Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 12:46

Weinig ervaring met ponystreken, nog nooit een rollend paard met een ruiter erop meegemaakt ook (en dus ook niet bedacht dat dit had kunnen gebeuren)

De eerste keer met kennismaken had ze alleen gestapt. Het leek me juist zo goed voor haar zelfvertrouwen dat ze dan nu juist -anders dan in een rijtje op de manege- zelf kon experimenteren met zelfstandig stappen in de bak. Dat leek me op dat moment geen groot risico met een Shetlander van 26.
De tweede keer heb ik daarom gezegd ik wil alleen de eerste keren onder begeleiding zodat je geholpen kan worden. Bij die instructrice reed ze ook gewoon los in de bak (de eerste keer was dat natuurlijk even wennen en spannend om de pony zelf te sturen maar ze vond dit wel ontzettend leuk) en daar heeft ze nu 4 keer les gehad, waarna we dus een keer zelf wilden gaan om zonder zadel te stappen en wellicht enkele stukjes te draven. In het begin in de les reed ze nog afwachtend, de tweede keer al veel beter met stukjes draven en derde keer ook en vierde keer heeft ze al gegaloppeerd onder haar begeleiding. De instructrice zei toen ze moet gewoon kilometers maken.
Laatst bijgewerkt door truitje op 29-03-25 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:48

Ik lees vooral een enorm overbezorgde moeder die overal gevaar ziet. Ik zou je dochter naar een manege brengen en dan zelf lekker in de kantine gaan zitten en haar onder begeleiding van de medewerkers daar haar ding laten doen, want dit is voor jullie allebei niet gezond.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:57

Overbezorgd vind ik niet. Je wilt je dochter graag heel houden, lijkt mij logisch. Dat betekent een vooruitziende blik hebben, zodat je niks zomaar overkomt (helemaal nooit valt uiteraard niet uit te sluiten, het blijven dieren). Ondanks dat je dochter al wat rij ervaring heeft zou ik haar toch als een beginner benaderen, dit is immers voor haar ook allemaal nieuw. En probeer het met zo min mogelijk andere paarden er omheen te doen allemaal want dat betekent nog meer om rekening mee te houden en op te letten.

En laten we wel wezen: 8 jaar is gewoon nog erg jong en als je nog geen jaar rijdt heb je 50x te paard gezeten. Toch nog behoorlijk beginner.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:59

Dit is inderdaad best typisch Shetlander gedrag, daar moet je gewoon snel genoeg voor zijn als begeleider. Lukt je dat niet of ben je te angstig, dan kun je inderdaad wellicht beter je dochter op de manege laten rijden met goede begeleiding :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:02

Hm, je hebt inderdaad 2 vervelende dingen meegemaakt, nou ja, twee dingen die jij als vervelend hebt ervaren: het laden van de ponies en het rollen van de shetlander.

Om heel eerlijk te zijn, uit je eerste post blijkt niet dat je veel ervaring met paarden hebt, wel dat je een bezorgde moeder bent. Dat is alleen maar toe te juichen: je bent voorzichtig met je kind.

Ik zie in dit verhaal een paar dingen mis gaan:
- De eigenaar lijkt wel een beetje makkelijk, waarschijnlijk omdat hij/zij jarenlange ervaring heeft met deze 26-jarige shetlander en weet welke geintjes dat beestje uithaalt.
- Te weinig begeleiding van je nog niet heel ervaren dochter door meer ervaren "paardenmensen".
- Jij als bezorgde moeder wilt die rol op je nemen maar hebt ook niet veel ervaring, zeker niet met shetlanders.

Mijn inschatting is dan ook dat een eigen pony kopen voor je dochter een slecht plan is. Ze moet eerst meer ervaring op doen, liefst onder begeleiding van meer ervaren mensen.

Ik heb ooit aan een collega in ongeveer hetzelfde schuitje, liefhebbende en bezorgde moeder van een 9-jarige dochter die ging paardrijden, een workshop gegeven met als titel "Een paard is geen fiets met haar". Daarin hebben we op de stal waar mijn ponybeest destijds stond eerst een ouder en braaf Welshje gepoetst en een paar keer op- en afgezadeld, waarbij ik eerst heb uitgelegd hoe dat gaat en vervolgens de moeder en dochter het zelf heb laten doen en ze ook een stukje met de pony heb laten lopen.
Daarna hebben we met een nogal groot uitgevallen quarter horse los in de longeercirkel gewerkt door middel van lichaamstaal, om te laten zien hoe dat gaat. Daarbij stonden we alle 3 in de cirkel in het midden. Op het moment dat het paard op de cirkel een bokje gaf, zat moeder bijna in mijn jaszak, wat voor haarzelf ook een interessante reactie was want ze deed dat in plaats van haar dochter te willen beschermen.

