Paard in de trailer met hitte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:35

Lastig dit. Je trouwt maar 1x en je had dit allemaal al gepland. Ik snap dat je je pony erbij wil hebben heel goed maar het wordt ook extreem warm. Kan er iemand je pony tussendoor lekker afspoelen? Dat zie je dan misschien wel een beetje op de foto's maar dat is dan pech.

Maar twijfel, op wedstrijd zou je ook niet gaan met deze temperaturen...

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:36

Wedstrijden worden vaak vanuit commercieel oogpunt niet afgelast. Laatst met 30 graden waren er gelukkig wel wedstrijden die niet doorgingen. Ik ga deze zaterdag dan ook niet op wedstrijd en dan maar geld kwijt. Jammer dan, welzijn is mij wat meer waard.

Ik snap dat dit je grote dag is en je jouw paard hierbij wil hebben. Misschien is het voor mij makkelijk praten omdat ik niet ga trouwen maar ik zou echt het paard niet meenemen. Als jouw gasten het paard zo speciaal vinden staan ze hier 100% achter. Een trailer word echt een broeikas met dit weer, die warmt zo enorm snel op. Aan jouw tekst te lezen probeer je oplossingen te bedenken om het aangenaam te maken maar dat gaat echt niet lukken met deze temperaturen.

Ik zou je paard lekker thuis houden, ga een andere dag terug om foto's te maken en leg je gasten uit waarom het niet gelukt is. Deze dag word toch speciaal en hij word nog specialer als je aan het welzijn van je paard denkt en niet aan het ideaal plaatje van jullie.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:38

Ik zou toch via een lokale fb groep kijken of je iets kan regelen. Stalling dichtbij, of iemand die met een gekoeld vrachtwagentje voor je wil rijden. In dit soort gevallen zijn er vaak echt wel mensen die willen helpen.

Zonnetje81

Re: Paard in de trailer met hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:42

Ik snap niet wat de stalling voor meerwaarde heeft in deze situatie? Moet je het paard daarheen brengen, stress een avond op vreemd terrein, hoe krijg je het dier de volgende dag netjes? Dan moet het altijd ook vervoerd worden omdat de stal niet naast het terrein is waar de shoot is. Beetje de kromme gedachtengang vind ik altijd van algemeen bokt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:46

In de stad is minder wind en veel bestrating. De temperatuur kan dan 5 graden hoger zijn.
Je bent dan dus in de weer met 35 graden.

Ik vind dat je het niet moet doen. Je bent immers ook niet relaxed wanneer je je zorgen moet maken om het welzijn van je paard.

Ga gewoon trouwen, trek een paar weken later met mooi weer je kleren opnieuw aan en ga foto’s maken.
Het hoeft niet perse op dezelfde dag.

Lekker niet doen dus.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:48

Ik maak me al druk dat het dinsdag 27 graden leek te worden en ik echt met ze naar de kliniek moet. Gelukkig lijkt het nu een paar graden koeler te worden. Maar dan had ik al zoiets van kan ik niet wat regelen zodat ik het kan verzetten zonder dat m'n pony er problemen door krijgt. En dat heeft dus een medische reden en niet voor plezier van mij als baas.

Trouwen is speciaal en ik snap dat je je paard erbij wil hebben. Maar ik zou nooit de gezondheid of welzijn van m'n dieren in de waagschaal leggen. Dan maar bij stal foto's maken in de ochtend. Of op een later moment. Jij hebt een keus, je dier kan niet praten en heeft dat niet.

Dat wedstrijden door gaan is ook bizar. Geld is voor mensen nog steeds belangrijker dan welzijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:49

En als je iemand vraagt die niets met de trouwerij te maken heeft om je pony eerder te brengen en eventueel later op te halen, is dat een optie?
Ik neem verder aan dat je na het korte ritje met de wagen gewoon het dier kunt koelen met een tuinslang ofzo.

