Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

Roodvos schreef:
@Meggiemeg: een merrie die een merrie "dekt" brengt in elk geval geen vuiligheid in de baarmoeder. Een ruin die een merrie dekt kan dat wel doen.
En als je dan als merrie-eigenaar een veulen wil fokken loop je het risico dat je eerst een heel traject van spoelen in moet voordat de merrie drachtig kan worden.

Maar dekken wil niet zeggen penetreren. Ook het opspringen en soms vastpakken kan schade toebrengen. Maar ben het met je eens dat als ze wel penetreren er nog meer risico ontstaat.

Maartje1990

Re: Ruin dekt merries nieuwe kudde, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:16

Wij hebben zelf een paddock paradise pension met nu 12 paarden. Vorig jaar hadden we een ruin die HEEL VAAK dekte. Wel 10x in een halfuur soms. Arme dier had hier zelf ook last van.

We hebben verschillende dingen geprobeerd en naar oplossingen gezocht. Monnikspeper ast hij niet. Uiteindelijk hoogste dosering hypersex druppels werkte evenmin. Nog gesproken over gebruik van regumate, maar uiteindelijk moeten besluiten dat het paard niet kon blijven. Heel jammer want verder heel vriendelijk paard en een fijne eigenaar.

Over regumate bij ruinen https://www.pferderevue.at/magazin/halt ... eren-.html

We hadden in najaar weer een ruin die dekte. Hij heeft supplement gekregen en in voorjaar verhoogd omdat hij toen weer 1 malig dekte. En die dekt nu niet meer gelukkig!
Weet even niet wat die krijgt, moet ik navragen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

meggiemeg schreef:
Roodvos schreef:
@Meggiemeg: een merrie die een merrie "dekt" brengt in elk geval geen vuiligheid in de baarmoeder. Een ruin die een merrie dekt kan dat wel doen.
En als je dan als merrie-eigenaar een veulen wil fokken loop je het risico dat je eerst een heel traject van spoelen in moet voordat de merrie drachtig kan worden.

Maar dekken wil niet zeggen penetreren. Ook het opspringen en soms vastpakken kan schade toebrengen. Maar ben het met je eens dat als ze wel penetreren er nog meer risico ontstaat.

Ooit een merrie gehad die jarenlang door een ruin gedekt werd, nooit problemen mee gehad.

Maar het cruciale verschil tussen dat setje en wat de meesten hier als horrorscenario afschilderen is dat die ruin en merrie het altijd rustig en voorzichtig deden en de rest van de groep zich er niet mee bemoeiden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Hier ook geen negatieve ervaringen met een dekkende ruin. Dekte heel rustig en meestal alleen de twee/drie heftigste hengstigheden in het voorjaar. Rest van de zomer niks aan de hand.
Tuurlijk, in een ideale wereld heb je het liever niet, maar soms kan het wel "goed" gaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:11

Hier wel een mindere ervaring met een dekkende ruin. Merrie had heel haar achterbenen kapot. Ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Gemengde kudde is prima maar zodra een ruin -blijft- dekken zie ik graag een splitsing van de groep.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Casarell schreef:
Leuk dat iedereen zegt dat het even tijd nodig heeft.. maar als het mijn merrie zou zijn, zou ik er ook niet blij mee zijn!

Dit dus....... ongelofelijk sommige reacties..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Ik heb een merrie die ontzettend hengstig kan zijn en de ruinen laat dekken (en meestal een trap na geeft als ze er af gaan)
Ik laat het in een nieuwe kudde tot nu toe op zijn beloop en kijk het een dag of 2 aan. Als het te veel wordt dan haal ik haar er uit

In de huidige kudde is ze ook gedekt maar de ruin was te klein om er in te komen. Hij had alleen geen leven meer en ik was bang dat ze hem zou schoppen dus is ze uit de groep gegaan tijdens haar hengstigheid en daarna er weer in. Momenteel moet ze niks van hem hebben als ze niet hengstig is

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Cioccolato schreef:
Casarell schreef:
Leuk dat iedereen zegt dat het even tijd nodig heeft.. maar als het mijn merrie zou zijn, zou ik er ook niet blij mee zijn!

Maar als eigenaar van een merrie kan je toch net zo goed verantwoording nemen? Niet alleen wijzen naar diegene met de dekkende ruin? Het is toch net zo goed jouw merrie die zich aanbiedt? Kijk dan naar een staleigenaar en vraag of er een ruinen- en een merriegroep kan komen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:49

Soms moet je van beide kanten een beetje water bij de wijn doen.

