Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kalea

Re: Ondernemen in de paardenwereld – Ervaringen en tips voor ZZP’ers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:09

Kan iemand even toelichten wat ZZP precies is? Wil dit zeggen volledig op zelfstandige basis? En hebben jullie ook zoiets als ‘zelfstandige in bijberoep’ zoals in BE?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:12

_Lobke_ schreef:
Wat opvallend, ik wist niet dat er veel kleine bedrijfjes zijn die ontploffen op social media. Dan wordt de vraag opeens te hoog?

Ja, je ziet het vooral op tiktok gebeuren. Gaat een product of shop viral en dan gaan ze van weinig tot geen bestellingen binnen een paar uur naar ineens naar honderden of zelfs duizenden per dag. En daar is je voorraad en werkwijze dan niet op voorbereid. Een enkeling kan dat heel goed managen maar veel ook niet. Kan ook op zoveel manier fout lopen. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld om door die ene influx heel veel geld in nieuwe voorraad en producten te stoppen, maar als je die momentum van het viral gaan niet vast kan houden dan ga je gewoon failliet. Terwijl je daarvoor juist een hele gezonde groei had en het is heel lastig om die vraag hoog te houden of weer terug in je oude stabiele positie te komen.
Maar ook mentaal kan het een ding worden, als je in korte tijd heel populair wordt heb je niet alleen te maken met een hoop positiviteit maar ook negativiteit. Lang geleden was ik bijvoorbeeld actief op tumblr en had ik een frontriem die ineens heel populair werd, heel veel leuke lieve positieve reacties, maar ook flink wat haat, dat blijft aan je knagen. Ben daarna ook vrij snel gestopt met tumblr. Social media is nu nog veel groter en heftiger als zoiets gebeurd.

@SpikkelFire , Ik heb even op je site gekeken en ik kan geen maattabellen vinden? Dat is voor mij ook altijd wel iets waardoor ik af zal haken, ik wil afmetingen weten voor ik iets online bestel. En vooral ook heel belangrijk vind ik dat de lengte bij een broek erbij staat bijvoorbeeld. Wat ik ook altijd fijn vind is als er bij staat wat de lengte en maat van het model op de foto is. Bijvoorbeeld "Model is 1.80m en draagt maat M", dat geeft me een meer visuele referentie.

@superpony, Als je geen bezwaar tegen Azië hebt kan ik mijn spamfolder wel nakijken voor contacten :P , krijg geregeld bericht van fabrikanten uit Pakistan en India. Veel white label maar meestal hebben ze ook wel opties voor je eigen ontwerpen. Ze kunnen echt van alles maken, kleding, dekens, dekjes, beenbescherming, bitten, beugels, hoofdstellen, zadels, laatst zelfs een die hele mooie western showblankets kon maken, dat was best verleidelijk :))

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:08

@IcePrincess: wat lief dat je even hebt gekeken! Wat gek van die maattabellen, die ben ik denk ik vergeten na verhuizing van de website paar weken geleden :o? En goede tip ook van wat de model draagt en de lengte van de broek. Ik ga daarmee aan de slag.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:21

SpikkelFire schreef:
@IcePrincess: wat lief dat je even hebt gekeken! Wat gek van die maattabellen, die ben ik denk ik vergeten na verhuizing van de website paar weken geleden :o? En goede tip ook van wat de model draagt en de lengte van de broek. Ik ga daarmee aan de slag.

Ik heb ook even gekeken en dacht: yes, eindelijk leuke betaalbare leggings, zouden ze er ook zonder full grip zijn? Alle merken hebben bijna alleen maar fullgrip. Volgens mij is er best een markt voor geen of alleen kneegrip. Heb je dat weleens overwogen?

Verder lees ik vooral mee, ben wel zzp-er maar niet in de paarden. Lijkt me wel leuk om ooit nog eens iets in de paarden te gaan doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:25

IcePrincess schreef:
@superpony, Als je geen bezwaar tegen Azië hebt kan ik mijn spamfolder wel nakijken voor contacten :P , krijg geregeld bericht van fabrikanten uit Pakistan en India. Veel white label maar meestal hebben ze ook wel opties voor je eigen ontwerpen. Ze kunnen echt van alles maken, kleding, dekens, dekjes, beenbescherming, bitten, beugels, hoofdstellen, zadels, laatst zelfs een die hele mooie western showblankets kon maken, dat was best verleidelijk :))

