Angst voor het rijden met de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:25

Eigenlijk vind ik dat je altijd BE moet hebben als je met een paard in de trailer rijdt. Het is wel een levend dier

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:56

Inderdaad E bij B halen. Leer je de foefjes en kan je een degelijke trailer achter de auto hangen.

Maar ook: niemand van ons wil van de weg gereden worden met ons paard achter ons. Iedereen vraagt zich wel eens af waarom die dikke vrachtwagen nou net achter jou moet rijden. Je bent echt niet de enige! Bij meer fijne ervaringen ervaar je dat het ook gewoon goed kan gaan. En die krijg je alleen door te doen.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het kan in stapjes. En ja.. ouder worden maakt vaak dat je meer gevaar ziet. Maar je hebt daarentegen wel ruim meer ervaring op de weg.
Je redt het wel!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:03

Ga in ieder geval lessen. Je leert er echt veel van om als grotere combinatie in het verkeer te begeven. Je leert beter vooruitkijken, rust te bewaren als je moet wachten met invoegen en het manoeuvreren doe je met meer vertrouwen.

Ik had al 10 jaar m’n B voordat ik mijn E heb gehaald. Beste besluit geweest om het wel te doen.

En inderdaad de combinatie van trailer en auto zorgt ook voor vertrouwen. Plus op onderhoud van de trailer bezuinig ik niet en ik doe nog steeds na aankoppelen weer omhoog draaien en remtest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:09

In de herhaling: ga voor je E rijbewijs. Daar leer je zoveel van.

Bijkomend voordeel dan hoef je je nooit meer druk te maken of je wel/niet met een combinatie mag rijden. Dan hoef je enkel nog te weten of de auto het technisch mag trekken.

Wat ik wel eens deed met stalgenoten was de trailer aankoppelen zonder paard en naar industrieterrein rijden in het weekend en daar lekker rondrijden. Bochtjes vooruit en achteruit, keren, hellingproefjes etc. Dat een paar keer doen en daar kregen ze vertrouwen van en durfden dan op pad met paard.

Edit: ik heb veel ervaring met trailers rijden, paardentaxi geweest en trailerlaad trainer, en veel op pad met eigen paarden. Dus was niet een stalgenoot die af en toe eens met trailer rijdt.
Laatst bijgewerkt door cissy op 03-07-25 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:10

Annet73 schreef:
Dank voor jullie reacties.

Ik wil sowieso een aantal keer met de lege trailer van de buren rijden. Eens kijken hoe dit voelt. We hebben een prima auto gelukkig. Dat is iig geen probleem.
Daarna een aantal lessen nemen is sowieso het plan. Een E achter B rijbewijs wellicht verstandig maar niet noodzakelijk als ik het goed begrijp.
Vergeet ik nog wel te melden dat ik inmiddels de 55 jaar nader (volgend jaar). Dat wringt wel een beetje bij me hoor….een ander heeft er al jaren ervaring op zitten en ik moet nog beginnen…..

BE is niet voor iedere combinatie noodzakelijk op papier, maar het is zoveel veiliger om goed te leren rijden met een trailer.

Ik heb het omgekeerd, ik kan echt prima rijden, maar vind het soms wel spannend. Echter met een trailer achter mijn auto ga ik in vakantie modus en zit ik super relaxt achter het stuur. Ik heb echt bewust voor BE gekozen juist omdat je toch een kwetsbare bestuurder bent en je gewoon goed voorbereid op pad wil gaan. Eigenlijk is het best onverantwoord om het niet te doen. Ik weet dat het kan en mag, maar het is best een flink ding dat je achter je aan sleurt en juist door het binnen de marges te blijven van je B rijbewijs zorgt er soms ook voor dat je met een combinatie rijdt die je maar net goed vooruit krijgt.

