Paard kopen als manegeruiter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:25

In welke omgeving wil je het paard stallen? Heb je al rondgekeken of er plek is voor nieuwe paarden? Verder ga ik er in mee dat 5 jaar manege ervaring niet veel is. Dus ook mijn advies is om naar een pensionstal te kijken waar ze je kunnen begeleiden en dan hopen dat er een plekje vrij is.

Verder qua aanschaf: blijf ajb weg van de stallen die goedkope paarden lijken aan te bieden. Op Bokt kan je veel info over stallen/verkopers vinden die te mooi zijn om waar te zijn. Mocht je ergens gaan kijken, google de stalnaam dan even zodat je weet waar aan je aan begint. Er zijn er helaas een paar die zeker paarden verkopen onder de €6.000 maar dan moet je wel rekening houden met extra dierenarts kosten, of met een paard waar iets anders mis mee is. Bijvoorbeeld dat het niet meer te rijden is. Geloof niemand op zijn blauwe ogen!

Tot slot: normaal adviseer ik om iemand mee te nemen met verstand van paarden, maar aangezien jij die niet hebt is dat lastig. Misschien dat iemand van Bokt in de omgeving woont die je kan helpen?

Sherivey

Re: Paard kopen als manegeruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:50

Toen ik mijn eerste eigen paard kocht, had ik naast een aantal jaren manege ook weinig verdere ervaring.
Wel wat bijgereden, maar eigenlijk heb ik alles pas écht geleerd toen ik een eigen paard kocht.

Ik was 16, kocht een vierjarige. Dat raad ik dan weer niet aan. :o
Het is in mijn geval goed gegaan omdat ik héél veel hulp gevraagd heb en dingen zelf ben gaan nalezen.
Want ik had geen familie die iets van paarden wist, dus het was een hoop zoekwerk.

Dus als je voor een eigen paard gaat:
- neem bij het kijken iemand mee die verstand heeft van paarden
- zoek hulp bij het houden van je paard (evt een meer ervaren bijrijder)
- koop een wat meer ervaren paard. Hoeft geen wedstrijdervaring te hebben, maar liefst wel basis ingereden, wat kilometers op de teller en goed opgevoed/ bevestigd
- blijf openstaan voor advies/ lessen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:57

Camprodon1 schreef:
Hallo paardenkenners!

Ik ben een voormalig manegeruiter, d.w.z. al mijn paardenervaring is beperkt tot manegelessen die ik genomen heb toen ik ongeveer 12-17 jaar oud was. Nu ben ik 25, heb grote-mensengeld, en zou heel graag weer met paarden bezig zijn. Echter merk ik dat in mijn omgeving de maneges aardig vol zitten, of geen volwassengroepen hebben.

Toen rees bij mij het idee, wat als ik zelf een paard aanschaf? Dan zou ik sowieso bezig kunnen zijn met verzorging et cetera, wat privélessen nemen en eventueel iemand zoeken met meer rijskills om het paard verder te trainen. Dit voelt heel eng om te doen zonder ervaring. Ik ben in mijn familie de enige die ook maar iets met paarden heeft, en heb ook geen vrienden of kennissen met veel paardenervaring

Hoe kies ik een paard? Hoe bepaal ik waar ik die stal? Hoeveel tijd gaat hier naartoe? Hoe vind ik een trainer en bijrijder? Hoe weet ik wanneer hoefsmid nodig is, voer aangepast moet worden, ...

Zijn er hier mensen die zonder uit een paardenwereld te komen toch een eigen paard gekocht hebben en tips hebben?

Verder zat ik eraan te denken om een redelijk jong paard te kopen, omdat ik dan veel tijd zou kunnen besteden aan grondwerk en ineens iemand zou kunnen inhuren om het paard in te rijden en mij verder te begeleiden, al weet ik niet of dat nuttig is. Of zelfs een veulen, paar jaartjes in de opfok zodat ik niet ineens overrompeld word door de realiteit van een paard hebben...

Kortom, hulp en meningen gezocht!

P.S. Geld is hier dus niet het probleem, ik kan zo'n 800 euro per maand besteden en aanschafkosten van onder de 6000 zijn ook geen probleem.

