Mijn paarden op erfenis verhuurder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:18

Ik weet niet waar je woont,
Maar in België moet je in horse ID je paarden ook aanmelden in een inrichting. Als de boer die inrichting niet maakt kan je die wel zelf aanmaken op adres van de boer. Die inrichting staat dan op jouw naam van horse ID vermeld, en als je paarden correct aangemeld zijn zijn ze zo te traceren op horseID en komen ze op jouw naam uit.

Ik zou ook gewoon even een gesprek met de boer aangaan over "wat als er iets met jou gebeurd" hoe zit dat dan met de paarden die ik hier heb staan.

Ik huur zelf bij een boer, ook zonder contract. Maar familieleden hebben mij al gezien en weten ook dat de paarden van mij zijn.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:14

DuoPenotti schreef:
Wie de hoefsmid betaald, het voer betaald, de zadelmaker, enz maakt gewoon geen drol uit.
Ook het paspoort niet, daarmee word je geen eigenaar.
Dat blijft maar rondzingen....

Koop contract wel.
Of duidelijk een briefje gefeliciteerd met je verjaardag pony is nu van jou.
Dat soort dingen.

Dus heb je geen duidelijk koopcontract kun je altijd de boer een briefje laten schrijven dat pony x met paspoortnummer 234 en paard y met paspoortnummer 7678 niet zijn eigendom staan, maar enkel ter stalling staan.

Ik ben bij een zaak betrokken geweest waar dit zeker wel een rol speelde en uit eindelijk ook de doorslag gaf over wie de eigenaar is.Een paspoort in bezit hebben maakt je idd geen eigenaar. Het meest duidelijk is een aankoop bewijs en op wie zijn naam een paard geregistreerd staat.Maar als hier haperingen in zijn word er gevraagd naar rekeningen ,en 1 rekening maakt je geen eigenaar, maar als jij van verschillende jaren rekeningen hebt word het plausibeler dat je de eigenaar bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:20

Wat als de pensionstal de rekeningen van de DA en Hoefsmid voor schiet?
Ik heb hier vaker een paardje van een bekende staan waar ik alles voor betaal en dat geld terug krijg.
Kan ik het paard dan claimen na een x aantal maanden/jaren?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:34

Het is een en, en kwestie, ik neem aan dat ze wel haar pensiongeld betaald en dat zij weer kan bewijzen dat ze het geld terug betaald. Je kan zo wie zo niet claimen, dat ga je echt voor de recht bank
moeten uit leggen. Bij de da en de hoefsmid staan de paarden normaal gezien wel op naam vd eigenaar,bij ons toch. Die van de hoefsmid schiet ik idd voor de Dierenarts stuurt zijn rekeningen op.Maar als jij een paard hebt wat bij jou is achter gelaten en jij betaald daar alle lasten voor kan je aan de rechtbank vragen om het paard jou toe te wijzen of te mogen verkopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:38

haha1995 schreef:
DuoPenotti schreef:
Wie de hoefsmid betaald, het voer betaald, de zadelmaker, enz maakt gewoon geen drol uit.
Ook het paspoort niet, daarmee word je geen eigenaar.
Dat blijft maar rondzingen....

Koop contract wel.
Of duidelijk een briefje gefeliciteerd met je verjaardag pony is nu van jou.
Dat soort dingen.

Dus heb je geen duidelijk koopcontract kun je altijd de boer een briefje laten schrijven dat pony x met paspoortnummer 234 en paard y met paspoortnummer 7678 niet zijn eigendom staan, maar enkel ter stalling staan.

Ik ben bij een zaak betrokken geweest waar dit zeker wel een rol speelde en uit eindelijk ook de doorslag gaf over wie de eigenaar is.Een paspoort in bezit hebben maakt je idd geen eigenaar. Het meest duidelijk is een aankoop bewijs en op wie zijn naam een paard geregistreerd staat.Maar als hier haperingen in zijn word er gevraagd naar rekeningen ,en 1 rekening maakt je geen eigenaar, maar als jij van verschillende jaren rekeningen hebt word het plausibeler dat je de eigenaar bent.

Als we helemaal geen enkel aanknopingspunt is kan dit helpen.

Maar het is niet automatisch zo.

