Bruikleen constructie paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tabbladen

Re: Bruikleen constructie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:50

Hoe werkt zo'n constructie eigenlijk qua WA verzekering? Valt t paard onder de WA van de eigenaar? Of van de gebruiker gezien hij op stal staat van de gebruiker?.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:53

Matheno schreef:
OleJon schreef:
Ik zou het niet doen.
Zou dan liever een eigen paard kopen..
Het kan goed gaan. Maar ook voor veel gedonder zorgen

Ja, maar TS geeft aan dat er op dit moment geen geschikte paarden op de markt zijn voor haar doelgebruik

Op dit moment misschien niet.
Maar dat kan ook zo veranderen.
Het aanbod is zo wisselend

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:47

@Olejon, haar eigen paard staat nu alleen en ze wil snel gezelschap daarvoor. Dat is natuurlijk ook een criterium, dat ze een paard kiest, met wat voor constructie dan ook, die matcht met het paard wat ze al heeft.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:20

Dit is voor haar een mooie constructie om een paard gratis te laten doorrijden om daarna alsnog te verkopen....
Ik zou iig nu de waarde van het paard vaststellen en afspraken maken ten aanzien van overwaarde, dan wel wat jij bij recht van eerste koop betaalt. Anders train je nu zelf de overwaarde eraan (tijd, les etc) die je later nogmaals mag betalen als ze gaat verkopen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 08:24

Ja, dat is een goeie. Ik dacht daar zelf ook al aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:38

Dit kan een hele mooie oplossing voor beide zijn.

Ik snap alleen niet goed hoe je aan die e400,- voor pensionstalling komt? Meestal als paarden aan huis staan kosten ze veel minder namelijk. (hier meer zo'n e150,- per paard per maand) en arbeidskosten worden niet gerekend.

Anyway, ik vind het fair als alle onderhoudskosten voor de gebruiker zijn en over de medische kosten zou ik afspraken maken. Want als het paard een peesblessure krijgt door foutief management oid dan is het niet fair als deze kosten bij de eigenaar komen. Maar een dure koliek operatie is weer een ander verhaal. Ik zou goed vastleggen welke verantwoordelijkheden bij wie komen te liggen.

Er zijn online leasecontracten, daar zou je eens naar kunnen kijken wat daar allemaal instaat qua afspraken/ kosten/ risico's e.d.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:20

Hier kosten de paarden aan huis aardig meer dan 150,-
Maar denk dat het meer bedoeld is om te kijken wat de eigenaar zich uitspaart aan pensionkosten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:38

Als zij geen afscheid wil nemen van het paard dan zou ik het redelijk vinden dat jij de kosten van gebruik neemt dus stalling etc. Maar alle andere kosten zoals dierenarts en hoefsmid voor haar. Uiteindelijk blijft het haar paard en mag ze er ook wat verantwoording over hebben. Ze is hartstikke gematst als haar paard gratis staat. Ze kan hem ook weer ophalen als ze hem terug wil immers.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:40

Ik heb een bruikleenpaard en eerlijk? Ik zou het nooit meer doen. Ik betaal alles voor het paard, terwijl dat niet zo in ons contract stond. Ik heb dan ook nog eens autisme waardoor communicatie voor mij heel moeilijk is en ik het maar een beetje doorsta. Stel dat ik iets verkeerd zeg en ze zegt "ik wil hem terug" ja, dan ben ik mijn vriendje kwijt.
In ons contract staat bijvoorbeeld dat er een zadel bij zat. Die paste niet. Heb toen voorgesteld een nieuwe te kopen en de prijs in twee te delen. Geen antwoord. Eigenaar vraagt ook nooit naar het paard en heeft hem inmiddels bijna 4 jaar niet meer gezien. En dat vind ik jammer. Ik zie hem dood en dood graag, maar het geeft wel stress met zich mee. Grote dierenartskosten zijn ook niet voor mij, maar tot nu toe heb ik alles zelf betaald. Hij is mijn vriendje en ik hoop dat ie mag blijven tot zijn dood. Ik heb hem van januari 2019 trouwens.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:56

Ik heb nu 3 winters 3 verschillende paarden in bruikleen gehad,omdat ik hetzelfde probleem heb als jij. Kan (in mijn ogen) geen geschikt nieuw paard vinden.
Ik ga zo de laatste terug naar de eigenaar/zomerwei brengen.
Die van mij gaat zaterdag naar de zomerwei.

Bij alle 3 heb ik alle kosten op mij genomen,omdat ik blij was dat ik een paard kon lenen.
Waarom zou de eigenaar de hoefsmid betalen als jij het paard gebruikt?