Ik sluit me aan bij eerdere antwoorden. 5 jaar manege ervaring is niet veel en zeker als je er even uit bent geweest zou ik ook adviseren met eerst leasen of bijrijden.
Ik weet niet in welke regio je zit, maar over het algemeen zijn daar best wel opties voor (horsify is een platform wat je hierin mogelijk kan helpen). Je krijgt dan wat meer beeld van wat er allemaal komt kijken bij het houden van een paard, hoeveel tijd het kost en ook een beter beeld met wat voor type paard bij je past. En ook goed om je vooraf te verdiepen in wat voor type stal bij je past, er zijn nog veel stallen waar ze veel binnen staan, maar niet elk paard kan daar goed tegen. Veel buiten met ruwvoer zou wat mij betreft een eis zijn. En wil je wel of niet zelf klussen moeten doen (denk aan mesten, voeren, voer klaar zetten).

Mocht je gaan voor kopen zou ik zeker geen jonkie adviseren. Het is niet dat het niet kan, maar dan heb je wel echt intensieve begeleiding nodig. Een meer ervaren rustig paard is doorgaans beter geschikt als 1e eigen paard.

Ook qua tijdsinvestering. Jonkies zitten sneller vol in hun koppie dus kortere sessies en herhaling nodig om zaken goed te bevestigen.
Een bijrijder kan tijd schelen voor je eigen paard, maar die kunnen ook ineens stoppen of uitvallen om wat voor reden dan ook, en dan zul je dus toch zelf de zorg moeten kunnen opvangen tot je weer iemand hebt gevonden.

Houd in je budget ook rekening met evt dierenartskosten, hoefsmid, zadelpasser, tandarts, osteo/fysio etc. En bij aanschaf natuurlijk ook de materialen (halsters, hoofdstel, zadel, evt dekens etc)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:02

Een eigen paard is zoveel leuker dan een manegepaard! Ik kocht rond mijn 22ste mijn eerste paard. Ik stapte er onbevangen in en heb veel mogen leren. Zet voor jezelf goed op een rijtje waar je allemaal rekening mee moet houden. Misschien heb je hier nog wat aan:
https://www.knhs.nl/beginnen-met-paardr ... igen-paard
Je kan jezelf alvast gaan oriënteren op stallen in de omgeving. Er zijn ook FB groepen waarin er meer aanbod is dan bijvoorbeeld marktplaats. Dit gaat van een kleinschalige privéstal tot een paddock paradise en commerciële, massale maneges.
Zoals al eerder gezegd is, zou ik ook in jouw geval voor een iets ouder (>8 jaar), ervaren paard gaan kijken. Daarmee kan je ook starten met grondwerk en het rijden langzaamaan opbouwen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:33

blackstar schreef:
Mijn tip als je een eigen paard hebt is.
Zoek een stal waar je makkelijk (prive)les kunt nemen en waar genoeg mensen lopen die je kunnen helpen met de dagelijkse verzorging en je tips kunnen geven over zadel en ander harnachement.

Ik haal even deze quote eruit.
Heb je enige idee hoe irritant het is als een stalgenoot echt werkelijk waar ALLES vraagt, zelfs tot een draadje spannen toe?

Andere stalgenoten zijn geen gratis kennisbank.
Bovendien, ook hier op Bokt, smaken verschillen en zal je dus ook op stal verschillende antwoorden gaan krijgen. Er lopen hier veel hoefsmeden waarvan ik de meeste echt niet zou willen. Zelfde met DA's.

Het allerbeste is nog altijd een goede basiskennis hebben, zelfstandigheid en over een gezond stel hersenen beschikken.

En nee je kan inderdaad niet alles tegelijk weten, maar als ik bijvoorbeeld koliek vermoed bij andermans paard en ik licht de eigenaar in moet je de verantwoording niet terugkaatsen naar mij. Ik kan je mijn advies geven, aankijken of DA bellen, maar het is jouw paard. Jij moet een keuze maken.
Of aan elke stalgenoot vragen die binnen komt wandelen welke vliegenspray die heeft.
Terwijl er daarvoor al gezegd is(door 5 anderen) 'ga naar de ruitersportwinkel, genoeg keuze'.

TS

Als jij dus al niet weet wanneer je een hoefsmid moet bellen, begin dan alsjeblieft niet aan een eigen paard.

Ben je bij 1 manege geweest of bij meerdere? Hadden ze geen van allen tijd? Priveles?

