Hoe omgaan met onzekere pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:14

Het beestje heeft voor zijn heel jonge leeftijd al veel te veel meegemaakt. Verschillende eigenaars, veranderen van stalling, telkens veranderen van kudde, andere paarden in zijn omgeving...
Je zou voor minder heel onzeker worden, maagzweren krijgen en een pesthekel aan mensen krijgen.

Ik denk dat je dit enkel nog een beetje goed krijgt mits degelijke, stabiele huisvesting zowel wat betreft plaats als paarden en veel rust. Een jaar gewoon paard kunnen zijn zonder menselijke bemoeienis zou dit diertje veel plezier doen.

Wel heel jammer voor je dochter natuurlijk.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:23

Ninx schreef:
De maagzweren zullen helaas niet overgaan wanneer hij 4 tot 5 uur geen eten heeft en weinig vrijheid heeft.
Dan blijf je in dezelfde cirkel.
Ik vind het superfijn dat je dit al hebt laten uitzoeken. Je bent dus goed bezig.
Maar zoeken naar een beter passende plek, en wanneer hij tot rust gekomen is betere begeleiding. Vanuit zachtheid, en niet met harde hand.

Harderwijk hè? Ik zit een kwartiertje bij je vandaan. Ik ga meedenken.
Je kunt ook een topic aanmaken, dan krijg je vast reacties.

Ja Harderwijk. Je hebt gelijk hoor, huisvesting is veel op te behalen. Het is meer mijn dochter heeft het hier op stal heel fijn. Kleine club. Ik zou het ook naar voor haar vinden om hier te verhuizen en er op de nieuwe plek achter te komen dat dat hem
ook niet gaat worden. Zit al een tijdje in dubio wat te doen. En het is zo vermoeiend ook omdat ze echt gek is met die pony.
Nee wij zijn niet van het slaan. Als we lopen en hij bijt bv krijgt hij een kleine corrigerende tik met bv het touw op de borst. Of gewoon lichte aanraking met duidelijk nee erbij.
Het is niet zo dat hij heel ongehoorzaam is, helemaal niet. Maar idd ik denk heel onzeker.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:25

Pandora2 schreef:
Het beestje heeft voor zijn heel jonge leeftijd al veel te veel meegemaakt. Verschillende eigenaars, veranderen van stalling, telkens veranderen van kudde, andere paarden in zijn omgeving...
Je zou voor minder heel onzeker worden, maagzweren krijgen en een pesthekel aan mensen krijgen.

Ik denk dat je dit enkel nog een beetje goed krijgt mits degelijke, stabiele huisvesting zowel wat betreft plaats als paarden en veel rust. Een jaar gewoon paard kunnen zijn zonder menselijke bemoeienis zou dit diertje veel plezier doen.

Wel heel jammer voor je dochter natuurlijk.

Ja maar ja, dan moet ik voor hem wel een heel goed huisje vinden. Want idd je wilt niet dat een pony als hij weer in de handel terecht komt.
Hij is opgegroeid in een hengstenkudde, daarna dus naar zijn eigenaar als jaarling. Met 2 jaar en & mnd heeft hij hem verkocht, is via aan handelaar in Woudenberg in Nl gekomen, vandaar is hij gekocht door een handelsstal zadelmak gemaakt e.d. en toen heb ik hem gekocht.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:28

Veluwse80 schreef:
De vraag zegt het al. Onze 3,5 jarige pony is onwijs onzeker.. maar ja hij is van mijn dochter van 14. We hebben al grondwerkles maar dat is niet voldoende

waarschijnlijk niet laten keuren!!! en helaas praatjes en plaatjes klopen niet allemaal, trieste ervaring voor de nieue eigenaar.

Voor nu zou ik zeggen:
eerst laten keuren en kijken wat het probleem is/kan zijn en dan kiezen of verkopen of met goede begeleiding het oppakken, maar dat kost meestal veel tijd en geduld.

Wil je snel resultaat en shinen dan verkopen, en neem iemand mee die door de mooie praatjes heen kijkt. en ...................wel altijd laten keuren. Ook al koop je hem van je beste vriend.

