welke hulpteugel heeft mijn paard nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:05

En als het middel hierboven gebruikt moet worden onder het mom, hij zit niet strak..dan zit ie sowieso niet "goed" zoals zou "moeten".
Zoiets als een slof, die zit er omheen maar heel los... dan hoeft ie er ook niet omheen imo.

Als het dier echt zo slecht loopt door de bouw ed en er zou zonder allerlei rare hulpmiddelen niks helpen waarom dan toch willen rijden?

Idd wat de rest al zegt, echt helemaal doorlichten waar de klachten vandaan komen en van daaruit verder kijken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:40

Collibol schreef:
Je kan dit laten doen, maar bij mijn paard kan je dit zien. Er is mij heel goed uitgelegd dat je hiermee gewoon mag rijden maar dat zijn achterhand overbouwd is en dat dit wel in zijn nadeel werkt en sneller voor klachten zorgt.
In principe zou z'n voorhand goed moeten aansterken en z'n achterhand zou eigenlijk iets minder gespierd mogen zijn. Ik heb hier ook samen met een instructeur op getraind en oefeningen gezocht die voor zijn heup niet te belastend zijn aangezien veel 'draaibewegingen' gewoon niet goed zijn voor hem.

Dat is een vreemde gedachtengang. Het overbouwd zijn zit in de bouw van het paard. In het skelet.
Het overbouwde kun je dus niet corrigeren door de achterhand minder te trainen.
Aangezien het belangrijk is de rug te trainen voor het gewicht van de ruiter is het belangrijk dat de achterhand draagt en daarvoor moet de achterhand ook sterk genoeg zijn.
Dat kan ook bij een overbouwd paard.
Als het paard dat niet kan/trekt en het te slap blijft met de juiste training, is er wat aan de hand met het paard.
Daarom dus het paard laten bekijken door de DA op de kliniek voor een goede diagnose.
Je wil toch wel weten of het paard nog geschikt is als rijpaard.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:41

Ik vind het een wat bijzonder verhaal. Wat is een scheve heup? Staat zijn bekken scheef? Komt het vanuit SI? Of zich er echt iets in het heupgewricht zelf?
Hij loopt met zijn kont te hoog, maar neemt toch teveel gewicht op de achterhand?

Ik ben ook heel benieuwd naar beeldmateriaal, want ik kan me niet echt een voorstelling maken van het probleem

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:55

Dus als ik het goed begrijp heeft dit paard al 7 jaar last.
Diverse mensen hebben hem gereden en krijgen het paard niet goed aan het lopen.
Vervolgens schreeuwt het paard stop het doet mij pijn maar dan word er wat paten bijgehaald, maar een ritje naar de kliniek voor een algemeen kreupelheidsonderzoek is er niet bij in die 7 jaar.
Nee de tip van de mensen om je heen is, dwing hem naar beneden met longeren, maar nu ook met rijden....
En bij jou als eigenaar (werkend met paarden) gaat dan na 7! jaar geen belletje rinkelen dat dat niet oke is en het paard eens bij de kliniek aangeboden moet gaan worden?!

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:36

DuoPenotti schreef:
Vervolgens schreeuwt het paard stop het doet mij pijn maar dan word er wat paten bijgehaald, maar een ritje naar de kliniek voor een algemeen kreupelheidsonderzoek is er niet bij in die 7 jaar.
Nee de tip van de mensen om je heen is, dwing hem naar beneden met longeren, maar nu ook met rijden....
En bij jou als eigenaar (werkend met paarden) gaat dan na 7! jaar geen belletje rinkelen dat dat niet oke is en het paard eens bij de kliniek aangeboden moet gaan worden?!

Mee eens. Ik vind het een vreemde manier van denken, en heb het gevoel dat het voor dit paard weinig goeds doet. :(

Een ritje naar de kliniek voor onderzoeken voor dit probleem, gaat je misschien een kostenplaatje geven maar misschien uiteindelijk wel een gelukkiger en pijnloos paard. Je wil toch zelf ook niet gaan lopen wanneer je heup lastig doet? En je paard heeft duidelijk aangegeven dat er iets aan de hand is.