Dank je wel. Ik kwam ook niet veel verder dan Azië, maar vind dat best lastig. Heb vooral de ideeën liggen, maar kan het niet verder uitwerken.
Iemand zei me dat ik m'n ideeën moet proberen te verkopen aan een bekend merk, maar wil er zelf mee aan de slag en misschien in de toekomst nog iets bij of door ontwikkelen.
Mag ik je een pb sturen?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:48

Ja tuurlijk!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:53

Eef_Bam schreef:
SpikkelFire schreef:

Ik heb ook even gekeken en dacht: yes, eindelijk leuke betaalbare leggings, zouden ze er ook zonder full grip zijn? Alle merken hebben bijna alleen maar fullgrip. Volgens mij is er best een markt voor geen of alleen kneegrip. Heb je dat weleens overwogen?

Verder lees ik vooral mee, ben wel zzp-er maar niet in de paarden. Lijkt me wel leuk om ooit nog eens iets in de paarden te gaan doen.

Er is zeker een markt voor, maar de vraag naar leggings met grip is nog steeds veel hoger :j
Daarnaast koop ik in van fabrikanten en die zijn nu helemaal into de fullgrip (soms ook wel kniegrip), dus dan is de keuze erg beperkt. Op bestelling laten maken kost dan weer veel te veel (vaak minimale order van 200 stuks per kleur).
Maar wie weet in de toekomst!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:27

Wat leuk dit topic! Leuk om te lezen waar iedereen zich mee bezig houdt. Hopelijk kunnen we elkaar wat inspireren hier, ik lees graag mee. :D

@SpikkelFire, ik rijd momenteel zelf niet maar vind je website en foto's wel heel aansprekend. Mooi gedaan!

Wat Daiyho zegt herken ik ook heel erg, dat het zonder sterk eigen netwerk toch echt wat lastiger is om voet aan de grond te krijgen in de paardenwereld. Het stukje over blijven wie je bent en achter je product of dienst blijven staan is er ook 1 om te onthouden. Sinds ik heb geaccepteerd dat je niet aan alle wensen van alle mensen kan voldoen, merk ik dat ik juist de klanten tegenkom die ook echt bij mij passen en heb ik nóg meer plezier in mijn werk. Vertrouwen houden in wat je doet is dus echt key...

Waar ik tegenaanloop zie ik hier ook al voorbij komen, en dat is met name het stukje marketing. Ontploffen op social media zal mij niet zou gauw gebeuren (voeding is nu ook niet echt een potentieel viral onderwerp...), en de marketingtrucs door bangmakerij of mensen het gevoel te geven dat ze tekortschieten voor hun dier, zijn aan mij ook ECHT niet besteedt. Ik geloof (of wil dat heel eigenwijs gewoon geloven) dat iedereen zijn best doet voor zijn dier, en "fouten" vooral komen door misinformatie.
Ik probeer dus veel kennis te delen, en voor mijn klanten echt een partner te zijn die helpt hun paard gezond te houden. Ik heb ook geen werk/privételefoon bijvoorbeeld, als er iets is ben ik altijd bereikbaar.
Ik ben ook nog 32 uur in loondienst, en het wordt steeds moeilijker te combineren, maar we houden hoop dat er een moment komt dat ik fulltime voor mijn passie kan gaan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:16

Ik heb van de week iemand verwijderd op insta.
Werd er naar van, hoe diegene door bangmakerij voor bevangenheid haar producten en services erdoor drukte.
Daar zit echt mijn allergie..
Ik ben erg van de grijstinten, maar soms voel ik me verloren in de “ vijver vol perfecte zwart wit denkers”, zeg maar.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:08

Dank je wel, Nikki! Leuk om te horen.

Die bangmakerij is echt herkenbaar, soms krijg je het gevoel dat je een slechte eigenaar bent als ze niet maandelijks naar alle peuten en paten gaan. Ik - als potentiële klant - ontvolg die dan ook weer snel.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 20:25

Iceprincess: Wat een mooi bedrijf heb jij! Wat jammer dat er in verhouding meer vraag is in het buitenland dan in Nederland. Heb je er wel eens aangedacht om samen te gaan werken met bijvoorbeeld een bitfitter, zodat zij naar jou kan verwijzen? Of vind je het eigenlijk wel goed zo, ik kan me voorstellen dat je liever ook niet te veel klanten wilt.

