Stukje agrarische grond financieren (aangrenzend aan woonhuis)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 06:50

Ik zou met een financieel adviseur gaan zitten als het niet lukt het gehele bedrag zelf te sparen.
Wie weet wat er mogelijk is. Je zou misschien de helft zelf kunnen betalen en de andere helft via een lening/hypotheek. Ik noem maar wat.
In elk geval het uitzoeken waard zodat je straks weet wat je kan als het daadwerkelijk te koop komt.
Mooie kans zeg!

Paardjes83

Re: Stukje agrarische grond financieren (aangrenzend aan woonhuis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:16

Mijn inschatting is dat je met je woningwaarde stijging (zie mijn vorige post) een heel eind komt. Andere hypotheekadviseur zou ik wel aanraden eentje die het vermogen heeft om mee te denken in elk geval. Gewoon rondbellen en situatie voorleggen dan hoor je vanzelf of ze capabel zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:21

Ik weet niet hoe je familie/vrienden in de slappe was zitten maar anders kun je nog eens kijken naar een familie bank constructie. Als je het met je ouders kunt regelen en zij willen jullie nog wat extra helpen zouden ze (een deel van) de rente tot het belastingvrije bedrag per jaar nog terug kunnen schenken.

Als je kunt, altijd kopen, al is het nu met een persoonlijke lening met hogere rente (wel een met onbeperkt af kunnen lossen). Dan kun je altijd nog kijken voor een andere oplossing of vol inzetten op extra aflossen. Weet je tenminste zeker dat er daar niet gebouwd gaat worden tenzij door jou.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:21

Wij hebben zo'n 8 jaar geleden een stuk grond (1 hectare) achter ons huis gekocht , dat ook grenst aan het land dat wij al hadden. We hebben er achteraf een hoop gezeik met onze naaste buren over gehad, omdat zij dat dachten maar zo een recht van overpad over dat stuk land te kunnen opeisen! Ons land heeft een rechstrtreeks toegang tot het bos bij ons achter en daar gingen ze bij de vorige eigenaar wel eens overheen, dus dachten ze na 20 jaar daar recht over te hebben, maar dat is gelukkig niet zo! Het is zelfs tot een rechtszaak gekomen die wij gewonnen hebben, daarna gingen de sukkels ook nog in hoger beroep en werden bij de uitspraak niet gespaard door de rechter haha, die zei letterlijk, wat denkt u , zou u het zelf fijn vinden als een ander door uw tuin of weiliand zou lopen? nee zeiden ze waarop de rechter reageerde met : wij gij niet wil dat u geschied , doet dat ook een ander niet! Hoger beroep dus ook gewonnen.

Maar als je financieel de kans hebt , moet je het echt doen! Wij hadden destijds mazzel dat mijn schoonpa het voor ons kon betalen en wij het middels een regeling weer terug zouden betalen, dus mooi geregeld (overigens nooit terug betaald ;) )

Misschien heb jij ook nog (schoon) ouders die jullie vast een voorschot op jullie erfenis kunnen geven?

Wij zijn nog steeds super blij en ja wij denken dat ons huis hierdoor meer in waarde is gestegen, zeker omdat er geen recht van overpad meer op zit! Dus mij advies is doen!!