Beginnend bestuurder… trailers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:17

kimberly1995 schreef:
Is het een optie om de auto op naam van een van je ouders te verzekeren en dat jij als bestuurder wordt aangewezen? Dan is de verzekering niet zo duur, bouw je schadevrije jaren op en kan je die wellicht op den duur mee overnemen.

Vanuit iemand die bij een verzekeraar werkt; niet doen. :)
Als de verzekeraar hier achter komt wordt er niks vergoed, dan schend je namelijk je voorwaarden. Het is niet voor niks dat de bedragen hoger zijn, de kans dat een beginnend bestuurder schade rijdt is ook vele malen hoger.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:27

c_alsemgeest schreef:
kimberly1995 schreef:
Is het een optie om de auto op naam van een van je ouders te verzekeren en dat jij als bestuurder wordt aangewezen? Dan is de verzekering niet zo duur, bouw je schadevrije jaren op en kan je die wellicht op den duur mee overnemen.

Als je dan gebruik moet maken van de verzekering bij een ongeluk of schade kunnen ze daar best moeilijk over gaan doen als TS als beginnend bestuurder dan gereden heeft.

Ook als ze als bestuurder vermeldt staat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:40

Muurp schreef:
kimberly1995 schreef:

Vanuit iemand die bij een verzekeraar werkt; niet doen. :)
Als de verzekeraar hier achter komt wordt er niks vergoed, dan schend je namelijk je voorwaarden. Het is niet voor niks dat de bedragen hoger zijn, de kans dat een beginnend bestuurder schade rijdt is ook vele malen hoger.

Hoezo wordt er dan niks vergoed?
Mijn vriendin heeft ook een auto waar haar dochter in rijdt en zij staat als regelmatige bestuurder geregistreerd (dus ook hogere verzekering) en volgens jou zijn ze dan niet verzekerd als er wat gebeurd?
En wat als mijn dochter (jong en net rijbewijs) mijn auto leent? Is het dan ook niet verzekerd?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:11

kimberly1995 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Als je dan gebruik moet maken van de verzekering bij een ongeluk of schade kunnen ze daar best moeilijk over gaan doen als TS als beginnend bestuurder dan gereden heeft.

Als ze als bestuurder vermeld staat inderdaad niet, excuus. Maar doelbewust een auto op naam van ouders zetten terwijl het 'haar auto' is kan wel problemen geven.

SansaS

Re: Beginnend bestuurder… trailers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:13

Hoe doe je dit dan met kinderen die in de auto van de ouders rijden regelmatig? Dat onderscheid is toch niet te maken of de ouders of het kind betaald hebben voor de aanschaf.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:14

Brainless schreef:
Hoezo wordt er dan niks vergoed?
Mijn vriendin heeft ook een auto waar haar dochter in rijdt en zij staat als regelmatige bestuurder geregistreerd (dus ook hogere verzekering) en volgens jou zijn ze dan niet verzekerd als er wat gebeurd?
En wat als mijn dochter (jong en net rijbewijs) mijn auto leent? Is het dan ook niet verzekerd?

Ik was te kort door de bocht, sorry. Was twee dingen tegelijk aan het doen.
Als bestuurder aangeven is inderdaad gewoon prima en levert geen issues op, dan betaal je namelijk als verzekerde ook een hogere premie. Hoe ik het las uit eerdere reacties gaat het om doelbewust ouders als eigenaar/verzekerde opgeven om zo de hogere premie te ontlopen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:15

SansaS schreef:
Hoe doe je dit dan met kinderen die in de auto van de ouders rijden regelmatig? Dat onderscheid is toch niet te maken of de ouders of het kind betaald hebben voor de aanschaf.

De verzekeringnemer is in het aanvraag proces altijd automatisch de regelmatig bestuurder (hoofdbestuurder). Je kunt wel een regelmatige bestuurder opgeven.
De regelmatig bestuurder kan dus wel afwijken van de verzekeringnemer. De regelmatig bestuurder mag zijn de partner wonend op hetzelfde adres, of kind van de verzekeringnemer wonend op hetzelfde adres. Al het andere geldt niet en is dus schending van de voorwaarden.

