Aanschaf veulen vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

Channiechoco schreef:
marfries schreef:
Toevallig zag ik een advertentie op marktplaats van iemand uit Slappeterp met nog zo’n 70 paarden. Allemaal eigen “fok”, wel gechipt maar geen papieren. Ik las dat ze eerder zelfs wel 500 paarden hadden rondlopen. Op foto’s staan Friesachtigen, bonte, bruine warmbloed paarden in een groep. Ik zou erg benieuwd zijn wat hun fokbeleid is, wat leren zij de jonge dieren (veulen abc?), weten ze iets over gezondheid en het gedrag van de ouders, weten ze met zekerheid wie de vader is. Hoe wordt inteelt voorkomen? Hoe is het ontwormbeleid/wormpreventie? Tetanus enting gehad? Hoefsmid? Zijn ze ooit op stal geweest? Eczeem bij moederlijn?
Oftewel, ik zou zoveel mogelijk willen weten. En hoeveel ervaring heb je? Een veulen van 6 maand die niet veel in handen geweest is kan soms heel soepel van alles leren, en soms valt dat toch tegen, dan blijft zo’n dier bijv. wat eenkennig, bang, moeite met alleen rijden, lastiger bij hoefsmid of dierenarts.

Dit is inderdaad de fokker waar ik ga bezichtigen! Al volg ik ze via Facebook al een klein poosje.
In principe leren ze de dieren helemaal 0. Dus er zijn niet echt basis waarmee je start.
Gelukkig ben ik al vanaf mijn 12e met paarden bezig, en heb ik ook met veulens gewerkt (waaronder hele angstige) van daaruit verwacht ik geen problemen. Ik heb een aantal van je vragen opgeschreven die ik nog niet had staan! Dankjewel!

Het spijt mij om het te melden, maar je kan dit echt vergelijken met een broodfokkerij van honden en katten. Alleen dan met paarden.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:42

Ineke2 schreef:
Andere vraag: Wat is de reden dat je een veulen wilt kopen als eerste eigen paard?
Wat wil je met het paard uiteindelijk?

Omdat ik graag een hele diepe band wil opbouwen, en het altijd al een droom van me geweest om vanaf jong af aan tot het einde samen te zijn. :)

Daarnaast heb ik gezien hoe sommige paarden getraind worden. Niet altijd even vriendelijk zegmaar.. daar sta ik ook niet achter en doe het liever op mijn eigen manier.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:44

palousa_boy schreef:
Spreek dan ook zeker van te voren af wat je wilt als het veulen niet door de keuring komt zodat je niet daarna nog in discussie moet.

Ja dat ga ik ook zeker doen! Daarom ben ik er redelijk optijd bij, ik wil het goed geregeld hebben

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:45

mooney schreef:
Ik verwacht niet dat deze veulens handzaam genoeg zijn om een nuttige klinische keuring te doen, maar misschien is dat een foute aanname.
Er zijn wel op z'n minst 2 bokkers met pony's van deze fokker, wellicht kunnen die je een inschatting geven of dat mogelijk is.

Naar mijn weten is het de fokker van deze:
Emori @ [PP] Hieperdepiep hoera, Fjodor 2 jaar!
Rock it van bokker Leo komt er ook vandaan volgens mij.

Ooh dankjewel! Ik zal eens contact met ze opzoeken!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Ik zou sowieso terughoudend zijn met een veulen die echt alles nog moet leren. Dat is wel heftig hoor. Zeker als het je eerste eigen paard is :j

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:56

Het zijn geen volle rassen, maar mixen. Afstamming is niet bekend van de ouders, dus daar kan ik geen informatie uit halen.[/quote]
Lekker laten staan. Dat is geen fokkerij maar vermeerderij. Ze zullen waarschijnlijk ook amper iets kosten. Ik hoop niet dat dat jouw motivatie is om daar iets te kopen.[/quote]

