Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:De maagzweren zullen helaas niet overgaan wanneer hij 4 tot 5 uur geen eten heeft en weinig vrijheid heeft.
Dan blijf je in dezelfde cirkel.
Ik vind het superfijn dat je dit al hebt laten uitzoeken. Je bent dus goed bezig.
Maar zoeken naar een beter passende plek, en wanneer hij tot rust gekomen is betere begeleiding. Vanuit zachtheid, en niet met harde hand.
Harderwijk hè? Ik zit een kwartiertje bij je vandaan. Ik ga meedenken.
Je kunt ook een topic aanmaken, dan krijg je vast reacties.
Pandora2 schreef:Het beestje heeft voor zijn heel jonge leeftijd al veel te veel meegemaakt. Verschillende eigenaars, veranderen van stalling, telkens veranderen van kudde, andere paarden in zijn omgeving...
Je zou voor minder heel onzeker worden, maagzweren krijgen en een pesthekel aan mensen krijgen.
Ik denk dat je dit enkel nog een beetje goed krijgt mits degelijke, stabiele huisvesting zowel wat betreft plaats als paarden en veel rust. Een jaar gewoon paard kunnen zijn zonder menselijke bemoeienis zou dit diertje veel plezier doen.
Wel heel jammer voor je dochter natuurlijk.
Veluwse80 schreef:De vraag zegt het al. Onze 3,5 jarige pony is onwijs onzeker.. maar ja hij is van mijn dochter van 14. We hebben al grondwerkles maar dat is niet voldoende
Desi_2409 schreef:Maar TS als je straks een andere pony hebt, komt deze in dezelfde omstandigheden als je huidige pony terecht. Wie zegt dat het dan wel goed gaat?
20 uur op stal is voor geen enkele pony of paard fijn. Een andere plek is echt aan te bevelen, jammer voor je dochter maar die is er waarschijnlijk 2-3 uur per dag. De pony moet 24 uur dealen met deze omstandigheden.
tengeltje11 schreef:Ik zou dit eerlijk allemaal over een andere boeg gooien.
Dat je dochter het leuk heeft op de ponyclub kan prima, maar met een eigen paard hoort het welzijn van je paard daar toch echt boven te staan, kan een meid van 14 ook echt leren… en 20u op stal voor een jonkie is niet ok.
Hij heeft zoo veel meegemaakt en waarschijnlijk uit zichzelf al een eerder onzeker type paard…
Zelf zou ik een stabiele kudde zoeken met voldoende ruimte en hem daar een jaar gaan ingooien zonder veel te doen zodat hij weer zichzelf terug vindt en een veilige haven vindt in een kudde. Dat is en blijft een basisbehoefte voor een paard.
Wat is de meerwaarde van het wandelen? Lijkt me behoorlijk zinloos met een pony die constant wil bijten en oren leggen….
Laat al het werk even vallen en gun hem de tijd en ruimte om te groeien in zijn eigenheid en werk van daaruit…
Zal je op termijn verder mee komen, want pony daar laten zal constant maagzweren opleveren, duidelijk dat dit management geen goeie plek is voor jullie pony….
Dahlia85 schreef:Vervelend Ts! Zo wil je het niet voor je dochter en ook niet voor de pony.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik heb een paar vragen, hoe oud is je dochter? Gaat ze zelfstandig naar de pony of ga je mee? Heb je zelf ervaring met paarden? Moet de pony altijd wat als ze/ jullie komen?
Werkt het beter als iemand anders de pony leid? Of ook gewoon even langskomen en de pony uit de stal halen zonder iets te doen. Dus even uit de stal, poetsen, brokjes en knuffelen en klaar?
Imre schreef:Heb je je dochter al eens gevraagd wat zij wil? Als zij zo gek is met de pony vindt ze verhuizen misschien helemaal niet erg, ook al heeft ze het zo naar haar zin op deze stal.
Veluwse80 schreef:Ok duidelijk. Mn dilemma is nu : of verhuizen met deze pony of deze verkopen en elders gaan staan met nieuwe pony. Maakt het er nog steeds niet makkelijker op
tengeltje11 schreef:Ik denk dat je er ook eerlijk moet naar kijken….
Je zegt dat je je niet kan voorstellen dat hij plots veranderd in een brave pony waar ze zonder zadel het bos mee in kan…
Pony is 3,5j, hoort op die leeftijd nog amper iets te doen, laat staan braaf alleen het bos in zonder zadel….
Jullie verwachten mijn inziens ook veel te veel van een jonkie….
Veluwse80 schreef:En ja , zal zijn voernijd ook over gaan als hij onbeperkt ruwvoer gaat krijgen?
Ik denk dat dat de trigger was om op mijn dochter af te komen namelijk. Hij wordt al boos als je naast hem staat bij zijn hooi.
Veluwse80 schreef:Sorry maar dit is niet mijn 1e pony. Maar deze pony heeft echt wel wel een andere gebruiksaanwijzing want daardoor is hij ook verkocht door de vorige eigenaar blijkbaar. Die heeft hem gewoon de handel in gedaan.