk ging bijrijder op zoek naar een 'beter' paard. Na 5 weken kwam ze met hangende pootjes weer op de lijn, was van dat 'betere' paard gevallen, schouder uit de kom en wilde dus ineens weer terug komen. Mijn nieuwe bijrijder zou niets zijn, niet goed kunnen rijden, blabla.
Dus nee, dat ging niet door.
Maar ik laat geen zadel meer maken voor een ander. Het zadel ligt hier nog. Is eventueel te koop, maar moet toch nog wel een 1400 euro opleveren. Want is echt nog in nieuwstaat en amper gebruikt. Ik rij zelf liever op mijn andere springzadel.
Dus mijn paard heeft 4 passende zadels, absurd zeg maar. En dus 25% gekocht voor een ander.

Als een bijrijder nu een ander zadel wil mogen ze het zelf betalen. Net als ze het nodig vinden dat er een tandarts bijkomt, een fysio, osteo of dat soort dingen. Als ik het niet nodig vind, dan komt het er niet bij. En deze personen zijn er al jaren niet bij geweest omdat het simpelweg goed gaat. Inenten regel ik natuurlijk wel en als er echt een va ofzo nodig is ook. Maar ook bij kreupelheden ben ik degene of en hoe vaak er een va bij komt.

In jouw geval zou ik dus lekker blijven rijden. Eventueel nog een keer het gesprek aangaan dat je niet weggaat. En eventueel voorstellen om dan zelf een zadel te kopen. Je hoeft niet direct je zoektocht naar een eigen paard stop te zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:01

Ayasha schreef:
TS weet dat maar weet de eigenaar dat ook?

Heeft de eigenaresse dat gevraagd dan? Want dat helpt. Niet dingen aannemen maar gewoon vragen.

Citaat:
Veelal gaat het na X weken toch van ‘ik heb geen zin in dit gezeur en heb een eigen paard.’
Sta je daar met je goede gedrag en een nutteloos zadel dat je met verlies kan verkopen.

Als je alvast begint met het slechtste word je vast niet teleurgesteld.. maar je mist wel een boel kansen.
Citaat:
Dat werkt niet wanneer je met iemand op ‘gelijk niveau’ wil communiceren.

De situatie is niet gelijk. Als je een gelijkwaardige situatie wilt, moet je een contract opstellen met halfhalf eigenaarschap. In alle andere gevallen is de situatie bijzonder ongelijk omdat een eigenaar altijd kan besluiten kan nemen die de bijrijder kunnen overvallen (en dat moet ook: je moet als eigenaar kunnen besluiten dat een paard op rust gaat, anders gereden wordt, ingeslapen wordt, verhuisd naar een andere stal of wat dan ook, want dat hoort bij je verantwoordelijkheid als eigenaar.) Maar als bijrijder zit je daarmee dus altijd in een tijdelijke situatie, hoe goed die ook loopt, en de andere kant daarvan is dat je ook zelf je keuzes mag maken over hoe het verder gaat.

Het heeft geen enkele zin om te willen doen alsof dat gelijk is, want dat is het niet. Ruimte geven aan de implicaties van de ongelijkheid is nuttiger.

(En bij een 'investering' voor een zadel: je kunt bij zoiets natuurlijk wel vragen: 'hee, ik wil dit wel aanschaffen maar zelf heb ik er niets aan, je blijft toch nog wel even he?' En dat geeft geen garanties, maar veel mensen zullen op zo'n moment misschien toch wel meedenken, eventueel met wat indirecte reacties als 'oh als het echt heel duur is moeten we misschien toch even wachten' of 'zouden we zo'n zadel niet kunnen lenen'. Want nee, ik denk niet dat iedereen erop uit is om de eigenaren hier expres mee te benadelen, dus dat op een open manier ter sprake brengen kan.

