Mestonderzoek en kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 10:00

joyce83 schreef:
Misschien denk ik verkeerd. Maar als ik een mestbal in een zakje doe, die ook nog eens dicht gaat. Dan kunnen wormen/eitjes als die aanwezig zijn in een verse bal toch niet ontsnappen? Dan zien ze die toch evengoed of de mestbal wel of niet gekoeld is?

Zal anders zijn als je op bacteriën onderzoek doet.

Misschien dat de eieren dan stuk gaan en moeilijk terug te vinden zijn geen idee eigenlijk

kiki1976

Re: Mestonderzoek en kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:17

Dat zou goed kunnen hoor.
Maar zit er in die testkit een vloeistof waar je de mest in doet?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 10:39

Ik ben heel benieuwd hoe dat dan gaat. Ik ga in iedergeval niet meer naar deze dierenarts ik heb al iemand in de buurt die het voor ongeveer 16 doet

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:46

Ik heb een cursus gevolgd en test nu zelf de mest. Het kost me nu niks, enkel zout voor het oplossen van de mest. Oke en de aanschafkosten van de microscoop en benodigdheden en de cursus zelf, maar die heb ik vergoed gekregen van het schapenbedrijf van mijn vader :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 12:08

LaDonna75 schreef:
Ik heb een cursus gevolgd en test nu zelf de mest. Het kost me nu niks, enkel zout voor het oplossen van de mest. Oke en de aanschafkosten van de microscoop en benodigdheden en de cursus zelf, maar die heb ik vergoed gekregen van het schapenbedrijf van mijn vader :)

Dat is wel echt fijn. Maar als er dan eitjes inzitten mag je dan zelf ook een wormkuur uitschrijven?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:38

Hier in de kliniek accepteren ze mijn certificaat die ik heb gekregen na het volgen van de cursus.
Als ik voor andere een mestonderzoek doe krijgen ze indien nodig ook gewoon een kuur.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:07

appiesjappie schreef:
LaDonna75 schreef:

Dat is wel echt fijn. Maar als er dan eitjes inzitten mag je dan zelf ook een wormkuur uitschrijven?

Aangezien ik geen dierenarts ben, mag ik geen ontworming voorschrijven. Maar ik bel mijn bevindingen door aan de kliniek en krijg dan gewoon de wormenspuiten. Ik heb dat met ze afgesproken net als kiki ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 13:35

Dat is wel echt heel erg fijn zeg dat, dat dan zo kan.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:38

Bij mijn dierenarts kost het onderzoek €25. Als je het 's ochtends brengt heb je dezelfde dag de uitslag.

Kuren heb ik al jaren niet gekocht.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:44

Kidde schreef:
ellepel schreef:
Dan moet je even contact met hen opnemen, als je belt leggen ze je alles uit hoe het zit :j

Ok :') Jullie betalen ervoor, ik dacht dan weten jullie ook wel hoe het zit. De eerste drie aangeraden mestonderzoeken kan ik begrijpen, maar van het mestonderzoek in oktober/november ontgaat mij het doel. Plus dat het m.i. niet erg verse mest is die ze onderzoeken

Het kunt als je dat wilt het najaars onderzoek overslaan en datzelfde mestkit gewoon in het voorjaar gebruiken als 1ste van het nieuwe jaar. Er zit geen houdbaarheid aan de kit.
De najaars ontworming krijg je ook van hun als je door het jaar heen wel onderzoeken hebt gedaan. Tenminste afgelopen seizoen was de stelling dat je tenminste 1 onderzoek via hun hebt moeten doen om de winterkuur te kunnen bestellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:05

Bij onze vorige veearts was het 10 euro per paard.

Nu hebben we 17 pp betaald, maar kan alweer gestegen zijn. Heb in najaar gewoon de Pramox mee gekregen. Die waren wel 43,46 per stuk.

Online laten doen scheelt me niks en heb ook geen zin in gezeur om evt een wormenspuit te krijgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:08

Bij mijn dierenarts ook 35 euro voor het onderzoek.
Ik doe het nu via Janita windt.

Stuk goedkoper.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:17

Voor mijn kleine vent die onder de wormen zat was een jaar abonnement zeker handiger, hij had om de keer bloedworm. En moest gewoon meer behandeld worden. Dan is het fijn om zo op te sturen. De volgende dag ook uitslag. Zijn speciale medische enveloppen, die blijven nergens hangen .

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 16:36

boedjang schreef:
Voor mijn kleine vent die onder de wormen zat was een jaar abonnement zeker handiger, hij had om de keer bloedworm. En moest gewoon meer behandeld worden. Dan is het fijn om zo op te sturen. De volgende dag ook uitslag. Zijn speciale medische enveloppen, die blijven nergens hangen .

Onze ruin heeft ook steeds bloedwormen. Maar het opsturen vind ik toch spannend want de dierenarts zegt altijd dat het vers moet zijn of in de koelkast. Dat gaat toch niet met opsturen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:08

appiesjappie schreef:
boedjang schreef:

Onze ruin heeft ook steeds bloedwormen. Maar het opsturen vind ik toch spannend want de dierenarts zegt altijd dat het vers moet zijn of in de koelkast. Dat gaat toch niet met opsturen?

