Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:41

Kidde schreef:
Dat wordt inderdaad vaak geroepen, dat lange mannen vaak zoveel wegen en anders geen enkele man meer kan rijden. Dit zijn alleen wat voorbeelden van bekende mannen, ook lange, in de topsport:

Jeroen Dubbeldam: 80kg
Gerco Schroder: 71kg
Marc Houtzager: 87kg
Jos Lansink: 70kg
Harrie Smolders: 75kg
Jur Vrieling: 80kg
Edward Gal: 72kg
Hans Peter Minderhout: 75kg
Carl Hester 86kg
Matthias Alexander Rath: 75kg

Daarbij, al zou dit zo zijn vind ik het argument 'anderen zijn ook te zwaar' geen argument om zelf met teveel gewicht te gaan rijden.

Ik lees ook dat een lange Nederlander zo aan het gewicht van de vriend van TS zit. Maar dan vraag ik me wel af of dit om 'gezond' gewicht gaat. Ook voor een man van 1,90 is het ideale gewicht volgens het BMI tussen de 71 en 95 kg. Natuurlijk zullen er ook gevallen zijn waarbij iemand van 110 kilo wel een gezond gewicht heeft. Ik vind persoonlijk dat paardrijden dan helaas geen optie is en je beter kunt gaan mennen. Zoals ik al aangaf vind ik paardrijden geen recht. Ik zag dat de Groninger genoemd werd. Ik heb zelf een Groninger, maar daar zou ik ook niet iemand van 110 kilo op laten hoor :n

Inderdaad, wilde al zeggen dat de meeste mannelijke proffesionele ruiters die ik ken wel echt lang zijn, maar echt niet zo zwaar. Meestel ergens tussen de 80 en 90kg en doen er ook best veel aan om op dat gewicht te blijven. Veel doen naast paardrijden ook aan hardlopen of wielrennen oid.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 09:49

Elisa2 schreef:
Ik vind mennen dan eigenlijk niet vriendelijker dan rijden als iemand wat zwaarder is, bij het mennen komt er ook nog gewicht van de kar bij.

De "manege" die muildieren heeft is de Mill ranch, echter zijn die muildieren niet heel erg groot.

Ik zou zelf denken aan een grote en stevige Fries met een goede bouw en stevige rug.

:7

Trekken is voor een paard veel makkelijker dan dragen, dat zou jij toch moeten weten als iemand die vooral aangespannen werk doet?

En succes met een fries vinden met een goede bouw en vooral stevige rug, die bestaan amper.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:04

Ga uit van 20% lichaamsgewicht van het paard. Dus als je een KWPN-er neemt van 700kg, dan kan zo'n paard 120kg dragen. Die 20% is wat de max is. En je hebt het over rustige ritjes. Bij 15% is het 105kg, dus ook daar valt je vriend dan nog in.

Ik zou dan een paard kiezen met een korte rug. Die zijn beslist sterker. Een trekpaard hoeft dus niet eens. Een steviger warmbloed kan ook.

Op mijn paard zou je vriend dus zonder problemen kunnen rijden. Het gaat er natuurlijk wel om dat hij niet vet is en dus gewoon in het zadel past. Het maakt namelijk veel uit of iemand los lubberend vet heeft, of gewoon zwaar is door spieren en natuurlijke lichaamsbouw. Iemand van 2m en 105kg is dus daardoor minder belastend voor een paard dan iemand van 1.60m en 105kg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:19

Rossfechten schreef:
Mannen zijn gewoon zwaarder,zeker als je normaal bespierd bent, ik ben ook 2 meter en weeg rond de 100.
Historisch gezien kan ik prima op een oud ras van 135 kunnen rijden.
Dat was volkomen normaal. Maar het moet een goed gebouwd paard zijn, due volledig is uitgegroeid en goed is beleerd, dus liever een training waarbij die zijn rug en benen goed gebruikt dan een sjok rondje waarin het paard geen spieren gebruikt om de persoon te dragen.
Een modern show dresuurpaard is er naar mijn mening totaal ongeschikt voor. En met een trekpaard is het ook de vraag of ze naar boven kunnen dragen of alleen maar naar voren kunnen gaan. Dus of het een korter paard is of een langer, en een goed zadel en een lange zit zorgt er dan voor dat je er fatsoenlijk op kan rijden.