Joh wat heftig zeg, ik wist niet dat het zo snel kon gaan. En van die haat reacties lijkt mij ook echt vreselijk, ik kan dat ook niet goed naast mij neerleggen. Begrijpelijke keus dat je daardoor even klaar met met Tumblr

Superpony: Klinkt interessant! Ik snap je afweging wel. Je wilt niet dat een ander bedrijf ervandoor gaat met jouw idee. Heb je inmiddels al een plannetje?

Spikkelfire Wat tof! Heb je ook samenwerkingen lopen? Vaak werkt mond tot mond reclame ook wel heel goed.

Ilaya Wat leuk zadekmaker! Duurt die opleiding lang? In ieder geval welkom!

Liannetje oh jeetje dat is ook niet ideaal van die kennisen. Goed dat je inmiddels gewoon wel aangeeft dat het niet allemaal gratis kan.

Mingming Wat naar joh zo'n klant die niet betaald. Ik weet dat sommige van mijn collega's ervoor hebben gekozen om hierover iets in hun algemene voorwaarden op te nemen, zodat ze daar naar kunnen verwijzen. En verder inderdaad wachten met opnieuw een les plannen totdat er betaald is. Die tip van spikkelfire is ook goed, die ga ik ook onthouden.

Kalea in Nederland staat ZZP voor Zelfstandige Zonder Personeel. Dit betekent dat iemand als ondernemer werkt zonder personeel in dienst te hebben. Een ZZP’er werkt volledig op zelfstandige basis, zonder vast dienstverband bij een werkgever. Wat eventueel wel kan is partime ZZPer en daarnaast in loondienst partime. Veel (beginnende) ondernemers kiezen hier voor. Laat gerust weten als je vragen hebt.

Nikki: gaaf zeg! Ik ben wel benieuwd hoe heet je op instagram?

Super leuk dat iedereen reageert :D Het valt me op dat eigen netwerk/samenwerkingen echt heel belangrijk is/zijn als (beginnend) ondernemer, zodat mond tot mond reclame ook sneller kan lopen. Dat heeft mij wel echt aan het denken gezet. Hier wil ik dan ook graag in investeren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:02

Ik heb besloten niet actief te gaan werken in de paardensport. Echt super jammer maar ik zit niet te wachten op gezeik en risico's.
Paardenwereld is gewoon gezeik, iedereen weet alles (van socials of anderen die ze dingen vertelt hebben) en als er na jouw behandeling of aanwezigheid iets misgaat is het jouw schuld en krijg je een rechtszaak aan je broek.
Gezeik als je ietsjes later bent, gezeik als je niet doet wat eigenaar vraagt, gezeik als je gaat behandelen omdat paard ziek is, gezeik als je aangeeft dat de conditie van het paard niet in orde is, gezeik met betalen.
En aangezien ik al sinds 2016 mn eigen zaak heb waarbij ik werk met mensen en dit juist niet meer wil... Besloten dit niet professioneel te gaan doen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:17

Oh, die ervaring heb ik eigenlijk helemaal niet..
Wel weet iedereen idd tegenwoordig alles maar dat leg ik maar langs me neer.
Ik geef mijn ( professionele ) mening over zaken die ik bij desbetreffend paard danwel management zie/ zaken die wellicht anders zouden kunnen en wat een klant daarmee doet is aan hem/ haar.
En willen ze dan liever online antwoorden, ook prima.
Wel loop ik niet meer harder voor mensen die wel vrijblijvend vanalles willen weten maar als puntje bij paaltje komt dan ergens anders heen gaan. Of dat nou een andere therapeut is of online. Staat een ieder natuurlijk vrij, maar dan niet daarna “”” komen klagen”””

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 21:55

Hutcherson schreef:
Ik heb besloten niet actief te gaan werken in de paardensport. Echt super jammer maar ik zit niet te wachten op gezeik en risico's.
Paardenwereld is gewoon gezeik, iedereen weet alles (van socials of anderen die ze dingen vertelt hebben) en als er na jouw behandeling of aanwezigheid iets misgaat is het jouw schuld en krijg je een rechtszaak aan je broek.
Gezeik als je ietsjes later bent, gezeik als je niet doet wat eigenaar vraagt, gezeik als je gaat behandelen omdat paard ziek is, gezeik als je aangeeft dat de conditie van het paard niet in orde is, gezeik met betalen.
En aangezien ik al sinds 2016 mn eigen zaak heb waarbij ik werk met mensen en dit juist niet meer wil... Besloten dit niet professioneel te gaan doen.

