Citaat:maar ik heb het gevoel dat hij te weinig hooi / gras krijgt. Als hij urenlang (of zelfs een hele dag) zonder ruwvoer staat, en krijgt op stal ook te weinig voor z'n 600 kg, dan zou het best kunnen dat hij gewoon instinctief een blinde focus op ruwvoer heeft.
---------------------------
Dat gevoel heb ik ook. Ik vind dit gedrag ook niks voor hem. Deed hij nooit. Pas sinds bij deze andere pony. Ik heb stalhouder gevraagd om ander plekje voor hem. Kijken of het dan veranderd.
Goed zo!! Je paard vertelt je zelf wat er loos is. Hij rent niet van jou weg, maar heeft nog veel te veel honger.
Het is beter de oorzaak van het gedrag te veranderen dan met hengstenkettingen etc te beginnen, dat is in dit geval geen goed advies.
Wees maar wat kritischer op het management van deze stal. Hoe lang duurt dit al?
Een goede stalhouder had jou dit horen te vertellen, die had moeten constateren dat je paard onvoldoende kans krijgt ruwvoer te eten, in plaats van dat jij moet vragen om een ander plekje. Bij een nieuw paard is het niet ongebruikelijk dat de nieuwe in het begin verjaagd wordt, maar dat moet wel afnemen na een tijdje.
De reden voor de voernijd van het andere paard; is dat wellicht omdat er structureel te weinig ruwvoer gevoerd wordt? Ik zou het goed in de gaten houden, en helemaal als over een half jaar het weideseizoen eraf gaat...
Hopelijk neemt dit gedrag weer snel af zodra hij voldoende te eten krijgt.