Edith: shinen bedoel ik hier positief
Shinen betekent simpel gezegd in je kracht staan, met trots en een bepaalde sjeu.

https://www.greatcommunicators.nl/blog/ ... lde%20sjeu.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:36

Dat zijn dus 7 eigenaars in nog geen 4 jaar tijd. :\
Stabiliteit, goede huisvesting en heel veel geduld zijn prioriteit.
Ik hoop dat het goedkomt en het diertje een gelukkig leven kan hebben en je dochter een fijne, betrouwbare pony in de toekomst.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:51

Maar TS als je straks een andere pony hebt, komt deze in dezelfde omstandigheden als je huidige pony terecht. Wie zegt dat het dan wel goed gaat?

20 uur op stal is voor geen enkele pony of paard fijn. Een andere plek is echt aan te bevelen, jammer voor je dochter maar die is er waarschijnlijk 2-3 uur per dag. De pony moet 24 uur dealen met deze omstandigheden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:52

Ik zou dit eerlijk allemaal over een andere boeg gooien.

Dat je dochter het leuk heeft op de ponyclub kan prima, maar met een eigen paard hoort het welzijn van je paard daar toch echt boven te staan, kan een meid van 14 ook echt leren… en 20u op stal voor een jonkie is niet ok.

Hij heeft zoo veel meegemaakt en waarschijnlijk uit zichzelf al een eerder onzeker type paard…

Zelf zou ik een stabiele kudde zoeken met voldoende ruimte en hem daar een jaar gaan ingooien zonder veel te doen zodat hij weer zichzelf terug vindt en een veilige haven vindt in een kudde. Dat is en blijft een basisbehoefte voor een paard.

Wat is de meerwaarde van het wandelen? Lijkt me behoorlijk zinloos met een pony die constant wil bijten en oren leggen….

Laat al het werk even vallen en gun hem de tijd en ruimte om te groeien in zijn eigenheid en werk van daaruit…

Zal je op termijn verder mee komen, want pony daar laten zal constant maagzweren opleveren, duidelijk dat dit management geen goeie plek is voor jullie pony….

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:01

Desi_2409 schreef:
Maar TS als je straks een andere pony hebt, komt deze in dezelfde omstandigheden als je huidige pony terecht. Wie zegt dat het dan wel goed gaat?

20 uur op stal is voor geen enkele pony of paard fijn. Een andere plek is echt aan te bevelen, jammer voor je dochter maar die is er waarschijnlijk 2-3 uur per dag. De pony moet 24 uur dealen met deze omstandigheden.

Ja dat realiseer ik me ook. Het is niet wenselijk. Verhuizen moet sowieso. Maar ja doe ik dat met deze pony of moet ik op zoek naar een andere pony en ook verhuizen natuurlijk
Dat is nu meer mijn twijfel. Weet je de pony is niet verkeerd hè? Hij heeft hier voernijd gekregen en dat is denk ik ook de reden dat hij op m’n dochter af kwam want ze stond bij zijn hooi. Nou mag dat natuurlijk niet, maar ja als hij stress heeft ook of hij wel genoeg eten heeft, kan dat natuurlijk wel.
Gisteravond heeft ze hem gewoon lekker gepoets, niks aan de hand. Aan de hand is ie verder ook braaf. Ja op vreemd terrein wordt hij wat sterk aan de hand. Maar ook dat mag toch?
Maar weet je, iedereen zegt wat anders en dat maakt me onzeker. Ik wil eigenlijk niet opgeven zeg maar. Ook omdat ze echt dol op hem is

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:03

tengeltje11 schreef:
Ik zou dit eerlijk allemaal over een andere boeg gooien.

Dat je dochter het leuk heeft op de ponyclub kan prima, maar met een eigen paard hoort het welzijn van je paard daar toch echt boven te staan, kan een meid van 14 ook echt leren… en 20u op stal voor een jonkie is niet ok.

Hij heeft zoo veel meegemaakt en waarschijnlijk uit zichzelf al een eerder onzeker type paard…

Zelf zou ik een stabiele kudde zoeken met voldoende ruimte en hem daar een jaar gaan ingooien zonder veel te doen zodat hij weer zichzelf terug vindt en een veilige haven vindt in een kudde. Dat is en blijft een basisbehoefte voor een paard.

Wat is de meerwaarde van het wandelen? Lijkt me behoorlijk zinloos met een pony die constant wil bijten en oren leggen….

Laat al het werk even vallen en gun hem de tijd en ruimte om te groeien in zijn eigenheid en werk van daaruit…

Zal je op termijn verder mee komen, want pony daar laten zal constant maagzweren opleveren, duidelijk dat dit management geen goeie plek is voor jullie pony….