En zorg in de trailer voor luchtverplaatsing, dus de raampjes open. Het is dan wel warm, maar rijwind koelt altijd af. Misschien is het zelfs mogelijk om tijdelijk zo'n raampje te verwijderen van de trailer, het is nu immers warm genoeg. Paard vliegenkap op voor als er toch muggen binnen komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:49

Zonnetje81 schreef:
Mars schreef:

En tegenwoordig zijn we gelukkig veel meer bezig met dierenwelzijn.

Zolang wedstrijden doorgaan kan zij ook even met dr paardje op pad. En al die internationale wedstrijden in landen met 35+ is wel normaal...?

Nee, dat is niet normaal wanneer je een paard alleen met gematigde temperaturen hebt getraind.

Dit kan wel wanneer je paard in een warm klimaat leeft, dit gewend is, en hier ook in getraind is.
Hetzelfde geldt voor humane sporters.

Paarden verdragen hoge temperaturen slechter dan mensen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:51

Zonnetje81 schreef:
Zolang wedstrijden doorgaan kan zij ook even met dr paardje op pad. En al die internationale wedstrijden in landen met 35+ is wel normaal...?

Dat anderen niet aan hun dier zijn welzijn denken betekend niet dat jij dat zelf niet moet doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:55

Het feit dat de ts er over nadenkt voordat het zo warm is geeft toch wel aan dat er aan welzijn gedacht wordt, ook al is het een speciale dag.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:55

Het is wel zo dat je de politie mag bellen om uit de file te worden geloosd als je daarin staat met een paard.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:19

Fijn TS, allemaal meningen en je schiet er eigenlijk niks mee op.
Wil je de mijne ook nog?

Je trouwt maar één keer ( hoop ik ) en dat moet de mooist mogelijke dag worden.
Een paard is niet van suiker, vind je paard het een ideale dag? Vast niet. Maar dat gebeurt vast vaker. 2x35 min op de trailer met zoveel mogelijk open en lekker afsponsen moet naar mijn idee best kunnen. Een rondje met de wagen zal hij ook niks van krijgen, net zomin als een fotoshoot zonder tuig.

Als je maar zorgt voor verkoeling door de trailer zoveel mogelijk open te houden en zorgt voor drinkwater en lekker afsponsen zal het echt geen probleem worden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:21

Het is voor jullie zelf ook heel erg warm in jurk en pak. Heb het met jullie te doen.
Zouden jullie geen foto shoot op een andere dag kunnen doen met het paard!?
Gewoon weer jullie trouw kleding aan en ontspannen fotos nemen zonder zweet..
Denk dat je dan nog best lol hebt ook

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:26

Verkoeling door de trailer ed open te laten moet je wel wind hebben.
Wat gebeurd er meestal niet als het zo warm is?
Juist WIND.

Het zogenaamde trekken heeft alleen zin als je 2 ramen tegenover elkaar kan openzetten en alleen als de buitentemperatuur lager is.
Wat dus niet gaat lukken.

Die foto's kunnen opnieuw gemaakt worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:38

Ook voor jezelf zou ik het niet doen. De kans is groot dat je je toch wat zorgen gaat maken, de hele tijd in de weer bent met het gemak van je paard, je je ergert wanneer je vanuit een ooghoek ziet dat de groom met paard in de zon blijft staan etc. Trouwdag zou onbezorgd genieten moeten zijn.

Het gaat een fantastische dag worden ook zonder paard.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:52

Ik denk dat het ook per paard verschillend is.
Ik heb een fjord gehad die trok alles boven de 20 graden niet, moest ik haar echt met rust laten.
Nu 2 shetlanders voor de kar, die kunnen heel veel hebben, ook op de trailer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:00

Ga eens met Popstra:
Gewoon een andere dag prikken, alle kleding etc weer aantrekken en nieuwe foto's maken.
Heb je ook geen stress over die hele dag, en heb je idd ms nog wel veel meer lol ook !!!
Alleen even een verse bos bloemen halen als bruidsboeket!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:02

Ibbel schreef:
Andere suggestie: kijk of je een vrachtwagentje met airco kunt huren. Ik heb alleen geen idee of die bestaan. Zou wel het geval moeten zijn zou je denken, de cabine van die dingen heeft ook airco tenslotte.