Ik zou zeggen: plan die lessen in (de wachttijd duurt een poos namelijk, zeker nu) en je kunt altijd nog besluiten om geen examen te doen als het toch niet goed voelt. Maar ik denk dat je er enorm veel aan zult hebben!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:15

Ik volg hier ook even voor tips. Hier nu pas 5 jaar m’n rijbewijs maar wel veel op de weg. Afgelopen weekend met een vriendin haar trailer aan gekoppeld en voor het eerst dus met een aanhanger gereden. We zijn gewoon gestart in een rustige woonwijk, om te ervaren hoe het voelt met bochtjes en hoe je achteruit manoeuvreert met een trailer achter je. Ik vond het ook heel spannend, maar het viel me heel erg mee. Was veel stabieler dan ik had verwacht.

Voorlopig zal ik zeker niet met paard de weg op gaan en wil ik inderdaad eerst mijn BE halen en een degelijkere trek auto hebben. Maar nu durf ik wel alvast te gaan oefenen met een gewone aanhanger om ook eens wat praktische dingen op de kunnen halen voor bij de paarden.

pol013

Re: Angst voor het rijden met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:30

TS: waarom is het een probleem dat je 'al' 55 bent? Als je zegt dat je rij of grondwerkles neemt op je 55 zegt niemand daar wat van. Of op dansles gaat...
Waarom zou dit dan zoveel anders zijn? Je wil je bekwamen in een vaardigheid. Dat is altijd goed toch.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:30

Ik heb een BE rijbewijs, maar ik laat bijna altijd mijn man rijden want ik heb zoveel stress van die trailer :o
Tot een paar weken geleden, paard met koliek en DA zijn advies was: opladen en over kassei-wegen gaan rijden *slik* Toen was ik dus wel verplicht het allemaal alleen te doen, maar het is eigenlijk allemaal heel vlot gelukt. Enkel het inparkeren op stal laat ik over aan mijn man :+
Maar inderdaad, er zijn nog veel tips van de rijschool die me echt wel helpen!
Mijn grootste angst zijn de kleine weggetjes waar ik woon en de stal is, je kan amper met 2 auto's kruisen dus met zo'n trailer geen plezier -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:25

Ik was ook bang en ben heel rustig begonnen. Omdat ik met paard ook mende begreep ik het principe van royale bochten maken. Iemand had me de truck geleerd om bij achteruit te manoeuvreren de handen beneden op het stuur te leggen. Doe je het stuur dan naar links, dan schaart de trailer ook naar links en beide handen draaien het wiel naar rechts dan ga je naar rechts. Voor mij de gouden tip. In het kort, ik heb heel veel gereden en gemanoeuvreerd, paard ging mee op vakantie en zelf later zelfs beiden mee naar Frankrijk.
Dus angst is normaal, ga lessen en begin dan vlak bij huis (heb ik ook gedaan) en bouw het op.
Ik weet nog de eerste keer op wedstrijd met Polie (paar km verderop) dat ik zo zenuwachtig was dat stalgenoot je zei dat ik beter kon gaan dammen ipv wedstrijd rijden _O- Dus ga voor je hobby en je plezier, met verstand en begin heel rustig aan. Je zult steeds zekerder worden.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:54

Ik heb nooit moeite gehad met het rijden met een trailer, maar wat ik echt als een groot voordeel ervaar aan mijn huidige trailer ten opzichte van de vorige, is dat deze ontzettend stabiel achter de auto ligt. Dat rijdt veel lekkerder.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 00:25

Majabeestje schreef:
Idd lessen nemen. En vooral veel doen! Hoe meer je het doet, hoe normaler het wordt. Dan wordt het een soort routine en verdwijnt de angst meer naar de achtergrond. En dat geldt voor iedereen, of je nou 23 bent of 55 ;)

Dat klopt!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:37

Gewoon lekker gaan lessen. Rijden met een lege trainer is wel heel anders dan met gewicht erin.