Camprodon1 schreef:
Verder zat ik eraan te denken om een redelijk jong paard te kopen, omdat ik dan veel tijd zou kunnen besteden aan grondwerk en ineens iemand zou kunnen inhuren om het paard in te rijden en mij verder te begeleiden, al weet ik niet of dat nuttig is. Of zelfs een veulen, paar jaartjes in de opfok zodat ik niet ineens overrompeld word door de realiteit van een paard hebben...

Kortom, hulp en meningen gezocht!

Kwa grondwerk, elk paard kan dat leren. Oke een paard van 20 die het nooit gedaan heeft zal het minder snel oppakken dan een paard die een stuk jonger is. Maar een paard leert over het algemeen snel, zeker iets wat ze leuk vinden.
Dus dat is geen reden om voor een jonger paard te gaan.

Net als vele voor mij; wordt bijrijder/ verzorger. En zelfs dat gaat pittig worden denk ik gezien je rij-ervaring.
Laatst bijgewerkt door Onali op 03-07-25 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:41

Dan zal ik vast anders in elkaar zitten.
Ik help graag mensen die net hun eerste eigen paard hebben zodat ze het ook kunnen leren.

En ik ben na 6 jaar manegeruiter te zijn geweest en daarna 2 verzorgpaarden aan een eigen paard begonnen. Ook ik heb het moeten leren en dat kan alleen als je op stal mensen met ervaring hebt die je wat uitleggen en hulp bieden als je het niet weet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:50

Onali, ik vind het dus totaal geen probleem als iemand mij vanalles vraagt. Tenzij alles wat ik zeg een weerwoord krijgt.
Maar een onervaren iemand helpen met zijn/haar eerste paard, geen probleem.

Heb ook zelf nooit ervaren dat mensen aan wie ik vanalles vroeg dit als probleem ervaarden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:54

Ik ook niet, heb liever mensen die hulp vragen en accepteren op stal dan mensen die maar wat doen ten koste van de spullen op stal of hun paard :P
Vind het prima om te helpen, mee te denken etc.

Voor de TS: je budget is aan de lage kant, zeker met weinig ervaring. Dan wil je een gezond paard en liefst ook een beetje een brave omdat je zelf nog vrij onervaren bent.
Mede daarom zou ik ook niet snel gaan voor een jonger paard, eerder een makkelijk doorgereden paard wat niet zo snel onder de indruk is als je een keer iets fout doet. En die kosten vaak net iets meer.

Kijk ook goed betreft stalling, veel staat vol (hangt ook af van je regio) maar het zou zonde zijn als je een paard hebt en geen plek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:04

Sherivey schreef:
Onali, ik vind het dus totaal geen probleem als iemand mij vanalles vraagt. Tenzij alles wat ik zeg een weerwoord krijgt.
Maar een onervaren iemand helpen met zijn/haar eerste paard, geen probleem.

Heb ook zelf nooit ervaren dat mensen aan wie ik vanalles vroeg dit als probleem ervaarden

Gewoon een paar vragen zijn oke.
Maar deze persoon bezat geen enkele basiskennis over paarden, ondanks dat ze verteld had het dier al X jaar verzorgd te hebben.

Ze wist niet wanneer de hoefsmid moest komen. Toen het dier in een andere wei stond wist ze niet hoe ze het stroomdraadje moest fiksen.
En werd ze boos dat er niet eerder was ingegrepen (paard pakken en terugzetten, terwijl de melder had aangegeven zelf bezig te zijn en als ze klaar was te gaan kijken. Paard stond rustig, was enkel in de verkeerde wei beland)
Haar hele houding ging bij iedereen op een gegeven moment tegenstaan.

Sommige, zoals ik, waren er al eerder klaar mee. Dat je moet leren is prima, maar ik ben geen vraagbaak. Ik kom ook voor mijn ontspanning naar stal en niet voor een kennisquiz.