Bij het 1e paard hadden we een contract. Dit was een bedrijf die dat elke winter deed.
Bij de andere 2 geen contract,op basis van vertrouwen.
Ik heb me nu voor genomen om eind deze zomer een paard te kopen, je raakt nl gehecht aan de paarden en dan moet je ze weer terug brengen.
Maar als (tijdelijke)oplossing is het prima.

Een vriendin van mij had een pony in bruikleen,maar die was dus ineens van haar omdat de eigenaar nooit meer van zich liet horen :?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:08

Tabbladen schreef:
Hoe werkt zo'n constructie eigenlijk qua WA verzekering? Valt t paard onder de WA van de eigenaar? Of van de gebruiker gezien hij op stal staat van de gebruiker?.

Ook dat zou ik goed regelen. Paard valt onder WA van de eigenaar, ook als het paard ergens anders staat en door iemand anders wordt gereden.

Ik zou inderdaad heel goed kijken naar de afspraken ivm dierenarts en mogelijk (blijvende) ongeschiktheid als rijpaard. Er zijn natuurlijk altijd risico's dat het paard bij jou kreupel raakt of dat het dier al iets onder de leden heeft waardoor kreupelheid in het verschiet ligt. En discussies daarover kunnen heel vervelend zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 12:22

Het is inderdaad zo dat zouden we deze plek als Pensionstalling aanbieden, dat eur 400 hier heel normaal zou zijn. Natuurlijk niet dat we dat maandelijks zelf kwijt zijn.
Maar bij Pensionstalling vraag je ook om een vergoeding van materiaal gebruik en werkuren. Dat speelt in deze constructie niet.

Helaas is de afspraak al verzet van as zondag naar volgende week vrijdag. Ze gaf zelf al wel aan dat ze m tenminste voor 1 jaar in bruikleen wil geven en dat wel in t contract wil zetten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:26

Wat ik doe met bruikleen paarden is de waarde van nu in het contract opnemen, en de helft van de meerwaarde is voor mij, de andere helft voor de eigenaar. Dus dat (of andere afspraken) kun je ook op laten nemen. Dierenarts kosten zou ik ook laten nemen, hoeveel is een grote da rekening? Ik blik of bloos niet bij €700 per jaar, maar een ander vind dat al groot en veel. Stel deze bedragen ook vast.
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 29-05-25 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:29

@Furst en @Noordje: Een grote valkuil bij dit soort constructies is inderdaad dat je als "bruiklener" zodanig gehecht kunt raken aan het paard dat er daardoor vervelende emotionele problemen kunnen ontstaan zogauw er iets niet goed gaat. Ik heb dat wel eens gehad met een geleased paard.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:31

Furst schreef:
Ik heb een bruikleenpaard en eerlijk? Ik zou het nooit meer doen. Ik betaal alles voor het paard, terwijl dat niet zo in ons contract stond. Ik heb dan ook nog eens autisme waardoor communicatie voor mij heel moeilijk is en ik het maar een beetje doorsta. Stel dat ik iets verkeerd zeg en ze zegt "ik wil hem terug" ja, dan ben ik mijn vriendje kwijt.
In ons contract staat bijvoorbeeld dat er een zadel bij zat. Die paste niet. Heb toen voorgesteld een nieuwe te kopen en de prijs in twee te delen. Geen antwoord. Eigenaar vraagt ook nooit naar het paard en heeft hem inmiddels bijna 4 jaar niet meer gezien. En dat vind ik jammer. Ik zie hem dood en dood graag, maar het geeft wel stress met zich mee. Grote dierenartskosten zijn ook niet voor mij, maar tot nu toe heb ik alles zelf betaald. Hij is mijn vriendje en ik hoop dat ie mag blijven tot zijn dood. Ik heb hem van januari 2019 trouwens.

Das lastig met een zadel. Want naast dat dat voor jouw als ruiter moet passen, zo ook. Voor het paard. Maar de eigenaar rijd niet dus een zadel zou ik eerder bij de ruiter leggen.

Hoefsmid kosten heeft een eigenaar ook. Paard zal altijd een smid nodig hebben. Waarom zou dat dan bij de ruiter liggen.

Ik denk dat je duidelijke afspraken moet maken en daarvoor bied dit topic genoeg inspiratie om eea. Mee te nemen.

De kans op gedoe en dat je met een drup aan de neus achterblijft is nou eenmaal groot.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:50

Ik heb geen ervaring met een paard in bruikleen. Mijn hond heb ik wel in bruikleen (blindengeleidehond, eigendom blijft bij de school).