Wat naar! Ik kan mij goed voorstellen dat je er dan helemaal klaar mee bent. En wauw sinds 2016 al je eigen zaak. Het is altijd goed om je gevoel te volgen, wie weet komt er weer iets anders mooiers op je pad.

Muze herkenbaar, hier ook wel eens de ervaring gehad dat mensen denken dat ze het beter weten. Gelukkig nemen ze het uiteindelijk wel aan na een duidelijke uitleg.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:14

_Lobke_ schreef:
Nikki: gaaf zeg! Ik ben wel benieuwd hoe heet je op instagram?

Super leuk dat iedereen reageert :D Het valt me op dat eigen netwerk/samenwerkingen echt heel belangrijk is/zijn als (beginnend) ondernemer, zodat mond tot mond reclame ook sneller kan lopen. Dat heeft mij wel echt aan het denken gezet. Hier wil ik dan ook graag in investeren.

Verwacht er alsjeblieft niks van maar omdat je ernaar vraagt...
https://www.instagram.com/equixcel/

Mocht je denken dat we een match zijn, eens kletsen over samenwerken kan altijd! O:)

De hoeveelheid meningen en makkelijk beschikbare generieke informatie zaait soms inderdaad veel verwarring. Ik hoop altijd dat als klanten iets horen van een ander, dat ze het even komen navragen. Dan kan ik ze uitleggen hoe het voor hun specifieke situatie in het grotere geheel/hun traject past (of waarom juist niet).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:22

Ik stuit toevallig op dit topic. Ik val een beetje in een grijs gebied, niet perse een bedrijf volledig in de paardenbranche maar ik focus me wel op paardeneigenaren. Telt dat dan ook? :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:40

_Lobke_ schreef:

Ik vind dit een lastige. Want als ik dan bij een clubje wil horen, dan wel mensen waar ik ook echt een klik mee heb, zowel als persoon als in expertise. Dat je echt wat aan elkaar hebt en een visie deelt.
En ik merk dat ik sowieso niet bij de populaire extraverte netwerken pas. Terwijl het me misschien wel zou helpen mijn klantenkring te vergroten. Maar ik ben er te weinig commercieel voor ingesteld om dat tegen mijn zin in te doen denk ik.
Ik blijf liever authentiek. Maar dan ontbreekt het mij dus aan een netwerk :+

Nikki: grappig jou hier te zien. Ik neem jouw balancers regelmatig mee bij mijn voedingsadviezen in de berekeningen. Mooie producten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:44

mingming schreef:
Het wordt inderdaad weleens vergeten, maar dan betalen ze altijd als ik een herinnering stuur! Ik heb nu ook geen lessen met haar gepland staan, dit was de eerste les. Maar ik hoorde van een andere onderneemster dat ze bij haar ook niet betaald, dus ik vrees dat ze dit bewust doet.

Geen ondernemer, maar destijds kleine 20 jaar geleden al van hoefsmeden, fysio, e.d. gehoord : zorg dat je je geld op zak hebt voordat je het erf af loopt, anders heb je gratis gewerkt en bellen ze volgende keer gewoon een ander.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:56

Ik sta ook open voor samenwerken.
Maar, again weer net als daihyo.: passende mensen.
En dat is best lastig soms.
Niet de “ roepers”, liever de “ doeners”.
De mensen die stiller zijn en toch mooie dingen doen, zeg maar.
Ik zeg altijd: ik ben geen mensen-mens.
En dat ben ik ook niet heel erg… ik ben een selectief mensen- mens.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 00:34

Zie dit topic nu pas, ik ben paardenfotograaf (zzp) en daarnaast in loondienst nog 3 dagen werkzaam op een stal (stalwerkzaamheden, longeren etc)

4 jaar geleden echt voor mezelf begonnen na een uit de hand gelopen hobby.
Het nadeel is dat fotograaf zijn niet echt meer een beroep an sich is, iedereen die een beetje camera koopt noemt zichzelf al snel fotograaf waardoor de markt onwijs verzadigd is. Ik kan niet opboxen tegen de hobby fotografen die voor 3 tientjes een volledige shoot doen, dus dat maakt het nogal lastig. Uiteraard heb ik door de jaren heen wel naam opgebouwd maar ook daarin ben ik niet de enige.

