Schrik dat paard te klein zal blijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Schrik dat paard te klein zal blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:09

De tijd zal het uitwijzen…maar een groot paard gaat het nooit worden. In het Oei ik groei-topic staat wel een tabel, daarin zie je dat op 24 maanden de meesten op 96-98% van de eindhoogte zitten. Dan kom ik op maximaal 1,50m uit.
Voor je idee, dit ben ik (1,62m) op een Welsh partbred rijpony van 1,46m
Afbeelding

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:45

Als je vorig jaar met mij een weddenschap had afgesloten dat mijn 2 jarige (toen 1.48) in de pony maat zou blijven zou ik er alles op ingezet hebben. Hij is ook tot 2 jaar altijd echt véél kleiner geweest dan zijn andere 2 leeftijdsgenoten die ik heb lopen. Maar hij is nu met bijna 4 toch echt al ruim 1.68!

Het is de rechter hier een stuk kleiner dan mijn andere jonge paarden, zijn rond dezelfde leeftijd.
Afbeelding

Stuk gegroeid mijn vos is ruim 1.70 daar.
Afbeelding

Nu bijna 4 nog steeds een poppetje (ruiter is 1.71) maar ruim over de 1.65 gegaan!
Afbeelding

Je kan er dus niks van zeggen, is in verhouding met de andere echt ruim gegroeid.

MazikeenHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:35

Mijn merrie veulen was met 10 maanden al 1.47cm. Haar moeder is vrij klein 1.60cm Haar vader is 1.70cm vader van vader is 1.80cm dus ik hoop een beetje dat ze die kant op gaat haha

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 23:39

Hier 1.70 op 1.48, deze was met 15 maanden 1.37
Afbeelding

Haar moeder van 1.52
Afbeelding

En hier zit ik op een pony van 1.46, ik ben aan het lichtrijden, maar het kan ook nog
Afbeelding

Ze kunnen nog zulke groeispurten maken zoals ook in dit topic is te lezen, dus meer dan afwachten kan je niet doen. Dat is helaas de gok van een jonkie kopen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 23:43

absque_dubio schreef:
Hier 1.70 op 1.48, deze was met 15 maanden 1.37
[ Afbeelding ]

Haar moeder van 1.52
[ Afbeelding ]

En hier zit ik op een pony van 1.46, ik ben aan het lichtrijden, maar het kan ook nog
[ Afbeelding ]

Ze kunnen nog zulke groeispurten maken zoals ook in dit topic is te lezen, dus meer dan afwachten kan je niet doen. Dat is helaas de gok van een jonkie kopen.

Die 2e!

Wat een leuk dier,
Toont ook groter door haar moves denk ik

JolienB92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 06:31

Wauw bedankt allemaal voor jullie leuke reacties en foto's!
Het zal inderdaad afwachten worden maar ben blij dat ik weet dat niet de enige ben met dit 'probleem' :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:11

DaphneR93 schreef:
Als je vorig jaar met mij een weddenschap had afgesloten dat mijn 2 jarige (toen 1.48) in de pony maat zou blijven zou ik er alles op ingezet hebben. Hij is ook tot 2 jaar altijd echt véél kleiner geweest dan zijn andere 2 leeftijdsgenoten die ik heb lopen. Maar hij is nu met bijna 4 toch echt al ruim 1.68!

Het is de rechter hier een stuk kleiner dan mijn andere jonge paarden, zijn rond dezelfde leeftijd.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Nu bijna 4 nog steeds een poppetje (ruiter is 1.71) maar ruim over de 1.65 gegaan!
[ Afbeelding ]

Je kan er dus niks van zeggen, is in verhouding met de andere echt ruim gegroeid.

Wat een dotje trouwens! Prachtig dier! Wat is het voor iets? Hele lieve uitstraling.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:20

Toen we mijn tuiger ruin met 3 jaar uit de opfok ophaalde was hij net 1,60m
Mijn man is 1,96 dus we hoopten dat hij toch nog wel iets groter zou worden.

