Paard delen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rietje92

Re: Paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 19:50

Wat als er nu hele goed afspraken op papier staan? En beiden ondertekenen dat als het niet werkt (conflicten, overmacht etc.) het paard zal worden verkocht (aan totaal iemand anders of de helft van de oorspronkelijke aanschafkosten aan de andere eigenaar)? Maakt dat het belang niet meer in 1 lijn, beiden willen het paard houden?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:57

Rietje92 schreef:
Wat als er nu hele goed afspraken op papier staan? En beiden ondertekenen dat als het niet werkt (conflicten, overmacht etc.) het paard zal worden verkocht (aan totaal iemand anders of de helft van de oorspronkelijke aanschafkosten aan de andere eigenaar)? Maakt dat het belang niet meer in 1 lijn, beiden willen het paard houden?

Dat lijkt mij een manipulatie contract.Diegene die het meeste van het paard houd is de ondergeschikte in deze.
Wat is er mis met gewoon zelf een paard kopen ? Desnoods een bijrijder zoeken .Je hoeft echt niet elke dag te rijden, beter van niet zelfs voor het paard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:00

Rietje92 schreef:

En wie bepaalt er dan wie het paard mag houden of kopen? Wat als je allebei het paard wil houden, maar niet meer samen?

Ik zou denk ik eerder voor een eigenaar/ bijrijder constructie gaan waarbij er dus 1 hoofdverantwoordelijke is.

Professioneel gezien wordt het vaker gedaan, maar ook dan gaat het regelmatig niet goed kan ik je vertellen.... alleen dat soort verhalen hoor het niet snel hier op bokt, tenzij ze echt in de media geweest zijn.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:50

Ik snap zo goed dat als het financieel lastig is om alleen een paard te kopen, dit een aantrekkelijke manier lijkt en een kans om toch een paard te kunnen hebben, maar ik zou um je toch afraden. Er is zoveel kans op ellende. Bij ons eerste paard hebben wij het ook overwogen, omdat we eigenlijk geen idee hadden waar we ons in gingen storten. Hoeveel geld en tijd we daadwerkelijk kwijt zouden zijn en daar kreeg ik het licht benauwd van. Uiteindelijk zijn we voor lease gegaan bij ons eerste paardje, en vanuit die ervaring durfden we het aan om na anderhalf jaar ons eerste eigen paard te kopen. Maar delen was na lang overdenken echt geen optie, je kunt alles vastleggen in contracten, maar het schreeuwt haast om problemen als je twee eigenaren hebt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 10:31

Rietje92 schreef:

Wij hebben in het begin afspraken op papier gezet en ondertekend.
Maar dat heeft totaal geen invloed op alle negatieve punten die ik in mijn eerdere bericht heb benoemd.
Verder… leuk zo’n papiertje, maar als ik nu morgen beslis mij er niet meer aan te houden… so what? Gaat de ander mij voor de rechter trekken? Ik denk het niet.

Helft oorspronkelijke aanschafkost kan je in de praktijk trouwens niet doen. Als paard kreupel wordt is ie veel minder waard. Als paard veel beter is geworden is ie meer waard. Dan zal niemand akkoord gaan met de helft van de kost x jaar geleden.

Oh nog iets anders: ik weet niet of dat nu al veranderd is of in NL nooit zo was, maar wij konden destijds slechts 1 naam op het paspoort laten zetten. Hadden eerst beide namen ingevuld maar dat werd geweigerd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:52

Poekkie schreef:
Rietje92 schreef:

Wij hebben in het begin afspraken op papier gezet en ondertekend.
Maar dat heeft totaal geen invloed op alle negatieve punten die ik in mijn eerdere bericht heb benoemd.
Verder… leuk zo’n papiertje, maar als ik nu morgen beslis mij er niet meer aan te houden… so what? Gaat de ander mij voor de rechter trekken? Ik denk het niet.

Helft oorspronkelijke aanschafkost kan je in de praktijk trouwens niet doen. Als paard kreupel wordt is ie veel minder waard. Als paard veel beter is geworden is ie meer waard. Dan zal niemand akkoord gaan met de helft van de kost x jaar geleden.