Probeer me er niet teveel van aan te trekken en gewoon lekker me eigen ding te doen maar frustrerend is het soms wel als ze eerst bij jouw informatie opvragen en na het noemen van je prijs ze toch maar naar een ander gaan (en ik vind mezelf al helemaal niet duur, als je narekent wat voor belasting etc er allemaal ook nog af gaat) Hoe doen jullie dit?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 00:57

Ik sluit hier ook aan, parttime zzp naast mijn werk in de zorg in de paarden , ik bied persoonlijke begeleiding middels dagbesteding aan bij de paarden aan mensen met een verstandelijke beperking.

Lijkt me leuk om anderen zijn /haar ervaringen te lezen en van elkaar te kunnen leren. Ik doe eigenlijk vooral social media gebruiken voor onze fokkerij Gelders paard, mijn cliënten mogen wegens privacy niet echt in beeld.

Dus dat is dan wat lastiger. Merk wel dat je echt flink actief moet zijn op de socials als je een beetje wilt promoten, maar ik heb echt niet de tijd om continu daarmee bezig te zijn. Hoe pakken jullie dit aan?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 01:05

Leuk topic, ik ga volgen. Naast kantoorbaan ook ZZPer als hoefverzorger/bekapper (werk wel met kunstofbeslag, maar besla geen ijzers).

Ik weet nog niet of ik het in de toekomst volledig wil doen en daarvoor mijn baan wil opzeggen, heb wel een gigantische passie voor paardenhoeven en krijg super veel energie van paarden die ik bekap en we samen met de eigenaar zien dat ze netter op hun hoeven komen te staan.

Waar ik tegenaan loop is dat ik in het begin veel paardeneigenaren kreeg als klant die “1 keer per jaar wel genoeg vinden”, waardoor ik veel achterstallig onderhoud stond op te knappen, hier lang mee bezig was (dus eigenlijk niet echt verdiende) en meer last kreeg van mijn lijf. Die klanten neem ik niet meer aan heb ik besloten, omdat mijn visie daarmee niet strookt.

Voor mezelf opkomen was hierin wel een dingetje..

Ook vind ik het soms lastig nieuwe klanten te werven, terwijl het hoefsmeden tekort best groot is, heb nu een advertentie op Marktplaats en daar is wel het één en ander uitgekomen, maar toch.. heb nog ruimte over voor klanten en zou graag meer paarden helpen met hun voeten.

Wat gebruiken jullie hier nog meer voor?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:01

Ik wil ook wel aansluiten!
In BE heb ik een pension/trainingsstal in bijberoep. Daarnaast werk ik nog bij de Epplejeck.

Nu dik 6 jaar bezig, heel veel zadelmak gemaakt, paarden getraind, vakantiestalling gedaan, paarden geschoren, lesgegeven. Beetje vanalles :+
Helaas door omstandigheden na een val sinds 6 maanden een heupprothese en dus het zadelmak maken moeten stopzetten. Nu even goed brainstormen hoe en wat, want dat was mijn grootste bron van inkomsten en ook mijn grootste passie...

Nieuwe klanten vind ik ook lastig, Wiwabalia! Hier wel veel geluk met mond-aan-mond reclame en ondertussen ook wel echt actief aan het posten op FB en insta, waar ik wel wat resultaten mee haal.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:12

Cheytjuh schreef:
Ik sluit hier ook aan, parttime zzp naast mijn werk in de zorg in de paarden , ik bied persoonlijke begeleiding middels dagbesteding aan bij de paarden aan mensen met een verstandelijke beperking.

Lijkt me leuk om anderen zijn /haar ervaringen te lezen en van elkaar te kunnen leren. Ik doe eigenlijk vooral social media gebruiken voor onze fokkerij Gelders paard, mijn cliënten mogen wegens privacy niet echt in beeld.

Dus dat is dan wat lastiger. Merk wel dat je echt flink actief moet zijn op de socials als je een beetje wilt promoten, maar ik heb echt niet de tijd om continu daarmee bezig te zijn. Hoe pakken jullie dit aan?

Hoe het precies zit weet ik niet, dus je zou je er zelf echt even in moeten verdiepen mocht je er iets mee willen. Maar volgens mij als je toestemming hebt om beeldmateriaal te delen en dat op papier/ in dossier hebt dan mag het wel.
War betreft actief zijn op social media kun je tijdens werkdagen gewoon wat foto's en filmpjes maken en dan bijvoorbeeld 1x in de week alles inplannen voor die week.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:14

Ik werk inderdaad ook met posts inplannen. Op die manier probeer ik altijd iets specifiek uit te lichten en krijg ik altijd wel zo 2 weken op voorhand dingen ingepland. Last-minute lesroutes oid post ik gewoon extra tussen die ingeplande posts.