(Tips) gezocht: wildkleur shet / mini fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 17:32

Picopico schreef:
Koper schreef:
Duhh. Het is een valk. Die hebben een aalstreep.

Dat is geen kenmerk van valk, maar juist van wildkleur.

Op het oog lijken valk en wildkleur bruin best op elkaar. Als ts een valk ook goed vindt, wordt de zoektocht al een stuk makkelijker. Qua wildkleur in die maat kom je anders al snel uit op een klein uitgevallen Konik of IJslander of een gekke kruising (heb eens een Shetlander x Fjord langs zien komen). Je zou nog kunnen kijken naar een grote Classic Pony, die kúnnen wildkleur zijn, maar zal wel lastig te vinden zijn.

Classic pony…
Ik dacht dat ik eigenlijk alle rassen wel eens voorbij heb horen komen maar deze is nieuw voor mij.

Welk ras en hoe de kleur officieel heet maakt echt geen barst uit. Als het maar een leuk dier is waar de kids een tijdje mee uit de voeten kunnen. Zou leuk zijn als ie de looks heeft van onze fjord.
Koper schreef:
TS, zou een Dülmener pony niet iets voor je kunnen zijn? Dat is een Duits ras, en het zijn wildkleur paardjes.

Of een highland pony, die heb je ook in wildkleur. En die hebben ook de stokmaat die je zoekt.

Zou ook kunnen! Ik ga eens zoeken op deze tips :-) Bedankt!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:36

Koper schreef:

Ga je lekker? Je kon wel jaloers zijn. Ik ben geen fjorden kenner maar volgens mij hebben die ook een aalstreep toch? En dat het een valk is hoef je mij niet te vertellen, dat weet ik. Maar hij heeft en een aalstreep, net als een fjord. Dus iets minder bijdehand reageren zou je sieren.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:50

Afbeelding
Willeke_ schreef:
agee schreef:
Ik begrijp je helemaal. Wij hebben vroeger ook lang gezocht naar een brave mini-haflinger. Uiteindelijk wel gevonden.
Toevallig hebben wij zo'n wildkleur grote maat shetlander lopen. Deze is eigenlijk niet voor de verkoop. Is ook pas 2 jaar, dus nog te jong voor kleine kindjes.
Maar ze zijn er dus wel.
Als je bij het shetlandstamboek NSPS navraagt welke fokker in deze kleur fokt, dan kun je wat gerichter zoeken.
Veel succes.

Super goede tip! Dank je wel!
Heb je een foto van jullie shet?

Niet de beste foto. Hier als veulen samen met mama.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:03

[quote="Willeke_"][quote="Marcella"]
[quote="Willeke_"]
Schiet niet te binnen. Enige wat ik weet dat ze in Brabant zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:18

Dreamboy schreef:
Koper schreef:

Ga je lekker? Je kon wel jaloers zijn. Ik ben geen fjorden kenner maar volgens mij hebben die ook een aalstreep toch? En dat het een valk is hoef je mij niet te vertellen, dat weet ik. Maar hij heeft en een aalstreep, net als een fjord. Dus iets minder bijdehand reageren zou je sieren.

Als iemand nou specifiek om een fjord lookalike vraagt. En ieder enigszins geïnformeerd paardenmens weet dat fjorden altijd wildkleur zijn. Waarom kom je dan aan met een valk :')

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:27

@koper. Mijn nederige excuses dat ik zo om ben dat ik het verschil tussen wildkleur en valk niet weet. Zoals ik al zei ben ik niet zo bekend met het fjordenras, wel met het feit dat er in mijn omgeving regelmatig gezegd wordt dat mijn mini net een fjord lijkt. Maar in plaats van zo raar te reageren had je me de verschillen ook uit kunnen leggen. Maar ja, uit andere topics weet ik al dat ergens normaal.op reageren niet aan jou besteed is, afkatten en doen alsof je alle wijsheid in pacht hebt is tenslotte veel leuker.

Dit zegt google

De valkkleur lijkt erg op wildkleur bruin maar heeft geen aalstreep. Onder invloed van bepaalde invloeden kan er echter countershading optreden, wat heel erg lijkt op een aalstreep. Hierdoor worden deze 2 kleuren nogal eens door elkaar gehaald, genetisch zijn ze echter verschillend.

Dus zo raar is mijn vergissing niet.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 20:18

@koper: ik denk dat ik inmiddels ook aardig geïnformeerd ben qua paardensport. Maar ik heb me ook nooit in kleuren en namen van kleuren verdiept. Ik zou het verschil ook niet kunnen benoemen. Het interesseert me eigenlijk ook niet zo erg welk labeltje we waar aan hebben gehangen. En zo heeft iedereen z’n interesses. Ik ben vast weer goed op een ander onderwerp waar jij niet veel van weet.
Maar goed, misschien kunnen we wat leren van elkaar op een leuke manier, zonder dat we elkaar de les willen lezen. Op deze manier kijkt iemand de volgende keer wel uit om foto’s van z’n pony’s te posten, wat volgens mij nu gewoon als leuk bedoeld was. Straks krijg je om je oren dat je er helemaal naast zit..

imaudy

Re: (Tips) gezocht: wildkleur shet / mini fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:26

Is een nmprs in valk kleur niks? Er zitten op bokt verschillende fokkers van de nmprs.
Ik heb zelf ook een nmprs, ze zijn wat vlotter dan een Shetlander.
Heb trouwens idd wel eens een shet gezien in vrij lichte fjordenkleur die ook nog een stamboom had

Agee, wat een prachtig veulen!

Willeke_

Re: (Tips) gezocht: wildkleur shet / mini fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 20:34

Oh idd ja, prachtig veulentje <3 Die is vast heel mooi opgedroogd!
Helemaal overheen gekeken, sorry.

Nmprs zou idd ook kunnen!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:42

Willeke_ schreef:

Ik zal eens een foto maken van hoe ze nu is. Al valt dat niet mee. Is een brutale dame die meteen bij je staat. Dus een foto van goede afstand is lastig. Ik zal eens aan de fokker van de moeder vragen of die toevallig nog zo'n kleurtje heeft.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 20:52

agee schreef:
Willeke_ schreef:

Ik zal eens een foto maken van hoe ze nu is. Al valt dat niet mee. Is een brutale dame die meteen bij je staat. Dus een foto van goede afstand is lastig. Ik zal eens aan de fokker van de moeder vragen of die toevallig nog zo'n kleurtje heeft.

Ja leuk! Wat zijn je plannen met haar?
Heel fijn als je dat voor me zou willen doen, alvast bedankt!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:26

Voorlopig nog niets. Ze loopt lekker in de koppel.
Volgend jaar misschien laten dekken.
Eigenlijk was ze voor de verkoop, maar met sommigen heb je toch iets meer en zijn te leuk om te verkopen.
Ze gedraagt zich als de koningin van de stal. :')