Nou de meerwaarde van het wandelen is dat hij nu op rust staat vanwege de zweren en ik hem dus s avonds nog even zijn benen wil laten strekken. Hij heeft geen hekel aan t werk anders zou hij haar wel alle hoeken van de bak laten zien. Hij kan zich dan prima ontspannen

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:07

Vervelend Ts! Zo wil je het niet voor je dochter en ook niet voor de pony.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik heb een paar vragen, hoe oud is je dochter? Gaat ze zelfstandig naar de pony of ga je mee? Heb je zelf ervaring met paarden? Moet de pony altijd wat als ze/ jullie komen?

Werkt het beter als iemand anders de pony leid? Of ook gewoon even langskomen en de pony uit de stal halen zonder iets te doen. Dus even uit de stal, poetsen, brokjes en knuffelen en klaar?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:27

Dahlia85 schreef:
Vervelend Ts! Zo wil je het niet voor je dochter en ook niet voor de pony.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik heb een paar vragen, hoe oud is je dochter? Gaat ze zelfstandig naar de pony of ga je mee? Heb je zelf ervaring met paarden? Moet de pony altijd wat als ze/ jullie komen?

Werkt het beter als iemand anders de pony leid? Of ook gewoon even langskomen en de pony uit de stal halen zonder iets te doen. Dus even uit de stal, poetsen, brokjes en knuffelen en klaar?

Hoi!
Aan mijn hand is hij hetzelfde ook gewoon wat sterk en wil mij ook wel happen.
Mij dochter is 14 en is heel lief en zacht van karakter. Ik ga altijd mee maar laat haar wel zoveel mogelijk zelf doen. Nee hij hoeft lang niet altijd wat, werken doet hij maar 3x per week. En werk met een 14 jarige is niet zo heftig als met een sport ruiter. Ze rijdt hem gewoon simpel. Wat stap, draf , galop. Overgangen , wat lijntjes en thats it. Hooguit 20 minuten. We komen elke dag. Ook gewoon om te borstelen en hem evt even lekker los te gooien in de paddock nog. Krijgt ‘s avonds van ons altijd nog wat lekkers, beetje slobber of nog wat muesli ed..

Veluwse80

Re: Hoe omgaan met onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:35

Ok duidelijk. Mn dilemma is nu : of verhuizen met deze pony of deze verkopen en elders gaan staan met nieuwe pony. Maakt het er nog steeds niet makkelijker op

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:36

Heb je je dochter al eens gevraagd wat zij wil? Als zij zo gek is met de pony vindt ze verhuizen misschien helemaal niet erg, ook al heeft ze het zo naar haar zin op deze stal.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:42

Imre schreef:
Heb je je dochter al eens gevraagd wat zij wil? Als zij zo gek is met de pony vindt ze verhuizen misschien helemaal niet erg, ook al heeft ze het zo naar haar zin op deze stal.

Mijn dochter zou verhuizen echt wel voor hem over hebben. Het is meer dat ze zich nu niet zo goed voor kan stellen dat hij een relaxte pony wordt waarmee ze lekker bareback kan of bos in etc.. maar ja dat kan ook niet omdat hij nu duidelijk niet goed in zijn vel zit.
En de pony wegzetten voor een jaar om paard te laten zijn is hartstikke leuk, maar ze wil natuurlijk ook een pony waar ze gewoon lekker mee kan rijden e.d.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:43

Veluwse80 schreef:
Ok duidelijk. Mn dilemma is nu : of verhuizen met deze pony of deze verkopen en elders gaan staan met nieuwe pony. Maakt het er nog steeds niet makkelijker op

Heel eerlijk?

Deze pony is een handvol keren verhuisd, heeft een maagzweer, staat 20 uur per dag binnen, en is nog steeds braaf onder het zadel en nog steeds goed te leiden aan de hand.

Het enige dat hij toont is irritatie en hij kan wat sterk zijn aan de hand. Hij communiceert dus duidelijk, maar is niet gemeen.
Wanneer je de omstandigheden voor dit dier verbetert heb je dus eigenlijk goud in handen.

Als een dier ondanks zijn achtergrond en zijn huidige omstandigheden nog zo braaf is, dan heeft het een geweldig karakter.