De moeder heeft me later nog (meermaals) laten weten dat die workshop zo enorm leerzaam voor haar en haar dochter was geweest.

Misschien kan je zoiets voor jou en je dochter organiseren? Zodat jullie allebei wat beter gaan begrijpen hoe het voor een paard, ongeacht het formaat, werkt?

Edit: ik zie nu je reactie dat je wel veel ervaring hebt. Blijft toch mijn voorstel staan.
Overigens heb ik wel eens op een paard gezeten dat wilde gaan rollen. Heel geinig, tijdens een buitenrit op een zandpad in de duinen. Snel er van af is de enige goede reactie.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:11

Titel zegt dat pony gaat rollen met een kind er nog op. Ik dacht dat er een vreselijk ongeluk met je kind was gebeurd.
In werkelijkheid ging de pony liggen en je kind stapte op tijd af, niks aan de hand.

Wanneer je zeker wilt weten dat er nooit ongelukjes of valpartijen gebeuren moet je echt a la minuut stoppen met omgaan met paarden.

Het is naar om met je eigen kind iets te zien gebeuren. Ik kon altijd zonder probleem alle andere kinderen zien vallen, maar mijn eigen dochter zien vallen vond ik altijd wel naar, en dan ben ik het gewoon om met paarden om te gaan.
Jij mist dat, je bent zelf erg onzeker en bang rond paarden. Dit is gewoon niet iets voor jullie, en dat geeft niks. Iedereen zoekt de sport en hobby die het beste past.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:12

Universeel shetgedrag, en wat ook universeel is: de meeste kinderen springen er op tijd af en het komt altijd goed.

Niet teveel zorgen maken dus, maar volgende keer wel de pony vasthouden. Van de wei naar stal kunnen pony's én paarden altijd een loopje nemen, een kind van 8 kan dit niet tegenhouden.

truitje

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 13:14

Het gekke is dat ze vorig jaar met 7 jaar al met paarden van 1.70 uit de wei liep naar stal en deze pony veel lastiger is dan gedacht. Die grotere paarden zijn echt eerlijker

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:15

Een heel verhaal, maar waar het op neerkomt is de titel van de OP.
Als een pony dit doet, heeft het kind (nog) niet het overwicht om de pony dit te beletten. Niet zo heel dramatisch, gewoon een pony die haar kans ziet.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 13:17

Overigens vinden wij paarden beide geweldig, dus het is wat jammer dat sommigen zeggen door deze ervaring en mismatch dat het niks voor ons is

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:17

truitje schreef:
Het gekke is dat ze vorig jaar met 7 jaar al met paarden van 1.70 uit de wei liep naar stal en deze pony veel lastiger is dan gedacht. Die grotere paarden zijn echt eerlijker

Eerlijk?
De pony was ook eerlijk. Pony zag een kans, kreeg geen tegengas, pakte haar kans.
Je bent ervaren? Dan weet je dat eerlijk in dit geval een rare conclusie is. Jouw kind kan deze pony niet aan. Geeft niks, maar daar is helemaal niets “niet eerlijk” aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:18

truitje schreef:
Overigens vinden wij paarden beide geweldig, dus het is wat jammer dat sommigen zeggen door deze ervaring en mismatch dat het niks voor ons is

Wat wil je dan horen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:18

Je gebruikt ook allemaal misplaatste termen.
Nu ook weer eerlijk..

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 13:19

Het gaat dus om deze situatie met deze pony op de genoemde stal
Op de manege lest ze wekelijks en dat gaat hartstikke goed

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:20

Wat is het doel van dit topic. Wat wil je?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 13:21

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee en of dit herkenbaar is voor anderen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:22

Shetlanders zijn een beetje zoals teckels.

Ze doen wat ze zelf willen. Als ze iets niet willen en je dwingt ze dan ben je niet blij. Je moet heel duidelijk zijn en dan heb je er gouden pony’s aan die voor je door het vuur gaan. Kan een kind juist enorm veel van leren. Namelijk dat je geduld, inlevingsvermogen en humor moet hebben.

