Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zonnetje81 schreef:Mars schreef:
En tegenwoordig zijn we gelukkig veel meer bezig met dierenwelzijn.
Zolang wedstrijden doorgaan kan zij ook even met dr paardje op pad. En al die internationale wedstrijden in landen met 35+ is wel normaal...?
pol013 schreef:Uit persoonlijke ervaring:
Als je je oordeel velt aan de hand van deze checklist:
- je paard normaal fit door warme dagen heen komt
- Als je paard goed gewend is op de trailer en het geen tot weinig stress oplevert om in de trailer te staan
- de trailer voldoende open kan staan tijdens het rijden
- het klusje wat verwacht wordt van hem ruim binnen de marge valt van het het paard normaliter aankan (conditioneel en mentaal).
- het paard op locatie uit de trailer gehaald kan worden en niet in de blakende zon hoeft te wachten (want dan heb je geen rijwind meer en wordt het wel snel warm in dat ding)
- je een voldoende kundige persoon bij het paard hebt die kan inschatten of het paard zich goed voelt en voldoende zelfvertrouwen heeft om in geval van echte twijfel alsnog de missie af te breken en je dat kunt accepteren
- je redelijkerwijs niet hoeft te verwachten dat je muurvast komt te staan in een file
-je voldoende water meeneemt om zo nodig te koelen
- je je paard van voldoende (vochtrijk) ruwvoer kunt voorzien vooraf
- De begeleider van je paard weet hoe te handelen bij de onverhoopte situatie van oververhitting (koelen koelen koelen koelen)
Wat helpt is als er enige tijd gewenning is vs de allereerste warme dag.
Dan is er echt weinig wat je tegen houdt en hoef je je echt niet al te veel zorgen te maken.
Ik heb het vaker gedaan. En de paarden zijn er altijd topfit uit gekomen. Zowel tijdens als nadien. En ik hoef me daar echt geen vervelend gevoel over te laten aanpraten door een ander.
Dan moet je niet te veel gaan tornen aan de voorwaarden uit je die lijst. Je moet niet doorgaan bijvoorbeeld als je paard duidelijke stress of ongemak vertoont. Je moet niet je paard in de zon in de trailer laten staan voor een half uur etc. etc etc
Aan de andere kant: als het heel veel twijfel en onrust geeft op jouw speciale dag kun je je afvragen of je er echt zin in hebt. Ik vind het namelijk altijd wel een extra verantwoordelijkheid. Je moet wel scherper blijven en het is minder ontspannen. Dus ik kies er ook vaak genoeg voor om het niet op te zoeken omdat ik daar geen zin in heb.
Maar als het je dag extra speciaal maakt! Goed opletten, doen en genieten!!