Ik ben ook benieuwd naar een eventuele video wanneer hij loopt, ik kan me er ook weinig bij voorstellen op dit moment.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:46

Normaal proberen we -in het belang van het paard- dmv training het gewicht meer naar de achterhand te krijgen.

Paarden lopen van nature juist met meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand.

Wat ik me afvraag is waarom je je paard juist meer op de voorhand wil hebben?
Welke reden heeft die osteo daarvoor genoemd?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:48

Ben het helemaal eens met DuoPenottie

Odetje92

Re: welke hulpteugel heeft mijn paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:54

Niet. Punt.

Investeer in goede instructie.
Dingen correct aanleren kost nu eenmaal tijd, ook nageeflijkheid en het plaatje waar we naar streven, een hulpteugel is een shortcut en brengt altijd schade bij je paard

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:33

Die dingen zijn verschrikkelijk! Ik snap ook niet dat die troep überhaupt nog verkocht wordt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:35

Antwoord op je vraah welke hulpteugel: geen!

Vind het overigens best apart, een paard dat van nature meer op de achterhand loopt. Heb altijd geleerd dat ze van nature juist meer op de voorhand lopen en het aan ons is om ze te leren op de achterhand te gaan dragen.

Ik zou ermee naar de kliniek gaan, een duidelijk beeld krijgen wat er mis is.
En als dit paard daadwerkelijk iets mankeerd waardoor de achterhand niet belast mag worden, dan eens gaan zoeken naar een oplossing/ trainingsmethode, als die er is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:02

Collibol schreef:
maralyn schreef:
Heb je ook beeldmateriaal van de beweging van jouw paard?

Het op de voorhand lopen en daar niet vanaf willen kan ook een compensatie zijn vanuit ergens anders in het lijf.

Een paard wat echt iets niet kan, heeft daar vaak een reden voor.

Wat zou jij aanraden?

Bellen met een goede kliniek, zoals een emmeloord. Beeldmateriaal maken thuis. Opladen en dan daar laten onderzoeken met een passend advies.

Evt een revalidatie therapeut in hand nemen.
En zijn voeding goed door laten meten of dezen wel de juiste waardes hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:09

Het maakt niet uit of je deze hulpteugel los hebt of niet. Mensen die hier reageren kennen de hulpteugel en weten prima hoe deze werkt. Als iedereen roept dat je hem juist niet moet gebruiken, zou ik daar toch naar luisteren.

Je bent nu 7 jaar bezig en blijft tegen problemen aanlopen. Wat zegt jou dat dan? Dan heb je echt de verkeerde instructie en verkeerde mensen om je heen.

Nu is je paard nog duidelijker gaan aangeven dat het zo niet langer gaat. Je wil het duidelijk wel goed doen en oplossen, maar daarvoor heb je echt mensen nodig die je echt de juiste weg op helpen.

De osteopaat zou ik niet zo serieus nemen als deze hulpteugel het advies is.
En eerlijk, als je ergens werkt waar deze hulpteugel de standaard is, zou ik hun adviezen ook snel links laten liggen voor je eigen paard.

Je paard kan iig niet meer op deze weg door en na 7jr mag je dan ook echt wel gaan denken over een andere manier van trainen, het management bekijken etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:01

Ik ben echt geen voorstander van hulpmiddelen maar als ik je verhaal lees en alles wat je geprobeerd hebt dan zou ik zeggen kijk voor ohz naar een gogue.

Al denk ik dat een DA traject en revalidatie traject ook wel een belangrijke weg kan zijn om te bewandelen. Misschien kun je een combinatie maken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:04

DuoPenotti schreef:

Dit dus. Arm dier. Daar moet je geen hulpteugel aan hangen. Die moet eerst eens op een goede kliniek worden doorgelicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:05

Elisa2 schreef:
Ik ben echt geen voorstander van hulpmiddelen maar als ik je verhaal lees en alles wat je geprobeerd hebt dan zou ik zeggen kijk voor ohz naar een gogue.