Ondertussen is het een "stoere" bink van 1,69. (Stoer tussen haakjes want soms schrikt hij sneller dan/van zijn schaduw :+ )

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:27

Het ligt ook erg aan het ras/bloedlijnen, hormonen etc. Sommige groeien na 2,5 jaar niet veel meer, anderen gaan wat langer door.
Mijn vorige kwpn kwam uit een lijntje "laatbloeiers" en dat klopte wel. Begin 4 jaar meette hij 1m65. Uiteindelijk is hij nog 1m72 geworden.
Uni was met 2,5 1m64 en daar is 1 hele cm bij gekomen :')

Ik zou dus idd afwachten, ook hoe ze gaan uitzwaren. Daar ligt het ook aan of je er op past.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:02

Ik vrees ook dat je met een eindmaat van 1,50 + m al blij moet zijn. Als je paard/pony genoeg body heeft, hoeft dat geen probleem te zijn, maar het is wel anders dan een paard.

Ben zelf ruim 1.73 m en kan ook op grote D-pony's (warmbloed), maar dat beeld is niet mooi. Ik let enigszins op mijn gewicht als ik op de kleintjes zit, zodat ik niet boven 15% van hun eigen lichaamsgewicht kom.

Afbeelding

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:50

Suzanne F. schreef:
DaphneR93 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een dotje trouwens! Prachtig dier! Wat is het voor iets? Hele lieve uitstraling.

Dank je! Hij is ook echt ongelofelijk lief, enorme knuffel. Het is een springpaard Diarado x Ucello (Hannoveraan)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:26

Hier ook die angst. Fjordenmerrie gekocht op 9 maand. Ouders zijn bekend, vader is goed aan de maat en fokt groot. Moeder was normale fjord (ongeveer 1.42). Merrie word 3 over een maand en is 1.34 cm....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:48

Furst schreef:
Hier ook die angst. Fjordenmerrie gekocht op 9 maand. Ouders zijn bekend, vader is goed aan de maat en fokt groot. Moeder was normale fjord (ongeveer 1.42). Merrie word 3 over een maand en is 1.34 cm....

Poeh dat wordt een uitdaging inderdaad denk ik. Paar cm kan er nog wel bij maar boven de 1.40, ik weet het niet.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:02

Ik hoop stiekem dat ze de komende jaren nog een groeispurt krijgt, maar ik vrees er voor. Ik baal er wel van..

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:10

De mijne kwam uit een merrie van 1.50, de bedoeling was dat het een grote pony werd, met 2 was ze al 1.45 en is uiteindelijk een klein paard geworden van 1.63.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:34

PaulSimonFan schreef:
[ Afbeelding ]

Deze is beter denk ik. Hier was ik wel nog wat zwaarder zelf.
Ik ben voor hem gaan afvallen.

Oh verrek.. werkt dat zo motiverend ja?
Ik ga op zoek naar een C-pony. :+

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:15

Anomien schreef:
PaulSimonFan schreef:
[ Afbeelding ]

Deze is beter denk ik. Hier was ik wel nog wat zwaarder zelf.
Ik ben voor hem gaan afvallen.

Oh verrek.. werkt dat zo motiverend ja?
Ik ga op zoek naar een C-pony. :+

:')

Hoeveel gewicht ik kwijt ben weet ik niet. Maar ik ben 4 riemgaatjes strakker sinds ik hem heb *D
(En hij 5 singelgaatjes :)) )

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:47

Misschien heb ik het gemist, maar wat is de moeder voor ras?

Is het een trekpaard of een arabier? Kijk, ik heb een trekpaard van 1.35, een comtois, die zijn superbreed, dus dan kan je nog 1.75 zijn zonder dat je benen onder de buik uitkomen.

En omdat je de vader niet weet, blijft het een gok wat erop de merrie heeft gezeten.

