Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:31

En slecht bruikbaar als sportpaard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:54

Wie zegt dat deze paarden robuuster zijn? Dat kan ook zomaar schijn zijn. We weten niet veel van deze paarden, omdat ze met name in begrazing worden ingezet.

Plus, de meeste mensen willen een keer een wedstrijdje meepakken of in ieder geval leuk dressuurmatig kunnen trainen. En Nederlanders zijn veelal lang. Dat gaat lastig met d-pony maten.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:58

Ik heb er een aantal gehad & nog steeds.

Het is een ras wat ik leuk vind & bij mij als persoon past, maar het is echt niet een standaard Koudbloed tevens vind ik de meeste (niet allemaal) net iets te intelligent als kinderpony.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:03

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Koniks zijn gewoon poolse gedomesticeerde paarden/pony's, hoor, daar is niks wild paard aan.

Dat is niet helemaal waar. Tot in de 19e eeuw werden Poolse 'hitjes' vaak bewust gekruist met Tarpans, die daar toen ook nog gewoon veel rondliepen. Ergens begin 20e eeuw is zelfs een poging gedaan de Tarpan terug te fokken met behulp van die hitten - er is toen heel hard gezocht naar Koniks die zo veel mogelijk leken op de Tarpan.

Die terugfokpogingen hebben ook nog als 'Tarpan' in verschillende dierentuinen rondgelopen.

Dus er zit gemiddeld genomen een redelijke scheut Tarpan in de moderne Konik.
Vermoedelijk qua invloed vergelijkbaar met de scheut Arabier en Berber die er in het Engels Volbloed zit.

Dat hebben ze geprobeerd, vast en zeker. Maar de Poolse koniks zijn gewoon gedomesticeerde paardjes. Altijd al geweest.

Citaat:
However, genetic studies now contradict the view that the Konik is a surviving form of Eastern European wild horse, commonly called the tarpan, nor is it closely related to them. The Konik shares mitochondrial DNA with many other domesticated horse breeds and their Y chromosome is nearly identical.

De Konik en de Tarpan zijn geen familie. Er zullen vast Koniks lopen met Tarpanbloed, echter is de originele Poolse Konik, zoals deze nu nog in Polen gefokt worden, echt net zo gedomesticeerd als onze Nederlandse paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:07

SeaSide schreef:

Het is een ras wat ik leuk vind & bij mij als persoon past, maar het is echt niet een standaard Koudbloed tevens vind ik de meeste (niet allemaal) net iets te intelligent als kinderpony.

[ Afbeelding ]

Ik kan me zo voorstellen dat het heel moeilijk is ze op een gemiddelde Nederlandse pensionstal, met Nederlandse weides, op gewicht te houden.

Wel echt een heel leuke foto! Leuk dier.

Ik vind Koniks zelf ook wel leuk om te zien, maar niet om te hebben.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:24

_San87_ schreef:
SeaSide schreef:

[ Afbeelding ]

Ik kan me zo voorstellen dat het heel moeilijk is ze op een gemiddelde Nederlandse pensionstal, met Nederlandse weides, op gewicht te houden.

Wel echt een heel leuke foto! Leuk dier.

Ik vind Koniks zelf ook wel leuk om te zien, maar niet om te hebben.

De meeste koniks die via mij naar particulieren zijn gegaan staan op schuilstal/track/paddock systeem, bij mij zelf ook. Sober, veel buiten & zoveel mogelijke uitdaging kwa huisvesting (anders breken ze gewoon uit als ze de uitdaging/voeding missen..)

Nog even wat foto's van konikjes in actie door de jaren heen, veelzijdige en enorm intelligente pony's die inderdaad hun bouw niet mee hebben wat de uitdaging groter maakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwa waarde kan het eigenlijk niet uit om een Konik om te scholen en dan te verkopen, ik heb dit wel gedaan ivm ik een liefde voor het ras heb... Maar doe het inmiddels niet meer omdat het bedrijfs technisch echt niet rendabel is. Wel krijg ik bijna jaarlijks nog wel een Konik om in/door te rijden, een klein voordeel aan mijn lengte...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:32

Ik vind het hele leuke pony's om te zien, heb ze ook weleens overwogen als er weer dieren uit een natuurgebied beschikbaar zijn.