Maar als regelmatige bestuurder bouw je geen schadevrije jaren op, dus op termijn ben je niet goedkoper uit omdat je dus zelf op 0 blijft staan. Enkel de verzekerde bouwt jaren op.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-06-25 11:44, in het totaal 3 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:19

Ik rijd sinds mijn 19e met trailer. Eerste jaren met legale B combinatie en sinds m’n 26e m’n E-rijbewijs en tweepaardstrailer.

Voor nu zou ik adviseren gelijk je E rijbewijs te halen. Het meeste werk bij mij om het E rijbewijs te halen was het terug aanleren van hoe examinatoren willen zien dat je je stuur vasthoudt, spiegels gebruikt etc. Om die reden moest ik een dagcursus ipv een halve dagcursus. Dit is wat rij instructeurs zelf vaak ook aangeven, zsm E halen na B gehaald te hebben.

Mocht je je E niet willen, dan zou ik een blokuur lessen inplannen voor het leren van de bijzondere verrichtingen. En daarna eerst veel oefenen met een lege trailer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:38

Ik zou ook zo snel mogelijk je E rijbewijs halen. Ik heb op mijn 17e mijn autorijbewijs gehaald, op mijn 18e mijn E rijbewijs, voornamelijk omdat de auto's van mijn vader altijd te zwaar waren om op een B rijbewijs te rijden, maar het is echt gemakkelijker als je nog 'netjes' volgens CBR maatstaf rijdt. Ik zou je niet tegen laten houden door mensen die aangeven dat je ervaring moet hebben, dat doe je vanzelf wel op. Ik ben zelf ook begonnen met kleine stukjes en met een lege trailer in/uitparkeren, en reed na een half jaar mijn E rijbewijs te hebben ook rustig 2 uur naar Limburg voor een wedstrijd. Altijd goed gegaan.

Terug naar je vraag, ik heb inmiddels een eigen Ford Focus en die is vrij goedkoop en mag een 1,5 paards trailer trekken, als ik mij niet vergis zou hij zelfs op een B rijbewijs kunnen. Ik ben zo'n 150 euro kwijt aan wegenbelasting plus verzekering, dan had je nog de aanschaf van de auto (jaar geleden voor 7500) en trailer (was destijds (8 jaar terug) 4500 als ik mij niet vergis). Benzine ben ik zeker 200 euro per maand aan kwijt maar ik rij dan ook vrij veel (vooral zonder trailer).

Het is echt heerlijk om de vrijheid te hebben om met je eigen paard te gaan en staan waar je wilt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:00

Ik heb geen BE, alleen B maar ik ben juist degene die de trailer achter uit rijd, parkeert en draait. De mensen met E laten mij dat juist doen, want ik ben er veel handiger in.

Dus perse BE halen vind ik niet nodig. Het is wel makkelijk vanwege de combinaties, maar zat mensen met be die ik nooit mijn paard laat vervoeren. Maar wel eerst ervaring opdoen met je normale auto zonder trailer. Ik zou niet als beginnend bestuurder al met trailer gaan rijden, je mist al de normale ervaring en met trailer heb je die normale wel nodig en wat extra.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:23

E rijbewijs heeft mijns inziens echt meerwaaarde in dit geval.

Vooral ook bij de lessen aangeven dat je met paard op pad wil.

Bij mij werd daar tijdens de lessen echt rekening mee gehouden.
Dus niet alleen technisch hoe je hoort te rijden maar ook wat welke verkeerskeuze betekent voor het paard achterin.
Ik had een instructice die dat echt meenam in de lessen.
Heel zinvol.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:02

kimberly1995 schreef:
]

Dan betaal je ook gewoon de tarieven voor de jonge bestuurder.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 13:33

Ik had trouwens een Mitsubishi ASX die 1300kg mocht trekken, maar met een beetje wind en lege trailer haalde ik op de snelweg geeneens 80kmh meer. Dat is dus zeker geen aanrader.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 14:37

c_alsemgeest schreef:
kimberly1995 schreef:
]

Dan betaal je ook gewoon de tarieven voor de jonge bestuurder.