Nu kijken hoe je hem kunt helpen. Maak eens een oproep hier, dat je stalling zoekt in de regio Harderwijk... met daarin de dingen die van belang zijn voor hem. Kijk eens wat er komt en ga daar kijken, dan wordt het steeds concreter.
En verder: hij is piepjong.... gewoon niet teveel haast hebben....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:47

Ik ben het eigenlijk wel met Ninx eens, ik denk dat wanneer de pijn van de maagzweren weg is, en je hem een goede plek met meer ruwvoer de gehele dag of land kan bieden dat je er een top pony aan zal krijgen.
Pijn doet echt veel met gedrag, en ken veel paarden met maagzweren die bijterig en zuur gedrag lieten zien. Daarbij heeft hij al zo veel mee gemaakt met veel baasjes en verhuizingen op zijn echt nog jonge leeftijd. Denk dat hij nog best braaf is als je alles bij elkaar op telt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:51

Verhuizen lijkt mij sowieso aan de orde, hoe jammer dat voor jouw dochter ook is.
Mijn pony heeft op een gelijkaardige stal gestaan (het is te zeggen, in het begin was het wel ok, maar na verloop van tijd werd het management steeds slechter). Hij was al een pak ouder dan jullie pony, gouden hart, betrouwbaar enz, maar werd echt gevaarlijk als gevolg van het slechte stalmanagement. We zijn verhuisd en ik had zo goed als onmiddellijk mijn oude pony terug. Hij was zooooo blij weg te zijn op die stal!

Verder, het is nog een jonge pony, mogelijk inderdaad onzeker van aard en heeft al veel meegemaakt. Geef hem de tijd en ruimte om jullie te gaan vertrouwen. Probeer de eerste signalen van pijn, ongemak, onzekerheid bij hem te zien en doe daar wat mee. Op die manier kan hij gaan leren dat zijn grenzen ook gerespecteerd worden zonder bijten, dreigen, op je af stormen enz. Kortom, leer elkaar lezen en écht goed kennen.
Mijn ervaring met onzekere pony's is dat je best duidelijke grenzen aangeeft, consequent bent en hem tegelijkertijd het vertrouwen geeft om zichzelf te zijn binnen die grenzen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen om binnen bepaalde grenzen autonomie te geven, maar zeker ook wat ik eerder al zei: hem de ruimte geven om zijn grenzen op een correcte manier aan te geven en daarnaar te luisteren. Voor tieners, jongeren is dat niet altijd een gemakkelijke opgave.

Wat mijn pony verder geholpen heeft om wat minder angstig te zijn voor onbekende dingen en erop te vertrouwen dat we het samen aankunnen, is hersenwerkspelletjes doen. Heel eenvoudig in het begin zodat er positieve ervaringen opgedaan kunnen worden. Op die manier kunnen ze ook leren om nieuwe dingen eerder te onderzoeken dan ervoor weg te rennen oid.

Als je dochter echt een pony wil om "gewoon" lekker mee te rijden en dingen te doen zoals bareback rijden, dan lijkt deze pony (en zo'n jonge pony in het algemeen) mij niet de beste match en zou ik op zoek gaan naar een iets oudere pony die al meer kent. Van deze pony kan je wellicht een geweldige pony voor je dochter maken, maar dat heeft veel tijd nodig.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:06

En ja , zal zijn voernijd ook over gaan als hij onbeperkt ruwvoer gaat krijgen?
Ik denk dat dat de trigger was om op mijn dochter af te komen namelijk. Hij wordt al boos als je naast hem staat bij zijn hooi.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:17

Ik denk dat je er ook eerlijk moet naar kijken….
Je zegt dat je je niet kan voorstellen dat hij plots veranderd in een brave pony waar ze zonder zadel het bos mee in kan…
Pony is 3,5j, hoort op die leeftijd nog amper iets te doen, laat staan braaf alleen het bos in zonder zadel….

Jullie verwachten mijn inziens ook veel te veel van een jonkie….

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:20

tengeltje11 schreef:
Ik denk dat je er ook eerlijk moet naar kijken….
Je zegt dat je je niet kan voorstellen dat hij plots veranderd in een brave pony waar ze zonder zadel het bos mee in kan…
Pony is 3,5j, hoort op die leeftijd nog amper iets te doen, laat staan braaf alleen het bos in zonder zadel….

Jullie verwachten mijn inziens ook veel te veel van een jonkie….