Wat mij tegenhield was de lastige bouw, inderdaad moeilijke rug voor een zadel maar ook vind ik het niet heel eerlijk om met zulke types fanatiek te gaan dressuren of springen. Ze lijken me ideaal als trektochtpony maar daar heb je in Nederland nu niet echt heel veel aan. Neemt niet weg dat ik denk dat ze best kunnen dressuren, springen, etc. Maar als hoofddoel pak ik liever een iets sportiever ras dat ook op rijeigenschappen is geselecteerd (de topsportponys ontwijk ik ondertussen liever ook, maar er zit iets tussen dat en een konik).

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:00

Een van de redenen waarom ze minder geschikt zijn voor de sport is juist een eigenschap die ze zo robuust maakt. Koniks hebben een extra ligament in de hals bij c6-c7, dat bij de meeste paarden ontbreekt. Dit maakt hun hals steviger en minder gevoelig voor blessures, maar ook minder flexibel, wat nadelig is voor met name dressuur.

Tel daarbij op dat ze te klein zijn voor de meeste Nederlandse volwassenen (volgens mij is de c maat sowieso niet heel populair?) en dat ze toch wel gezien worden als 'wild' en dus niet om op te rijden.
Om dezelfde redenen zijn Exmoor pony's waarschijnlijk ook niet erg gewild.

Dit is volgens mij vooral een Nederlands issue. In andere landen is 'niet zo geschikt voor dressuur' minder een probleem en zijn de mensen kleiner.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:16

Ook in andere landen zijn de meer vergevingsgezinde paarden met grote will to please doorgaans populairder.
Er zijn niet zo heel veel mensen die graag met het type werken dat een flinke eigen mening heeft.
Nu vind ik dat op zich juist wel leuk, maar de konik spreekt me verder op geen enkele manier aan.

Wat Seaside schrijft: zo‘n paard heb ik ook gehad dat zich niet liet opsluiten. Heerlijk dier, maar o zo moeilijk om een geschikte stalling voor te vinden.
Ook als mevrouw de kudde niet uitdagend genoeg vond ging ze zelf wel op zoek naar wat beters :')

Doorgaans willen mensen dat niet _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 09:14

denisesilver schreef:
Wie zegt dat deze paarden robuuster zijn? Dat kan ook zomaar schijn zijn. We weten niet veel van deze paarden, omdat ze met name in begrazing worden ingezet.

Er is dissectie verricht op meerdere koniks, en ze zijn vergeleken met veel modern gefokte paarden.
Ze verschilden op 34 punten, waaronder punten die voor meer rigiditeit/ stevigheid zorgen en dus meer duurzaamheid geven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 09:16

Picopico schreef:
Een van de redenen waarom ze minder geschikt zijn voor de sport is juist een eigenschap die ze zo robuust maakt. Koniks hebben een extra ligament in de hals bij c6-c7, dat bij de meeste paarden ontbreekt. Dit maakt hun hals steviger en minder gevoelig voor blessures, maar ook minder flexibel, wat nadelig is voor met name dressuur.

Juist daarom kijk ik naar dit soort rassen.
Zoveel paarden zijn nu hypermobiel, hebben ecvm, en tal van andere zaken die ze blessure- en ziektegevoelig maken. Dat ik juist zoek naar minder spektakel, meer economische bewegingen.

Mungbean schreef:
Ook in andere landen zijn de meer vergevingsgezinde paarden met grote will to please doorgaans populairder.
Er zijn niet zo heel veel mensen die graag met het type werken dat een flinke eigen mening heeft.
Nu vind ik dat op zich juist wel leuk, maar de konik spreekt me verder op geen enkele manier aan.

Wat Seaside schrijft: zo‘n paard heb ik ook gehad dat zich niet liet opsluiten. Heerlijk dier, maar o zo moeilijk om een geschikte stalling voor te vinden.
Ook als mevrouw de kudde niet uitdagend genoeg vond ging ze zelf wel op zoek naar wat beters :')

Doorgaans willen mensen dat niet _O-

Hebben jullie het idee dat deze paarden minder will to please hebben? Of zijn ze vergelijkbaar met IJslanders en nog wat rassen die gewoonweg 'zelfstandiger' zijn en daardoor minder volgzaam?

Dat uitbreken klinkt overigens niet zo fijn....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:19

Ninx schreef:
denisesilver schreef:

Er is dissectie verricht op meerdere koniks, en ze zijn vergeleken met veel modern gefokte paarden.
Ze verschilden op 34 punten, waaronder punten die voor meer rigiditeit/ stevigheid zorgen en dus meer duurzaamheid geven.