Niet helemaal, je basis bedrag is wel hoger, maar maakt gebruik van de (volledige) no-claim van de verzekeringsnemer. Daardoor is het vaak wel een stuk goedkoper.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:12

Femke_Tweety schreef:
E rijbewijs heeft mijns inziens echt meerwaaarde in dit geval.

Vooral ook bij de lessen aangeven dat je met paard op pad wil.

Bij mij werd daar tijdens de lessen echt rekening mee gehouden.
Dus niet alleen technisch hoe je hoort te rijden maar ook wat welke verkeerskeuze betekent voor het paard achterin.
Ik had een instructice die dat echt meenam in de lessen.
Heel zinvol.

Ja, en dan doe je examen. Niet geslaagd, te voorzichtig gereden...

Poging 2, super gereden, maar bij het bochtje achteruit wrong iemand zich vooraan tussen de auto en de stoep. Had ik niet gezien, dus kon meteen terugrijden. Vraag me nog steeds af hoe je tegelijk voor- én achteruit kunt kijken?

Nu tuf ik dus maar rond met B rijbewijs. Heb toch enkel een IJslander en kom niet aan de 3500kg MTM met een 1,5paardstrailer. Tijdens de lessen leer je niet veel vind ik. Je krijgt dan een hele lange aanhanger, maar dat is echt 10x makkelijker achteruit te rijden dan een paardentrailer die sneller schaart. Ik heb veel meer geleerd door het gewoon te doen, en zelf wat moeilijke situaties te maken op een groot terrein (met pionnen) om zo achterwaarts beter te kunnen oefenen. Al zou ik 2 uurtjes les wel aanbevelen voor een paar handige achteruitrijtrucjes.

Qua auto, onze Peugeot 407 automaat trok onze 2paardstrailer als een zonnetje. Ook in lastig terrein (Ardennen, dus behoorlijk hellingen en krappe bochten). Had ook genoeg power om weg te komen in noodsituaties en valt qua kosten nog goed mee.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:47

Mijn tip is doe eerst gewoon even ervaring op met het autorijden zelf. Je hebt net je rijbewijs en je kan nog heel veel bijleren! Even eerst flink wat kilometers maken. Ik zou niet om een hoge premie te ontlopen de verzekering op je ouders te zetten. Ook met brommers wordt dit veel gedaan (m’n zus vroeger ook) maar kan zeker issues geven. Ik was voor m’n verzekering iets van 80 pm kwijt aan verzekering toen ik 18 was en dat daalde vrij snel hoor per jaar.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:49

Brainless schreef:
Niet helemaal, je basis bedrag is wel hoger, maar maakt gebruik van de (volledige) no-claim van de verzekeringsnemer. Daardoor is het vaak wel een stuk goedkoper.

Klopt, met dus als nadeel dat je als bestuurder geen schadevrije jaren opbouwt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:06

Muurp schreef:
Brainless schreef:

Stel mijn dochter staat bij mij als regelmatige bestuurder dan kan ik wel (een gedeelte) van mijn schadevrije jaren (de tijd dat ze als bestuurder op de polis stond) overdragen aan haar.
Dat scheelt dan weer geld als zijzelf een eigen verzekering afsluit.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:07

Brainless schreef:
Muurp schreef:

Stel mijn dochter staat bij mij als regelmatige bestuurder dan kan ik wel (een gedeelte) van mijn schadevrije jaren (de tijd dat ze als bestuurder op de polis stond) overdragen aan haar.
Dat scheelt dan weer geld als zijzelf een eigen verzekering afsluit.

Ja zeker!
Maar mensen zijn zich er vaak niet van bewust dat ze niks opbouwen, vandaar ook mijn opmerking. Maar op deze manier kan dat inderdaad wel. Het vraagt dus alleen wat extra werk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:35

kimberly1995 schreef:

Misschien ben ik spuit11 want ik heb niet alles gelezen, maar dit klopt dus niet (altijd). Zo ben ik ook een aantal jaar verzekerd geweest, maar toen ik uit huis ging en alles over ging op mijn naam kom ik dus mooi op 0 beginnen met opbouwen.

