Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:58

Hordes van die beesten, niet normaal. Meestal hebben we hier wel wat dazen. Maar dit jaar 8)7. Buitenrijden hou je ze niet van je af, ben aan een stuk door aan het draven of galoperen en dan nog zwermen ze rond je continue.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 23:01

De afgelopen 2 jaar viel het mee maar dit jaar is het hier ook erg. Echt niet leuk meer.

Hannanasjuh

Re: Hebben jullie ook zoveel dazen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:07

Hier ook meer dazen dan vorig jaar. Waarschijnlijk komt het door het natte weer van vorig jaar. Dazen hebben vocht nodig om zich voort te planten.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:44

Hier ook honderden dazen. Je staat nog maar naast je paard en er zitten er 5 daarop en 5 op mij... het is nog nooit zo erg geweest met de insecten als dit jaar

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:48

Ja! Bij ons ook een probleem! Ze belagen de paarden. Gewone vliegendeken helpt niet. Ik heb de twee oudsten fijne eczeem deken om gedaan. Dat gaat goed. Ze zitten dan nog wel op de benen. Het veulentje wordt ook lek geprikt, zielig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:52

Het is niet normaal veel ja. En zelfs mijn mijn favoriete wandel plekje met de hond. Van de week werd ik gewoon omsingeld toen ik daar liep. Nog nooit eerder meegemaakt. De paarden zijn er ook niet blij mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:00

Jaaa, het is echt extreem hier sinds een paar weken. Denk dat het nog nooit zo erg geweest is.

Meestal komen ze in Juni en dan is het even een paar dagen erg en dan normaliseert het. Maar nu niet..paarden en wij zelf worden helemaal opgegeten.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:13

Hier ook, wij hadden eigenlijk nooit dazen of eens een enkele keer en nu ineens veel! En niet alleen dazen, de vliegen zijn hier ook echt verschrikkelijk dit jaar. We hadden er altijd 1 met vliegenkap staan, nu staan ze er allemaal mee omdat ze ontstoken ogen kregen. Zodra je de paddock/wei in loopt krijg je gewoon hele zwermen op je af

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:35

Wij hebben nooit dazen, zitten vrij dicht aan de kust, maar nu toch een paar zien vliegen dit jaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:37

Art_Ificious schreef:
Helpt een vliegendeken echt? Sprays enzo niet want een daas zou dit niet ruiken.
Maar ik wordt wel gewoon door mijn kledij heen gebeten (ook doorheen spijkerbroek), dus ga ik twijfelen of ze ook niet doorheen vliegendekens kunnen bijten.

Tijdens de clubles helaas ook veel last van. Heel vervelend om je paard dan te moeten vragen de aandacht toch bij de les te houden.

Vervelender voor je paard.

Ja, dekens helpen wat. Sommige speciale dazen sprays ook, maar kort, als ze gaan zweten helpt het niet meer. Hier staat ze niet meer zonder deken en met buitenritten ook met deken. Als ze in de bak zouden zitten zou ik daar ook met deken rijden en als het alsnog te erg is stop ik. Vind het niet eerlijk om ze te corrigeren en te verwachten dat ze zich inzetten bij iets wat ook echt gewoon gemeen pijn doet en vervelend is.

Wij hebben normaal echt soms een verdwaalde, maar dit jaar ook veel meer, maar alsnog is dat nijs vergeleken andere plekken. Zoals iemand anders ook schreef, ook veel meer andere vliegen en steek beesten. Gewoon tientallen vliegen op de paarden en je wordt lekgeprikt als je maar in de buurt van paard of stal komt. Dus ik heb elke dag lange broek aan, alleen die hele hete dagen niet maar die dagen ben ik ook echt verschrikkelijk gestoken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:40

Heel veel dazen ja,had het er toevallig van de week nog over met de buurvrouw.
En ze zijn ook behoorlijk agressief hier.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:23

Hier ook wat dichter bij de kust. Normaal wel wat dazen, maar zeker niet dat ik ze elke dag zie. Gisteren 3 doodgeslagen die op mn paard zaten.

Normaal stonden er ook veel paarden zonder vliegendeken in de wei en ging dat prima, maar nu is dat echt geen doen. Paarden worden helemaal onrustig als ze geen vliegendeken om hebben en gaan rennen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:27

Het ligt dus niet aan mij… Ik stond 2 seconden in de wei en bats werd meteen gestoken. Ik dacht nog om met de hitte de Vliegendeken af te doen, maar daar kwam ik dus heel snel van terug. Er stonden nog twee paarden zonder deken en die werden helemaal lijp.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:41

Hier ook mega veel dazen. Afgelopen twee jaar viel het mee, wel wat maar niet dusdanig veel dat het ons belemmerde. Maar nu is het zo extreem dat we niet eens buiten meer iets kunnen doen. Zodra je 1 stap buiten zet komen ze rond je heen zwermen en kan je blijven meppen. Hoop dat het snel over is, want middeltjes tegen dazen zijn er niet echt helaas.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:17

Prima2Donna schreef:
Hier ook mega veel dazen. Afgelopen twee jaar viel het mee, wel wat maar niet dusdanig veel dat het ons belemmerde. Maar nu is het zo extreem dat we niet eens buiten meer iets kunnen doen. Zodra je 1 stap buiten zet komen ze rond je heen zwermen en kan je blijven meppen. Hoop dat het snel over is, want middeltjes tegen dazen zijn er niet echt helaas.