Voorbeeld.
Vader koopt een paard.
Heeft hij over de bank betaald aan de verkoper.
Dus bewijs van aankoop.

Dochter krijgt dat paard. Of althans dat word zo niet eens uitgesproken maar daar word vanuit gegaan.
Maar dat is nergens vast gelegd.
Dochter betaald alle rekeningen.

Vervolgens gaat pa vreemd.
Ouders gaan scheiden.
En dochter staat achter ma. Want pa is een klootzak.

Pa is boos en verkoopt paard.

Dochter woest want was van haar.

Nou succes met de rekeningen.

Pa heeft bewijs van koop.
En hij zegt glashard dat dochter op zijn paard mocht rijden.
Maar oud genoeg was om wel aan haar hobby te betalen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:44

Dan zul je moeten zorgen voor een traceerbaar (papieren) spoor. Dus facturen/appjes:betaalberzoeken sturen voor de betaling van stalling en daarbij de voorgeschoten bedragen vermelden. Mocht de eigenaar langere periode verzaken te betalen, dan kan de eindconclusie zijn dat je eigenaar geworden bent, maar dit gebeurt niet zomaar hoor. Een enkele keer iets voorschieten voor het paard van een ander, maakt nog geen eigenaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:58

TS, is er mogelijkheid tot het plaatsen van met een slot afsluitbare zadelkast(en) voor al jouw spullen? Je kan daar dan nog een geplastificeerd bericht op doen met "deze kasten en de inhoud zijn eigendom van [jouw naam en adres]". Het zal juridisch niet waterdicht zijn, maar het geeft in elk geval al meer duidelijkheid over het eigendom.
En dan in de kast een kopie, en thuis het origineel, van eigendomsbewijs van je paarden.

Brainless schreef:
Wat als de pensionstal de rekeningen van de DA en Hoefsmid voor schiet?
Ik heb hier vaker een paardje van een bekende staan waar ik alles voor betaal en dat geld terug krijg.
Kan ik het paard dan claimen na een x aantal maanden/jaren?

Nee. Je kan alleen het eigendom verwerven door koop of schenking. Waarbij ik voor het gemak zelf gefokt onder koop schuif. Je hebt dan het sperma gekocht.
Je kan het eigendom dus pas claimen als er een duidelijk bewijs van (overdracht van) eigendom is. Dat kan zijn een dekbewijs, geschreven contract, schenking of bankoverschrijving.

Bij een auto snapt iedereen dat als je jarenlang de brandstof en APK hebt betaald maar het kenteken niet op naam hebt je geen eigenaar bent. Bij paarden blijft dat een hardnekkig misverstand. Ook als je al jarenlang alle kosten van verzorging op je neemt maakt dat je niet automatisch tot eigenaar.

Maar......, als er onduidelijkheid is over het eigendom, dan maakt het kunnen overleggen van bewijs van maandelijks gemaakte kosten het wel aannemelijker voor een rechter om te kunnen beslissen wie de eigenaar is.
In jouw geval zal de eigenaar dan met betalingsbewijzen komen die aantonen dat het voorgeschoten bedrag structureel is terug betaald.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:13

troi schreef:
Well_Chosen schreef:
En soms hoor je dat je niks van het terrein mee mag als eigenaar overlijd.

Dit klopt hoor, is standaard.

Want direct na overlijden is alles van de erfgenaam, tenzij anders vastgelegd, en is meenemen gelijk diefstal.

Je mag je eigen spullen best meenemen hoor. Alleen als er discussie over is moet je wel kunnen laten zien dát het jouw spullen zijn.

Misschien een overzichtje van jouw spullen maken en daar allebei een handtekening onder zetten? En het is natuurlijk altijd goed om van dure dingen, zoals een zadel, een aankoopbewijs te bewaren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:17

Roodvos schreef:
Je kan het eigendom dus pas claimen als er een duidelijk bewijs van (overdracht van) eigendom is. Dat kan zijn een dekbewijs, geschreven contract, schenking of bankoverschrijving.

Van al mijn laatste paarden en degene die ik nu nog heb, is er geen aankoopbewijs en/ contract.
Gewoon zo contant betaald en meenemen.
Als hier paarden van bekenden staan heb ik ook het paspoort en betalen zij niks voor de stalling en ik ook niet als mijn paarden bij een ander staan.