Hoe historisch precies?
Want 2 m is nu al eerder uitzonderlijk. Laat staan ‘historisch’ gezien toen 1,70 groot was.
Een kleine 200 jaar terug was de gemiddelde lengte van een man 1,66.

Fly_high

Re: Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:24

Historisch gezien was kinderarbeid en slavernij ook volkomen normaal. Nog steeds net zo normaal als een vent van 2 meter op een pony'tje van 135 ja :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:25

Historisch gezien waren erg veel dingen normaal die we nu gelukkig alles behalve normaal vinden, dus dat lijkt me niet het beste referentiekader.

Lastig idd! Een fit, groot, ouderwets type sportpaard met zeer goed getrainde
spieren lijkt me nog de beste optie, en dan niet regelmatig rijden maar misschien idd combineren met mennen? Of idd gewoon alleen mennen, het moet voor het paard ook leuk blijven immers...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:31

Fly_high schreef:
Historisch gezien was kinderarbeid en slavernij ook volkomen normaal. Nog steeds net zo normaal als een vent van 2 meter op een pony'tje van 135 ja :')

Doen ze bij de mongol derby ook niet moeilijk over toch. }:0

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:33

office schreef:
Niet alle mensen zijn 1.60 er zijn ook veel vrouwen van boven de 1.80 tegenwoordig.
Ik vind dit zo'n dooddoener. Ik ben ook 1,80m, maar een gezond gewicht voor mij licht tussen de 60 en de 80 kilo. Er zal wat verschil zitten in bouw enzo, maar er zullen weinig vrouwen zijn die met 90 niet al (lichte) overgewicht hebben of daar tegenaan zitten en nog veel minder die niet gezond op een gewicht kunnen zitten waarmee je probleemloos paard kan rijden. 110 is ook aardig hoog voor mannen, ware het niet dat we een beetje overgewicht bij mannen veel normaler vinden (maar ja, daar heeft dat paard niks aan).

Ayasha schreef:
Rossfechten schreef:
Mannen zijn gewoon zwaarder,zeker als je normaal bespierd bent, ik ben ook 2 meter en weeg rond de 100.
Dat was volkomen normaal. Maar het moet een goed gebouwd paard zijn, due volledig is uitgegroeid en goed is beleerd, dus liever een training waarbij die zijn rug en benen goed gebruikt dan een sjok rondje waarin het paard geen spieren gebruikt om de persoon te dragen.
Een modern show dresuurpaard is er naar mijn mening totaal ongeschikt voor. En met een trekpaard is het ook de vraag of ze naar boven kunnen dragen of alleen maar naar voren kunnen gaan. Dus of het een korter paard is of een langer, en een goed zadel en een lange zit zorgt er dan voor dat je er fatsoenlijk op kan rijden.

Hoe historisch precies?
Want 2 m is nu al eerder uitzonderlijk. Laat staan ‘historisch’ gezien toen 1,70 groot was.
Als je kijkt naar full-plate armours die bewaard zijn gebleven van vroeger (wat made to measure was, zeg vanaf 16e eeuw) waren die mannen die dat konden betalen (en dus ook de "goede" paarden reden, waarbij ik me afvraag of die ook echt maar 1,35 waren) met regelmaat 1,80. Het grotere punt is dat dit echt zo'n geval is van "omdat het gebeurd zegt niet dat het goed is". Ook toen was het te zwaar voor die paarden en gaf dat problemen. Dat het welzijn verbeterd is en de meesten dat niet meer normaal vinden, is gelukkig ook een feit. Maar doen alsof het probleemloos is want "vroeger was dat ook zo" is natuurlijk wel beetje een onzin redenatie.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 16-06-25 11:00, in het totaal 4 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:34

Captain schreef:
Fly_high schreef:

Doen ze bij de mongol derby ook niet moeilijk over toch. }:0

Zelfs daar is een maximum gewicht van 80 kg met kleren en rugzak meen ik. Kan je nagaan wat het is om 100kg goed te praten. :+

Cambionn: en dat zal in die tijd even uitzonderlijk geweest zijn als nu mannen van 2m.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:39

Ik denk dan weer niet dat beste man per se op een pony van nog geen 130 groot wil rijden.