Alle kosten voor verzorging zijn voor mij. Dit wil zeggen: voeding, vachtverzorging, dierenarts, ontworming, teken- en vlooienbestrijding,...
Indien er een ernstig (medisch) probleem is, moet ik de school hierover inlichten en beslissen zij mee over wat kan/niet kan mbt behandeling en hoe de (eventuele) verdeling van kosten gebeurt.
Jaarlijks is er een "keuring" door één van hun trainers om te zien of mijn hond goed verzorgd wordt, goed in zijn vel zit en zijn werk nog naar behoren doet. Ook moet ik jaarlijks een controle-bezoek bij mijn dierenarts doen die dan een vragenlijst invult over de gezondheid van mijn hond.
Hoewel hij in bruikleen is, staat zijn chip op mijn naam zodat ik gecontacteerd kan worden in het geval hij bv verloren loopt.
Verder zijn er nog enkele specifiekere afspraken zoals de verplichting om mijn hond regelmatig los te laten lopen, afspraken mbt alleen thuis laten enz.
Ik kan wel steeds terugvallen op de trainer van mijn hond indien ik vragen heb of er problemen zouden zijn. Dat kan gaan over uiteenlopende zaken. Indien nodig wordt een extra training ingepland.
Wanneer mijn hond met pensioen moet / mag, mag ik mee beslissen wat er met hem gebeurt. Als ikzelf in de mogelijkheid ben om hem bij mij thuis te houden als huishond volgens hun voorwaarden, dan mag hij hier blijven en kan ik wel eigenaar worden geloof ik. Maar ik kan er ook voor kiezen om hem naar een ander gezin te laten gaan als ik zelf de zorg niet kan dragen.
In het geval ik opvang nodig heb om één of andere reden, moet ik die zelf voorzien. (Bv. als ik na een operatie tijdelijk niet voor hem kan zorgen moet ik er zelf voor zorgen dat hij door iemand anders opgevangen wordt). Stel dat er echt iets met mij gebeurt en ik permanent niet meer in staat ben voor hem te zorgen of hem als blindengeleidehond te laten werken, dan kan/mag de school hem terughalen en zo nodig bij iemand anders onderbrengen. .

Het is natuurlijk niet hetzelfde als jouw situatie, maar misschien kan je er hier en daar toch iets bruikbaars uit halen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:05

Ik vind bruikleen ontzettend lastig. Ook omdat het net als bij andere ruiters op je paard de vraag is wie er baat bij heeft. Geef je een leermeester mee waar iemand van kan genieten en die er alleen maar minder van wordt of een groen paard dat netjes opgeleid gaat worden. En dan is het nog maar de vraag of het uitpakt zoals je had bedacht. De ruiter die jouw paard gaat opleiden zorgt misschien helemaal niet voor een fijn na te rijden paard. Voor hetzelfde geld krijg je een verpest paard terug. Of je bent als bruiklener teleurgesteld in het zogenaamde leerpaard dat heel lastig te rijden is of niet zo betrouwbaar is als je haar gehoopt.

Als je als bruiklener allel tijd, geld en moeite in een paard steekt en het wordt onder je kont verkocht, dan is dat niet grappig. Maar als de eigenaar geen enkele intentie heeft om te verkopen, er zelf geen enkel plezier van kan hebben door het paard te verplaatsen naar de bruiklener (ik beschouw de omgang/verzorging ook als plezier of ontspanning) en wél voor allerlei kosten opdraait, dan voelt dat ook een beetje gek.

Wat zijn noodzakelijke kosten en wat niet? Hoe wordt je paard gehouden? Komt die visie overeen?

Ik gaf eens een Z drs en Z spr pony mee voor bruikleen aan een dressuurstal. In plaats van hun onervaren zoontje reden er allemaal meiden op om de pony 'op niveau te houden'. De pony stompte juist daardoor af. Het was ook niet volgens onze afspraak. Er is een paar keer een osteo bij geweest die ik zelf nooit aan mijn pony wilde hebben, maar die kosten waren wel voor mijn rekening en dan praat je over een flink bedrag als het honderden euro's per keer kost. Pony was gewoon niet blij en dat was niet op te lossen met behandelingen. Opgehaald dus. Al met al was het voor niemand helemaal zo leuk als we hadden gehoopt, denk ik.

Als ik zelf een paard in bruikleen zou nemen, dan zou dat sowieso alleen een paard zijn waar ik iets aan had. Dus geen moeilijk of groen paard. In dat geval zou ik namelijk laten betalen ipv zelf kosten op me nemen. Krijg ik een braaf, fijn te rijden paard op stal, dan zijn de gewone kosten voor mij. Waardevermeerdering is dan een voordeel voor de eigenaar. Wel zou ik dan de garantie willen hebben om een paard tot een bepaalde tijd te kunnen gebruiken, tenzij de gezondheid van mij of het paard dat niet toelaat. Iets van een osteo zou ik voor eigen rekening nemen. Ook als er door mijn gebruik ijzers nodig zijn. Gewoon bekappen, een enting en een ontworming in overleg. Maar goed, dat hangt dus helemaal van de situatie af en hoe je er persoonlijk in staat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:16

