Karakter verschil tussen fjord en fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Karakter verschil tussen fjord en fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 23:34

Ik heb een fries type sport.
Voor de wagen en onder het zadel, hij wil altijd alles voor je doen. De dag dat hij gaat staken of vervelend wordt is de dag dat ik de dierenarts bel.

Ja friezen zijn niet de gezondste paarden. Maar er is nog zoveel animo voor dit ras.

Ik vind dat je niet kunt zeggen wat is het verschil tussen een fries of een fjord want dat is hetzelfde vragen als wat is het verschil tussen alaska en de maladiven.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken en die verliefde ogen thuis laten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 01:11

Nou, mijn 75% fries is alles behalve koel. Ja op eigen terrein maar ohwee als er iets anders is dan anders of als we van eigen terrein af gaan. Dra-ma.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 05:45

Hier veel ervaring met Friezen. Sommige zijn wel koel, maar over het algemeen zijn ze een stuk minder koel dan fjorden. Er zitten een hoop angsthazen bij vind ik. Het zijn wel hele leuke lieve paarden. Ik zou er zelf alleen nooit een kopen vanwege de gezondheidsproblemen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 06:21

Waarom ga je niet kijken en als het je wat lijkt iemand met verstand erbij halen.

Het is maar net wat je zoekt en zowel met de Fjord als Fries heb je verschillende karakters.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 07:13

Ik heb een prachtige Fries gehad heel schrikkerig en snel zweterig en poeperig letterlijk.En dramatisch hengstig met plak billen.Ik had een diepe band met haar bijzonder karakter en heel trouw maar slokdarm problemen kon zelfs geen gras meer eten dus in laten slapen met net 18 jaar.Veel verdriet van gehad .Schuldgevoel ook maar ik kon geen paard op papjes in leven houden.Wil ik ook niet.Dier stond tot z’n knieën in sappige gras te verhongeren omdat eten niet lukte.
Ik ben nu niet eens meer dol op het ras los van de gezondheids problemen vind ik het zo uitsloverig :D .Dat heffen van die benen.Ze zijn gefokt om omhoog te lopen met die voorkant en met rijden wil je ze naar beneden.
De galop was soms wel een ding op de volte soms overspringen en door de lange rug wat minder stabiel in de bochten.
Bij een fjord vind ik die kleine pasjes niet comfortabel zitten.En gevoelig voor gras .
Nee een Fries was mijn puber paard maar nu ik volwassen ben ben ik daar op uit gekeken.Het is ook viooltjes mooi zeg maar.Een algemene opvallende simpele tuinplant zeg maar.Zwart en harig en dus moet iedereen dat mooi vinden.Terwijl er zo veel subtiel mooiere paarden zijn.
Vind ik nu is uiteraard persoonlijk.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 07:43

Voor mij is de Fries het mooiste paard dat er is, vooral het oudere type. Ik heb er 1 gehad die inderdaad ril was en wij konden niet goed overeenkomen samen. Ik heb deze toen verkocht en kwam een andere Fries tegen die ik heb gekocht. Inmiddels is hij bijna 25 jaar oud en nog steeds alles voor mij. Rijden kunnen we al heel lang niet meer, gezondheidsproblemen bij ons allebei waardoor dat niet meer kan/mag. Maar ik zou zo weer voor hem kiezen en hem houden tot zijn dood. Maar goed, onze band is gewoon ontzettend sterk en hij sleept mij door heel veel tegenslag en erg moeilijke situaties heen. Hij is mijn zwarte goud.

Fjorden heb ik vroeger veel gereden. Daar zaten coole kikkers bij maar ook eigenwijze donders. De beweging is wel echt anders tussen een Fries en fjord, ik denk dat je rustig aan moet bekijken wat je fijn vindt en ook wat je doel is. Verder moet je ieder paard als individu bekijken en beoordelen, kijken of dit specifieke paard bij je past ja of nee. Veel karakterverschillen onderling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 07:45

Qua gezondheid kregen de Fjord en Fries hier allebei PPID op latere leeftijd en beide hadden wat artrose, ze zijn ongeveer even oud geworden. (24 Fjord en 25 Fries)

Maar ik ken ook genoeg Friezen die minder oud zijn geworden door hun gezondheidsproblemen dus dat is inderdaad wel een risico.