Geeft overigens nog steeds geen garanties, want die zijn er bij paarden en mensen gewoon nooit. Je mooie vliegendeken kan in 1 dag toch kapot zijn. Je paard kan ook een dag later een peesblessure stappen en 6 maanden uit de running zijn, met je mooie zadel nog ingepakt. De ruiter kan van het paard vallen en er niet meer op durven of kunnen. Dingen gebeuren, dat heb je allemaal niet zo in de hand en als je dat niet wilt, is een hobby als origami voorspelbaarder en betrouwbaarder. Een beetje flexibiliteit om de realiteit te accepteren zoals die komt hoort erbij met paarden.)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:06

Goudhaan1 schreef:

Toch staat het er in de OP anders, daar lijkt het alsof TS wel zou stoppen als ze een eigen paard zou kopen.

Citaat:
Wat ik niet gedaan heb, is de eigenaresse van mijn bijrijdpaard informeren.

Ze had een ongeluk gehad met haar paard en een handpaard van een vriendin, zou daarna op vakantie gaan. Stress, dat ik misschien weg zou gaan, wilde ik haar niet aandoen. Dus had ik besloten niet te informeren, totdat het paard wat ik zou kopen door de keuring was. Behalve de staleigenaresse, heb ik verder ook met niemand gesproken.

TS besloot het niet te vertellen om te voorkomen dat de eigenaresse stress zou krijgen dat TS misschien weg zou gaan. Als TS sowieso niet van plan was te stoppen had deze gedachtengang toch heel anders geweest? Dan had TS gezegd: ik besloot niets te vertellen omdat ik sowieso niet zou stoppen met bijrijden.
Of, nog beter: TS had dan gewoon de eigenaresse op de hoogte kunnen stellen en erbij kunnen zeggen dat het geen invloed zou hebben op het bijrijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:08

Shadow0 schreef:
(En bij een 'investering' voor een zadel: je kunt bij zoiets natuurlijk wel vragen: 'hee, ik wil dit wel aanschaffen maar zelf heb ik er niets aan, je blijft toch nog wel even he?' En dat geeft geen garanties, maar veel mensen zullen op zo'n moment misschien toch wel meedenken, eventueel met wat indirecte reacties als 'oh als het echt heel duur is moeten we misschien toch even wachten' of 'zouden we zo'n zadel niet kunnen lenen'. Want nee, ik denk niet dat iedereen erop uit is om de eigenaren hier expres mee te benadelen, dus dat op een open manier ter sprake brengen kan.

inderdaad. En een bijrijder heeft er niks aan om een zadel aan te schaffen met dat idee, want het is aangepast op dat paard. Zou wel heel toevallig zijn als dit dan ook goed ligt op een volgend bijrijdpaard

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:14

GDG, nee, het staat niet anders in de OP. Wat eruit gehaald zou kunnen worden is dat de eigenaresse de angst heeft dat bijrijdster wil stoppen. Een paar zinnen later zegt ze namelijk dat ze tijd heeft voor allebei, en ze heeft hier vaker in het topic aangegeven dat ze niet wilde stoppen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:18

TanteJulia schreef:
Little_Gift schreef:
Ze wil haar oude helemaal niet verkopen?

De laatste keer dat ik naar een eventueel jong paard en haar plannen gevraagd heb, is een half jaar geleden ofzo. Toen was het plan met jong paard niet (meer) aktueel. Wel was ze heel in de overtuiging dat het „oude“ paard voor altijd blijft.

Dat is wat ik zei, op de post boven mij die beweerde dat ze haar oude wilde verkopen ;)

denisesilver schreef:
Gini schreef:
Als de tijd, het geld en de zin er toch is: ga lekker op zoek naar je eigen paardje!

Zo eens! Die eigenaresse mag blij zijn dat er iemand haar paard rijdt. Dat zij per se een nieuw paard wil en haar oude wil verkopen is haar pakkie an, niet dat van jou. Jij hebt nog geen koopcontract getekend, nog geld overgemaakt, dus je hebt buiten het bijrijden niks met het paard te maken. Daarnaast zou ik bij het commentaar op jouw rijden op die manier al zijn afgehaakt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:20

denisesilver schreef:
Little_Gift schreef:
Ze wil haar oude helemaal niet verkopen?

Dit mag ik op mijn hersenschudding schuiven toch? :')
Fout gelezen, excuus.