Dat mag jij natuurlijk vinden! Ik ben verliefd geworden en dat is de reden dat ik wil bezichtigen. En ik weet niet wat jij goedkoop vindt, maar ik hoeft persoonlijk niet per se een spring gefokt veulen van €10.000 :). Ik ben een recreatieve ruiter, en wil gewoon een maatje voor het leven en gewoon genieten. Een vriendin van mij heeft een fjord van €500 gekocht toen hij 6 mnd was op de paardenmarkt, onder de klitten, sterk vermagerd enz. Inmiddels is hij 4 en het is het liefste dier wat ik ken, hij heeft geen gebreken tot nu toe.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:58

Earth schreef:
Ik zou sowieso terughoudend zijn met een veulen die echt alles nog moet leren. Dat is wel heftig hoor. Zeker als het je eerste eigen paard is :j

Haha ik hou wel van een uitdaging. Gelukkig is het m'n eerste eigen paard, niet de eerste ervaring met paarden Dat zou onbegonnen werk zijn hahaha

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Hoi @channiechoco! Wat leuk dat je zelf een paard gaat kopen.

Wat is de reden dat je juist hier een veulen zou willen kopen? Ik ken ze niet hoor, ik ben gewoon benieuwd.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:02

Dit is inderdaad de fokker waar ik ga bezichtigen! Al volg ik ze via Facebook al een klein poosje.
In principe leren ze de dieren helemaal 0. Dus er zijn niet echt basis waarmee je start.
Gelukkig ben ik al vanaf mijn 12e met paarden bezig, en heb ik ook met veulens gewerkt (waaronder hele angstige) van daaruit verwacht ik geen problemen. Ik heb een aantal van je vragen opgeschreven die ik nog niet had staan! Dankjewel![/quote]
Het spijt mij om het te melden, maar je kan dit echt vergelijken met een broodfokkerij van honden en katten. Alleen dan met paarden.[/quote]

Vandaag heb ik contact gezocht met mensen die eerder bij hen een paard/veulen bij hen gekocht hebben, en ik hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen.
Ik zeg natuurlijk niet dat de koop ook doorgaat, ik ga bezichtigen.
Ik hou het in mijn achterhoofd!

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:07

Koekie73 schreef:
Hoi @channiechoco! Wat leuk dat je zelf een paard gaat kopen.

Wat is de reden dat je juist hier een veulen zou willen kopen? Ik ken ze niet hoor, ik ben gewoon benieuwd.

Ik kwam vorig jaar een advertentie van ze tegen, daarna ben ik ze gaan volgen op Facebook. Leuk paardjes kijken <3
Dit jaar was een een heel knap veulen geboren waar ik instant verliefd op werd. En toen hij te koop kwam thja :o kon ik het niet laten om toch even een afspraak te maken!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

Emori schreef:
mooney schreef:
Ik verwacht niet dat deze veulens handzaam genoeg zijn om een nuttige klinische keuring te doen, maar misschien is dat een foute aanname.
Er zijn wel op z'n minst 2 bokkers met pony's van deze fokker, wellicht kunnen die je een inschatting geven of dat mogelijk is.

Nee hij komt niet bij die fokker vandaan

Ah sorry, dat had ik verkeerd onthouden dan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

@channiechoco ik bedoel eigenlijk; wat is de reden dat je een veulen wilt kopen bij iemand die niet bezig is met de gezondheid van de paarden (als in; niet weten wie de hengst is die gedekt heeft) Je weet zo toch helemaal niet of je een veulen koopt dat daadwerkelijk gezond is, erfelijke afwijkingen heeft etc.?
Daarom vroeg ik me af waarom je daar voor kiest ipv een fokker die bewust voor een bepaalde combi kiest en zo erfelijke afwijkingen, ziekten, afwijkende stand etc wil vermijden.

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:26

Koekie73 schreef:
@channiechoco ik bedoel eigenlijk; wat is de reden dat je een veulen wilt kopen bij iemand die niet bezig is met de gezondheid van de paarden (als in; niet weten wie de hengst is die gedekt heeft) Je weet zo toch helemaal niet of je een veulen koopt dat daadwerkelijk gezond is, erfelijke afwijkingen heeft etc.?
Daarom vroeg ik me af waarom je daar voor kiest ipv een fokker die bewust voor een bepaalde combi kiest en zo erfelijke afwijkingen, ziekten, afwijkende stand etc wil vermijden.