100 op een stevige kwpner vind ik minder aanstootgevend dan 80 op die pony'tjes, maar goed laten we hier geen Mongol Derby discussie van maken :')

In Nederland weleens een ruiter van ongeveer 210 lang op een c-maat ijslander zien rijden en het was a) blijkbaar toch wel mogelijk ja b) uitermate triest om te zien :\ soort loopfiets-idee met een hijgende pony i.p.v. een fiets

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:47

Ben je als langere man wat steviger gebouwd, dan wordt het al snel lastig om een passend paard te vinden. Zoals al genoemd werd, moet recreatief werk niet onderschat worden. Af en toe een bosrit op een minder getraind paard is zwaarder dan elke dag dressuurmatige training. Dat ene bosritje geeft een behoorlijke piek in belasting, helemaal op mulle of ongelijke ondergronden (of heuvel op/af). Het is dan verstandig om het paard in elk geval goed in conditie en in de spieren te houden, zodat het sterk en fit is. Denk ook aan het extra gewicht aan kleding en harnachement voor het paard. Je komt dan een stuk hoger uit dan het gewicht 'schoon aan de haak'.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:56

Ik heb een fors gebouwde warmbloed met een gewicht boven 700 kg, waar ik ooit een zwaarlijvige vrouw mee heb zien rijden. Zij was duidelijk te zwaar voor dit paard, paard gaf aan dat het teveel was. Geen idee wat het gewicht van de vrouw was, maar dat zal rond de 100 kg hebben geschommeld, misschien meer.

Op trekpaarden heb ik wel vaker zware mannen zien rijden, dat lijkt makkelijker te gaan. Maar ik ken te weinig van trekpaarden om te garanderen dat het oké is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:16

Cambionn schreef:
Als je kijkt naar full-plate armours die bewaard zijn gebleven van vroeger (wat made to measure was, zeg vanaf 16e eeuw) waren die mannen die dat konden betalen (en dus ook de "goede" paarden reden, waarbij ik me afvraag of die ook echt maar 1,35 waren) met regelmaat 1,80. Het grotere punt is dat dit echt zo'n geval is van "omdat het gebeurd zegt niet dat het goed is". Ook toen was het te zwaar voor die paarden en gaf dat problemen. Dat het welzijn verbeterd is en de meesten dat niet meer normaal vinden, is gelukkig ook een feit. Maar doen alsof het probleemloos is want "vroeger was dat ook zo" is natuurlijk wel beetje een onzin redenatie.

Een harnas is lichter van gewicht dan een maliënkolder, dus dan kun je beter daarmee rijden ja. Daarnaast duurde het zo'n zeven jaar voordat zo'n paard volledig was opgeleid en waren ze ontzettend duur. Vanwege de grote investering in tijd en geld waren mensen zeker wel zuinig op zo'n paard.
Wat overigens niet wegneemt dat als je geen ridder was je een wat minder paard had waar je ook mee ten strijde moest als dat zo uitkwam. Maar om nou iedereen uit die tijd over één kam te scheren is natuurlijk onzinnig.

Qua belasting groot paard: niet alleen zou het zaak zijn, áls de vriend van TS persé wil rijden, om het paard niet te zwaar te belasten. Maar ook om het tussendoor door een handige en niet te zware ruiter te laten trainen. Zodat de broodnodige bespiering er ook op blijft zitten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:59

Laten we nu niet allerlei middeleeuwse taferelen erbij halen. Toen deden we ook nog aan vierendelen en paardenwelzijn was niet iets waarvan ik verwacht dat het hoog in het vaandel stond.
Volgens mij is de welzijnsregel dat het oke is voor een paard of pony om 10-15% van hun eigen gewicht te dragen.
De vriend van TS zat op 110 kilo. Het paard zal tussen de 730 en 1100 kilo moeten wegen. Nu lijkt een paard van 1100 kilo mij erg zwaar. Maar een grote warmbloed van 750-800 kilo zijn wel te vinden toch? Dan zit je best oke.
Ik heb verder geen idee van muildieren, maar zijn die niet vrij klein? Voor iemand van 2m lijkt me dat niet zo geschikt.