Moet wel zeggen dat zij echt een uitzondering is geweest in al mijn jaren dat ik paarden heb. Heb nog nooit zo'n onhandig persoon meegemaakt.
Btw mijn staleigenaar is een boer, die bemoeit zich niet met de dagelijkse gang van zaken. Er is bij ons op stal een grote mate van zelfstandigheid, de boer regelt het hooi, het erf, mestafvoer en het stroom, maar verder moet je het zelf doen met je groepje. En met ruim 40 paarden en iets minder eigenaren gaat dat prima.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:08

Een eigen paard is héél anders dan rijden op een manege. Mijn tip zou zijn, zoek óf eerst een bijrijdpaard (niet op een manege maar echt ergens waar je ook vanalles leert over het houden en verzorgen van paarden) óf koop een ouder dier. Begin echt níet aan een jong paard, veulen/jaarling. Daarvoor moet je écht kennis van zaken hebben. Lees je verder ook in over conditionering, dus over hoe leren werkt (dit is universeel, werkt zowel bij mensen als dieren zo, maar ik vind het als paardeneigenaar wel een must om die kennis te hebben).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:16

Een eerste paard is altijd moeilijk. Hoe is je rijniveau? Kan je zitten op een paard, of heb je ook de beginselen van het nageeflijkrijden, zijgangen etc onder de knie?

Een jong paard is super leuk, en met een goede trainer (tip: kijk naar klassieke of academische lesgevers) kan dit wel lukken, echter weet je met een jong paard niet precies wat je koopt en moet je geluk hebben met het karakter.

Ik zou sowieso wel weer starten met privelessen op een manege, al is het maar om km's te maken op een paardenrug. Je kan trainers aanspreken, sommige hebben ook lespaarden of misschien kan je op een manege een halve stal doen, lesnemen van een bepaalde trainer, en van daaruit kijken of zij je willen begeleiden in de aanschaf van een eigen paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:28

blackstar schreef:
Ik help graag mensen die net hun eerste eigen paard hebben zodat ze het ook kunnen leren.

En ik ben na 6 jaar manegeruiter te zijn geweest en daarna 2 verzorgpaarden aan een eigen paard begonnen. Ook ik heb het moeten leren en dat kan alleen als je op stal mensen met ervaring hebt die je wat uitleggen en hulp bieden als je het niet weet.

Ik help ook graag anderen. Ik vind de tekst van @Onali erg ongezellig overkomen hoor.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:29

De drie belangrijkste tips die ik kan geven zijn:
- Koop een ervaren paard. Hoeft geen paard te zijn die Z heeft gelopen. Wel eentje die al veel gezien heeft en braaf is.
- Zet je paard in volpension, bij mensen die kennis van zaken hebben. Daar kan je van leren.
- Investeer in lessen voor jezelf, niet in iemand die het paard voor je gaat trainen. Je leert het meeste door zelf te doen. Mocht het nodig zijn, dan kruipen de meeste instructeurs toch wel even op het paard om te voelen.

Ik kreeg mijn eerste pony na twee jaar rijden op de manege. Jonge pony van drie jaar. Ondanks dat ik er echt heel veel plezier mee heb gehad, kan ik het absoluut niemand aanraden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:34

anjali schreef:
blackstar schreef:

Ik help ook graag anderen. Ik vind de tekst van @Onali erg ongezellig overkomen hoor.

Ik help mensen ook graag.

@onali het leest een beetje alsof deze persoon niet zozeer beginner was maar vooral onredelijk en niet kon luisteren. Advies over vliegenspray hoef je niet aan 5 mensen te vragen immers, das gewoon irritant.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:41

Wat leuk dat je weer wil beginnen rijden! Ik sluit me in veel dingen aan bij wat er al eerder gezegd is, ga voor één of meerdere bijrijdpaarden zodat je weer lekker km's kan maken en je spieren weer ontwikkelen. Maar ook om een beetje te leren wat voor soort paard bij jou past! Heb je bv graag extravert of introvert, schrikt een paard die snel in paniek schiet jou wel of niet af? Wat zijn je doelen en wat vind je echt leuk om te doen.
Dat brengt ons bij je budget, als je een paard zoekt om enkel rustige buitenritten mee te maken denk ik dat je budget wel oké kan zijn. Wil je toch graag op termijn een beetje de (basis)sport in zal dat aan de lage kant zijn. Maar je kan soms wel echt die speld in een hooiberg vinden.
at betreft jong paard, ik zou het niet doen. Jonge paarden hebben echt een leider nodig die weet wat hij doet, anders kunnen ze in de war of onzeker raken en dat kan gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Ik heb zelf een jong paard gekocht (ik rijd intussen 18 jaar en in die tijd heb ik bijna 10 jaar op de manege gereden, en 8 jaar een eigen pony en erna paard gehad. En mijn moeder had altijd een eigen paard) en ik kan je zeggen, dat is echt heel pittig en zeker niet te onderschatten. Wil dat zeggen dat het niet goed kan aflopen? zeker niet, maar de kans dat het niet positief uitdraait is groter dan omgekeerd. Een veulen lijkt ook leuk maar je kan dan het karakter moeilijk inschatten, het kan een super werkwillig rijpaard worden, of eentje die schrikt van zijn eigen schaduw.
Naar mijn ervaring leer je dingen als de hoefsmid etc wel door ervaring. Maar ook daar kan een bijrijdpaard je wel helpen, kans is groot dat dit paard ook naar een zadelpasser of osteopaat moet. Dan kan je altijd vragen om mee te gaan, waardoor je ook weer bijleert.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:51