Ze weten wel welke hengst het is geweest, het is alleen een hengst die ze zelf bezitten. En ze wisselen ook met hengsten. Ze hebben geen afstamming, maar dat zegt niet dat hij niet is getest etc. Ik heb vandaag contact gehad met andere kopers en die ik gesproken heb (zelf gezocht en benaderd) ze zijn allemaal tevreden en komen zo weer terug.
Verder wil ik graag gaan kijken l, en daar verder vragen stellen. Vandaar dat ik de vraag hier ook neerlegde om adviezen te krijgen en dingen die ik zeker niet vergeten moet :) Als ik er geen goed gevoel bij heb of bepaalde dingen niet op orde zijn, hoe leuk het veulen dan ook mag zijn zal de koop niet doorgaan natuurlijk :)

Alonzo01

Re: Aanschaf veulen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:34

Hoi! Ik heb vorig jaar mijn veulen bij hun gekocht. Mocht je meer willen weten dan mag je mij altijd een pb sturen!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

mooney schreef:

Ik zie dat dit een andere fokker is, maar Rock kwam inderdaad ook zo groen als gras uit de kudde bij de fokker. Wel was hij al 4.
Ik zou het niet zo snel opnieuw doen, ook al heb ik een wereldpony aan hem. Een veulen of jonger dier is misschien nog wel makkelijker. Aankoopkeuring zou ik wel uit je hoofd zetten, dat gaat niet met zulke paarden. :) ik was een week of 2 verder voor ik überhaupt een been kon pakken of hem mee kon leiden zonder dat hij verschoot. Je kunt een koopafspraak maken allicht dat je keurt zodra mogelijk en dat het dier terug kan indien er iets uitkomt. Maar wil je dat?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Ik snap niet zo goed waarom je daar een veulen wilt kopen, deze mensen fokken niet, deze mensen vermeerderen...

Koop je ook een hond bij een broodfokker omdat je verliefd bent geworden op zn mooie bruine ogen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Ineke2 schreef:
marfries schreef:
Toevallig zag ik een advertentie op marktplaats van iemand uit Slappeterp met nog zo’n 70 paarden. Allemaal eigen “fok”, wel gechipt maar geen papieren. Ik las dat ze eerder zelfs wel 500 paarden hadden rondlopen. Op foto’s staan Friesachtigen, bonte, bruine warmbloed paarden in een groep. Ik zou erg benieuwd zijn wat hun fokbeleid is, wat leren zij de jonge dieren (veulen abc?), weten ze iets over gezondheid en het gedrag van de ouders, weten ze met zekerheid wie de vader is. Hoe wordt inteelt voorkomen? Hoe is het ontwormbeleid/wormpreventie? Tetanus enting gehad? Hoefsmid? Zijn ze ooit op stal geweest? Eczeem bij moederlijn?
Oftewel, ik zou zoveel mogelijk willen weten. En hoeveel ervaring heb je? Een veulen van 6 maand die niet veel in handen geweest is kan soms heel soepel van alles leren, en soms valt dat toch tegen, dan blijft zo’n dier bijv. wat eenkennig, bang, moeite met alleen rijden, lastiger bij hoefsmid of dierenarts.

Het spijt mij om het te melden, maar je kan dit echt vergelijken met een broodfokkerij van honden en katten. Alleen dan met paarden.

Mee eens, Ineke2, dit zou voor mij direct een rode vlag zijn. :j

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Ik heb twee paarden als veulen/jaarling gehad. En ik heb twee paarden op oudere leeftijd geadopteerd/aangekocht. Ik heb 'veel' meer werk gehad om een hechte band en het vertrouwen te krijgen met de paarden op leeftijd. Dat duurde minstens anderhalf tot twee jaar. Maar het kan beide.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Charaz schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je daar een veulen wilt kopen, deze mensen fokken niet, deze mensen vermeerderen...

Koop je ook een hond bij een broodfokker omdat je verliefd bent geworden op zn mooie bruine ogen?

Nou dit dus. Papierloze broodfok.