JolienB92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 08:09

Monique1963 schreef:
Misschien heb ik het gemist, maar wat is de moeder voor ras?

Is het een trekpaard of een arabier? Kijk, ik heb een trekpaard van 1.35, een comtois, die zijn superbreed, dus dan kan je nog 1.75 zijn zonder dat je benen onder de buik uitkomen.

En omdat je de vader niet weet, blijft het een gok wat erop de merrie heeft gezeten.

De moeder is niet echt een ras, een gewoon paard (doet me wat denken aan een draver), mijn 2 jaar heeft veel van haar weg, ook geen gewoon paard. Niet heel breed gebouwd.

JolienB92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 08:11

Furst schreef:
Ik hoop stiekem dat ze de komende jaren nog een groeispurt krijgt, maar ik vrees er voor. Ik baal er wel van..

Oh nee, ik begrijp je helemaal! :(:)

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:50

Hoi allemaal,

Hier ook een onzeker iemand over de uiteindelijke lengte!

Mijn vriendje is nu 148cm schofthoogte, zijn kruis is 150cm. Over precies 2 maanden wordt hij 2 jaar. Met 1 jaar is hij gecastreerd.

Zijn moeder is 149/150cm. daar is hij dus al bijna. Zijn vader is 161cm. Zijn vader is een pre en moeder is onbekend (staat wel onder Irish cob, maar daar lijkt ze zeker niet op). Vader is barok maar niet persé heel breed. Moeder is wel aan de brede (alsnog sierlijke) kant. Ben erg benieuwd wat het nog gaat doen… Wat denken jullie?

Hoop toch wel op een 155cm of groter… :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:30

macaromich schreef:
Hoi allemaal,

Mijn vriendje is nu 148cm schofthoogte, zijn kruis is 150cm. Over precies 2 maanden wordt hij 2 jaar. Met 1 jaar is hij gecastreerd.

Zijn moeder is 149/150cm. daar is hij dus al bijna. Zijn vader is 161cm. Zijn vader is een pre en moeder is onbekend (staat wel onder Irish cob, maar daar lijkt ze zeker niet op). Vader is barok maar niet persé heel breed. Moeder is wel aan de brede (alsnog sierlijke) kant. Ben erg benieuwd wat het nog gaat doen… Wat denken jullie?

1.55 moet net lukken denk ik. Wie weet heb je geluk en komt je wens uit. Misschien krijgt ie een vollere bouw?

JolienB92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 08:07

macaromich schreef:
Hoi allemaal,

Hopelijk lijkt het net iets meer op zijn vader ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:38

Soms vallen ze ook gewoon groter of kleiner uit.
Cor zijn vader is 1m69 zijn moeder 1m73, de rest van de lijnen eigenlijk alles boven de 1m70 op 1 merrie na.
Cor is op de 1m65 blijven hangen... die heeft vooral zijn energie gestoken in het verbreden :') hij is namelijk wel veel breder dan de rest van de lijnen. Daardoor lijkt hij dan wel weer veel groter dan hij irl is.

Stalgenootje heeft er een van 1m83, die komt uit lijnen van max 1m70.
Dus soms weet je het niet.
Het is vaak wel redelijk te schatten, maar soms schieten ze toch een andere kant op.
Je hebt bv ook hengsten die zelf niet groot zijn maar als je naar de nakomelingen kijkt wel vergrotend fokken.

Dus voor jullie beide hopen op een late of langere groeispurt, soms komt er nog best veel bij en soms nagenoeg niks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:40

Hier rij ik met m'n 1.82m dus 2 pony's van 1.52m hoogte. Dat kan dus prima. Als ik dus een veulen zou kopen en die zou maar 1.50 worden, dan zou het jammer zijn, maar ik zou niet direct verkopen.
Afbeelding
Afbeelding

En diti s een paard van 1.72m (2 verschillende):

Afbeelding
Afbeelding