Onze Fjord had destijds geen kleine pasjes, dat is echt afhankelijk van de bouw..dat was een groot 1,50 luxe sporttype. Hadden later nog een andere Fjord wat meer het dikke proppige ouderwetse type was en die had wel korte dribbelpasjes. In de rassen onderling zit er gewoon nog genoeg verschil qua type.

Ik zou ook kijken naar het gebruiksdoel, met een Fjord is er vaak nog wel een sprongetje te wagen waar dat met een Fries vaak al lastiger gaat bijvoorbeeld. Maar een Fries is vaak weer net iets makkelijker in het lijf om dressuur mee te rijden dan een Fjord.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:06

Ik heb alleen nog uit een grijs verleden ervaring met beide rassen toen waren de fjorden eigewijze donders en de friezen goedzakken. Maar sinds een paar jaar een kruising waar fjord en waarschijnlijk ook fries bloed in zit. Ik kom de kruising vaker tegen en moet zeggen dat daar echt hele leuke paarden tussen zitten. Beetje best of both worlds.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:33

Ik heb geen ervaring met friezen maar lees hier veel over de slechte gezondheid bij de fries. Waar moet je dan aan denken?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:59

Hierboven haalde iemand het ook al aan: slokdarmproblemen, bindweefselproblemen, hoefproblemen, mokgevoelig, zomerexceemgevoelig, ….
Tom Marien zei ons ooit: “je hebt paarden en je hebt friezen, en komt er een fries binnen met koliek, is zijn slaagkans aanzienlijk minder “.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:11

Mijn dierenarts zegt ook: als een Fries koliek toont, dan zet de zwaailichten maar aan.

Bovengenoemde problemen gelukkig nooit meegemaakt.

Ik begrijp de populariteit van het ras wel. Over het algemeen fijne mensgerichte karakters en harde werkers.

Over problemen binnen het Friese stamboek is best veel bekend, maar sluit ook de problemen binnen andere stamboeken niet uit. Ik was 3x niet op zoek naar een Fries, maar kwam 3x met een Fries thuis, omdat die wel door de keuring kwamen.

De bindweefsel/slokdarm en aorta problemen zijn vreselijk en kan je niet voorkomen. Bij andere zaken doet een goed beleid wonderen. Weinig suikers, geen granen, goed hooi en veel beweging.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:19

Ook helaas minder goede ervaringen met de gezondheid van de huidige Friezen, terwijl mijn eerste ouderwetse merrie (V. Mark) een enorme looplust had maar tegelijkertijd kuikenmak was.
Sommige paardenmensen spreken over “laat rijp…vroeg rot”.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:08

boemel schreef:
Ik begrijp de populariteit van het ras wel. Over het algemeen fijne mensgerichte karakters en harde werkers.

Denk je echt dat dat de reden is van de populariteit? Sowieso deel ik je mening niet over deze typering van de karakters, maar los daarvan denk ik dat de populariteit in het uiterlijk zit. Kleur (zwart), behang (lange golvende manen), gangen(spektakel).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:29

Dat zijn ook redenen inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:17

Voor mij niet, had nooit wat met Friezen totdat ik ze beter leerde kennen. Zit voor mij echt in het karakter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:34

Grappig, ik vind friezen best mooi om te zien, maar de karakters zijn minder mijn ding. Dan heb ik liever een arabier, quarter, welsh.... in mijn beleving allemaal veel mensgerichter en prettiger om mee te werken.
En heel eerlijk: ik denk persoonlijk niet dat het karakter van een fries zo onderscheidend is dat het de enorm hoge prijzen in bijvoorbeeld de VS verklaart :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:40

Lukasje schreef:
Hierboven haalde iemand het ook al aan: slokdarmproblemen, bindweefselproblemen, hoefproblemen, mokgevoelig, zomerexceemgevoelig, ….
Tom Marien zei ons ooit: “je hebt paarden en je hebt friezen, en komt er een fries binnen met koliek, is zijn slaagkans aanzienlijk minder “.