Heel vaak is dit alleen aan de orde bij een eerste kennismaking en is er bij de volgende hengstigheid niets meer aan de hand.

Wat niet helpt is om ze uit elkaar te zetten.

Persoonlijk zou ik mijn paard niet vol met troep stoppen zodat hij of zij goed in de kudde kan. Dan zou ik op zoek gaan naar een andere plek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

meggiemeg schreef:
Maar als eigenaar van een merrie kan je toch net zo goed verantwoording nemen? Niet alleen wijzen naar diegene met de dekkende ruin? Het is toch net zo goed jouw merrie die zich aanbiedt? Kijk dan naar een staleigenaar en vraag of er een ruinen- en een merriegroep kan komen.

Nee. Ja ik ben dan voor de aparte groepen idd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Cioccolato schreef:
Casarell schreef:

Maar waarom is dat advies zo ongelooflijk? Iedere introductie van een nieuw paard in een kudde heeft wat tijd nodig voordat de rust wederkeert. Uiteraard houd je het in de gaten en grijp je in bij extreme situaties, maar onderaan de lijn is het toch altijd even aankijken als een nieuw paard erbij komt.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:45

Hier heeft de desbetreffende merrie die gedekt werd ook regumate gekregen toen ze zelf dekte.
Nu zit ze als t goed is aan de monnikspeper.
Ze staan nu weer gewoon naast elkaar zonder hengstig gedrag en zonder dat mn ruin er naar toe wil.

Ik heb een merrie en een ruin.
En nee ik wil ook niet dat we continue gedekt wordt, maar als mijn merrie zich aanbied moet ik ook wat doen om mn merrie te helpen. Dan ga ik niet alleen mijn ruin iets toestoppen..

Regumate ga ik niet geven, alleen in het uiterste geval een tijdje.
Maar ik ga niet mijn ruin volstoppen met troep.
De natuurlijke middelen vind ik dan tot daar aan toe, maar ook dat liever niet te lang natuurlijk.

Als het goed is, gaan we zondag weer proberen.
Morgen ga ik beginnen met iets om zijn hormonen in toom te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Gini schreef:
Maar waarom is dat advies zo ongelooflijk? Iedere introductie van een nieuw paard in een kudde heeft wat tijd nodig voordat de rust wederkeert. Uiteraard houd je het in de gaten en grijp je in bij extreme situaties, maar onderaan de lijn is het toch altijd even aankijken als een nieuw paard erbij komt.

Niet zelden duidt zoiets op te weinig tijd genomen voor introductie.

In de zomer staan paarden bij ons minimaal twee a drie weken naast de groep. Gaat eigenlijk nooit fout.
In de winter wordt er gewoon niet geïntroduceerd, punt, uit. Dan is er te weinig ruimte, te veel onderling gemuts en daarmee geen mogelijkheid tot rust, zowel voor de kudde als de introducee.

jolmer20 schreef:
Als het goed is, gaan we zondag weer proberen.
Morgen ga ik beginnen met iets om zijn hormonen in toom te houden.

Hoe zeker weet je dat het hormonen zijn en niet gewoon weten hoe het moet en het gewoon doen?

Heb je z'n hormoonlevels laten testen?
Laatst bijgewerkt door ikke op Gisteren, 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:47

ikke schreef:
Gini schreef:

Niet zelden duidt zoiets op te weinig tijd genomen voor introductie.

In de zomer staan paarden bij ons minimaal twee weken naast de groep. Gaat eigenlijk nooit fout.
In de winter wordt er gewoon niet geïntroduceerd, punt, uit. Dan is er te weinig ruimte, te veel onderling gemuts en daarmee geen mogelijkheid tot rust, zowel voor de kudde als de introducee.

Maar een goede introductie betekend niet dat er niet gedekt gaat worden.
Mijn ruin heeft 4/5 weken naar hun geleefd, nooit interesse in elkaar getoond, op die manier dan. Maar de merrie werd pas hengstig op het moment dat hij er daadwerkelijk bij stond.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 53 min geleden

Voor mij is het ook lastig met voeren,hij is heel opdringerig en wil naar haar toe, als ik in het najaar weer binnen hooi voer met 3 paarden om mij heen en hij is dan zo opdringerig is dat toch een probleem, dat is voor mij niet veilig en mijn ruin durft dan de stal niet in.