Dus meer duurzaamheid is een veronderstelling die niet bewezen is, daar Koniks niet ingezet worden als Sportpaarden of rijpaarden. De meeste zijn verre van optimaal gebouwd als rijpaard, dus hoe ze zich houden is koffiedik kijken. Het enige wat je kunt zeggen met redelijke zekerheid is dat ze op 34 punten verschillen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 09:21

SeaSide schreef:
Nog even wat foto's van konikjes in actie door de jaren heen, veelzijdige en enorm intelligente pony's die inderdaad hun bouw niet mee hebben wat de uitdaging groter maakt.
.

Ik lees nu meerdere malen zaken over de rug en de bouw. Wat bedoelen jullie hiermee?
De meeste afbeeldingen en filmpjes die ik zie, laten paarden zien met een tamelijk rechte rug. Dit is iets waar ik juist op 'val'.
Of gaat het om de korte rug?
Ik ben zelf niet al te groot van stuk en heb geen grote zitmaat, maar voor volwassenen met meer lengte of breedte kan dat inderdaad een uitdaging zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 09:27

Oehlala schreef:
Dus meer duurzaamheid is een veronderstelling die niet bewezen is, daar Koniks niet ingezet worden als Sportpaarden of rijpaarden. De meeste zijn verre van optimaal gebouwd als rijpaard, dus hoe ze zich houden is koffiedik kijken. Het enige wat je kunt zeggen met redelijke zekerheid is dat ze op 34 punten verschillen.

Er zijn meer rassen met vergelijkbaar binnenwerk. In eigen land is zowel de Konik maar ook die andere rassen juist wel veelvuldig ingezet voor veel verschillende soorten arbeid.
Ook als rijpaard.
Maar je hebt 'rijpaard' en 'rijpaard'. Veel van deze dieren, maar ook de paarden in bijv Mongolië vragen weinig management in het rijden. Ze lijken rechter, tredvaster, stabieler, en hebben gewoon minder ondersteuning nodig lijkt het.
Toch kom ik ook wel redelijk wat beeld tegen van dieren die wel degelijk dressuurmatig gereden worden.

Ik denk ook dat je interesse van invloed is.
Ik heb vooral interesse in km'ers maken in de natuur. Dan is zo'n paard dat zelfstandiger tussen zijn oren en in zijn lijf is superhandig.
Maar ben je een dressuurruiter, of springruiter, dan vallen dergelijk dieren al snel van je radar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:43

Leuk, zit nog eens verder te lezen.
Seaside ik zat net te denken dat ze misschien wel wat weg hebben van het quarter karakter. De ervaring die ik met koniks heb is zo positief, vind ze eigenlijk niet typisch koudbloed. Ze zijn niet zo eigenwijs vind ik. Ze zijn ook zoals ik schreef actief en betrouwbaar. Geen dooie.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:46

Ninx schreef:
SeaSide schreef:
.

Ik lees nu meerdere malen zaken over de rug en de bouw. Wat bedoelen jullie hiermee?
De meeste afbeeldingen en filmpjes die ik zie, laten paarden zien met een tamelijk rechte rug. Dit is iets waar ik juist op 'val'.
Of gaat het om de korte rug?
Ik ben zelf niet al te groot van stuk en heb geen grote zitmaat, maar voor volwassenen met meer lengte of breedte kan dat inderdaad een uitdaging zijn.

Een rechte rug, weinig schoft, licht neerwaartse bouw (en/of romprichting) en een singelgroeve ver naar voren zijn denk ik de allergrootste uitdagingen voor zadelpassers. Het diepste punt van de rug, waar het diepste punt van je zadel ook zou moeten liggen, ligt dan simpelweg veel verder naar voren en daar zal het zadel dan altijd heen willen schuiven= erg veel belasting/gewicht op schouders en de voorbenen. Je ziet het regelmatig bij (overbouwde) shetlanders en ook waarom zij regelmatig met een staartriem worden gereden.

Een rechte, korte rug kan gerust sterker zijn dan een langere rug, maar daardoor lever je ook in op andere dingen zoals flexibiliteit. En dan niet alleen in gangenwerk, maar ook in bijvoorbeeld springen etc.

