Help! Ik weet het niet meer (angstige merrie)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:38

Heb je haar al eens 'vakantie" gegeven? bv een 4 tot 6 weken niets doen, en haar daarna langzaam aan weer oppakken. Dat ze dus een poosje geen stress heeft en wat tot rust komt in haar hoofd en het daarna weer beter aan kan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:10

Janien30 schreef:
Dankbaar voor alle reacties tot nu toe, echter merk ik dat het vooral lichamelijke punten zijn tot nu toe, wat ik heel goed begrijp. Echter heb ik met de mensen om mij heen wel al echt vastgesteld dat het niet lichamelijk is maar echt angst. Ik zou dan ook echt graag ervaringen hierover horen.
Ze is bijvoorbeeld ook heel gevoelig voor temperatuur. Van de week toen de zon scheen heb ik namelijk gewoon op neckrope en barebackpad gereden en heb ik met afstappen heel banketstaaf men knie verzwikt en heb ik mezelf creperend van de pijn aan haar omhoog getrokken.
Ik weet ook nu al dat ik met het warme weer 0,0 problemen ga hebben. Ze mankeert lichamelijk dus echt niets. Ik snap ook dat als het kouder is ze frisser is en schrikachtig. Het gaat mij er puur om dat ze nu echt zo ontzettend bang kan zijn en ik wil haar graag helpen die spanning af te vloeien. Vandaar vooral op zoek naar ervaringen met paarden die dit gedragsmatig ook hebben

Ik haak hier toch even op in.
Een paard is heel zwart wit, echte angst verdwijnt niet met mooi weer. Als er gedragsmatig iets met jouw merrie aan de hand is uit zich dat continu. De ene dag heftiger dan de andere dag maar niet zoals jij omschrijft.
Ik ben naast instructeur ook massagetherapeut en breng paarden energetisch in balans.
Wat jij omschrijft, echter is het beeld nog niet compleet genoeg, is een paard wat niet goed in haar vel zit. De kans dat dit een medische grondslag heeft is ongeveer 80%.
Dat hoeft niet per ce heel ernstig te zijn, een schommeling in hormonen kan al genoeg zijn zeg maar.
Bij dit soort casussen is het slim om naar het gehele plaatje te kijken.
Voeding, management, training, trauma.
Voor zover ik uit jouw berichten op kan maken is jouw merrie in belangrijke fases van haar leven veel verhuisd(met bijbehorendevoerwissels), kan ze overdag haar energie onvoldoende kwijt en staat ze in een behoorlijk onrustige omgeving en krijgt ze veel wisselingen in voer/supplementen te verduren.
Daarnaast een ruiter die haar (wellicht) niet goed kan begeleiden in haar training.
Daarmee creër je een recept voor ellende.
Dat is niet jouw 'schuld' maar indien je dit probleem op wil lossen dien je wel kritisch te kijken naar het geheel.
Jouw paard verteld jou heel duidelijk wat er aan de hand is, de vraag is of jij voldoende kunt luisteren en de puzzelstukjes in elkaar kunt laten vallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:24

Janien30 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat jij je paard het beste kent en de overprikkeling door de vele verhuizingen goed mogelijk is.

Wat er verder in mij op komt..hoe zijn haar leverwaarden nu? Staan er hoogspanningsdraden oid in de buurt van de stal?

Verder zou cranio sacraal therapie haar best kunnen helpen om het zenuwstelsel weer wat meer te kalmeren denk ik.

Dank voor je reactie, haar leverwaarden nu heb ik in overleg met de DA niet laten testen. Dit omdat haar symptomen dan heel anders zijn en eigenlijk juist tegenovergesteld als in heel moe en juist nergens op reageren.

Hoogspanning geen idee eigenlijk, zo uit mijn hoofd niet maar ik zal er eens op letten. Heb je daar een reden of ervaring mee dat dit iets zou kunnen veroorzaken?

cranio sacraal ga ik eens naar informeren, dankjewel

Graag gedaan :)

Ja ik weet dat paarden kunnen reageren op hoogspanningskabels of aardstralen..of een combinatie van. Klinkt misschien heel zweverig, maar wij hebben ooit aardstralen gehad die door een stal gingen en iedere keer was het paard (verschillende paarden) die in die stal stond uit balans dmv of ziek zijn of gedrag totdat de aardstraal omgelegd was. (ik weet ook niet hoe dat werkt verder)

Het hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar omdat het specifiek op deze stal naar boven komt moest ik er aan denken. Ik snap dat de leverwaarden niet gecheckt zijn door de afwezigheid van de symptomen maar zelf zou ik wel willen weten of dat nu goed is in ieder geval. (uitsluiten)

Verder lees ik dat de angst vooral in de bak is en niet op vreemd terrein, kan het zijn dat een paard om haar heen niet genoeg is? En dat zij zich beter voelt als er meerdere paarden om haar heen staan? En wat doet ze als dat andere paard ook in de bak is?
Het kan zijn dat ze in haar eigen bak teveel op zichzelf aangewezen is en zich inderdaad niet veilig voelt wat zich uit in spanning opbouwen.

Sky_As

Re: Help! Ik weet het niet meer (angstige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:31

Heeft iemand anders je paard al eens in handen gehad om uit te sluiten dat het niet een stukje spanning is die ze van jou overneemt?