Edit: lees even terug, maar TS heeft nergens de lengte genoemd van haar vriend. Geen idee of hij dus met zijn benen over de grond sleept bij een muildier :').

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:08

Diddykong schreef:
De vriend van TS zat op 110 kilo. Het paard zal tussen de 730 en 1100 kilo moeten wegen. Nu lijkt een paard van 1100 kilo mij erg zwaar. Maar een grote warmbloed van 750-800 kilo zijn wel te vinden toch? Dan zit je best oke.

Nou nee dus. Want de vriend van TS heeft ook een zadel nodig. En een helm, en laarzen e.d.

Daarnaast is een % van het gewicht een richtlijn. Maar hoe groter het % hoe beter gebouwd en getraind het paard moet zijn, en hoe handiger de ruiter. Dus meer dan een richtlijn is het ook niet.

Diddykong

Re: Welk ras kan het meest tillen of muilezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:20

Een helm en laarzen zijn verwaarloosbaar qua gewicht lijkt me. Een zadel kan wat zwaarder zijn, maar je 1 van bijv kunststof weegt echt geen 20 kilo. Ik denk dat mijn zadel hooguit 4 of 5 kilo is. En met een paard van 800 kilo zit je op 13,75%, op zich niet aan de rand. En elk paard moet goed getraind zijn om te rijden. Laten we nu niet doen of een paard superveel meer last ervaart van 90 kilo dan van 110. Op een ongetraind paard rijden is nooit een goed idee :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:21

Er is toch helemaal geen welzijnsregel?
Er zijn lokale gewoonten. En das alles. In NL zijn we daarin vrij streng ook. Zat gebieden waar 25% de richtlijn is.

Ik denk dat het vooral wijsheid is om naar de combi te kijken en de inzet van de zwaardere ruiter. Is deze gemotiveerd om daadwerkelijk te leren rijden zodat hij prettig te dragen gaat zijn? De gemiddelde beginner ziet een paard meer als fiets die je af en toe gebruikt en daarna weer wegzet.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:30

troi schreef:
Er is toch helemaal geen welzijnsregel?
Er zijn lokale gewoonten. En das alles. In NL zijn we daarin vrij streng ook. Zat gebieden waar 25% de richtlijn is.

Ik denk dat het vooral wijsheid is om naar de combi te kijken en de inzet van de zwaardere ruiter. Is deze gemotiveerd om daadwerkelijk te leren rijden zodat hij prettig te dragen gaat zijn? De gemiddelde beginner ziet een paard meer als fiets die je af en toe gebruikt en daarna weer wegzet.

Oh had even snel opgezocht wat er over geschreven staat, maar je hebt gelijk. Het kwpn hanteert 15-20%. Uit engels onderzoek kwam blijkbaar naar voren dan er binnen dat gewicht weinig problemen gezien werden. Dan is mijn 15% dus zelfs aan de lage kant.

En natuurlijk hangt veel af van de rijkunst van de ruiter. Ik had een poos geleden een beginner op mijn paard gezet, weegt hooguit 40 kilo, denk minder zelfs. Maar in draf zat ze constant achter het tempo van lichtrijden dus mijn paard stond na 2 rondjes stil en "zei" doe het zelf maar :'). Maar TS schrijft nergens dat haar vriend nooit gereden heeft vroeger. Dus we weten niet of hij kan rijden bijv. Of kan lichtrijden.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:51

Ayasha schreef:
Rossfechten schreef:

Hoe historisch precies?