Je geeft aan dat bijna alle genoemde zaken voor jou persoonlijk geen probleem zijn, dus in jouw geval zou ik zeggen perfecte match toch? En in dat opzicht geluk want ze zijn dus ook niet duur in aanschaf. Maar dat er zo weinig vraag is naar deze pony's geeft wel aan dat het een hele specifieke markt of personen zijn die graag met dit type werken. En dat beantwoord denk ik je vraag uit de OP.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:19

Goede vraag. Wij hadden vroeger een konik op de manege. Best een leuk beestje, wat pit maar toch braaf. Inderdaad wel veel problemen met het zadel dat naar voren schoof, zelfs met een staartriem om. Denk inderdaad toch te klein voor veel volwassenen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:28

Ik vind ze leuk en mooi, maar ik ben 1m83 dus dat gaat hem niet worden. Ik denk dat dat voor veel Nederlandse volwassen ruiters een probleempje is.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:00

Ik vind ze super leuk, kwa hoe ze eruit zien. Kwa karakter heb ik er geen ervaring mee.
Als ik er een paardje bij zou zoeken, zou ik er best een willen. Maar ik weet niet of ik er actief naar op zoek zou gaan. Ik ben ook niet zo groot en heb eigenlijk altijd op pony's gereden, dus dat zou voor mij ook geen probleem zijn.
Ik ben alleen te zwaar om te rijden helaas. Maar ik doe veel grondwerk. En het lijkt me dat ze daar ook prima geschikt voor zijn.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:07

Ze verschilden op 34 punten, waaronder punten die voor meer rigiditeit/ stevigheid zorgen en dus meer duurzaamheid geven.[/quote]

Interessant dit…heb je daar misschien een linkje of meer informatie over?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:08

Misschien zitten koninks ook gewoon niet lekker met weinig “vering” zeg maar ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:15

Ninx schreef:
Er zijn meer rassen met vergelijkbaar binnenwerk. In eigen land is zowel de Konik maar ook die andere rassen juist wel veelvuldig ingezet voor veel verschillende soorten arbeid.
Ook als rijpaard.
Maar je hebt 'rijpaard' en 'rijpaard'. Veel van deze dieren, maar ook de paarden in bijv Mongolië vragen weinig management in het rijden. Ze lijken rechter, tredvaster, stabieler, en hebben gewoon minder ondersteuning nodig lijkt het.
Toch kom ik ook wel redelijk wat beeld tegen van dieren die wel degelijk dressuurmatig gereden worden.

Ik denk ook dat je interesse van invloed is.
Ik heb vooral interesse in km'ers maken in de natuur. Dan is zo'n paard dat zelfstandiger tussen zijn oren en in zijn lijf is superhandig.
Maar ben je een dressuurruiter, of springruiter, dan vallen dergelijk dieren al snel van je radar.

Wanneer zijn in Nederland dan veelvuldig Koniks ingezet in het dagelijks werk?
Er is gewoon geen onderzoek gedaan naar gelijkende omstandigheden in de inzet van Koniks en andere paardenrassen, want dat heb je nodig om te kunnen zeggen of ze al dan niet duurzamer zijn in het gebruik. Eigenlijk weten we dat niet eens van onze rijpaarden, wat nu eigenlijk meer van invloed is op de duurzaamheid, laat staan van een ras waar minder aantallen van zijn in gebruik. Een enkele is ook geen standaard voor het hele ras, ons buurmeisje had een Konik, die is op zijn 9e gehemeld vanwege artrose.

Qua lichaamsbouw, in onze kuddes waren de Koniks niet zelden wat hoger in het kruis dan de schoft, korte ruggen, buikig, zwaardere hals-borstaanzet en natuurlijk gewoon klein van stuk, waardoor ze voor de meeste mensen al afvallen als gebruiksdier.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:39

office schreef:

Juist wel! Je komt bijna niet uit je zadel als je doorzit. Heel relaxte vlakke gangen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:39

Hannanas schreef:
office schreef:

Juist wel! Je komt bijna niet uit je zadel als je doorzit. Heel relaxte vlakke gangen.

Ze zitten inderdaad prima, mega vlak! Alleen op buitenrit "scannen" ze wel wat meer als de standaard Koudbloed. Dus een sprongetje opzij, en een schrikreactie om de 10 min is niet vreemd. Dan lopen ze wel weer stoer door (ongeveer 50% had dit echt, maar die kwamen dan ook allen uit zelfde gebied) heb er ook 1 gehad uit een gronings gebied... Die was totaal anders, kon leuk verzameld lopen, makkelijk door kids te rijden en niet bang. Maar dat was echt een uitzondering.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:42

Ik heb het me ook afgevraagd, vind het altijd leuke ponys om te zien

Ik heb momenteel een nieuw forest kruising maar als ik op zoek zou gaan naar een nieuwe pony zou ik een leuke konik ook overwegen.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je ze gaat gebruiken om te kruisen met andere rassen, misschien zou je er dan een pony uit kunnen krijgen die wel populairder is in het gebruik