Mij lijkt het met een hond in emotioneel opzicht nog moeilijker dan met een paard omdat je een hond meestal 24\7 in huis hebt waardoor je nog een vastere band met een hond kunt krijgen. Als de eigenaar dan wat anders gaat willen ermee dan jij. Toch ken ik mensen die honden tijdelijk opvangen en ook weer los kunnen laten.Ik denk dat het aan je eigen karakter ligt of je dat gemakkelijk kunt en ook aan hoe je eraan begint, welke houding je van begin af aan inneemt. Als ik nu nog ooit een paard (of hond) zou leasen of in bruikleen nemen dan zou ik mijn gevoel van het begin af aan afschermen en me er steeds van bewust blijven dat ik niet de eigenaar ben. De vraag is wel of dat zou blijven werken op den duur.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:35

Dat is super vervelend Loretta, dat afspraken niet nagekomen zijn.

Ik heb mijn pony"s ook weleens uitgeleend en dat is prima gegaan.

Nu heb ik paarden geleend echt als maatje voor de mijne ,dus een beetje stapritjes/bosritjes
gemaakt.

Ik had eens gereageerd op een advertentie van iemand die haar paard in bruikleen wilde zetten.
Ik vroeg dus de reden ,lijkt me heel relevant. Kreeg ik als anti dat ik me daar niet druk over moest maken.
Nou dat doe ik dus wel,het was een jong dier dus ik denk dan meteen : die doet dat zodat een ander 'm door kan rijden.
Heb niet meer gereageerd en niet veel later stond ie te koop.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:21

Het lijkt mij niet ideaal zo allemaal... Ze wil het minstens een jaar zeg je, en wat gebeurt er daarna? Neemt ze hem dan weer mee? Want dan zit je met hetzelfde probleem en kan je misschien net zo goed doorzoeken.

Ik zou ook duidelijk afspreken wat 'een paar keer per jaar een bosritje is'. Niet dat ze plots met mooi weer meerdere keren per week op de stoep staat voor een ritje en dat je haar in de winter niet meer ziet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:40

boemel schreef:
Het is inderdaad zo dat zouden we deze plek als Pensionstalling aanbieden, dat eur 400 hier heel normaal zou zijn. Natuurlijk niet dat we dat maandelijks zelf kwijt zijn.
Maar bij Pensionstalling vraag je ook om een vergoeding van materiaal gebruik en werkuren. Dat speelt in deze constructie niet.

Moet eerlijk zeggen dat ik die 400 ook wel een beetje veel vindt. Het zal best een normale pensionprijs zijn, maar in dit geval wil je zelf ook een leuk paard om te rijden. Dus jij hebt er ook voordeel aan.
Het is wat anders dan dat je een paard in training zet met verkoop als doel.
Wat ik zou doen in zo'n geval is het paard gratis stallen en de overige kosten die "aan het paard hangen" dus smid, inentingen, wormenkuren, dierenarts, etc door de eigenaar laten betalen. Ik denk dat je dan zelf heel goed uit komt. Een win win voor beide. Want immers zijn er voor jou ook geen risico's voor het hebben van een eigen paard.
En inderdaad de huidige waarde laten taxeren, eventueel het paard laten keuren (zou ik doen als het paard minimaal een jaar bij jou komt te staan) en bij concrete waardevermeerdering (bv wedstrijdklassering) afspraken maken over het delen van die winst. Dan heb je denk ik goede afspraken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 17:49

Dank jullie wel voor jullie gedachten en ervaringen. Toevallig afgelopen week 3 potentiële kooppaarden aangeboden gekregen.

De afspraak voor de bruikleen pony was door de eigenaar al doorgeschoven naar morgen en zojuist appte ze dat ze er vanaf zag, want ze vindt t niet fijn dat ze m niet op kan halen als ze toch een keer tijd heeft.

Ik ben blij dat ze t voor de tijd bedacht heeft en dit topic helpt vast iemand anders :)

En hopelijk ben ik binnenkort een paardje rijker.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:54

Wat een wispelturig mens zeg... Wees blij dat je daarvan bespaard bent gebleven. Lijkt geen deftige afspraak mee gemaakt te kunnen worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:59

Hopelijk is één van die paarden gewoon helemaal wat je zoekt. Dat is ook wat je oorspronkelijk wilde, alleen maar mooi toch als het zo kan uitpakken :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:00

Little_Gift schreef:
Wat een wispelturig mens zeg... Wees blij dat je daarvan bespaard bent gebleven. Lijkt geen deftige afspraak mee gemaakt te kunnen worden.

Zo komt het op mij ook over inderdaad