Afgelopen week op de paardenmarkt geweest, voor minder dan 6000 euro vind je toch wel een leuk paard hoor.
Wij stonden te kijken bij een merrie, 16 ofzo, niet te groot, stevig gebouwd, een maand drachtig. Braaf onder het zadel buiten, zou betuigd zijn. Heeft wel een peesblessure gehad toen ze jong was maar op ijzers perfect rad. Vroegen ze 2200 euro voor maar nam je voor 1800 wel mee naar huis.

Is dit paard dan perfect gezond? Natuurlijk niet, maar die kan vast nog een jaar of 5 lekker recreatief mee.
https://www.youtube.com/watch?v=Jv_mq9RIZQ8
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... f69a7c5d03

Dit zijn bv enkele voorbeelden die onder het budget zijn en wel braaf lijken.

Een omgeleerde draver is vaak voor rond de 2000 euro ook wel te vinden.
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... 8e2e21535d

https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... andelpaard

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:01

Duhelo schreef:
Afgelopen week op de paardenmarkt geweest, voor minder dan 6000 euro vind je toch wel een leuk paard hoor.
Wij stonden te kijken bij een merrie, 16 ofzo, niet te groot, stevig gebouwd, een maand drachtig. Braaf onder het zadel buiten, zou betuigd zijn. Heeft wel een peesblessure gehad toen ze jong was maar op ijzers perfect rad. Vroegen ze 2200 euro voor maar nam je voor 1800 wel mee naar huis.

Is dit paard dan perfect gezond? Natuurlijk niet, maar die kan vast nog een jaar of 5 lekker recreatief mee.

Ik zou voor iemand met nog niet zoveel ervaring het sterk afraden om een paard op de markt te kopen. Idem met omgeschoolde dravers.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:05

anjali schreef:

Mag je zeker vinden.
Net als dat ik mag vinden dat ik geen zin heb om als stalgenoot zijnde 'gebruikt' wordt om je eigen tekortkomingen op te gaan lossen.
Nogmaals, ik kom voor mijn ontspanning naar stal, ik ben geen lesgever/ Googlezuil.
Ja tuurlijk gooi je wel eens ideeën over en weer. Dat is normaal, maar ik ga niet iemand zijn hand vasthouden omdat hij (of zij) eigenlijk beter nog geen paard had kunnen kopen.

@Troi, combinatie van alles. Beginner en een nare houding. Ze is weggestuurd en staat inmiddels op stal nr 5 of 6 sinds ze hier weg is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:11

D__S schreef:
Duhelo schreef:

Ik zou voor iemand met nog niet zoveel ervaring het sterk afraden om een paard op de markt te kopen. Idem met omgeschoolde dravers.

Slit me ook helemaal aan bij D__S.

Deze paarden zijn een recept voor een miskoop bij een onervaren persoon.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:13

Het wordt een langspeelplaat, maar ik heb ook nog wat aanvullende tips:

maar probeer toch eens een tijdje ergens bij te rijden.
Dat geeft je wat tijd om er achter te komen welk type paard bij je past, welke discipline/richting je op wil etc. Dan heb je een grotere kans dat je een paard koopt wat echt goed bij je past. Daar pas achter komen als je al een eigen paard hebt is een recept voor een gebroken hart.