Denk dat wat Kinke zegt een mooie oplossing is.

Excuus niet nodig hoor, misverstand kan altijd :knuffel:

TanteJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 18:23

GDG schreef:
Goudhaan1 schreef:

Toch staat het er in de OP anders, daar lijkt het alsof TS wel zou stoppen als ze een eigen paard zou kopen.

Citaat:
Wat ik niet gedaan heb, is de eigenaresse van mijn bijrijdpaard informeren.

Ze had een ongeluk gehad met haar paard en een handpaard van een vriendin, zou daarna op vakantie gaan. Stress, dat ik misschien weg zou gaan, wilde ik haar niet aandoen. Dus had ik besloten niet te informeren, totdat het paard wat ik zou kopen door de keuring was. Behalve de staleigenaresse, heb ik verder ook met niemand gesproken.

TS besloot het niet te vertellen om te voorkomen dat de eigenaresse stress zou krijgen dat TS misschien weg zou gaan. Als TS sowieso niet van plan was te stoppen had deze gedachtengang toch heel anders geweest? Dan had TS gezegd: ik besloot niets te vertellen omdat ik sowieso niet zou stoppen met bijrijden.
Of, nog beter: TS had dan gewoon de eigenaresse op de hoogte kunnen stellen en erbij kunnen zeggen dat het geen invloed zou hebben op het bijrijden.

Stoppen wilde ik niet. Ik kan mij voorstellen, dat de eigenaresse stress krijgt, op het moment dat ik zeg „ik ga naar een paard kijken“. Onnodige stress, omdat ik niet wilde stoppen met het bijrijdpaard.

In plaats van te vertellen „ik ga bij een paard kijken, maar ik stop niet“ heb ik ervoor gekozen niks te vertellen. (Tot het moment, dat het paard door de keuring is, maar tot een keuring kwam het niet).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:38

Citaat:
Eigenaresse over haar theewater, want „ik had het moeten zeggen“ en zij „plant een jong paard te kopen en dan moet er wel iemand zijn voor haar oude paard“ en „ze heeft geen bijrijder nodig“ en dat met het dressuurzadel kopen kan ik ook vergeten, want daar gaat ze geen geld in steken. (Ik heb een financiële bijdrage aangeboden, ik kan in haar springzadel niet goed zitten, maar haal niet zonder overleg een zadelmaker bij haar paard).

Wat mij dan wat vreemd overkomt is dat de pot de ketel verwijten maakt;

Heeft de eigenaar van jouw bijrijdpaard met jou, vooraf, overlegd dat ze van plan is een jong paard erbij te kopen en dat ze dan van jou 'verwacht had' dat jij haar 'oude' paard zou blijven rijden?

Zo niet, dan hoef jij niet vooraf met haar te bespreken dat je mogelijk een eigen paard gaat kopen, als dat nog in de conceptfase zit.

Dit is echt een paardengevalletje; het is niet goed of het deugt niet. Je had het op geen enkele wijze goed kunnen doen, en die dochter had zich er niet mee moeten bemoeien en gewoon haar klep moeten houden, helemaal omdat de koop niet is doorgegaan. Het is al lastig genoeg een plezierig gezond paard te kopen, dat je niet alle 'concepten' vooraf hoeft te overleggen, zou een mooie boel zijn.

Rustig uitpraten met elkaar, blijven bijrijden voorlopig en zoek verder naar een eigen paard zou ik zeggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:52

Ts betaalt een bijdrage voor het rijden van het bijrijdpaard. Dat geeft ook weer een bepaalde kleur aan het verhaal. Als ze zou stoppen krijgt de eigenaresse dat geld natuurlijk niet meer en vindt dat misschien vervelend (als het een substantiele bijdrage was). Betalende bijrijders zijn soms moeilijk te vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:54

Dat is vast vervelend als dat wegvalt.
Maar je paard moet je toch gewoon zelf kunnen onderhouden.
Wat een bijrijder eventueel bijdraagt is mooi meegenomen maar mijn inziens niet meer dan dat.