Dat de paarden de laatste 60 a 80 jaar enorm veel groter gefokt zijn terwijl het gewicht van de ruiter niet echt is veranderd, rijden met 30 kg bepakking of harnas was toen standaard en de paarden gingen lang probleemloos mee,een paard met pijn kan wel een rondje in een bak showen maar echt geen km maken iedere dag weer, dan moet je paard gewoon gezond zijn, en dat lees je wel terug.
De moderne paarden kunnen dat gewoon echt niet, daar ben ik het helemaal mee eens.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:57

Koper schreef:
Cambionn schreef:

Een harnas is lichter van gewicht dan een maliënkolder, dus dan kun je beter daarmee rijden ja. Daarnaast duurde het zo'n zeven jaar voordat zo'n paard volledig was opgeleid en waren ze ontzettend duur. Vanwege de grote investering in tijd en geld waren mensen zeker wel zuinig op zo'n paard.
Wat overigens niet wegneemt dat als je geen ridder was je een wat minder paard had waar je ook mee ten strijde moest als dat zo uitkwam. Maar om nou iedereen uit die tijd over één kam te scheren is natuurlijk onzinnig.
Echt plate armour woog idd rond de 20 kilo en daarin was je aardige behendig. De zware gewichten die je vaak hoort zijn specifiek jousting armour (wat dus wel voor te paard was, maar enkel binnen 1 specifieke setting). Overigens nam ik full plate omdat iemand het over lengtes van de ruiters had, en je daarmee goed kan laten zien wat voor lengtes er toen waren (en dat lang niet iedereen dus zo kort was als men denkt).

Verder waren de mannen die het droegen om echt mee in combat te gaan, anders dan hoe het vaak wordt neergezet, vaak ook fit en getraint, en zullen de meeste echt geen 100+ kilo gewogen hebben. En werd goed paardrijden (onder de norm van toen) geleerd voordat ze er überhaupt over dachten met armour op te klimmen. Dat waren namelijk adel en krijgmeesters (die vaak weer ingehuurt werden door de adelen). "Ridder" zijn had er weinig mee te maken, behalve dat krijgmeesters en adel nog wel eens geridderd werden. Dat is namelijk een eretitel en geen sociale klasse of beroep.

Ze waren idd zuinig op de paarden, maar dat ze zuinig waren neemt niet weg dat "goed voor je paard" en "normaal voor een paard" heel andere inhoud had toen en dus gewoon vergelijking is. De omgang met en verwachtingen van een paard waren ook heel anders. Naast dat "ze het deden" is er vrij weinig bewijs dat al die paarden het prima konden dragen zonder gezondsheidsproblemen of discomfort, eerder het tegenovergestelde.

Diddykong schreef:
Laten we nu niet allerlei middeleeuwse taferelen erbij halen. Toen deden we ook nog aan vierendelen en paardenwelzijn was niet iets waarvan ik verwacht dat het hoog in het vaandel stond.
Technisch gezien doen we dat niet. Dit gaat over net na de middeleeuwen (full plate bestond nog niet in de middeleeuwen ;) ). Maar je punt is eigenlijk hetzelfde als die van mij (dat het onzin is om dat als reden voor te gebruiken) en het gaat idd wat off-topic om in te gaan op hoe het toen ging. Er worden alleen zo vaak dingen geroepen over die tijd en er zijn gewoon veel breed verspreide broodje app verhalen dat ik iets meer context wou geven. Maar ik zal hem erbij laten nu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:58

De welzijnsregel is 15 tot 20%. Dus bij 700 kg paard kan er 105kg op bij de 15% regel. Een paard van 1.70 is toch al snel 700kg. Als je mensen boven de 90kg niet meer wilt laten rijden, dan kan de helft wel stoppen. En er zijn er genoeg met dan nog steeds een gezond gewicht.
Het is altijd makkelijk praten als je zelf minder dan 80kg weegt. Er zijn genoeg langere mannen en vrouwen die niet te zwaar zijn, maar toch zwaarder dan 90kg. Vergeet niet dat bmi niets meer is dan een leidraad en totaal niet meer opgaat als je boven de 1.80m bent. (maar dat wordt voor het gemak altijd even vergeten).