En/of meld je aan bij de plaatselijke vereniging en ga eens helpen op wedstrijden. Dan zie je wat om je heen zodat je je kunt oriënteren en leer je meteen wat mensen kennen. Dan heb je een idee waar je straks een ervaren persoon op kunt duikelen om mee te sparren tijdens de aankoop en weet je waar je je kunt oriënteren op instructie.
En inderdaad juist geen jong paard. Koop een iets oudere mét wat ervaring én investeer evengoed in die grondwerklessen. Grote kans dat je paarden vaardigheden sowieso nog wat bijgeschaafd mogen worden. Want alle dagelijks dingen mis je nu waarschijnlijk. En die werken vrijwel zeker ook door in wat je qua werk met je paard wil uiteindelijk.

Of bied je eens aan als groom bij iemand (in eender welke discipline, van strandrit tot wedstrijdsport). dan zie je ook weer vanalles.

Je aankoop bedrag kun je dan ook nog bijsturen op je doelen. Mogelijk gaat je voorgenomen budget (net) toereikend zijn. Maar waarschijnlijk mag je nog even verder sparen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:22

Goede tips van denisesilver +:)+

Ik denk dat Onali's bericht meer bedoeld was als: ga er niet zomaar vanuit dat iedere stalgenoot er op zit te wachten om een beginneling op sleeptouw te nemen. Dat geldt bij voorbeeld ook voor mij: na een hele dag op het werk wil ik naar paard om te ontspánnen. Mensen zijn voor mij géén ontspanning.

TS zou bij het zoeken naar een bijrijdpaard en later stalling dus alvast rekening kunnen houden met welke stallen wel dat soort begeleiding bieden. Een paard gaan verzorgen bij iemand aan huis die er zelf niet is en haar laat aanrommelen lijkt me een minder geslaagde constructie.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-07-25 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:25

Ik snap het advies van bijrijden, maar het lijkt me best een opgave om een paard te vinden. :o Er is niet altijd veel aanbod en als de beschikbare bijrijdpaarden niet geschikt zijn voor je niveau/ervaring, dan houdt het ook op. Ook is er niet altijd veel begeleiding bij een bijrijdpaard en in jouw geval zou ik dat wel willen.

Ik zou proberen om het rijden eerst op te pakken op een manege. Maneges verkopen hun paarden niet snel, maar misschien kan je via via aan een betrouwbaar paard komen dat dan met behulp van een andere ruiter goed aan het werk kan blijven. Daar zou je dan in korte tijd veel van kunnen leren. Een jong paard is altijd nog een optie, maar daar zou ik zeker niet mee beginnen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:27

D__S schreef:
Duhelo schreef:

Ik zou het zo'n beetje iedereen afraden een volwassen paard van de markt te halen :o

Edit: en handelaren die alleen maar "superbrave" paarden verkopen, zie ik ook als een dikke rode vlag. Een wandelpaard is niet om op te rijden. Vaak dieren waarvan de eigenaar ze niet wil laten hemelen, ook al zijn ze stuk van binnen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:35

_Lorette_ schreef:
Ik snap het advies van bijrijden, maar het lijkt me best een opgave om een paard te vinden. :o Er is niet altijd veel aanbod en als de beschikbare bijrijdpaarden niet geschikt zijn voor je niveau/ervaring, dan houdt het ook op. Ook is er niet altijd veel begeleiding bij een bijrijdpaard en in jouw geval zou ik dat wel willen.

Ik zou proberen om het rijden eerst op te pakken op een manege. Maneges verkopen hun paarden niet snel, maar misschien kan je via via aan een betrouwbaar paard komen dat dan met behulp van een andere ruiter goed aan het werk kan blijven. Daar zou je dan in korte tijd veel van kunnen leren. Een jong paard is altijd nog een optie, maar daar zou ik zeker niet mee beginnen.

En dan heb je nog dat eigenaren vaak minimaal L/M wedstrijdniveau vragen om hun paard bij te mogen rijden. :=

Denisesilver, volgens mij bedoelen ze in België met 'wandelen' een buitenrit. :)

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:38

Er zijn volgens mij ook steeds meer maneges die hun lespaarden voor 2 of 3 dagen per week voor lease aanbieden. Dan kun je ook na een poosje kijken of het nog steeds leuk is als je 'verplicht' meerdere keren per week naar je paard 'moet', want soms valt dat ook best tegen voor sommige mensen.