Ik moet straks met de a op stap en zou bijna de tinker erbij zetten voor gewicht. Dus als het heel vreemd voelt met een lege trailer kan dat heel anders zijn als er gewicht in staat.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:18

Er plopt ineens een idee in mijn hoofd. Zou het ergens mogelijk zijn om eens met een ervaren professional (groom of transporteur oid) te gaan rijden met trailer? Lessen met aanhanger zijn zeker nuttig, maar mijn persoonlijke ervaring is dat deze instructeurs vaak nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien en je dan ook niet kunnen helpen met dit specifieke onderwerp.

En dit idee getypt hebbende, misschien moet ik zelf ook maar eens zo iemand vinden. Heb al 20 jaar mijn BE en heb regelmatig met 1/2 paardstrailer gereden in het verleden. Alleen heb ik nu een tweepaardtrailer en staan er regelmatig ook twee paarden in. En als ik nu op weg ga, is het meestal ook meteen minimaal 150/200 km verderop en rijd ik over de snelwegen A7, A32, A50 en A73. Toen ik dat vorig jaar voor het eerst deed (in mijn eentje) en me dit ineens realiseerde (heel handig niet aan gedacht tot dat moment), dat ik het in mijn eentje deed, scheet ik spontaan zeven kleuren. Wat bij mij wel helpt is dat er iemand naast me zit. Maar ik denk dat ik best veel baat kan hebben bij een sessie met een ervaren paardenchauffeur. Wellicht jij ook?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:27

Niet alle reacties gelezen.

Ook ik adviseer ga lekker lessen. En kijk daarnaast goed wat voor auto en trailer je koopt/hebt. Ik merk dat daar ook echt wel verschil in zit waardoor je eventueel angstig wordt of juist vertrouwen krijgt.

Ik heb nu aluminium en dat scheelt al veel stress qua bodem en zo. En een goeie wegligging is ook belangrijk

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:17

Ben je bang om met een aanhanger/trailer te rijden? Of bang om met een trailer + paard te rijden? Dat verschilt nogal.

Ik draai mijn hand niet om voor rijden met een aanhanger, appeltje eitje, geen stress. Maar zodra er een paard in staat komt er wel een spanningselement bij. Niet omdat ík het niet kan, maar omdat er zoveel debielen op de weg rijden (vind ik O:) ).

Als het alleen het rijden met de aanhanger is dan gewoon als een gek gaan oefenen zonder paard. Liefst met verschillende aanhangers/trailers en dan ook echt vaak, zeker 1x pw.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:21

E-rijbewijs halen geeft al een deel van het vertrouwen dat je nodig hebt. En veel vragen stellen aan je instructeur dan.
Ook technische vragen stellen, verdiep je in hoe alles werkt met een trailer: wat doet de breedte aan stabiliteit, hoe werkt de koppeling aan de auto en hoe zie je zelf of die okee is, wat doe je wel/ niet bij een noodstop, bij harde wind. Alles vragen, zoek iemand die dit soort dinge weet. Misschien je E-insctructeur, misschien een monteur van een garage. Geeft allemaal vertrouwen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:28

Moska schreef:
maar mijn persoonlijke ervaring is dat deze instructeurs vaak nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien en je dan ook niet kunnen helpen met dit specifieke onderwerp.

De instructeur die ik gehad heb, maar ook die ik van anderen heb gehoord kunnen dat prima hoor! Zal een beetje aan de persoon liggen, maar als een vrouw BE aanvraagt, gaan ze er min of meer al vanuit dat het voor een paardentrailer is.

Hier leerde ze je echt hoe je goed met een aanhanger moest rijden, maar ook wat het verschil was met hun aanhanger met vaste lading en hoe ik moest gaan rijden met een paard. Dat dat niet verstandig was op het examen, maar uiteraard wel met een levend dier achterin. Vond ik heel fijn. Ik rij met een lege trailer dan ook gewoon een stuk vlotter dan wanneer er een paard achterin staat omdat dat kan en de doorstroming ten goede komt. Maar hij heeft me echt goed voorbereid op het remmen, afstand houden en anticiperen met een paard achterin. :j