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:59

Krijgt je paard iets van Luzerne te eten?
Die van mij veranderde van een bomproof paard in een explosief toen ik haar luzerne voerde.
Toen ik ermee was gestopt, is ze weer het bomproof paardje geworden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:22

@elisa2 dat van die aardstralen dacht ik gelijk aan, ik herken dit namelijk want ik kan testen of er aardstralen aanwezig zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:30

Ik zou verhuizen.
Je hebt een paard dat erg gevoelig is zeg je. Als je hier sinds juni staat en ze op bijv de springlocatie zich fijner voelt en je de ervaring op andere locaties ook hebt, dan is in dit geval haar huidige stalling die haar druppel laat overlopen.

Ben er over eens dat er 80% kan is dat ze lichamelijk niet volledig lekker in haar lijf zit, dat zou namelijk de vaak geziene reden zijn als voedingsbodem om zo sensitief te zijn en blijven.

Neemt niet weg dat van locatie wisselen de eerste stap kan zijn om het emmertje weer tot de rand te laten komen en dan kun je daarna voortborduren op de vraag waardoor haar emmer sneller dan normaal over de rand gaat.

Ik snap dat verhuizen mega is. En ook lastig, met de huidige aanbod aan stalling. Maar waarom van je paard blijven verlangen dat het daar gaat aarden in die rijbaan, omdat het “gedragsmatig” lijkt? Terwijl een bok op een zadel wel wordt aangepakt. Je moet mij ook niet in een flat plaatsen in een drukke omgeving met veel burengeluiden. Paarden kunnen dat ook hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:45

Je krijgt allerlei fijne tips waar je zeker even in kunt duiken.

Ik werd nog wel geprikkeld door iets wat je schreef. Je zegt: als ik er op zit gaat het goed omdat ze rekening met jou houdt. 'Maar ik stap niet op voordat ze aan de hand niet meer bang is'. En dat klinkt volledig logisch en redelijk.
Maar wat als je het idee van 'zo hoort het' eens een paar keer loslaat en gewoon simpel je ding doet en opstapt? Eventueel ergens anders, buiten de bak, even wat loswerken en dan in de bak gewoon opstappen en je ding gaan doen? Mogelijk dat je dan door het gewoon te doen, die bange cirkel kunt doorbreken.

Ik heb ook een bange ruin die zo veel rekening met mij houdt. Die bokte en vloog in de rondte als een malle vóór ik er op ging zitten en/of nadat ik afgestapt was. Maar zo goed als nooit met mij erop. En die is niet perse slechter geworden van 'gewoon doen'. Die doet het best prima op dat stukje leiderschap volledig overdragen op mij en gewoon zijn werk doen (focus naar binnen). Die kon dan opnieuw bangig reageren op de omgeving als we weer gingen uitstappen en hij zijn focus ging verleggen 'naar buiten'.

Ik zeg daarmee niet dat dat 'de manier' is en het alles oplost. Maar als het bij jouw paard ook zo werkt is het misschien wel een extra manier om te gaan schaven aan die angst. En mogelijk één van de tools die je in kunt gaan zetten op weg naar meer ontspanning.
Ik zou in jouw puzzel in ieder geval wél even willen weten hoe je paard het daar op doet voor je allerlei meer drastische acties gaat ondernemen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:30

Omdat dit topic beter past op Vraag Maar Raak ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> VMR

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:07

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je het over binnen- of buitenbakken? Of gebeurt het bij beide?

En is haar zicht wel eens gecontroleerd?

Maar ik sluit me ook aan bij anderen, dat ik toch eerst uitgebreider medisch onderzoek zou doen. Paarden blijven vluchtdieren die hun pijn niet willen tonen, daardoor krijg je regelmatig vrij bijzondere reacties.
Ik zou toch de hals en rug op de foto willen zetten om uit te sluiten dat daar iets zit en misschien voor de zekerheid een maagzweer kuur geven. Baat het niet, dan schaadt het niet, en mogelijk lost het heel veel op

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:34

Janien30 schreef:
Onder het zadel is ze dus eigenlijk braver en minder schrikachtig dan ernaast.
Alleen omdat ik weet dat dit zo is omdat ze rekening houd met mij, vind ik dat niet eerlijk om van haar te vragen en stap ik alleen op als zij voldoende ontspannen door de bak kan stappen, zonder extreem te schrikken van omgeving.

Ben je inmiddels niet in een vicieuze cirkel terecht gekomen en houden jullie samen de spanning in stand? Wat gebeurt er als je eens, wel met respect, gekke Henkie speelt en doet of er niets aan de hand is. De angst negeren en haar wat meer aan het werk zet?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:11

Jouw paard en andere paarden reageren vooral in de bak, waar zoals je aangeeft een hoop gebeurt. Maar wat gebeurt daar dan waar ze onrustig van worden? Kunnen ze ook zien wat er omheen gebeurt of kunnen ze het alleen horen? Een paard hoort sowieso veel beter dan een mens, dus misschien hoort zij dingen die jouw ontgaan?

Zou het een optie zijn om haar enkele uren per dag los in de bak te laten lopen, bij voorkeur met een ander paard erbij? Dan zouden ze misschien wat makkelijker aan de omstandigheden rond de bak kunnen wennen, als er niets anders is waarop ze hoeven focussen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:23

Lomax123 schreef:
Krijgt je paard iets van Luzerne te eten?
Die van mij veranderde van een bomproof paard in een explosief toen ik haar luzerne voerde.
....

Is het hooi getest op voedingswaarde? Wat krijgt ze nog meer aan bijvoeding?