Er zijn zoveel pony’s op die leeftijd al onder het zadel. En net wat ik zeg hij hoeft niet heel veel moeilijke dingen te doen. Er zijn er genoeg die op deze leeftijd al wedstrijden lopen.
Tja ik heb hem natuurlijk gekocht als zadelmak en heel licht aangereden. En beetje bij beetje leert hij nu wat. En ja ik snap dat alle pony’s verschillend zijn ed. Als ik hem wel ga verhuizen dan gaat hij sowieso eerst even op rust..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:25

Eens. Voor de dingen die je wil gaan doen past over het algemeen een ouder bomproof pony veel beter. Eentje die het allemaal al eens gezien heeft. Alleen naar buiten willen met een bbpad dan wil je geen schrikachtig dier dat onzeker is. Maar juist eentje doe niet zo snel onder de indruk is van een waaiend blaadje.

Maar goed, het diertje is er nu eenmaal, dus nu is het zaak om te kijken wat voor de pony en voor jullie het beste is.

Je hebt hem gekocht, dus ik ga ervan uit dat er iig een klik of iets dergelijks is geweest. Zolang het niet gevaarlijk wordt zou ik zelf persoonlijk willen kijken hoe hij is als hij geen maagpijn meer heeft en op een stal staat die meer in z'n basisbehoefte voldoet. Diertje is in z'n jonge leventje al vaak verhuist, dus dat hij onzeker is is helemaal niet gek. Als je nagaat dat het maanden kan duren voor ze helemaal gewend zijn op hun nieuwe huis dan is 7x verhuizen in 3.5 jaar tijd heel ingrijpend. Ninx heeft zeker een goed punt dat hij eigenlijk heel braaf is gebleven als je alles op een rij zet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:31

Veluwse80 schreef:
En ja , zal zijn voernijd ook over gaan als hij onbeperkt ruwvoer gaat krijgen?
Ik denk dat dat de trigger was om op mijn dochter af te komen namelijk. Hij wordt al boos als je naast hem staat bij zijn hooi.

nee, dat zal zolang zijn zweren er zijn niet overgaan, want het is niet alleen onbeperkt hooi, het hele management draagt daar aan bij.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:34

Soms gaat voernijd weer over bij een huisvesting met onbeperkt ruwvoer. Maar soms ook niet en kunnen paarden een langere tijd of of soms altijd echt vervelend blijven tegen kuddegenoten. Dat is echt aankijken en de juiste plek vinden.

Voernijd naar een mens vind ik daarentegen wel echt wat anders en iets waar je wat mee moet. Als het komt vanuit ongemak moet je er naar luisteren, maar dusdanig voer willen verdedigen is gewoon gevaarlijk, zeker met een kind erbij.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:38

Veluwse80 schreef:
Sorry maar dit is niet mijn 1e pony. Maar deze pony heeft echt wel wel een andere gebruiksaanwijzing want daardoor is hij ook verkocht door de vorige eigenaar blijkbaar. Die heeft hem gewoon de handel in gedaan.

Het maakt niet uit dat het voor jou niet de eerste pony is, het is wel de eerste pony die het met dit management heel duidelijk niet naar zijn zin heeft. En hij kan het niet anders aangeven dan met zijn gedrag. En dat laat zich prima lezen...

Met voldoende paardenkennis in huis is het dan aan jou om zijn signalen op te pakken en er wat mee te doen.
Voernijd zegt al heel veel over het management op die stal... plus 20 uur opgehokt is echt veel te veel voor zo'n jonge pony. Geen wonder dat hij sjacherijnig en afwijzend reageert. Zo'n jonge pony kan prima 247 buiten zoals al is aangegeven. Dan kan hij z'n ei kwijt in de kudde, en verder paard zijn in die uren die jullie er niet zijn, in plaats van zonder sociale contacten in z'n stal door te brengen.

Capopjekop omschrijft het mooi; verplaats je even in het leven van het diertje, zonder 'wat wil ik of mijn dochter' en zorg dat zijn omstandigheden paardwaardiger en socialer worden, en dan zou het zomaar kunnen zijn dat met geduld, rustige opbouw met rijden, het over een jaar of wat het een prima pony is.
Een jonge pony kost nu eenmaal een aantal jaren opbouwen. Hij kan mentaal niet sneller dan wat hij aankan op zijn leeftijd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:44

zeker de ene 3,5 jarige loopt al wedstrijden, de anderer niet, voor de handel zal een 3,5 jarige onder een handige ruiter wel even de punten rijden, wil niet zeggen dat dat goed voor een 3,5 jarige is.

Ervaar dat nu zelf weer in onze zoektocht naar een pony, hoe je allert moet zijn op, keuringsrapporten, foto's ect., praatjes en plaatjes liggen soms ver uit een.
Laatst bijgewerkt door mce op 07-03-25 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt