Schade aan paddock, wie is verantwoordelijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:44

Heb je misschien een foto of filmpje met datum van de eerste dag (of dagen) dat je op de pensionstal kwam waar het hek in de toestand van toen op staat?

Om deze reden heb ik toen ik bij een particulier kwam eerst overal foto's en filmpjes gemaakt (mijn paarden stonden er als enige) om dit soort gezeik te kunnen ontkrachten en de staat te kunnen aantonen van hoe het was.
Paardenmensen zijn soms een beetje 'raar'.
Gelukkig nooit nodig gehad, maar voordat je er staat is het altijd goed om de boel vast te leggen zodat je nooit aansprakelijk kunt worden gesteld voor iets wat jouw paard(en) niet gedaan hebben. Ongelukjes kunnen altijd gebeuren, maar dat ligt anders.

Maar eigenlijk had de pensionhouder gelijk moeten aangeven dat jouw paard schade heeft veroorzaakt, anders dan een kapot lintje of zo. Niet pas bij vertrek, dat is wel erg onsympathiek.
Laat de stalhouder maar bewijzen dat deze schade toe te wijzen is aan jouw paard, en leg het dan voor aan de verzekering.
Als het jou onbekend is, hij heeft het niet gelijk gemeld en komt er pas bij vertrek mee aankakken, dan kun je ook niet aan de verzekering doorgeven dat de schade voor jou is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:43

Nouja hee ik kan me ook best voorstellen dat een welwillende stalhouder niet meteen een schade op een klant wil verhalen met het idee van nouja het stalgeld compenseert dat gaandeweg wel een beetje. Maar als iemand in jouw beleving dan voortijdig weggaat dat je dan zoiets kan hebben van wacht even.

Ik zeg niet dat dit bij TS is gebeurt, want die geeft heel weinig info en dat geeft mij het idee dat het verhaal van de kant van de stalhouder ook wel interessant zou kunnen zijn. Wellicht lijkt het dan minder aso dan de indruk die we nu krijgen, die mogelijkheid bestaat hè :)

Verder lijkt het me een prima tip inderdaad om het op de verzekering te gooien. Dan toon je je goede wil en hoef je zelf geen welles-nietes spel te gaan spelen want het is altijd vervelend zulke situaties :(:)

Ik denk sowieso dat het een beetje een lastige kwestie is qua paarden die dingen van stalhouder slopen.
Aan de ene kant is dat natuurlijk het risico van paarden houden. Maar waar ligt het omslagpunt dat het wel heel erg specifiek door een misdraging van 1 specifiek paard komt. Of dat het een gebrek was van de omstandigheden op stal / een eigenlijk door de stalhouder gecreëerd probleem van een hek op een lastige plaats, paarden die elkaar opjagen of wat da ook.

Of dat het gewoon pech was en "kan gebeuren". Maargoed daar heb je verzekeringen voor, om dat uit te vechten :)

Celebi

Re: Schade aan paddock, wie is verantwoordelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:44

Wat heel gebruikelijk is als je wel een contract hebt is dat erin staat dat je AVP verzekerd moet zijn (oke ze noemden het vaak WA maar dat is voor je auto :+ ) en dat je aansprakelijk bent voor de schade die jouw paard maakt. En wettelijk gezien is dat ook gewoon zo, maar met een goede AVP verzekering van een paar euro per maand ben je netjes verzekerd tegen nagenoeg alle schade die jij of je dieren maken.

Beetje gek alleen dat de rekening zo laat pas komt. Meestal regel je dit soort dingen direct.

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 15:43

Er valt niet veel meer te vertellen, anders had ik dat wel gedaan
Ik heb dit alleen in mijn hele leven dat ik paarden heb nog nooit aan de hand gehad dat ik vlak voor het verlaten van de stal een rekening gepresenteerd krijg met de mededeling of ik even kan betalen.
Ik heb een AVP, dus dat is geen probleem. Het was voor mij meer de vraag of dit de gebruikelijke manier is dat het zo buiten de verzekering om zou moeten worden afgetikt. Nogmaals, ik heb dit echt nog nooit meegemaakt.
Maar dat is dus idd niet de normale gang van zaken.
@moderators er mag een slotje op dit topic

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:25

Buiten de verzekering om? Waarom zou je? Zelfs al had je paard het gedaan dan ga je dat toch niet uit eigen zak betalen? Verwacht de stalhouder dit wel?

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 16:31

Ja dat verwacht de stalhouder wel idd.
Ik snap nu de vragen ook, want ik zie dat ik dat niet gemeld heb in het topic. 8)7

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:33

Echt niet uit eigen zak betalen hoor!!! Zoek online een Schadeformulier AVP (waarschijnlijk heeft je verzekeraar/tussenpersoon dat op zn site staan) en mail/app dat naar je stalhouderij met het verzoek het in te vullen en naar je terug te sturen.

Als je het ingevulde formulier krijgt (wat ik betwijfel) dan vul je het aan met je eigen verhaal en stuur je het naar je verzekeraar.

Waarschijnlijk komt er dan een afwijzing van je AVP en klaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:34

Hoe was het contact in de tijd dat je er stond? En je gaat nu met problemen weg?

Als ik ergens sta en alles gaat op goede voet, dan zou ik als de stal me aanspreekt op schade dat samen willen oplossen. Ik huur iets, maar als er iets kapot gaat door toedoen van onze paarden, zou ik daar wel over in gesprek gaan en afhankelijk van de situatie en schade ook vergoeden.

Maar was het hek al slecht of waren er al vaker dingen en gaat de communicatie niet prettig, kan ik ook wel wat weerstand hebben om het dan samen op te lossen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:52

extasy schreef:
Ja dat verwacht de stalhouder wel idd.
Ik snap nu de vragen ook, want ik zie dat ik dat niet gemeld heb in het topic. 8)7

De stalhouder kan niets verwachten over hoe jij eea oplost.

Hij wil geld zien, prima. Jij bent ervoor verzekerd, da's prettig voor jou. Dat jij de claim doorzet naar je verzekering is verder zijn zaak totaal niet.

Hij wil dit omdat-ie ongetwijfeld op z'n klompen kan aanvoelen dat-ie geen poot heeft om op te staan - maar hij kan van jou echt niet eisen dat je je verzekering, waar je niet voor lauw loenen voor betaalt, niet zou inschakelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 07:13

Vaak staat in het contract dat je jezelf moet verzekeren voor schade door je paardcen dat je schade door het paard moet vergoeden.
En gelukkig hebben de meeste mensen met een paard ook wel een AVP.

Ik zou het ook via de verzekering proberen te spelen en de discussie overlaten aan de verzelering.

Schade formulier in laten vullen, bewijs er bij (van beide kanten)opsturen en daarmee moet het klaar zijn.

Als iemand het op een rechtzaak aan wil laten komen moet diegene het ook kunnen bewijzen en kost het meer mogelijk meer geld aan rechtsbijstand/rechtbank kosten dan dat het oplevert.

Miss hien is de schade eerder wel besproken en gezien maar hoopte de stalhouder het met de tijd te kunnen compenseren uit het stalgeld? Hoe lang heb je er gestaan en ga je er met ruzie weg?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:06

Vind het maar raar van een stalhouder. Dat er eens wat kapot gemept word hoort er bij. Als het zelfde paard nu eens 3x wat kapot mept dan zou je eens schade kunnen gaan verhalen maar 1x??

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:19

Hoe lang geleden zou jouw paard die schade gemaakt hebben?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:28

Popstra schreef:
Vind het maar raar van een stalhouder. Dat er eens wat kapot gemept word hoort er bij. Als het zelfde paard nu eens 3x wat kapot mept dan zou je eens schade kunnen gaan verhalen maar 1x??

Ook dan.. Je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de gedragingen van jouw paard. Als je paard 's nachts de hele stal aan gort mept of buiten besluit alle palen aan te vreten ben je daar ik principe gewoon aansprakelijk voor als de schade niet door nalatigheid van de stalhouder komt. Daarvoor is een AVP zo belangrijk. En dan kost het je zelf niks, de staleigenaar niks en dus de beste optie voor beide partijen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:55

Ja dat geloof ik

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:18

De andere kant is, als mijn paard schade maakt die niet te verwachten is (anders dan keer een kapot draadje of het laten overstromen van de waterbak). Dan biedt ik zelf aan om het met de verzekering op te lossen. Een rotte balk die niet vervangen is en dan kapot gaat niet, maar wij hebben nu gloednieuwe paddocks, als mijn paard daar een plank uit slaat of het hek sloopt, dan zal ik zelf aanbieden dit te verhalen op de verzekering.

Ik snap niet dat we vinden dat alle schade gemaakt door je paard maar voor kosten van de pensioenhouder zouden moeten zijn. Maar hiervoor is natuurlijk wel een goed overleg nodig, een passende verstandhouding en fijne communicatie.

Ik zeg trouwens niet dat ik het met deze situatie eens ben, een stalhouder die zich pas meldt met schade op het moment dat je weggaat is wel erg bijzonder. Dat had direct na de schade gemeld en besproken moeten worden. Ik zou nu ook alleen nog maar meegaan in 'vul een formulier voor de verzekering in en dan zien we wel'.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:41

Heb je ook een maand extra als borg betaald? Veel gebruiken zoiets om die in te houden.

Heb je wel foto's? Als het allemaal wat achterstallig is, zou ik er ook verder niet zoveel mee doen.

Maar imo is er wel meer aan de hand als een pensioneigenaar bij vertrek hierover gaat zeuren. Dan is er vast meer gezegd of gebeurt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:17

superpony schreef:
Maar imo is er wel meer aan de hand als een pensioneigenaar bij vertrek hierover gaat zeuren. Dan is er vast meer gezegd of gebeurt.

aanname.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:42

Uit eigen zak betalen zou ik niet doen. Heb dat ook al eens meegemaakt in een andere situatie. Willen ze niet via een verzekering, dan klopt er wat niet in mijn ogen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:08

Gulpje schreef:
superpony schreef:

aanname.

Ik mag dat gewoon denken. En de ervaring leert dat dit heel vaak zo is. Teveel ellende gezien bij mensen die vertrekken.

TS schrijft alleen haar kant. We hebben de toon er niet bij gehoord en kennen ook de situatie niet. Maar het komt in al die 40jr dat ik paarden heb, vrijwel echt nooit uit de lucht vallen.