Zeker wel! Er is daas weg,tenminste ik dacht dat dat zo heette.
Werkt wel oké

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:19

Zover ik weet ruiken dazen niet of weinig.
Ze komen op warmte af. Daarom werken de dazenballen ook.
Inspuiten is vooral leuk voor de fabrikant :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:27

Hier (UH)ook vreselijk veel in ene keer. Had goede hoop ze weg bleven want ze kwamen pas laat. Heb de paarden daarom ook wel eens van het land af want het was niet te doen. Ik zit zelf ook onder de beten en dat worden bij mij blauwe plekken. Zo lelijk op mn benen.
Mijn moeder was op Texel en daar waren ze zelfs!
Afgelopen woensdag was ik in Doetichem en daar hadden ze er nauwelijks last van..was zo heet en amper wind. Geen daas op de paarden gezien daar.
Zo plaatselijk.

Ik haat ze!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:31

Popstra schreef:
Hier (UH)ook vreselijk veel in ene keer. Had goede hoop ze weg bleven want ze kwamen pas laat. Heb de paarden daarom ook wel eens van het land af want het was niet te doen. Ik zit zelf ook onder de beten en dat worden bij mij blauwe plekken. Zo lelijk op mn benen.
Mijn moeder was op Texel en daar waren ze zelfs!
Afgelopen woensdag was ik in Doetichem en daar hadden ze er nauwelijks last van..was zo heet en amper wind. Geen daas op de paarden gezien daar.
Zo plaatselijk.

Ik haat ze!

Ik zit maar 10 km van Doetinchem af maar hier stikt het ervan. Zo erg dat de paarden niet eens buiten willen staan in de zon.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:41

Maf he. Er liepen 2 merries met veulen en geen enkele daas.
De eigenaar zei dat ze nog heel geen last hadden gehad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:45

Met spray merk ik zeker wel dat mijn paard rustiger is en net wat meer gemak heeft. Het houdt absoluut niet alles weg, maar het verschil dat er is, is voor mij wel voldoende om alsnog te sprayen. Samen met een eczeemdeken en een paar dazenvallen.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:56

Ja hier is het dit jaar ook echt extreem. Vorig jaar amper gezien en nu een enorme invasie.. we zitten dan wel aan de rand van het bos maar zo erg als nu is het niet geweest. Ook enorm veel wespen inderdaad…
Wat mij ook opvalt is dat we dit jaar amper muggen hebben.. normaal stikt het ervan, in het bos is erg veel water. Maar nu dus helemaal niet. Is dat op meer plekken zo? Het valt namelijk echt op.
Kan niet wachten tot de zomer voorbij is :\

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:57

Ik heb ook last van ze bij mijn bijrijdpaarden. Ik kan nog geen stap buiten zetten met het paard dat ik longeer (kan haar ook niet insprayen met vliegenspray, ze is als de dood voor spuitflessen) of er zitten er al een stuk of vijf op. Blijven ook venijnig goed zitten, ook in draf en galop blijven ze gewoon hangen.

Heb er gister denk ik wel tien doodgeslagen, ze proberen ook op mij te gaan zitten en paard snapt dan niks van mij. Ik ben panisch voor bijtbeesten dus ik sta dan idioot te dansen in het midden van de longeercirkel in een poging ze weg te houden waardoor paard weer schrikt van mij :')

Maar ja, ik heb er dus ook veel last van. Tijdens het rijden minder, maar de andere kan ik wel insprayen. Lijkt toch wel te helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:18

Ik spray ook maar het helpt nauwelijks, in en uitstappen is zowat niet meer te doen. :(

Zelf inderdaad lange kleren aan, een van de paarden heeft echt op iedere kaak een stuk of 20 bulten.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:19

Ik had gister met in- en uitstappen weinig last gelukkig. Alleen met het longeren viel het echt op.

Ik heb wel gewoon een mouwloos trainingsshirt aan en heb dan zelf Jungle Formula (deet) op mijn armen. Ze gaan bij mij ook vooral op mijn broek zitten tijdens het longeren en dan ben ik ze vaak nog wel voor met meppen :=

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:37

Ja verschrikkelijk! Grens Drenthe/Duitsland: niet normaal dit jaar! Buiten de stal direct dekens op, sprayen helpt nauwelijks en buitenrijden bijna niet te doen!