Overigens zou ik in dit geval minstens wat lessen nemen voordat je met trailer en pony het verkeer in gaat, of evt je BE overwegen, om net even wat meer ervaring en inzicht in het verkeer te krijgen als beginnend bestuurder

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:13

Blacky94 schreef:
kimberly1995 schreef:

Misschien ben ik spuit11 want ik heb niet alles gelezen, maar dit klopt dus niet (altijd). Zo ben ik ook een aantal jaar verzekerd geweest, maar toen ik uit huis ging en alles over ging op mijn naam kom ik dus mooi op 0 beginnen met opbouwen.

Overigens zou ik in dit geval minstens wat lessen nemen voordat je met trailer en pony het verkeer in gaat, of evt je BE overwegen, om net even wat meer ervaring en inzicht in het verkeer te krijgen als beginnend bestuurder

Dit heb ik ook gehad, maar dat was alleen maar omdat mijn vader was vergeten mij te benoemen als regelmatige bestuurder. Anders had hij een deel van de no claim/schadevrije jaren aan mij kunnen geven. Was dat in jouw geval ook?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:35

Hevonen schreef:
Heb je wel je E-rijbewijs?

Let vooral op in de bochten, een trailer breekt gemakkelijk uit, en dan ga je ergens heen waar je niet naartoe wilt.

Hoe vaak heb jij een trailer in de sloot geparkeerd?

TS: de meeste compacte middenklassers, zoals er al enkele genoemd zijn, zijn bruikbaar voor jouw doel.

Maar je zou ook kunnen overwegen om wel die trailer te kopen maar dan een auto of bus te huren voor die wedstrijden. Dat is een afweging van kosten van de grotere auto versus een overdekte rolschaats en een gehuurde bus indien nodig.
Niet raar opkijken als de laatste optie goedkoper is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:49

kimberly1995 schreef:
Blacky94 schreef:

Dit heb ik ook gehad, maar dat was alleen maar omdat mijn vader was vergeten mij te benoemen als regelmatige bestuurder. Anders had hij een deel van de no claim/schadevrije jaren aan mij kunnen geven. Was dat in jouw geval ook?

Nee ik weet vrij zeker dat ik als regelmatige bestuurder opgegeven was. Volgens mij ik onder mn moeder en mn broertje onder mn stiefvader. Heb er nog het één en ander aan telefoontjes aan gewaagd maar de verzekering was heel resoluut.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:13

Hier op mijn 18e mijn rijbewijs gehaald en regelmatig met de trailer gereden. Ik heb wel direct na het behalen van mijn B rijbewijs mijn E gehaald. Ik ben begonnen met een golf die destijds 1500kg kon trekken. Ging heel prima. 20jr geleden waren de trailers ook nog niet zo luxe (en dus zwaar) als nu.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:11

Houd er ook rekening mee dat je als jonge beginnend bestuurder veel auto's niet kan verzekeren kf tegen bizar hoge premies en andere eisen.

Mijn dochter was nog net 17 toen ze slaagde voor haar rijbewijs. Ze was 2 mnd 18 en kreeg van kennissen die gingen emigreren hun auto. Een Peugeot 107 uit 2007.
Oud autootje met weinig vermogen (1.0 3 cilindertje).
Bij veel maatschappijen te jong omdat de motor teveel vermogen zou hebben dus niet mogelijk om te verzekeren.
Of het kon wel en moest ze met een kastje erbij rijden die alles registreerd en €155 betalen aan verzekering.
Die hebben we toen op mijn naam gedaan met haar als mede bestuurder. Toen kon het voor nog geen €40 per maand.

Zoon wat ouder 6 jaar zijn rijbewijs. Oke snelle auto.
Op zijn naam verzekeren €250 p/mnd.
Op mijn naam met hem als mede bestuurder €65

Qua trailer rijden, hebben ze beide eerst eens met een lege trailer gereden. Kleine stukjes.
Zoon rijd hem overal tussendoor, achteruit inparkeren geen probleem.
Dochter is voorzichtiger. Dit wilt eerst voor d'r E gaan voordat ze met een paard erin gaat rijden.