Wij deden het voorheen via de dierenarts, dan brachten we het weg naar een soort kluisje( geen koeling) en werd daar opgehaald. Als bloedworm nog in de mest op stal te zien is ,zal dat zeker onder de microscoop waarneembaar zijn.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:56

8nnemiek schreef:
Ik doe het al zeker 20 jaar bij het Woud. Zodra de uitslag bekend is kun je via hun ook de wormkuur bestellen.
Het onderzoek kost 19,50 incl verzending.
Ik lees dat ze de prijzen binnenkort gaan verhogen, dus ik denk dat ik zelf ook nog snel een onderzoek bestel.

Inclusief verzending? Ik dacht dat je zelf nog postzegel moet betalen. Ik plak altijd 4 postzegels op die envelop :')

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:03

Bij ons is het 17,50 voor de test en zo'n 36,- voor de Equest Pramox, dus die tikt wel aan. Je zit daarmee op 53,50 Euro.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:22

Annelies_VG schreef:
Bij mijn dierenarts kost het onderzoek €25. Als je het 's ochtends brengt heb je dezelfde dag de uitslag.

Kuren heb ik al jaren niet gekocht.

Ook niet in het najaar een uitgebreide?

Ik meen dat het hier 18euro is, maar krijg het even niet terug gevonden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 00:11

@boedjang, bij mestonderzoek kijk je naar de eitjes in de mest, niet naar wormen zelf.
Tuurlijk zie je de worm in het zakje, en neem je dat mee in je advies.

Appiesjappie, tijdens de cursusmestonderzoek werd dat ook besproken. Ze gaven aan dat het niet betrouwbaar is als de mest niet correct gebruikt word. Dus te oud en niet goed bewaard.
Zeker met warm weer. Lekker warm nog even in de brievenbus garen voordat het word opgehaald.

Nu is een mestonderzoek altijd een moment opname. Hoeveel eitjes worden er op dat moment uitgescheiden.
Ze hebben nl allemaal een cyclus waarin ze die uitscheiden. Ook dus een periode dat ze dat niet doen. Daarom is het belangrijk dit vaker te doen.
Ik begin rond deze tijd met een week lang dagelijks testen. En daarna iedere maand.
Maar alsnog geef ik rond de eerste nachtvorst een goede kuur als bv de pramox.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 06:44

s1993 schreef:
8nnemiek schreef:
Ik doe het al zeker 20 jaar bij het Woud. Zodra de uitslag bekend is kun je via hun ook de wormkuur bestellen.
Het onderzoek kost 19,50 incl verzending.
Ik lees dat ze de prijzen binnenkort gaan verhogen, dus ik denk dat ik zelf ook nog snel een onderzoek bestel.

Inclusief verzending? Ik dacht dat je zelf nog postzegel moet betalen. Ik plak altijd 4 postzegels op die envelop :')

O ja, het terugsturen weet ik even niet, maar het verzenden naar jou toe zit er wel bij.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:11

Ik stuur ook al jaren naar het woud (bedankt voor de opmerking over prijsverhoging). Ik bespreek de uitslag alsnog met mijn eigen dierenarts en krijg dan de juiste wormspuiten (voor meerdere paarden).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:11

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heb je de specificatie al? Kreeg net de factuur van mijn veearts, ik bracht het bij haar. Voor 2 paarden €43,-.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 23:04

kiki1976 schreef:
@boedjang, bij mestonderzoek kijk je naar de eitjes in de mest, niet naar wormen zelf.
Tuurlijk zie je de worm in het zakje, en neem je dat mee in je advies.

Appiesjappie, tijdens de cursusmestonderzoek werd dat ook besproken. Ze gaven aan dat het niet betrouwbaar is als de mest niet correct gebruikt word. Dus te oud en niet goed bewaard.
Zeker met warm weer. Lekker warm nog even in de brievenbus garen voordat het word opgehaald.

Nu is een mestonderzoek altijd een moment opname. Hoeveel eitjes worden er op dat moment uitgescheiden.
Ze hebben nl allemaal een cyclus waarin ze die uitscheiden. Ook dus een periode dat ze dat niet doen. Daarom is het belangrijk dit vaker te doen.
Ik begin rond deze tijd met een week lang dagelijks testen. En daarna iedere maand.
Maar alsnog geef ik rond de eerste nachtvorst een goede kuur als bv de pramox.

Waar heb je die cursus gedaan?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:59

Doe heb ik bij mesttest.com gedaan

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 09:09

Over het versturen van de mest als je online een kit koopt… als je kijkt op de enveloppe staat er aangegeven dat het om medische post gaat. Deze krijgt voorrang in het sorteer proces waardoor het bijna altijd snel en goed aan komt. Er wordt door de online partijen ook goed aangegeven dat je niet op vrijdag of zaterdag de mest moet gaan opsturen maar doordeweeks op dezelfde dag als dat je de mest opraapt.

Ik heb ook hele goede ervaringen met het Woud, maar ga nu een keer Paard & Mestonderzoek proberen (paardenmestonderzoek.com). Deze is wat goedkoper namelijk. Wel kunnen zij ten opzichte van het Woud zelf geen wormspuiten leveren, dus ik moet even kijken hoe mijn dierenarts dat oppakt.