Al denk ik dat een DA traject en revalidatie traject ook wel een belangrijke weg kan zijn om te bewandelen. Misschien kun je een combinatie maken?

Hij kan geen gogue want hij kan niks achter de oren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:34

Een paard dat met zijn kont omhoog loopt, loopt juist niet met zijn gewicht op de achterhand, die loopt met een weggedrukte rug en kan waarschijnlijk zijn bekken niet kantelen om zijn achterbenen goed onder te brengen.
Je paard loopt met zijn achterbenen achter zijn lijf ipv onder zijn lijf, oftewel hij loopt te stuwen ipv dragen. Met stuwen duwt ie al veel te veel gewicht naar de voorhand. Je paard nog meer op de voorhand willen krijgen en zijn achterhand minder gespierd maken is echt een hele verkeerde en rare redenering. Je paard loopt juist te stuwen omdat hij de kracht nog niet heeft om zijn achterhand te laten dragen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je de adviezen van de peuten en paten en da volledig verkeerd geïnterpreteerd hebt als jouw conclusie is dat je de achterhand minder gespierd moet maken en je paard meer naar de voorhand moet werken. Om goed te kunnen dragen moet een achterhand, juist bij een overbouwd paard, juist heel sterk en gespierd worden.

Wat houdt die afwijking in de heup in? Is dit echt een vergroeid bekken of is dit gewoon scheef lopen door verkeerde training en daardoor ook scheve spierontwikkeling?

Ik heb het idee door de manier waarop je zaken beschrijft dat je echt nog weinig kaas hebt gegeten van correcte dressuur en de biomechanica van een paard. Je bent al 7 jaar aan het modderen, de kans is groot dat je paard daar nu fysieke problemen door ondervindt.

Mijn advies, ga naar een goed kliniek (Emmeloord werd hier al geopperd en daar heb ik zelf ook top ervaring mee) en laat eerst vaststellen of je paard geen gebreken heeft want 7 jaar scheef en met een weggedrukte rug lopen stuwen, daar leidt een paardenlijf wel onder. Het is belangrijk dat je de echte oorzaak van je problemen achterhaalt. Dat ie zo gevoelig is achter zijn oren is ook een indicatie dat er gewoon in dat lijf iets niet lekker zit wat op andere plaatsen door kan werken.
En daarna als je weet waar je mee te dealen hebt, laat hem een periode rijden door een professional die er een juiste basis op kan zetten. Iemand die jonge paarden opleidt of een revalidatietrainer, niet een handig iemand gewoon bij jou op stal of een huis-tuin-keuken instructrice, maar iemand die echt goed is in het aanleren van een goede basis met een paard dat in horizontaal en vertikaal evenwicht loopt en spoort. Gewoon even een paar maanden in training zetten en zelf niet rijden. Als je paard dan correct opgebouwd is, dan onder begeleiding van diegene gaan lessen en zelf leren hoe je je paard goed moet houden.

7 jaar aanmodderen met allerlei instructies, allerlei hulpteugels en hulpmiddelen, verschillende peuten en paten en DA's aan huis hebben je niets gebracht behalve een paard dat zijn lijf helemaal verkeerd gebruikt. Tijd om het goed aan te pakken. Dat lijkt misschien de dure aanpak, maar wel de enige eerlijke naar je paard en op lange termijn waarschijnlijk de goedkoopste.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:00

En het kan ook zijn dat er gewoon bij een kliniek gezegd wordt dat je het rond rijden en de achterhand er onder moet laten rusten en de voorkant los moet laten. Wie weet zit er artrose of weet ik veel wat en kan het paard gewoon niet wat jij wilt. Dat moet je dan ook accepteren. Niet elk paard kan alles wat je graag wilt.

Ik ben nu echt wel benieuwd naar filmpjes, daar zie je vaak al veel op.