Dankjewel voor de info. Jammer dat ze zo gevoelig daar voor zijn en eigenlijk heel teer

Friezen worden best veel naar de USA verkocht. Mensen daar vinden ze prachtig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:55

Ik zou sowieso voor een fjord gaan vanwege dat die veel sterker zijn qua gezondheid.
Qua karakter zijn friezen wat meer onverstoorbaar is mijn ervaring. Ze keren ook sneller naar binnen. Dit kan zich dus ook uiten in nergens op reageren, alsof je letterlijk aan een dood paard trekt. Of juist dat ze compleet schijt hebben en door je heen denderen.
Het onverstoorbare kan fijn zijn omdat ze dus ook minder snel van hun stuk te brengen zijn.
Fjorden kunnen wel rauwdouwers zijn maar die blijven naar mijn idee iets toegankelijker. Ze sluiten zich minder snel af.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:32

Hier zelf een Fries en een Haflinger. Mijn Haflinger is veel relaxter en meer betrouwbaar. Mijn Fries is ril en uit zich veel heftiger. Ik zou haar niet heel makkelijk noemen, mijn haf wel. Daarentegen is de Fries wel echt ontzettend op mensen gericht, de Haflinger meer op eten ;) Het ligt natuurlijk ook aan het paard zelf.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:37

Veel mensen, en dan heb ik het gevoel zeker die niets met paarden hebben, reageren eerder op het uiterlijk van een fries dan van een fjord. We hebben al aardig wat voor de wagen gehad maar de meeste reacties kwamen steeds op de fries of arabofries.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:47

Afbeelding
Zegt genoeg toch!
Jammer dat iedereen zulke nare ervaringen heeft met de karakters van Friezen. Ik heb op een trainingsstal gewerkt met Friese paarden en heel veel door de hand gehad. Een enkeling was ril. Maar het merendeel echt niet. Hele meegaande werkwillige karakters met go.

Over de gezondheid is uiteraard wat van te zeggen. Zelf gelukkig weinig narigheid van gezien (behalve dat bijna alles mok heeft)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:00

Ik denk dat dat ook komt omdat TS vraagt ze te vergelijken met een Fjord. Niet dat een fjord gemiddeld een dooie is, maar qua karakter wordt het dan snel heter natuurlijk. Zou TS een kwpn hebben en dan vragen welke verschillen in karakter er zijn, denk ik zomaar dat de Fries positiever uitkomt :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:47

DuoPenotti schreef:
Nu ga ik ruzie maken met de friezenfans denk ik :P

Ik vind dat er zwart wit 2 soorten friezen bestaan.
De koele kikker en de neuroot.
En amper daar wat tussenin

Ik ben Friezenfan, maar geef je hier zeker gelijk in hoor.
Ik heb gewerkt als stalruiter op een grote fokkerij, en dat waren over het algemeen koele kikkers of juist zenuwpezen. Maar over het algemeen waren ook de neuroten wel prima te handelen, ze waren echt wel meegaand en werkwillig. Fijne dieren!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:04

Kabayo schreef:
[ Afbeelding ]
Zegt genoeg toch!
Jammer dat iedereen zulke nare ervaringen heeft met de karakters van Friezen. Ik heb op een trainingsstal gewerkt met Friese paarden en heel veel door de hand gehad. Een enkeling was ril. Maar het merendeel echt niet. Hele meegaande werkwillige karakters met go.

Over de gezondheid is uiteraard wat van te zeggen. Zelf gelukkig weinig narigheid van gezien (behalve dat bijna alles mok heeft)

Wat een leuke foto!!

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:29

Hier verschillende fjorden gereden, met geen enkele echt een klik gehad, voor mij waren ze persoonlijk te eigenwijs en sterk.
Nu heb ik een fries, in het begin heb ik heel duidelijk moeten zijn, want karakter heeft ze :Y) . Zeker werkwillig, zowel onder zadel als voor de koets, leert nieuwe dingen ook snel en denkt mee. Durft te verschieten, maar zet dan 1 pas opzij en laat de stress afvloeien.
Natuurlijk is karakter heel persoonlijk en het ene paard tegen het andere.