Quarter horses dragen vaak een westernzadel van soms wel 15-20kg. Daar wordt ook niet raar gekeken als er een man op een paardje van 1.50m plaatsneemt. En die paarden kunnen dat ook gewoon aan.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:01

Rossfechten schreef:
Dat de paarden de laatste 60 a 80 jaar enorm veel groter gefokt zijn terwijl het gewicht van de ruiter niet echt is veranderd, rijden met 30 kg bepakking of harnas was toen standaard en de paarden gingen lang probleemloos mee,een paard met pijn kan wel een rondje in een bak showen maar echt geen km maken iedere dag weer, dan moet je paard gewoon gezond zijn, en dat lees je wel terug.
De moderne paarden kunnen dat gewoon echt niet, daar ben ik het helemaal mee eens.
Sorry ik ga toch nog ff 1x inhaken, maar je reed over het algemeen niet in harnas. Dat is enkel voor oorlog en ceremonies. Daarbij gingen die paarden ook niet zo "lang en probleemloos" mee als je schetst, de realiteit ligt veel complexer en genuanceerder op dat onderwerp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:08

Captain schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind mennen dan eigenlijk niet vriendelijker dan rijden als iemand wat zwaarder is, bij het mennen komt er ook nog gewicht van de kar bij.

De "manege" die muildieren heeft is de Mill ranch, echter zijn die muildieren niet heel erg groot.

Ik zou zelf denken aan een grote en stevige Fries met een goede bouw en stevige rug.

:7

Trekken is voor een paard veel makkelijker dan dragen, dat zou jij toch moeten weten als iemand die vooral aangespannen werk doet?

En succes met een fries vinden met een goede bouw en vooral stevige rug, die bestaan amper.

Weleens bedacht dat de reden dat ik dit zeg juist komt uit ervaring met het aangespannen werk? :o?

Er wordt inderdaad gezegd dat een paard 3x zijn eigen gewicht kan trekken, maar daarin wordt de rolweerstand niet meegenomen. Dus het soort kar, het paard er voor, de ondergrond EN degene die er op zit dat maakt daarbij allemaal uit. En ik zou zelf iemand van 100 kilo niet op de kar er bij willen hebben, ik vindt dat te zwaar.

En ik ken gelukkig nog genoeg Friezen die aan dat plaatje voldoen, het helpt misschien als je wat fokkers kent. ;)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 14:11

Cambionn schreef:
Rossfechten schreef:
Sorry ik ga toch nog ff 1x inhaken, maar je reed over het algemeen niet in harnas. Dat is enkel voor oorlog en ceremonies. Daarbij gingen die paarden ook niet zo "lang en probleemloos" mee als je schetst, de realiteit ligt veel complexer en genuanceerder op dat onderwerp.

Bv kruistochtridders hadden minimaal 3 paarden waarbij harnas en bepakking op lange tochten los werd vervoerd, tijdens een slag reden ze wel met malien en wapens wat ook wel de nodige kg was.
Voor een gewicht van de ruiter ligt het allemaal veel complexer. Waarin ervari van het verleden en fokbeleid zeker meegenomen kan worden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 15:13

Hierover is 14 jaar geleden al eens een schema gemaakt. En 8 pagina's erover gediscussieerd.

Iemand die al goed kan rijden zal een paard minder piekbelasting geven dan iemand die niet kan rijden.
Ook toen al was het maximale gewicht van een ruiter 90 kilo. Paarden veranderen niet zo snel, en wat ze kunnen dragen ook niet.

Mensen wel, het is gewoon een feit dat 'we', een deel van de bevolking, de afgelopen decennia 'iets' te welvarend zijn geworden. BMI geeft simpel aan of iemand een gezond gewicht voor zijn lengte heeft of niet. Kan zowel te laag als te hoog zijn.

[VMR] Schema Maximaal Gewicht Ruiter

De BMI van mensen is gewoon toegenomen de afgelopen 40 jaar. En dat hoeft een paard niet te bezuren. Het valt in mijn ogen op geen enkele manier te bagatelliseren een paard te belasten met 105 a 110 kilo + zadel.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/10 ... rievoudigd