Dit zou ik ook zeggen. Is dat geen optie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:03

Wat vervelend..

Ik zou prima durven te vervoeren mer de trailer. Zolang je kan rijden en geen file tegen komt kan dat prima.

Maar dan komt de rest.. daar zou ik eerder over na denken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:11

Een andere dag plannen zou ik niet doen. Het is al zo’n enorm geregel! En alle uitnodigingen zijn de deur al uit!

Ik had het denk ik wel aangedurfd. Het is maar 1 dag. En in de wei thuis is het even warm als voor de kar. Ga er van uit dat het een rustig stap ritje is en ze niet in het zweet gejaagd wordt?

Zondag is hier in de buurt ook een menwedstrijd met 30+ graden die door gaat. Die hebben hetzelfde te verduren als jou fjord. Zou wel genoeg water mee nemen en zeker goed koelen na de tijd en gelijk na de foto’s naar huis. Niet laten omhangen op locatie. Een rondje met de kar en wat foto’s klinkt niet eens als 2 uren ‘werk’. Ik heb zelf trouw gereden en we waren binnen een uur al onderweg naar huis incl in en uit spannen. Toen was het ook warm! (27+, weet het niet meer precies) En dat paard (Fries) zweette niet eens

Edit een vrachtwagen huren met airco (bestaan die? Luxe!) is zeker een hele goed optie!
En nog een toevoeging , ik ga er van uit dat iemand anders je paard regelt? Dus poetst, inspant, uitspant, met de trailer rijd? Niet dat jij dit allemaal ook moet doen. Want eerlijk, daar heb je geen tijd voor en geeft veel extra stress voor jezelf

En verder veel in de schaduw proberen te blijven. Veel plezier !
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-06-25 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:22

Uit persoonlijke ervaring:
Als je je oordeel velt aan de hand van deze checklist:

- je paard normaal fit door warme dagen heen komt
- Als je paard goed gewend is op de trailer en het geen tot weinig stress oplevert om in de trailer te staan
- de trailer voldoende open kan staan tijdens het rijden
- het klusje wat verwacht wordt van hem ruim binnen de marge valt van het het paard normaliter aankan (conditioneel en mentaal).
- het paard op locatie uit de trailer gehaald kan worden en niet in de blakende zon hoeft te wachten (want dan heb je geen rijwind meer en wordt het wel snel warm in dat ding)
- je een voldoende kundige persoon bij het paard hebt die kan inschatten of het paard zich goed voelt en voldoende zelfvertrouwen heeft om in geval van echte twijfel alsnog de missie af te breken en je dat kunt accepteren
- je redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat je muurvast komt te staan in een file
-je voldoende water meeneemt om zo nodig te koelen
- je je paard van voldoende (vochtrijk) ruwvoer kunt voorzien vooraf
- De begeleider van je paard weet hoe te handelen bij de onverhoopte situatie van oververhitting (koelen koelen koelen koelen)

Wat helpt is als er enige tijd gewenning is vs de allereerste warme dag.

Dan is er echt weinig wat je tegen houdt en hoef je je echt niet al te veel zorgen te maken.

Ik heb het vaker gedaan. En de paarden zijn er altijd topfit uit gekomen. Zowel tijdens als nadien. En ik hoef me daar echt geen vervelend gevoel over te laten aanpraten door een ander.

Dan moet je niet te veel gaan tornen aan de voorwaarden uit je die lijst. Je moet niet doorgaan bijvoorbeeld als je paard duidelijke stress of ongemak vertoont. Je moet niet je paard in de zon in de trailer laten staan voor een half uur etc. etc etc

Aan de andere kant: als het heel veel twijfel en onrust geeft op jouw speciale dag kun je je afvragen of je er echt zin in hebt. Ik vind het namelijk altijd wel een extra verantwoordelijkheid. Je moet wel scherper blijven en het is minder ontspannen. Dus ik kies er ook vaak genoeg voor om het niet op te zoeken omdat ik daar geen zin in heb.
Maar als het je dag extra speciaal maakt! Goed opletten, doen en genieten!!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:49