Oh nog iets anders: ik weet niet of dat nu al veranderd is of in NL nooit zo was, maar wij konden destijds slechts 1 naam op het paspoort laten zetten. Hadden eerst beide namen ingevuld maar dat werd geweigerd.

Dat wist ik niet eens. Ik denk dat ze gewoon 1 juridische eigenaar willen i.v.m. alle mogelijke en onmogelijke toestanden die je vrijwel zeker gaat krijgen bij gedeeld eigenaarschap. Zoals hierboven gezegd wordt, hele dure beroemde paarden hebben ook vaak meerdere eigenaren, en af en toe komen daar hele onverkwikkelijke probleemzaken over in de media. Dat in de gevallen dat ze er onderling niet uitkomen, en zoals jullie weten zijn paardeneigenaren dikwijls niet bepaald de gemakkelijksten!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:01

Ik heb 't gedaan, maar zou het nooit meer doen. Geen contract oid, gewoon in goed overleg. Dachten op 1 lijn te staan, maar bleek in praktijk toch minder en hoe goed je elkaar ook kent, je weet nooit hoe dit in de toekomst zal gaan.

Voordeel is vooral de gedeelde kosten. Ook fijn dat we beiden verschillende dingen leuk vinden, dus ons paard had veel afwisseling. Rijstijl en omgang kwam ook grotendeels overeen.

Contract lijkt me heel erg ingewikkeld en niet heel realistisch. Sommige dingen weet je pas als het zover is. Je kunt nooit alles op papier vast leggen en wat iemand al zei, wat als de ander zich er niet aan houd? Zou je moeten kijken in hoeverre 't rechtsgeldig is en dan een boete op niet nakomen ofzo. Gedoe. Maar dat vind ik dus van een paard samen, gedoe.

Ik zou kiezen voor 1 eigenaar en een bijrijder. Kun je geen paard in je eentje, dan bijrijden/verzorgen. Is iets anders dan een paard samen, maar dat heeft ook weer voor en nadelen.

Bij een paard delen is het nooit helemaal eigen, bij een verzorg/bijrijdpaard helemaal niet, maar ook niet de bijkomende kosten en verantwoordelijkheid.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:10

Ik heb het een paar keer gedaan zelfs. Hier gelukkig alleen maar goede ervaringen.
Mijn gedeelde shetlander (ja shet, maar dat heeft een verhaal) ging heel goed.

Ik en een goede vriendin hebben ieders 2 shetlanders, samen een kudde van 4. Dit oudje van 24 jaar kwam op ons pad en we gunden haar een fijn pensioen bij ons in de kudde. Dus zeiden we; alle kosten die haar aangaan splitten we gewoon. Zo gezegd zo gedaan.
Ze stierf, we hebben de dierenartskosten en rendac-kosten gedeeld. Ook altijd haar voer en entingkosten touwens. Nooit onenigheid over gehad.

Ook al eens een groot paard met iemand gedeeld. Mijn allerbestie :) :) en ook dat ging goed.
Niets opkroppen - alles op een rustige en fijne manier bespreekbaar maken. En nog een tip; als je ergens echt niet mee eens bent, houd dan even een dag je mond en reageer de volgende dag pas doordacht met een goed antwoord :) Helpt mij wel eens als ik ergens echt niet over eens was.

Inmiddels geen gedeelde paarden meer.

Scheelt dat je er dan niet op kan rijden, en er dus geen onenigheid bestaat over training

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:30

Ik heb het gezien bij zussen. Ruzie. Want eentje vond zichzelf beter en de ander verpestte het paard (zei de ander). Bij een blessure had de ander het gedaan. Wedstrijdschema was lastig. Etc. Is jaren goed gegaan tot het niet meer goed ging

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:02

Ik heb ook geen goede ervaringen met paard delen, iedereen heeft toch altijd zijn eigen visie. En ik deelde het paard met mijn zus. Ik zou dat persoonlijk dus ook nooit meer doen, je kan het dan bijna beter met een buitenstaander doen.