Channiechoco schreef:marfries schreef:Toevallig zag ik een advertentie op marktplaats van iemand uit Slappeterp met nog zo’n 70 paarden. Allemaal eigen “fok”, wel gechipt maar geen papieren. Ik las dat ze eerder zelfs wel 500 paarden hadden rondlopen. Op foto’s staan Friesachtigen, bonte, bruine warmbloed paarden in een groep. Ik zou erg benieuwd zijn wat hun fokbeleid is, wat leren zij de jonge dieren (veulen abc?), weten ze iets over gezondheid en het gedrag van de ouders, weten ze met zekerheid wie de vader is. Hoe wordt inteelt voorkomen? Hoe is het ontwormbeleid/wormpreventie? Tetanus enting gehad? Hoefsmid? Zijn ze ooit op stal geweest? Eczeem bij moederlijn?
Oftewel, ik zou zoveel mogelijk willen weten. En hoeveel ervaring heb je? Een veulen van 6 maand die niet veel in handen geweest is kan soms heel soepel van alles leren, en soms valt dat toch tegen, dan blijft zo’n dier bijv. wat eenkennig, bang, moeite met alleen rijden, lastiger bij hoefsmid of dierenarts.
Dit is inderdaad de fokker waar ik ga bezichtigen! Al volg ik ze via Facebook al een klein poosje.
In principe leren ze de dieren helemaal 0. Dus er zijn niet echt basis waarmee je start.
Gelukkig ben ik al vanaf mijn 12e met paarden bezig, en heb ik ook met veulens gewerkt (waaronder hele angstige) van daaruit verwacht ik geen problemen. Ik heb een aantal van je vragen opgeschreven die ik nog niet had staan! Dankjewel!
Het spijt mij om het te melden, maar je kan dit echt vergelijken met een broodfokkerij van honden en katten. Alleen dan met paarden.