Denk in eerste instantie aan je paard, want daar ben jij verantwoordelijk voor.
Maar denk ook aan jezelf, op zo'n dag heb je vaak al iets meer stress en in trouwjurk? of andere nette kleding met dit warme weer is best een uitdaging kan ik je vertellen. Spreek uit ervaring. :))

Fijne dag gewenst!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:54

pol013 schreef:
Uit persoonlijke ervaring:
Als je je oordeel velt aan de hand van deze checklist:

- je paard normaal fit door warme dagen heen komt
- Als je paard goed gewend is op de trailer en het geen tot weinig stress oplevert om in de trailer te staan
- de trailer voldoende open kan staan tijdens het rijden
- het klusje wat verwacht wordt van hem ruim binnen de marge valt van het het paard normaliter aankan (conditioneel en mentaal).
- het paard op locatie uit de trailer gehaald kan worden en niet in de blakende zon hoeft te wachten (want dan heb je geen rijwind meer en wordt het wel snel warm in dat ding)
- je een voldoende kundige persoon bij het paard hebt die kan inschatten of het paard zich goed voelt en voldoende zelfvertrouwen heeft om in geval van echte twijfel alsnog de missie af te breken en je dat kunt accepteren
- je redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat je muurvast komt te staan in een file
-je voldoende water meeneemt om zo nodig te koelen
- je je paard van voldoende (vochtrijk) ruwvoer kunt voorzien vooraf
- De begeleider van je paard weet hoe te handelen bij de onverhoopte situatie van oververhitting (koelen koelen koelen koelen)

Wat helpt is als er enige tijd gewenning is vs de allereerste warme dag.

Dan is er echt weinig wat je tegen houdt en hoef je je echt niet al te veel zorgen te maken.

Ik heb het vaker gedaan. En de paarden zijn er altijd topfit uit gekomen. Zowel tijdens als nadien. En ik hoef me daar echt geen vervelend gevoel over te laten aanpraten door een ander.

Dan moet je niet te veel gaan tornen aan de voorwaarden uit je die lijst. Je moet niet doorgaan bijvoorbeeld als je paard duidelijke stress of ongemak vertoont. Je moet niet je paard in de zon in de trailer laten staan voor een half uur etc. etc etc

Aan de andere kant: als het heel veel twijfel en onrust geeft op jouw speciale dag kun je je afvragen of je er echt zin in hebt. Ik vind het namelijk altijd wel een extra verantwoordelijkheid. Je moet wel scherper blijven en het is minder ontspannen. Dus ik kies er ook vaak genoeg voor om het niet op te zoeken omdat ik daar geen zin in heb.
Maar als het je dag extra speciaal maakt! Goed opletten, doen en genieten!!

Ik vind dit echt een goede lijst!
Zoals gezegd ga ik heel veel met mijn paarden op pad, ook in de hitte. Ze komen er altijd goed doorheen en dat komt waarschijnlijk omdat ik ruimschoots aan deze lijst voldoe :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:03

Hoe goed kan je pony tegen de hitte? Is het een stresskip op de trailer?
Allemaal dingen die mee spelen. Als je zeker weet dat de trailer in de schaduw kan staan zou ik het overwegen. Op stal in de hitte zal het niet veel anders zijn. Tijdens het rijden kan je een raampje open zetten zodat er in elk geval wat lucht door kan stromen. Het is een klein stukje en geen uren en uren en kans op file. Verder het lijstje van Pol013 is een hele goede!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:03

Inderdaad wat eerder genoemd is, of zelf naar je paard gaan voor foto’s, of op een latere datum alle kleding weer uit de kast voor foto’s op de beoogde locatie. Enige andere optie is iemand met een verkoelde vrachtwagen je paard laten brengen en daarna gelijk weer naar stal te brengen.

We weten ondertussen dat paarden veel slechter tegen de warmte kunnen dan gedacht, en er is vorige week al een paard in elkaar gezakt op de trailer, vermoedelijk door de warmte. Goed dat je voor advies vraagt hoor TS. Ik zou niet met de trailer op pad gaan.