Een gemiddeld “sportpaard” is gefokt met als doel om te doen wat een mens zegt. Dat kan je niet vergelijken met een Shetlander of pony die niet zo in elkaar zit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:22

Ja. Herkenbaar. Hier leren kinderen van. En weer door.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 13:22

Klopt Marlinde, dat is inderdaad zo en dit is een belangrijke les die ik geleerd heb

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:27

truitje schreef:
Het gaat dus om deze situatie met deze pony op de genoemde stal
Op de manege lest ze wekelijks en dat gaat hartstikke goed

Maar met deze specifieke pony is het simpelweg toch geen match?
Niet meer, niet minder.
Lekker lesjes blijven rijden op de manege en eerst wat ervaring opdoen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:29

MarlindeRooz schreef:
Shetlanders zijn een beetje zoals teckels.

Ze doen wat ze zelf willen. Als ze iets niet willen en je dwingt ze dan ben je niet blij. Je moet heel duidelijk zijn en dan heb je er gouden pony’s aan die voor je door het vuur gaan. Kan een kind juist enorm veel van leren. Namelijk dat je geduld, inlevingsvermogen en humor moet hebben.

Een gemiddeld “sportpaard” is gefokt met als doel om te doen wat een mens zegt. Dat kan je niet vergelijken met een Shetlander of pony die niet zo in elkaar zit.

ook niet helemaal mee eens.
Ken ook wel grote paarden die dat op een los zandpad wilde doen.
Echter zit er dan doorgaans een meer ervaren persoon op en rijd het paard voorwaarts voordat hij ligt.

Bij pony's word er lacherig mee gedaan en komt de pony er mee weg.
Dus waarom de volgende keer niet nog eens doen? :D

Hetzelfde met andere dingen die als fjord of haflinger streken worden weggeschreven.
Nee het zijn dieren die de ruimte nemen en dat gaat doorgaans bij een kind makkelijker dan bij een volwassene.
Of een onzekere volwassene die een fjord koopt want die zijn braver...
Ja op veel vlakken wel, maar op andere vlakken niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:31

truitje schreef:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee en of dit herkenbaar is voor anderen

Paard dat 1x ipv door volwasene die goed grenzen aangeeft door een kind binnen gezet wordt zal vanuit gewoonte zich gedragen 99+% van de keren braaf zijn. Een shet die eigenlijk niet consequent op de regels gewezen wordt door aanwezige volwassene zolang het niet te gek wordt trekt eigen plan wel.
Heel typisch en gevolg van eigenaar en hier gelukkig een brave shet. Grote paarden voeden we meestal wat consequenter op omdat er nogal wat extra kgs aan zitten en dus grotere consequenties bij gevaarlijk gedrag als niet op mens letten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:33

Je hebt altijd uitzonderingen haha. Ik verzorgde een shet en als je nee zei, dan was het ergste wat hij kon doen met z’n hoofd boos zwaaien. Of als hij heeeeeeel boos was (want waarom mocht je niet hard racen???) dan kwam er een steiger uit. Maar nooit gemeen. Braver dan menig sportpaard.

Maar mijn ervaring is wel dat pony’s van koudbloedrassen vaak meer sturing en leiding nodig hebben.

Vooral Shetlanders kan je 99x vertellen dat iets echt niet mag. De 100e keer doen ze het gewoon weer. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:34

truitje schreef:

Tot dat ze het niet zijn. Het is een paard, geen machine. Ze kunnen altijd anders reageren dan je denkt of gewend bent. Maar dat weet je als je al zoveel ervaring hebt. Je berichten komen over alsof je veel rijervaring hebt maar wat minder thuis bent in paarden gedrag. Rollen met een ruiter erop gebeurt echt wel eens, ook bij grotere paarden.

Het lijkt me sowieso niet handig dat jij en bent samen met je dochter, andere verzorgers en de eigenaar. Te veel kapiteins op een schip. Wie let er dan op zo’n moment op jouw dochter? In mijn beleving is dat dan in eerste instantie jij als moeder. En misschien is deze pony niet zo geschikt voor jullie.

Laat je dochter privé les nemen en ga samen met haar de pony’s poetsen op de manege en soortgelijke klusjes doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 13:35

Als onze rijbaan nieuw zand heeft, wil Brix (DR-pony van 19 jaar) ook rollen hoor. Kwestie van het voor zijn.
Veel paarden willen dat. Een jong kind kan dat wellicht nog niet ondervangen. Geen drama, leert ze vanzelf.
Je hoeft de (pony) wereld niet dicht te timmeren voor een kind. Fouten maken mag en er gebeuren nu eenmaal wel eens dingen. Niet zo dramatisch doen.